Jump to content
Annons

Sångrösten/klangen


Dreamtones

Recommended Posts

Hejs

Jag har spelat in mig själv på sång ett antal gånger under senare åren och noterat en underlig sak. Efter ett antal tagningar och/eller senare på dygnet så blir röstklangen annorlunda motför tidigare på kvällen, eller tagningar från tidigare dagar...

Tyvärr så är förändringen till det sämre enligt mig, inte alls lika bra klang. Det är svårt att förklara på vilket sätt den förändras, men den blir lixom lite dovare och mer bastant.

Eftersom jag använder copy&paste tekniken (spelar in många tagningar och tar ut dom bästa segmenten till ett spår) så blir detta mer märkbart givetvis när en mening har ett sound och nästa mening har ett annat 😉 . Det brukar dock återgå till det normala om jag sover på saken.

Så... Är jag för dåligt uppvärmd ? Harklat för mycket? Druckit för mycket vatten? Sjungit för mycket den dagen helt enkelt (tillfälligt sliten)? Eller är det helt enkelt så att rösten låter olika beroende på tidpunkt på dygnet?

Jag googlade å sökte lite på forumet men hittade inget som svar på detta...

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är bla därför jag mer och mer slutat med klipp och klistra, försöker få en bra tagning med så få klipp som möjligt (självklart kan verserna, refränger och stick vara olika tagningar men varje refr, vers osv.. föredrar jag i en och samma tagning)!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det kan bero på olika avstånd från micken vid de olika tagningarna. Det kan påverka mycket beroende på mick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bero på olika avstånd från micken vid de olika tagningarna. Det kan påverka mycket beroende på mick.

Jäpp!

På cardioidmicar finns det en bashöjande proximitetseffekt, så det är mycket möjligt att du håller dig på olika avstånd. Du kanske omedvetet håller dig närmare micen för att du vill få samma nivå in till preampen, när du sjunger svagare på natten...?

Jag tycker att det blir bäst att göra hela tagningen i ett svep - för då blir det lättare att få ett riktigt bra flyt i sången. Om man sjunger småbitar och sedan klistrar ihop, så är det svårt att få in känsla och frasering som blir bra ihop med andra tagningar. Känslan brukar komma med helheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ni har rätt i att det är bättre att ta hela tagningen i ett svep av dom orsaker ni påpekar. Fast jag är ganska pedantisk och kan märka efteråt att "här vill jag ju uttrycka den meningendet sättet och inte såhär" etc. ;P Men i sanningens namn är jag inte världens bästa sångare, så det är väl en annan orsak. Jag brukar kunna med copy&paste-tekniken arbeta runt det ganska bra ändå, t ex lyssna på föregående tagning och "kopiera" känslan och flowet samt memorera på något vis var ifrån micken jag stod.

Oavsett vilken teknik jag använder och oavsett om det är micken som är orsaken; jag vill undvika den här "alternativa rösten" till varje pris! Vill inte ha den ens som en hel tagning. Jag är osäker om det är avståndet till micken som är orsaken, för rösten är verkligen helt annorlunda. Den är inte basigare kom jag på, den är stelare, mindre len typ.

Jag kom på att jag drack ganska mycket kallt vatten under kvällen. Man ska hålla sig till ljummet har jag läst. Kan det vara orsaken?

Edit: Jag har använt och använder givetvis samma mic hela tiden, en Neuman.

Edit 2: Hegobald svarade lite avvikande. Var du seriös med kommentaren? För jag kan känna precis så! Ville bara kolla om jag var på rätt väg...

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har rätt i att det är bättre att ta hela tagningen i ett svep av dom orsaker ni påpekar. Fast jag är ganska pedantisk och kan märka efteråt att "här vill jag ju uttrycka den meningendet sättet och inte såhär" etc. ;P Men i sanningens namn är jag inte världens bästa sångare, så det är väl en annan orsak. Jag brukar kunna med copy&paste-tekniken arbeta runt det ganska bra ändå, t ex lyssna på föregående tagning och "kopiera" känslan och flowet samt memorera på något vis var ifrån micken jag stod.

Oavsett vilken teknik jag använder och oavsett om det är micken som är orsaken; jag vill undvika den här "alternativa rösten" till varje pris! Vill inte ha den ens som en hel tagning. Jag är osäker om det är avståndet till micken som är orsaken, för rösten är verkligen helt annorlunda. Den är inte basigare kom jag på, den är stelare, mindre len typ.

Stelare och mindre len? Då beror det nog snarare på att du var trött och hade behövt vila... 🙂

Undvika den "alternativa rösten" till varje pris? Då rekommenderar jag som sagt att du sätter hela låten i en tagning. Om du spelar in hela låten några gånger direkt efter vartannat, så kommer du lättare ihåg vad du ska betona och kanske prova olika saker i olika tagningar - och sedan kan du klippa och klistra mellan tagningarna och välja ut det som blev bäst.

Jag kom på att jag drack ganska mycket kallt vatten under kvällen. Man ska hålla sig till ljummet har jag läst. Kan det vara orsaken?

Inte otänkbart. Om du dricker kallt, så förlorar du en del av den uppmjukning som du har fått tidigare genom att värma upp och sedan sjunga. Rumstempererat vatten är det bästa.

Edit: Jag har använt och använder givetvis samma mic hela tiden, en Neuman.

Med olika micar hade det varit mer eller mindre omöjligt att limma ihop till en helhet...

Har du testat olika micar till din röst, eller har du valt Neumann för att den "ska" vara bra...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på att jag drack ganska mycket kallt vatten under kvällen. Man ska hålla sig till ljummet har jag läst. Kan det vara orsaken?
framförallt ska du dricka innan så kroppen tar upp vattnet å du inte blir torr lika lätt i slemhinnorna

att "skölja" slemhinnorna med vatten när dom redan blitt torra kan möjligen kännas bra en liten stund men gör ingen större nytta

se sen till att du sjunger upp innan du börjar spela in så din röst är igång från början

det kan göra rätt stor skillnad på klang

sen att pausa å vila lite mllan varven för att inte slita på rösten vilket också förstås påverkar klangen

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren...

Anledningen varför det är en Neuman är för att det är skolans studio, har alltså inte själv valt det och har inte heller testat min röst till så många mickar...

Har testat sjunga lite igen nu i alla fall och klangen ändras till det negativa mer och mer efter varje tagning. Jag kan också känna att det bränns i halsen. Min gissning nu är att jag slarvar med uppvärmningen och kanske druckit för lite ljummet vatten innan, så det sliter fortare... För jag känner mig slutkört efter några tagningar. 😛 Eller vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren...

Anledningen varför det är en Neuman är för att det är skolans studio, har alltså inte själv valt det och har inte heller testat min röst till så många mickar...

Har testat sjunga lite igen nu i alla fall och klangen ändras till det negativa mer och mer efter varje tagning. Jag kan också känna att det bränns i halsen. Min gissning nu är att jag slarvar med uppvärmningen och kanske druckit för lite ljummet vatten innan, så det sliter fortare... För jag känner mig slutkört efter några tagningar. 😛 Eller vad tror ni?

I så fall är det sångteknik och andningsteknik du måste träna på. Andas du med magen eller är det bara bröstet som rör sig när du andas? Du tar kanske i för hårt innan rösten är uppvärmd?

Känner du dig avslappnad när du sjunger? Det är en stor fördel att lära sig texten utantill, så att man kan lägga all sin uppmärksamhet på själva sånginsatsen - annars är det lätt att spänna sig lite och få sämre resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
I så fall är det sångteknik och andningsteknik du måste träna på. Andas du med magen eller är det bara bröstet som rör sig när du andas?

Kommer inte ihåg vad jag gjorde för rätt förr motför nu, för när jag tänker tillbaka kunde jag köra på mycket längre utan att få en "ful" röst. Jag har ändå sjungit ganska frekvent under ca 2 års tid så det känns ändå som att man borde ha ganska bra koll. Jag har dock inte blivit "skolad", så det är säkert något jag missar eller gör fel på. Om vi nu betraktar mig som nybörjare; Vad bör man tänka på när det gäller teknik?

Du tar kanske i för hårt innan rösten är uppvärmd?

Ja, jag förstör rösten tillfälligt genom att ta i för kung och fosterland för tidigt tror jag. Svårt att veta när nu rösten är uppvärmd. Men smartast är nog att avsluta passet med alla höga toner i låten...

Känner du dig avslappnad när du sjunger? Det är en stor fördel att lära sig texten utantill, så att man kan lägga all sin uppmärksamhet på själva sånginsatsen - annars är det lätt att spänna sig lite och få sämre resultat.

Jo, jag känner mig lite träffad där. Så det är möjligt att det bidrar till själva insatsen som helhet, men tror knappast det påverkar soundet på rösten.

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har nu identifierat problemet, tror jag. Jag använder olika tekniker. Den här fula klangen uppstår när jag använder för mycket magstöd (spänner magen) till låga toner, låter som en opera-sångare - passar inte riktigt in. ;P

Dilemmat blir då i så fall; ska man höjja låten så pass mycket så att det får bli mycket magstöd ofta (låter bra till höga toner), eller sänka låten och endast ha magstöd när det kommer höga toner?

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...