Jump to content
Annons

Snygga till gitarrljudet!


minor (oregistrerad)

Recommended Posts

minor (oregistrerad)

Hej!

Jag spelar in metal på en Vox Tonelab SE, vilket fungerar hyfsat även om det inte är en perfekt lösning. Problemet är bara att ljudet blir ganska plastigt och ihåligt hur mycket jag än mekar, och blir aldrig riktigt "krispigt". Mixar i ett par vanliga högtalare vilket gör det hela ännu knepigare.

Inser att min fråga är lite abstrakt, men baserat på det här ljudklippet vad skulle ni göra för att snygga till det? Går det att fixa såhär i efterhand eller borde jag börja om från scratch med andra inställningar? Har ni några egna Tonelab-inställningar att dela med er?

Alla tips välkomnas! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle vilja veta dina EQ inställningar och hur mycket gain du har på, nu är jag inte jätteinsatt i VOXs grejer men du kör väl genom någon sorts preamp med förstärkar och högtalarsimulering? I såfall kan du ju lägga några dubbningar med en annan stärkare och ändra om lite EQ och gain, maxa mids och minska gain till 3 av 10. Om du inte lagt på EQ och kompressor så kan du ju göra det sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

minor (oregistrerad)
Skulle vilja veta dina EQ inställningar och hur mycket gain du har på, nu är jag inte jätteinsatt i VOXs grejer men du kör väl genom någon sorts preamp med förstärkar och högtalarsimulering? I såfall kan du ju lägga några dubbningar med en annan stärkare och ändra om lite EQ och gain, maxa mids och minska gain till 3 av 10. Om du inte lagt på EQ och kompressor så kan du ju göra det sen.

Mjo det stämmer. Nu är det så fiffigt att när man väl sparat inställningarna och börjat ratta om så kan man inte se inställningarna igen. Men på ett ungefär är det:

6.6 Gain

5-6 VR gain

4 Bass

7 Mid

3-4 Treble

Hade eq, compressor på i exemplet, men sån är grundinställningen iallafall. Antar att jag använt på tok för mycket gain? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är absolut ingen expert men bara av att lyssna på själva gitarren kände jag i alla fall att du saknar en hel del diskant! Det är väl där krispen ligger, sen beror det ju självklart på vilken sorts dist du har osv, eftersom krispen kan ligga på olika ställen. Men det lät verkligen som om du rattar på tok för mycket middle och ganska ok med bas men väldigt lite diskant.

Bra spelat förresten, ganska härligt 😆

Edit: Haha, skönt att jag inleder mitt allra första inlägg med "Jag är absolut ingen expert" ... no shit 🙂

Redigerat av Gojira
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också att det där lät bra, lite tunt bara. Tror att det blir skitbra om du spelar in ett till spår med riktigt mycket gain. Fast det kan ju va svårt att få det tajt? 🙂

Att mixa i med vanliga högtalare behöver inte va illa, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

minor (oregistrerad)

Tack för svaren gubbar! 😐 Du har rätt i att det är alldeles för mycket middle Gojira, blev värsta grummelfesten. Har rattat lite och hittat ett mer distinkt ljud som jag ska leka runt lite mer, kanske köra fler guror med mindre gain. Jag återkommer ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...