Jump to content
Annons

Laserharpa/laserharp/ljusorgel


Powel

Recommended Posts

Nån här som känner till en svensk sida om hur man bygger en laserharpa (en sån som Jean Michel Jarre använder)?? Kanske du känner någon som har en eller byggt en? Det finns den här sidan http://www.laserharp.org/news.php men fack engelskan blir så jobbig i längden plus att få tag på delarna är nog tufft om inte skaparen använder saker från Sverige 😄🙂

Vart kan man annars köpa lasrar? Har vi nån laserbutik för privatpersoner/företag i Sverige?

P.S. Vill bara ha en bra beskrivning på bygget...massor av hjälp finns så ni behöver inte tjata om hur svårt det är att bygga !! 😉

TACKAR!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du vill ha Jarre's ljud får du köpa en ELKA Synthex först, sen är resten lätt.. ingen Synthex ingen Jarre feeling.. låter som en ambitiöst projekt, har du jobbat med synthbyggen tidigare?

Nån här som känner till en svensk sida om hur man bygger en laserharpa (en sån som Jean Michel Jarre använder)?? Kanske du känner någon som har en eller byggt en? Det finns den här sidan http://www.laserharp.org/news.php men fack engelskan blir så jobbig i längden plus att få tag på delarna är nog tufft om inte skaparen använder saker från Sverige 😉;)

Vart kan man annars köpa lasrar? Har vi nån laserbutik för privatpersoner/företag i Sverige?

P.S. Vill bara ha en bra beskrivning på bygget...massor av hjälp finns så ni behöver inte tjata om hur svårt det är att bygga !! 😉

TACKAR!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Näääää!! Jag ska inte ha nån Elka...jag kör mina egna "ljudscheman"...jag är inte ute efter att härma...bara ute efter en laserharpa.

Har inte byggt för men jag har anlag för att lyckas pilla o fixa logiskt tills det funkar haha...bättre blir det med att hela jäkla byggarfamiljen kan elscheman o hur allt funkar med transistorer, elektrolytkond., motstånd o hej å hå...enda kruxet är just lasern...hitta en laser...typ 200 mW DPSS laser(kostar apmycket) o fixa tillstånd för den...men det är en jäkla laser o va stark...typ grilla korv med den hahaha...(kolla youtube om du inte känner till lasern)

tja får väl spana vidare själv då ...hör av mig om jag hittar en laser 🙂

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasern verkar väl bra.. Nu är det bara frågan om vad är det du vill trigga.. "förr i tiden" så kunde man styra analoga synthar med CV ( Control voltage) samt pitch. Då kan man bygga en en laserharpa med ljusdetektorer samt schimdttriggers och fixa detta.. Numera så är allt midistyrt och kräver digitala signaler vilket försvårar det hela.. Kan avslöja att Jarre använde en jäkligt simpel metod.. Han triggade bara en vanlig analog sequencer med en ljussensor,. Oavsett vilken laserstråle han blockade med handen så stegade den analoga sequencern villigt vidare.. Han styrde bara takten med andra ord 😉

Nu så har jag hittat en bra laser!! 😄

http://www.dragonlasers.com/catalog/Green-...mW-p-16198.html

Inte speciellt dyr heller!! Med tanke på dollarn borde man få den här för runt 1000 med frakt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Styrde bara takten? Vilken tråkmåns! haha 😉 Nja, jag har ju faktiskt tänkt att köra triggning av noter (no tempo baby) då så ja, det blir MIDI...the hard way!!...en donna som är bra het på kretsar plus piffar upp allt med snygg design är Jen Lewis på www.blueink.com...henne som förbild och lärare är ett faktum! 😉

www.blueink.com

Link to comment
Dela på andra sajter

I sverige behövs väl tillstånd för allt som är starkare än en laserpekare. Man kan ju bli blind. Bäst att smita förbi SSI och kolla så det inte är några papper som ska fyllas i. Solen skiner visst.

Link to comment
Dela på andra sajter

I sverige behövs väl tillstånd för allt som är starkare än en laserpekare. Man kan ju bli blind. Bäst att smita förbi SSI och kolla så det inte är några papper som ska fyllas i. Solen skiner visst.

Ja sist var det klagomål i Metro om "laserleksaker" som kan göra dig blind. Ja, man kan bli blind, men varför kalla det för leksaker? En jäkla dyr leksak kan jag säga...en laserpekare i storlek som en ficklampa kan kosta upp till 10000kr!! Men jag ska kontakta SSI i vilket fall som helst...need info liksom 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 12 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...