Jump to content
Annons

Börja spela saxofon


Jaxon

Recommended Posts

Annons
Hej!

Har precis lånat en saxofon i fyra månader framöver.

Tänkte höra om det är någon som har tips på övningar/webbsidor eller övriga genvägar för att snabbt lära mig detta grymma intrument?

/ Saxmaster

Kommer den här webb-sidan från ett svar på en liknande fråga i Studio:

http://www.8notes.com

Har ingen aning om den är bra men du kanske hittar något där.

/F

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har precis lånat en saxofon i fyra månader framöver.

Tänkte höra om det är någon som har tips på övningar/webbsidor eller övriga genvägar för att snabbt lära mig detta grymma intrument?

/ Saxmaster

Kommer den här webb-sidan från ett svar på en liknande fråga i Studio:

http://www.8notes.com

Har ingen aning om den är bra men du kanske hittar något där.

/F

Tack, har besökt den och fann mest reklam, tvärr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det förr och säger det igen -- boka några lektioner med en saxpedagog med en gång. Risken annars är att du lär dig fel som du sen måste arbeta bort. Han / hon har också tips på material och lämpliga övningar. Saxofonen är liksom alla blåsinstrument mycket beroende på att du har ett korrekt munstycke och väl fungerande rör. En van pedagog hjälper dig rätt där och du sparar massor av besvär. Obs, bara för att man kan spela själv innebär det inte att man kan lära ut, det är två olika saker.

Som alltid när man lär sig instrument lönar det sig på sikt att lära sig grunderna ordentligt : skalor i alla tonarter, spela starkt och svagt, korta och långa toner. Det finns "skolor" att köpa med material som tar område för område.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Trombonisten. Att lära sig spela sax kan vara knepigt.

Och nybörjarfel som fastnar är ännu knepigare att träna bort.

Jag har spelat sax i 6 år och lärde mig på musikskola.

Så pedagog är mitt råd.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag håller med men vill göra ett förtydligande. Stressa inte genom skalorna och övningarna för att få det överstökat. Sätt upp mål för varje dag/vecka. Börja t.ex. med C-durskalan. Sätt metronomen på 40 bpm och spela den tills du är kan den säkert och med bra timing. Sen höjer du till 60 bpm o.s.v. Skriv vad du har gjort varje övningspass så du lätt kan se vad du höll på med, vilka övningar du tyckte kändes bra och i vilket tempo du gjorde dem. När du är klar med C-dur kan du byta till F-dur och när du har gått igenom alla tonarter kan du träna på att byta mellan dem i olika intervall: kvart upp (C-dur->F-dur->Bb-dur o.s.v.), kvint upp (C-dur->G-dur->D-dur o.s.v.)... Det finns hur många övningar som helst.

En viktig grej när man övar är att inte slita ut sig utan att öva rätt. Det är ingen idé att stå och nöta skalor i 4 timmar i sträck, det ger inte så mycket. Öva istället korta stunder (för mig är 20 minuter lagom) ta sen 5 minuter rast när du gör något helt annat, t.ex. dricker ett glas vatten eller kollar mailen eller nått. Det tar längre tid att öva en timme så men det ger fantastiskt mycket mer.

En bra bok när det gäller övningar i alla tonarter heter Patterns for Jazz. Den är inte specefik för sax utan finns för alla instrument så se till att du får tag i en som är skriven i g-klav.

Kom också ihåg att övningar alltid är övningar. Spela låtar och gör musik av det du lärt dig från övningarna!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Även jag rekommenderar att du uppsöker en saxofonist och lär dig av denne.

Annars så tycker jag att du ska beställa en "Blåsbus 1" eller liknande, böckerna är gjorda för barn, men när jag skulle börja spela igen efter ett uppehåll på 5 år så hjälpte det mycket ändå. De är billiga och kommer på posten ca två dagar efter att du beställt den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med trombonisten, med lite förtydliganden.

En sak jag märkt hos mina nybörjare är att de har behov av någon som kan guida dem, förbi för lösa rör, konstiga munstycken, spel- och kroppställningar med mycket mera.

Själva jobbet får eleven i fråga göra själv, men det är lätt att misströsta när det låter t.ex. anka (för mycket munstycke i munnen, för löst rör, fel typ av ansats) och många andra saker.

Det är alltså en bra idé att kontakta någon för att ta lite lektioner. Bor du i Stockholm, Göteborg, Malmö, Arvika, Piteå eller Örebro, så finns musikhögskolornas lärarstuderande som kan behöva övnings-/objektselever. Då är det oftast gratis.

Annars kan du höra av dig till närmaste musikskola; antingen kan någon ge privatlektioner eller så har de med all sannolikhet kontakter och bra namn. Kul val av instrument, lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
maart (oregistrerad)
Hej

jag skulle vilja lära mig spela saxofon, finns det någon som har spelat sax som skulle vilja ge privata lektioner

hör gärna av er. 073 618 99 33

var bor du? Finns du i Örebro hjälper jag dig gärna 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

MikaelEdebro (oregistrerad)

Spelar också lite saxofon. Har hyrt en på Windcorp i Göteborg. Jag fick hjälp i början i ca en timme av en bekant som kan spela. Han visade mig hur man ska forma munnen osv. Efter det har jag mest kört själv med ganska gott resultat.

Det kan vara jävligt jobbigt att börja med ett nytt instrument, speciellt om man redan kan spela hyffsat på andra instrument. Frustrerande när man knappt får ton. Det jag brukar göra är att försöka inkorporera sax i den mesta musiken jag skriver och spelar in hemma. Då tvingar man sig att sätta just det riffet/slingan.

Annars är väl pentan till enklare bluestolvor ett bra sätt att bli bekant med instrumentet. Det jobbiga med saxofon är att musklerna i munnen är så otränade att man inte kan öva så länge. Det var ju iofs samma sak i början när man började spela gitarr (ont i fingertopparna etc).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor du i Stockholm, Göteborg, Malmö, Arvika, Piteå eller Örebro, så finns musikhögskolornas lärarstuderande som kan behöva övnings-/objektselever. Då är det oftast gratis.

Detta låter ju oerhört intressant! Några tips på hur man kan få tag på folk där?

Nu vill jag inte sno tråden, men kan ju passa på att säga att jag också är intresserad av lektioner i GBGområdet om någon kan erbjuda, är hyffsat med nybörjare jag med.

EDIT: Kan jag ju tipsa trådskaparen om http://www.altsax.nu, en hyfsad men lite töntig sida med en del vettigt material för nybörjare.

Redigerat av Joelbille
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Detta låter ju oerhört intressant! Några tips på hur man kan få tag på folk där?

Nu vill jag inte sno tråden, men kan ju passa på att säga att jag också är intresserad av lektioner i GBGområdet om någon kan erbjuda, är hyffsat med nybörjare jag med.

EDIT: Kan jag ju tipsa trådskaparen om http://www.altsax.nu, en hyfsad men lite töntig sida med en del vettigt material för nybörjare.

jag pluggar på musikhögskolan i örebro men har en del kompisar som går i Göteborg (är därifrån från början). PMar lite kontaktuppgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
, jaha det va synd jag bor i sthlm

jag känner tyvärr ingen i Stockholm som du kan få numret till... men du kan ju alltid ringa mhsk (08-161800) och fråga om dom kan hjälpa dig

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
pme (oregistrerad)

Det vore kul att försöka ge sig på sax. Vad för sax är lämpliga för nybörjare? Yamaha skolsaxar antar jag är ganska bra, är jupiter ett bättre val? Hur är det med åldrande? Jag antar att det

går att laga det mesta, men det är kanske bara fånigt att köpa en 8 år gammal skolsax och sedan laga den? Att beg inte är täta är visst inte helt ovanligt, men hur kollar man att den en beg

sax är OK om man inte kan spela sax?

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Joelbille

Övningsundervisningen på Musikhögskolan i Stockholm

på träblås dvs. flöjt, oboe, klarinett, fagott och saxofon

för nybörjare är för barn 8-14 år

Där ser man. Jag bor i GBG, så musikhögskolan i Stockholm har aldrig riktigt varit aktuellt. 🙂. Men jag har träffat en del folk inom Göteborgs musikhögskola på sistone, så jag har lite olika trådar att dra i. Men tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Limit (oregistrerad)

Jag har slitit ett tag med att lära mig (själv) spela saxofon har kommit fram till att jag skulle vilja prova att spela i ett band. Men, jag spelar altsax och har insett att jag saknar tillräcklig kunskap i musikteori... det jag har problem med är att anpassa saxofonen till övriga instruments stämma... om låt oss säga, jag lär mig spela en låt i C-dur och övriga bandmedlemmar vill köra den i D-dur... hur gör man då för att snabbt ändra...

Kan någon tipsa mig om litteratur eller annat utbildnings material som jag skulle kunna använda för att lära mig mer om detta?

En annan fråga... jag behöver byta munstycke pga en skada på den som medföljde saxofonen. Vad har ni för tips... vad bör man tänka på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...