Jump to content
Annons

Klezmer


Slakteri

Recommended Posts

Hej Folks!

Jag har under en tid lyssnat mycket på olika typer av klezmer och kommit fram til att det är riktigt skön musik. Jag har även köpt ett dragspel för några veckor sedan och börjar bli ganska duktik på det.. så nu tänkte jag försöka mig på att spela klezmer. Jag har sökt på Google, men inte fått fram så mycket information angående uppbygnaden av denna stil. 😆

Så är det någon på forumet som har erfarenhet av Klezmer-komponerande? Jag undrar nämnligen vilka skalor man oftast använder sig av och om det finns några specifika riktlinjer för komponerandet för att få musiken att låta som Klezmer.

Ha det gött! 😆

Mvh Slakteri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul att du har fastnat för Klezmer

harmonisk mollskala, dur- och mollpentatonisk och så en syntetisk skala: lydisk dominant.

om du bor i sthlm gå till Multi-Kulti och lyssna, de har mkt bra samling med band.

Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Klezmer

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen expert på Klezmer men jag tycker inte att det är en kompositions-stil. Det är mer ett sätt att spela och förhålla sig till materialet där improvisation är en stor och viktig del. Låt ett Klezmerband spela Främling och det kommer att låta Klezmer.

Tror visserligen att man kan analysera skalor och komma fram till olika saker som ofta förekommer i Klezmer spel. Kan dock för lite om musiken för att kunna säga vilka skaltyper som är vanligast.

Däremot tror jag mycket på att lyssna och imitera. Lyssna på så mycket som du kan komma åt och försök spela med.

Edit: chrisB han före och han brukar ha koll så säger han att det är mycket harmonisk moll och diverse pentor och lydiska dominantskalor så är det nog så.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du har fastnat för Klezmer

harmonisk mollskala, dur- och mollpentatonisk och så en syntetisk skala: lydisk dominant.

om du bor i sthlm gå till Multi-Kulti och lyssna, de har mkt bra samling med band.

Läs mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Klezmer

Tack så mycket, skall kolla upp detta! Multi-Kulti har jag hört om, men aldrig pallat mig dit, skall besöka det vid nästa huvudstadsbesök 😉

DivineCo:

Ja, jag hörde faktiskt för en vecka sedan ett lokalt Klezmerband i Växjö som spelade någon känd folkvisa (kommer inte på vad den heter nu, men varje kotte kan den) á la Klezmer, och jag håller med, det är mycket i hur man spelar och vilka instrument man har, men de ändrade också i skalorna 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill tipsa om ett finskt band som heter Alamaailman Vasarat. De kanske inte är direkt klezmer, utan blandar friskt från många olika stilar, främst från folkmusik. Dom är värda en lyssning eller två.

Redigerat av Burn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill tipsa om ett finskt band som heter Alamaailman Vasarat. De kanske inte är direkt klezmer, utan blandar friskt från många olika stilar, främst från folkmusik. Dom är värda en lyssning eller två.

Wow, det var något utöver det vanliga. Tyckte videon var sjukt kul med det zombifierade klezmerbandet. Det var en udda tolkning på ordspråket "Synden straffar sig själv" 🙂

Umemagnus: Ja, dem har jag hört tidigare och de är helt klart sköna. Det blir att gå hem och börja experimentera lite med dragspelet 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du har fastnat för Klezmer

harmonisk mollskala, dur- och mollpentatonisk och så en syntetisk skala: lydisk dominant.

Alltså... att du bara har orkat lära dig allt det där! 😎

Respect, man!

PS. På sin höjd vet jag i princip bara vad en pentatonisk skala är (alla gitarrister som har Clapton/Page/Frehley som förebilder borde känna till den skalan) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Folks!

Jag har under en tid lyssnat mycket på olika typer av klezmer och kommit fram til att det är riktigt skön musik. Jag har även köpt ett dragspel för några veckor sedan och börjar bli ganska duktik på det.. så nu tänkte jag försöka mig på att spela klezmer. Jag har sökt på Google, men inte fått fram så mycket information angående uppbygnaden av denna stil. 😄

Så är det någon på forumet som har erfarenhet av Klezmer-komponerande? Jag undrar nämnligen vilka skalor man oftast använder sig av och om det finns några specifika riktlinjer för komponerandet för att få musiken att låta som Klezmer.

Ha det gött! 😎

Mvh Slakteri

Haha, jag älskar din baltiska felstavning! Det var avsiktligt va? K och G är en bit ifrån varandra.

Tummel är mitt absoluta favoritklezmerband. Bör kollas upp. Om du bor i sthlm så har stallet (www.stallet.st) klezmerkvällar i slutet av varje månad (typ 26-29 brukar det vara). Annars är väl det bästa tipset (som det oftast är när det gäller att bli haj på en ny genre) att lyssna och planka. Efter ett tag brukar det hej vad det är komma en liten klezmer-melodi nånstans bak i skallen...

Redigerat av Ultravåld
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du har fastnat för Klezmer

harmonisk mollskala, dur- och mollpentatonisk och så en syntetisk skala: lydisk dominant.

Alltså... att du bara har orkat lära dig allt det där! 🙂

Respect, man!

PS. På sin höjd vet jag i princip bara vad en pentatonisk skala är (alla gitarrister som har Clapton/Page/Frehley som förebilder borde känna till den skalan) 😄

Tackar. 😎

Ang- Pentatoniska skalor så finns det en hel del olika varianter.

De två vanligaste är dur-pentatonisk: C D E G A C och moll-pentatonisk: A C D E G (A).

Lägger man till ett Eb i den sistnämda så får man blues-skalan. Det är genom att blanda dessa två som man får till det s a s. 😎

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jag älskar din baltiska felstavning! Det var avsiktligt va? K och G är en bit ifrån varandra.

Tummel är mitt absoluta favoritklezmerband. Bör kollas upp. Om du bor i sthlm så har stallet (www.stallet.st) klezmerkvällar i slutet av varje månad (typ 26-29 brukar det vara). Annars är väl det bästa tipset (som det oftast är när det gäller att bli haj på en ny genre) att lyssna och planka. Efter ett tag brukar det hej vad det är komma en liten klezmer-melodi nånstans bak i skallen...

Hähä, det var ärligt talat en ren felstavning, men när jag kollar på det i efterhand så passade det ju riktigt bra 😆

Tummel, ja jag har hört dessa och jag älskar det! Däremot Stallet skall kollas upp. Fick lite tips tidigare i tråden om Multi-Kulti, så jag får åka till hufvudstaden på tour, kanske slå mig ner på kungsgatan med dragspelet i hopp om att fixa snabba bensinpengar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej! Jag kan tyvärr inte så mycket om just klezmer-skalorna, men jag såg att band som Süperstar Orkestar har tagits upp och det är INTE klezmer utan romsk folkmusik ävan kallad balkanmusik. Och det kan jag lite om! Här jobbar man inte med skalor på samma sätt utan mer med "moods", man kan alltså frångå skalan lite om man känner för det. Hur som helst är den vanligaste "skalan" uppbyggd på en ren mollskala med med en låg tvåa och stor trea. Du får även fram samma skala om du utgår från kvinten i en harmonisk mollskala.

BALKANband värda att kolla upp: Mahala raï Banda, Fanfare Ciocarlia, Kocani Orkestar, Boban Markovic, Goran Bregovic, Östblocket, Sandy Lopicic Orkestar, Agrin, Erdogan Orkestar, Brassfabriken mfl

KLEZMERband värda att kolla upp (fast det har du nog bättre koll på än jag...): Bratsch, Kraja, Den flygande bokrullen, Klezmatics mfl

Ha det fint med ditt dragspel! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst är den vanligaste "skalan" uppbyggd på en ren mollskala med med en låg tvåa och stor trea.

Intressant, en s.k. halftone/wholetone scale. C Db Eb E F# G Ab Bb C mkt vanlig inom Bebop t.ex.

Kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst är den vanligaste "skalan" uppbyggd på en ren mollskala med med en låg tvåa och stor trea.

Intressant, en s.k. halftone/wholetone scale. C Db Eb E F# G Ab Bb C mkt vanlig inom Bebop t.ex.

Kul.

Inte riktigt, snarare C Db E F G G# Bb C. Man utgår alltså från de åtta tonerna i mollskalan och sänker tvåan och höjer trean, ett halft var. Blir jävligt snyggt 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst är den vanligaste "skalan" uppbyggd på en ren mollskala med med en låg tvåa och stor trea.

Intressant, en s.k. halftone/wholetone scale. C Db Eb E F# G Ab Bb C mkt vanlig inom Bebop t.ex.

Kul.

Inte riktigt, snarare C Db E F G G# Bb C. Man utgår alltså från de åtta tonerna i mollskalan och sänker tvåan och höjer trean, ett halft var. Blir jävligt snyggt 😏

Den kallar man mixolydisk b2 b6. Lite farligt att kalla en skala med durters (och som är dominatisk) för mollskala...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst är den vanligaste "skalan" uppbyggd på en ren mollskala med med en låg tvåa och stor trea.

Intressant, en s.k. halftone/wholetone scale. C Db Eb E F# G Ab Bb C mkt vanlig inom Bebop t.ex.

Kul.

Inte riktigt, snarare C Db E F G G# Bb C. Man utgår alltså från de åtta tonerna i mollskalan och sänker tvåan och höjer trean, ett halft var. Blir jävligt snyggt 😄

Den kallar man mixolydisk b2 b6. Lite farligt att kalla en skala med durters (och som är dominatisk) för mollskala...

Haha, kalla den vad man vill men står du i en replokal så har du nog större chans att göra dig förstådd med "mollskala med liten tvåa och stor trea" än "mixolydisk b2 b6" 😉

Jag har för övrigt fått lära mig att skalan kallas "hadji" där nere, men det finns säkert massa andra namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur som helst är den vanligaste "skalan" uppbyggd på en ren mollskala med med en låg tvåa och stor trea.

Intressant, en s.k. halftone/wholetone scale. C Db Eb E F# G Ab Bb C mkt vanlig inom Bebop t.ex.

Kul.

Inte riktigt, snarare C Db E F G G# Bb C. Man utgår alltså från de åtta tonerna i mollskalan och sänker tvåan och höjer trean, ett halft var. Blir jävligt snyggt 😄

Den kallar man mixolydisk b2 b6. Lite farligt att kalla en skala med durters (och som är dominatisk) för mollskala...

Haha, kalla den vad man vill men står du i en replokal så har du nog större chans att göra dig förstådd med "mollskala med liten tvåa och stor trea" än "mixolydisk b2 b6" 😉

Jag har för övrigt fått lära mig att skalan kallas "hadji" där nere, men det finns säkert massa andra namn.

Tja, beror väl på vilka sorts musiker som spelar i orkestern. I en jazzensemble får du nog ett antal förvirrade blickar om du skulle kalla den något annat än mixo b2b6.. Men jag fattar din poäng huvudsaken är att ju man lyckas göra sig förstådd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det är lätt hänt att man blandar ihop klezmer med annan östeuropeisk

folkmusik, och det finns ju också en hel del broar mellan klezmer och balkanmusik.Framförallt

är det många klezmerband som på senare år har inspirerats av bla rumänsk, bulgarisk, makedonsk och inte minst romsk folkmusik.

Den traditionella Klezmerrepetoaren är inte särskillt stor, traditionen bröts ju iochmed andra världskriget. När man har lyssnat in sig lite märker man att många spelar samma gamla låtar om och om igen. Det är väl en anledning till att många klezmermusiker har börjat snegla mer år Balkan och Zigenarköret.

Svart katt vit katt musiken är typisk romsk blåsmusik, från början en slags modern imitation av

janitsarmusik. Har inte särskillt mycket med traditionell klezmer att göra men har som sagt inspirerat en del nyare grupper.

Har du vägarna förbi Sthlm kan jag hjälpa dig att komma igång med klezmeriet, spelar själv dragspel.

Redigerat av magne
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...