Jump to content
Annons

Alto vs Behringer


Mannex

Recommended Posts

Jag ska köpa en liten mixer, främst för att komma åt preamps och fantommatning samt att få monitor/hörlurs-volymreglage.

Valet står mellan Behringers UB-modeller (UB802, UB1002 pris 700-800:-) och Altos S6 och S8 (700-1000:-)

Så frågar är alltså vad som är att rekommendera? Vilken har bäst preamp? Mest för pengarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag själv skulle välja mellan att köpa någonting från någon av dessa tillverkare skulle jag helt klart hålla ett extra gott öga för tapco's grejer.

Vet ingenting om mixrarna ni diskuterar, men jag har lite dåliga erfarenheter av behringer och alto... (inget allvarligt, lite småsaker man retar sig på bara)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har åsikter om följande? :

Alto AMX-100FX. 10-kanals stereomixer med digitala effekter

2 mikingångar, XLR + bal. tele

Trimratt och 48V fantommatn. på mono/mik ingång

2 stereoingångar via bal.tele

Effektiv 3-bands EQ

Peak LED på kanaler och effekt

1 Aux-send post för effekter, pre utgång för monitor

1 Stereo AUX-retur med vol.ratt

24-bit intern DSP med 256 dig.effekter + mute

2 tape retur med switch för main och kontr.rum

Utgångsnivå för hörlur/kontrollrum

Main utgång: balanseradeTRS tele utgångar

1000:- hos Jam

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Alto S-8 som jag är skitnöjd med. Balanserat in och ut, och brusfritt. Man kan dock inte köra medhörningen och liknande över balanserade ingångar eftersom får med dom i main-mixen som går tillbaka in i datorns ljudkort (om man nu kopplar burken för att mixa IN i ljudkortet) , utan får använda sig av Tape in för att ha medhörningen separerad. Tror inte det skiljer på den punkten från andra tillverkare.

Det här leder mig osökt in på den typ av produkt jag saknar på marknaden. En mixer som funkar "åt bägge hållen". T.ex. 8 kanaler IN --> 2 kanaler IN ljudkort, och samtidigt 4-6 kanaler UT ljudkort --> 2 kanaler UT. Skulle underlätta avsevärt för oss som kör flera ljudkort mm. att sköta ljudet utan att koppla i och ur monitorer, lurar osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag stör mej på min Behringer mixer, Är att det inte finns någon OFF knapp. Man måste altså rycka ur sladden för att stänga av bordet.

Vet inte om dom andra modellerna har liknande skavanker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Behringer mixer och har inte haft några problem med den. Men som Mantel säger så har min heller ingen OFF-knapp... Vilket ibland kan vara irriterande.

Jag skulle dock välja bort alto-mixern då jag tror att Behringer är bättre och Tapco är bäst.

Love.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

De mindre mixarna från Behringer har ingen off-knapp, men de större har det.. Alltså typ från 12 kanaler och uppåt.. Ladda ner manualen först innan du köper en mixer för att veta om det finns on/off-knapp.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Får ju på peka att Alto mixarna har grymt mycket head room. Sen om jag inte har blivit helt missinformerad så ligger Altos mixrar lägre i brus nivå än behringer mixarna. Och då talar jag om dom mindre mixrarna förstås.

Men sen så beror det helt och hållet på hur många kanaler du behöver och ifall du behöver mer stereo kanaler än mono kanaler eller tvärt om. För det variera ju på dom olika märkerna.

Har en Alto S-12 som jag har lyckats fixa så jag har ett reglage för monitor lyssning. Sen fins ju fantom matning också MED on/off switch. Men du kan ju kolla mer info här http://www.polysonic.com/alto.html

Redigerat av sambru
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
börnen (oregistrerad)

Jag köpte mig precis en Alto S12 och jag är väldigt nöjd hitills. Ska man köra HD-inspelning är den suverän med sina dubbla bussar.

(detta var mitt första inlägg :-) Hej på er alla!

mvh Kent

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Alto S6 och det suger verkligen! Preampsen är riktigt kass och brusar som galningar 😉

Köpte det när jag va ny och ovetande. Mitt råd så du slipper göra om mitt misstag är att köpa en billig mixer för lyssning och lägga lite pengar på en bra preamp istället (läs Studio Projects VTB-1) ... du får 1000 ggr bättre insignal och slipper latencyn som kan uppkomma iom insättning av mixerbord i ljudkedjan.

/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har åsikter om följande? :

Alto AMX-100FX. 10-kanals stereomixer med digitala effekter

2 mikingångar, XLR + bal. tele

Trimratt och 48V fantommatn. på mono/mik ingång

2 stereoingångar via bal.tele

Effektiv 3-bands EQ

Peak LED på kanaler och effekt

1 Aux-send post för effekter, pre utgång för monitor

1 Stereo AUX-retur med vol.ratt

24-bit intern DSP med 256 dig.effekter + mute

2 tape retur med switch för main och kontr.rum

Utgångsnivå för hörlur/kontrollrum

Main utgång: balanseradeTRS tele utgångar

1000:- hos Jam

Hejsan.

Har en kompis som köpte mixerbordet "Alto AMX 100FX" utan manual och adapter billigt. Han behöver lite hjälp och jag undrar därför nu exakt vilken typ av transformator, ni fick med när ni köpte detta mixerbordet.

Tror att det skulle funka med en växelspänningstransformator AC/AC från 230 till 18 V och 1Amp som max belastning. Klarar liriktaren av det måntro?

Finns förresten manualen tillgänglig i "elektronisk version". 🙂

Tacksam för svar.

/Ruda

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Alto S-8 som jag är skitnöjd med. Balanserat in och ut, och brusfritt. Man kan dock inte köra medhörningen och liknande över balanserade ingångar eftersom får med dom i main-mixen som går tillbaka in i datorns ljudkort (om man nu kopplar burken för att mixa IN i ljudkortet) , utan får använda sig av Tape in för att ha medhörningen separerad. Tror inte det skiljer på den punkten från andra tillverkare.

Det här leder mig osökt in på den typ av produkt jag saknar på marknaden. En mixer som funkar "åt bägge hållen". T.ex. 8 kanaler IN --> 2 kanaler IN ljudkort, och samtidigt 4-6 kanaler UT ljudkort --> 2 kanaler UT. Skulle underlätta avsevärt för oss som kör flera ljudkort mm. att sköta ljudet utan att koppla i och ur monitorer, lurar osv...

Hellå

Och hej alla förresten, mitt första inlägg här.

Om jag förstår dig rätt så finns det redan mixrar som klarar precis vad du vill ha. Du har bara skaffat en som är lite för enkel. Vad som behövs är en mixer med en subbuss. Det är alltså en utgångsbuss som är separat från mainbussen.

Det hela funkar som så att på varje kanal finns en ALT-knapp. Om den trycks ned så tas kanalen bort från huvudmixen och skickas istället till subbussen:

Du kopplar alla externa prylar på kanaler in på mixerbordet precis som vanligt. Du kopplar även in alla utgångar från datorn på mixerbordskanaler. Med en enkel mixer så får du ju då som du säger tillbaka ljudet via huvudmixen in i datorn vilket ger rundgång. Men med en mixer med subbuss kopplar du inte in huvudutgången alls! Istället kopplar du subbussens utgång till ingången i datorn och kontrollrumsutgångarna till dina monitorer. I normalläge (alla ALT-knappar inaktiva) skickas alltså inget till datorn överhuvudtaget och man kan således lyssna och mixa alla kanaler. När man sedan vill spela in en eller flera kanaler så trycker man bara in ALT-knappen på dessa och vips, bara de kanalerna skickas till datorn och kan spelas in. Problemet är löst, du kan lyssna på alla kanaler från datorn, externa enheter, spela in de kanaler du vill etc allt utan att behöva koppla om en enda kabel. Exempel på en mixer som har just denna funktionalitet är Behringers UB1204-Pro

Om du har flera ingångar i datorn och vill kunna använda dem på ett bra sätt ska du ha en mixer med flera subbussar, så att varje subbuss kan kopplas till ett ingångspar i datorn.

Står massor om detta och mycket mer på www.tweakheadz.com

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Arin (oregistrerad)
Man kan dock inte köra medhörningen och liknande över balanserade ingångar eftersom får med dom i main-mixen som går tillbaka in i datorns ljudkort (om man nu kopplar burken för att mixa IN i ljudkortet) , utan får använda sig av Tape in för att ha medhörningen separerad.

Det där stör mig något så! hur har du gjort`?

(såg just att tråden var mycket gammal 🙂 )

Redigerat av Arin
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag har ett Alto S6 och det suger verkligen! Preampsen är riktigt kass och brusar som galningar 😆

Köpte det när jag va ny och ovetande. Mitt råd så du slipper göra om mitt misstag är att köpa en billig mixer för lyssning och lägga lite pengar på en bra preamp istället (läs Studio Projects VTB-1) ... du får 1000 ggr bättre insignal och slipper latencyn som kan uppkomma iom insättning av mixerbord i ljudkedjan.

/Micke

Analoga mixerbord har ingen latency. Angående Alton så brusar den inte så farligt, är du säker på att du hade gainat rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Soundcraft Compact 4 och är grymt nöjd med den!

Man kan säga att den är specialbyggd för att användas tillsammans med en dator pga de fina routingmöjligheterna. Preamparna upplever jag som tysta och bra också, dessutom har du HiZ/DI ingång för gitarr på kanal 2, separat volymkontroll för monitorer/hörlurar plus en extra hörlursutgång för "artist" med egen "artist mix" volymkontroll. Ingen on/off knapp med det löste jag genom att kopla både mixern och mina monitorer till en egen kontaktdosa med on/off knapp på.

Så kolla in den också!

http://www.soundcraft.com/product_sheet.asp?product_id=121

Här har du en bild på min :-) (till vänster i bild)

studio28tq.jpg

finns en lite större bild i denna tråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=586&st=840

Redigerat av knop3se
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan dock inte köra medhörningen och liknande över balanserade ingångar eftersom får med dom i main-mixen som går tillbaka in i datorns ljudkort (om man nu kopplar burken för att mixa IN i ljudkortet) , utan får använda sig av Tape in för att ha medhörningen separerad.

Det där stör mig något så! hur har du gjort`?

(såg just att tråden var mycket gammal 😛 )

Det var mitt gamla upplägg, och var lite speciellt eftersom jag bara har två analoga utgångar på ljudkortet (EMU 1212M). Jag kopplade från digital ut på 1212M till digital in på mitt Audigy-kort, och analog ut därifrån till 2-TK in på S-6'an. Det var mest för att jag skulle kunna ha balanserat ut till vanliga mixerkanaler, och är ju inte nödvändigt 😄

Huvudgrejen var att jag kopplade ljud ut till 2-track in på S-6'an. Sedan kan man med omkopplarna "2TK to control room" och "2-TK to Mix" välja vart ljudet skall. Control room för medhörning i lurar eller hur man nu vill ha det, och mix om man av någon anledning vill spela in det man skickar ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...