Jump to content
Annons

Standard hårddisk?


busse

Recommended Posts

Kan nån hjälpa mig med att utröna om detta kan vara en "standard" 2.5 tums IDE hårddisk? Den sitter i en Compaq EVO N610c och hårddisken är en Toshiba MK3021GAS på 30GB. Datorn åkte i golvet på en spelning i lördags och hårddisken verkade då paja, jag funderar om man kan köpa tex en http://www.webhallen.com/prod.php?id=81060 hårdisk och få den att passa. Måtten på min hårddisk verkar stämma med de som anges för 2.5 tums interna diskar 70 X 90 X 9.5 mm, enlig service manualen till min dator så skall den klara av en 60 GB hårddisk. Vad tror ni har jag sån tur att jag kan köpa en ny disk och på så sätt få liv i den gamla datorn igen? Disken verkar vara monterad i en "vagga" som är utdragbar i från själva datorn på bilden sitter disken i vaggan

Hrddisk3.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Decket (oregistrerad)

Asså, varför inte bara ställa en fråga av denna typ på:

www.sweclockers.com

Om du kan spela på hårddisken däremot... då har du kommit rätt. 😄

Redigerat av Decket
Link to comment
Dela på andra sajter

Asså, varför inte bara ställa en fråga av denna typ på:

www.sweclockers.com

Om du kan spela på hårddisken däremot... då har du kommit rätt. 😄

Okej, för tillfället kan jag inte spela in på hårddisken och det är problemet därför frågar jag^_^ Tackar för länken skall kolla där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att du behöver formattera den nya hårddisken och installera operativsystem på den innan den fungerar. Har du inte utrustningen för det (en hårddisk-hållare kopplad till en annan dator) alternativt original operativssystem CD så går du nog bet på uppgiften.

Mitt tips är att du letar reda på någon datoraffär som kan fixa till datorn. Det borde inte kosta många hundralappar men sparar massor av strul.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det en 2,5" IDE-disk. Synd bara att taket låg på 60 GB (Har du fått detta bekräftat av Compaq? Det går inte att uppdatera firmware/flasha bios så att den kan ta större diskar?) för en 60 GB hårddisk kostar nästan lika mycket som en 200 GB:are...

Jag skulle föreslå http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115375

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att du behöver formattera den nya hårddisken och installera operativsystem på den innan den fungerar. Har du inte utrustningen för det (en hårddisk-hållare kopplad till en annan dator) alternativt original operativssystem CD så går du nog bet på uppgiften.

Mitt tips är att du letar reda på någon datoraffär som kan fixa till datorn. Det borde inte kosta många hundralappar men sparar massor av strul.

Gunnar

Går det inte att formatera hårddisken i datorn efter att man har monterat den? Borde man inte kunna göra det via dos, jag har aldrig hört att man måste ha en annan dator för att kunna formatera en hårddisk är det nåt speciellt på bärbara? Har en kompis som jag tänkte skulle få hjälpa mig med installationen av operativsystem så den biten tror jag är ganska lungt.

Visst är det en 2,5" IDE-disk. Synd bara att taket låg på 60 GB (Har du fått detta bekräftat av Compaq? Det går inte att uppdatera firmware/flasha bios så att den kan ta större diskar?) för en 60 GB hårddisk kostar nästan lika mycket som en 200 GB:are...

Jag skulle föreslå http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=115375

Skall pröva att maila Compaq för att höra om man kan montera en större disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går självklart att formattera hårddisken efter man installerat den. Men det kräver att du har tillgång till skivor med operativsystemet på, antingen CD eller diskett. Sen bootar man från CD-n och formatterar hårddisken med OS.

De flesta bärbara säljs utan CD med operativsystemet så det är där problemet ligger. Har du gjort backuper som kan boota själv så är det lugnt. Har du inte det så får du leta reda på någon CD att installera från.

Simma lugnt.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går självklart att formattera hårddisken efter man installerat den. Men det kräver att du har tillgång till skivor med operativsystemet på, antingen CD eller diskett. Sen bootar man från CD-n och formatterar hårddisken med OS.

De flesta bärbara säljs utan CD med operativsystemet så det är där problemet ligger. Har du gjort backuper som kan boota själv så är det lugnt. Har du inte det så får du leta reda på någon CD att installera från.

Simma lugnt.

Gunnar

Då var det som jag trodde, överlåter dock det arbetet till en kompis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle hända om man stoppad in en 120GB disk i datorn och den bara skulle visa sig klara en 60GB? Skulle det bli en totalvägran och datorn inte alls skulle fungera eller skulle man bara kunna utnytja 60GB av de 120GB på hårdisken? Man har ju inte så mycket att förlora i pengar en 60G disk är väl nästan lika dyr som en 120GB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle hända om man stoppad in en 120GB disk i datorn och den bara skulle visa sig klara en 60GB? Skulle det bli en totalvägran och datorn inte alls skulle fungera eller skulle man bara kunna utnytja 60GB av de 120GB på hårdisken? Man har ju inte så mycket att förlora i pengar en 60G disk är väl nästan lika dyr som en 120GB.

den skulle inte visa att det fanns mer plats än 60gb..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag beställt en nu disk av den lokala datorhandlaren men jag tog det säkra före det osäkra och köpte en 60GB. Kostade inte mer än att beställa på nätet om man räkanade in frakten och är det nåt problem med att få ghrejerna att funka så är det fint att köpa lokalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...