Jump to content
Annons

Datorn hittar inte ljudkortet....[löst]

Guest Martin Olsson

Recommended Posts

Guest Martin Olsson

Min dator märker inte när mitt ljudkort, ett Motu Traveler är påslaget, helt plötsligt. Ljudkortet får ström från datorn och det fungerar att starta kortet, men min MacBook märker inte av att det är inkopplat. Jag har testat att skifta mellan firewireportarna på kortet, men ingen skillnad. Datorn har bara en firewireport, så där kan jag inte göra så mycket. Eftersom ljudkortet får ström, så kan det ju inte vara något fel på firewireportarna iaf. Hur gör jag nu?

Edited by Martin Olsson

Annons

Nu har ju jag bara PC men..

För att kolla porten kanske du kanske köra med någon annan FW pryl. Som en FW hårddisk eller nått. Nästa modell blir nog att koppla från kortet och avinstallera drivisarna och därefter helt sonika koppla in kortet för att kolla om datorn märker den "nya" hårdvaran alls. Sedan blir det till att kolla ljudkortet i en annan dator...funkar det fortfarande inte är det förmodligen fel på kortet...

My 2 cent

Guest Martin Olsson

Ja, ska testa andra fw-prylar. Min misstanke är att ljudkortets fw-port har blivit skadad, för den glappar lite. Men den får ju ström från datorn, så helt trasig är den ju inte... Får kolla med någon expert, om det inte finns här.

Jag har hört talas om samma problem med andra FW-ljudkort med Mac. Om man spänningsmatar ljudkortet separat, så fungerar det klockrent, men det drar lite för mycket ström i uppstarten för att kännas av korrekt om man spänningsmatar från FW-porten. Ditt problem beror alltså troligen på att FW-porten inte orkar lämna så mycket ström som behövs i uppstarten - och det finns troligen inte så mycket att göra, annat än att köra med separat spänningsmatning.

Vet inte om detta är ditt problem. ..

Men när vi spelade in i studio för ett tag sen så slutade ljudkortet att funka, då stängde vi av datorn och ljudkortet en stund så att det fick vila sig

Sen när vi satte på det så hittade datorn det igen 😉

Kanske kan va till hjälp vad vet jag 😎

Guest Martin Olsson
Jag har hört talas om samma problem med andra FW-ljudkort med Mac. Om man spänningsmatar ljudkortet separat, så fungerar det klockrent, men det drar lite för mycket ström i uppstarten för att kännas av korrekt om man spänningsmatar från FW-porten. Ditt problem beror alltså troligen på att FW-porten inte orkar lämna så mycket ström som behövs i uppstarten - och det finns troligen inte så mycket att göra, annat än att köra med separat spänningsmatning.

Ska testa en annan strömkälla. Men det har ju alltid funkat förr...

• 3 months later...
Guest Martin Olsson

Blev att skicka kortet till Motu i USA. 1600kr går reparationen på. Inte så farligt, med tanke på att hela firewire-kretsen var bränd.

Blev att skicka kortet till Motu i USA. 1600kr går reparationen på. Inte så farligt, med tanke på att hela firewire-kretsen var bränd.

HUr kan den ha blivit bränd då ?

Solbränd måhända? 🙂

Nej just det.. det är Sverige det här.. 😛

HUr kan den ha blivit bränd då ?

Den har väl ryckts in eller ut när strömmen var påslagen (FW).

Guest Martin Olsson

Förmodligen så har jag av misstag satt i fw-kabel upp och ner och på så sätt bränt ljudkortets fw-krets... Märkte att fw-porten var lös och glappig när jag kollade på baksidan. Så killar och tjejer, var noga med hur ni kopplar in saker...

:rolleyes:

Firewirekabeln går bara i åt ett håll. Jag tror också på "hot-plugging" och att ström halkat emot fel pin när den kontakten tryckts in.

Ha datorn avstängd när du kopplar in ljudkortet.

Firewirekabeln går bara i åt ett håll. Jag tror också på "hot-plugging" och att ström halkat emot fel pin när den kontakten tryckts in.

okej linus kan du inte kika i min tråd och svara har svarat till dig sorry om jag lånade tråden lite

Guest Martin Olsson

Visst kan det vara så, men "blecken" som ska hålla fw-kabeln på plats var lite utböjda, så därför misstänkte jag att jag har satt i kabeln upp och ner. Datorn behöver inte vara avstängd när man kopplar i kortet eftersom kortet har power on/off-knapp.

Btw: Är du den Linus som jobbade på ALV förra sommaren när jag jobbade där som musiker?

Fast även om ljudkortet är avstängt kan det brännas om strömförsörjningen från datorn råkar nudda datapinnarna i kontakten och tar "fel väg in" till kortet.

Jag har själv smällt ett Firewire-kontrollerkort till PC:n den vägen. e020.gif

Jag skulle hotplugga en hårddisk när PC:n var igång, nuddade kontakten vid kortets chassi och det sa 'BZAP!' så var datorn avstängd. Den gick inte att starta på nytt innan jag tagit ut kontrollerkortet. Jag var iaf glad att hårddisken klarade sig och resten i PC:n överlevde.

Jaså, var det den Martin? Jo, det stämmer. Här kommer en go' bild. :rolleyes:

alvwd4.jpg

Edited by Linus

Förmodligen så har jag av misstag satt i fw-kabel upp och ner och på så sätt bränt ljudkortets fw-krets... Märkte att fw-porten var lös och glappig när jag kollade på baksidan. Så killar och tjejer, var noga med hur ni kopplar in saker...

Du skrev att porten var lös å glappade..

Kan ju vara så att fw-porten e direkt fastlött på kretskortet..

Om man e lite ovarsam med anslutningen, tar i för hårdhänt,

kan ju lödningarna släppa på kortet och inget funkar längre..

Bara en tanke på vad du skrev :rolleyes:

Guest Martin Olsson
Fast även om ljudkortet är avstängt kan det brännas om strömförsörjningen från datorn råkar nudda datapinnarna i kontakten och tar "fel väg in" till kortet.

Jag har själv smällt ett Firewire-kontrollerkort till PC:n den vägen. e020.gif

Jag skulle hotplugga en hårddisk när PC:n var igång, nuddade kontakten vid kortets chassi och det sa 'BZAP!' så var datorn avstängd. Den gick inte att starta på nytt innan jag tagit ut kontrollerkortet. Jag var iaf glad att hårddisken klarade sig och resten i PC:n överlevde.

Jaså, var det den Martin? Jo, det stämmer. Här kommer en go' bild. 😄

alvwd4.jpg

Ajdå... Då ska jag vara mer försiktig i fortsättningen. Tack för infot och bilden!

Du skrev att porten var lös å glappade..

Kan ju vara så att fw-porten e direkt fastlött på kretskortet..

Om man e lite ovarsam med anslutningen, tar i för hårdhänt,

kan ju lödningarna släppa på kortet och inget funkar längre..

Bara en tanke på vad du skrev :rolleyes:

Kortet får ström från datorn, så det är mest troligt att det är firewire-kretsen, själva interfacet som har tackat för sig och åkt på permanent semester.

När det gäller FW tänk på "hot-swapping = NOT-swapping" Koppla in och ur ny FW utrustning endast om den är avstängd.. Annars kommer samma problem att uppstå igen. :rolleyes:

• 2 years later...
Guest Martin Olsson

Kan ju uppdatera denna historia lite... Ljudkortet skickades till Motu i USA, de tittade på det, kliade sig i huvudet och skrotade enheten. De skickade ett helt nytt kort till mig och hela kalaset kostade 1600:-. Motu har alltså ett tak på ca 1600:-, kostar det mer än det att laga så skickar de en ny enhet. Kanske inte gäller 10 år gamla burkar, men bra att veta för er som har Motu och råkar ut för en olycka.

Edited by Martin Olsson

Har också hört om deras tak på 1600kr. En kollega till mig gjorde precis just det du misstänkar att du gjorde: satte in FW-kontakten åt fel håll. Så jag måste nog hävda att det faktiskt går.

Nu har jag startat en egen tråd (dock utan svar än så länge) om det här men eftersom ni är inne på samma ämne så tänkte jag ändå fråga här.

Det gäller det där med att travelern (ljudkort i sig) ska vara avstängd när man kopplar i och ur den från datorn. Jag har problemet att datorn får blåskärm och kraschar när om jag stänger av min traveler medan den är ikopplad. Att starta ljudkortet när den är ipluggad är helt ok, inget dåligt händer. Men som sagt. Om jag stänger av kortet när den är ikopplad = datorkrasch. Har det med spänningen att göra tro? Eftersom jag har 4-pinnar FW-kontakt på datorn använder jag alltid egen strömförsörjning till ljudkortet.

Nåja, jag kan ju lösa det med att låta kortet vara på tills jag stänger av datorn eller helt enkelt dra ut kabeln fast ljudkortet är påslaget, även om det tydligen inte var att rekommendera..

Guest Martin Olsson

Har hänt att jag har råkat dra ur fw-sladden fast ljudkortet har varit påslaget. Inget gick sönder, men det känns som att det inte är så bra att göra, iaf inte med min dator, som skickar ström till ljudkortet.