Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vet inte om denna posten Àr en frÄga, krönika eller meningslöst blogginlÀgg. KÀnner ÀndÄ att jag gÀrna vill tÀnka högt inför folk som sysslar med musik, dÄ alltsÄ sjÀlva skrivandet. Japp, första inlÀgget, men det kommer fler! Hej pÄ er förresten!

NÀr jag var 13 sÄ började jag lira gitarr, och sÄ fort jag hade lÀrt mig alla grundlÀggande ackord sÄ kom jag pÄ en, vad jag tyckte, helt magisk ackordföljd. Fyra ackord, de lÀt sÄ jÀvla bra. Jag började omedelbart skriva texter till dessa ackord, men den enda textrad jag hade i huvudet var "sommarn som kom, ner pÄ vÀgen mot stranden". Fan, jag tyckte det lÀt klyshigt och dansbandsaktigt, och jag hade ingen som helst aning om hur man bygger en lÄt. Men jag SKULLE skriva fÀrdigt den dÀr lÄten! SÄ efterÄt sÄ började jag i o m musikintresset att lira i band, hÄrdrocksband.

AlltsÄ, jag slet med den dÀr satans refrÀngen emellanÄt.. Eller rÀttare sagt, refrÀngen var klar, dock lite utbyggd. Jag visste hur sÄngmelodin var och i princip vad som skulle sjungas. Det var verserna som var det jÀvligaste, jag hade en vag idé i skallen om hur lÄten skulle kunna byggas upp för att senare, perfekt smÀlta in i refrÀngen, som var klar. Det kÀndes som att jag hade en perfekt bil, men ingen vÀg nÄnstans att köra den pÄ. Typ.

Men jag spelade i alla fall in refrÀngen pÄ burken och fortsatte rÄstudera ackordföljder och hur andra bra lÄtar var uppbyggda. Kom pÄ att man faktiskt kunde ha samma ackord och i samma följd som i refrÀngen. Men "lyftet" fanns liksom inte, jag ville att refrÀngen skulle lyfta. Inte som i en powerballad, utan genom en magisk ackord- och tonföljd.

Men jag fortsatte. RefrÀngen börjar med Am - D, och jag började nu fundera ut vilket ackord som skulle kunna bli början.

Jag provade Em, jag provade G, D, C, B och egentligen alla ackord som fanns. Och det började likna nÄgot. men problemen fortsatte, antingen sÄ blev verserna refrÀnger i sig, eller sÄ blev de för lÄnga intron. Eller bara trÄkiga. Ofta sÄ kunde de skilja sig sÄ pass mycket frÄn refrÀngen att det var som om en helt ny lÄt spelade nÀr sjÀlva refrÀngen kom. Inget stÀmde.

Har hört nÄn musiker sÀga att "Alla lÄtar finns redan, Àven de man kommer pÄ. Det gÀller bara att hitta de. KÀnns det inte 100% rÀtt sÄ finns det en annan variant som Àr bÀttre."

Men, sÄ visade det sig att en gammal klasskompis till mig blivit uppmÀrksammad av en ganska sÄ erkÀnd producent i sthlm och av en hÀndelse sÄ nÀmnde jag just den hÀr lÄten, eller rÀttare sagt - refrÀngen. SÄ en kvÀll bjöd jag över henne och spelade upp den för henne. Hon blev som tokig! "Jag mÄste bara ha denna!!!"

Jag brÀnde den pÄ en CD och denne producenten ringde och sa barskt Ät mig att skriva fÀrdigt den hÀr lÄten. han tyckte det lÀt riktigt, riktigt bra.

Jag har sÀkert skrivit 150 lÄtar sedan jag kom pÄ den hÀr refrÀngen för 12 Är sedan, men nu mÄste den bli klar. SÄ, vad behövs? Fokus! Lugn och ro. Min syrra har en lÀgenhet som hon inte bor i sÄ jag flyttade dit. Kontakten till teven Äkte ut, jag ska bara ha belysning! Jag satt i fyra veckor, minst 10 timmar om dagen och klurade pÄ den dÀr versen som jag inte hade hittat.

19 varianter har jag hittills. AlltsÄ, egentligen 19 lÄtar med samma refrÀng, men olika verser.

Men! SÄ igÄr, nÀr jag gick nere pÄ stan kom jag pÄ en tanke. "Men om man kunde sÀtta C:et dÀr.. Och sedan byta Am:et till ett...D?"

Det lÀt perfekt! Inte för vemodigt. Inte för sorgset, glatt, uppblÄst, avancerat eller nÄnting, det var den perfekta ackordföljden som senare ledde fram till min refrÀng. Jag vet inte om folk förstÄr sÄnt hÀr, men jag har verkligen lagt ner mer fokus pÄ den dÀr lÄten Àn jag lagt ner pÄ nÄnting annat. Uöver de 19 versionerna jag kom pÄ under mina fyra veckor finns det hÀr pÄ burken 12 versioner till. För mig var det som att hitta den heliga graal, jag har aldrig kÀnt sÄ hÀr inför nÄgonting jag nÄnsin har skapat. Nu ska bara texten till, och det Àr ju givetvis en seg jÀvel eftersom den mÄste vara perfekt den ocksÄ. men, sÄngmelodin som kompar med basackorden, som leder fram till refrÀngen - stÀmmer nu.

Dessa problem jag stött pÄ Àr bland annat nÀr ackordföljden funkar som den ska fast sÄngmelodin inte Àr bra. Och det finns inget bra substitut. För mig Àr en lÄt i tre delar. Basackorden, sÄngmelodin och senare, de rÀtta orden i texten som med melodins hjÀlp blir starkare och lyfts. En bra lÄt ska lÄta bra med sÄng och en basföljd,det ska rÀcka för att kunna identifiera vad som Àr en bra lÄt.

Exempelvis Leonard Cohens "Hallelujah" Àr ett exempel pÄ en lÄt som Àr skriven med ackorduppbyggnad sÄ att det enda som behövs Àr en bas och en röst. Man vet att lÄten Àr bra. MÄnga av ABBAs lÄtar Àr ocksÄ genuint skrivna med enormt fokus pÄ sjÀlva kompositionen.

NÄvÀl, vill gÀrna höra era berÀttelser om hur ni slitit med era verk, tror inte jag Àr ensam om att ha en sÄn hÀr historia!

Annons
Postat (redigerat)

Intressant. Har aldrig hört nÄgon som jobbat sÄ mycket och lÀnge pÄ en och samma lÄt.

Skulle vara kul att höra den nĂ€r/om du lyckas bli fĂ€rdig med texten ocksĂ„ 😄

Lycka till! 😛

/Memphis

Redigerat av Memphis
Postat

Jag har aldrig slitit med nÄt verk, skriver skiten pÄ max 10 minuter sen sÄ fÄr det vara klart, har vÀl skrivit tusen lÄtar minst oxÄ..

Postat (redigerat)
Jag har aldrig slitit med nÄt verk, skriver skiten pÄ max 10 minuter sen sÄ fÄr det vara klart, har vÀl skrivit tusen lÄtar minst oxÄ..

Max 10 minuter pĂ„ att försöka med en lĂ„t? 😉 Var du ironisk eller ej? Skulle vara typiskt mig att inte förstĂ„ detta isĂ„fall. 🙂 Men jag antar att du var seriös och det Ă€r isĂ„fall tvĂ€rtom mot hur jag gĂ„r till vĂ€ga. Jag kĂ€mpar lĂ€nge med varje lĂ„t och hĂ„ller pĂ„ tills jag blir nöjd. (Om jag inte kĂ€nner att hela grejen inte alls Ă€r nĂ„got bra att jobba vidare pĂ„ förstĂ„s.) Min senaste lĂ„t tog cirkus tre kvĂ€llar att skriva huvudtemat och melodin samt en kvĂ€ll för texten. Sedan en tvĂ„ dagar att spela in den i Cubase och skriva alla stĂ€mmor. (OrkesterlĂ„t) Det Ă€r vĂ€l ungefĂ€r sĂ„ lĂ€nge jag jobbar pĂ„ en seriös lĂ„t. 🙂

Glad pÄsk pÄ er

/Memphis

Redigerat av Memphis
Postat

Max 10 minuter pĂ„ att försöka med en lĂ„t? 😉 Var du ironisk eller ej? Skulle vara typiskt mig att inte förstĂ„ detta isĂ„fall. 🙂 Men jag antar att du var seriös och det Ă€r isĂ„fall tvĂ€rtom mot hur jag gĂ„r till vĂ€ga. Jag kĂ€mpar lĂ€nge med varje lĂ„t och hĂ„ller pĂ„ tills jag blir nöjd. (Om jag inte kĂ€nner att hela grejen inte alls Ă€r nĂ„got bra att jobba vidare pĂ„ förstĂ„s.) Min senaste lĂ„t tog cirkus tre kvĂ€llar att skriva huvudtemat och melodin samt en kvĂ€ll för texten. Sedan en tvĂ„ dagar att spela in den i Cubase och skriva alla stĂ€mmor. (OrkesterlĂ„t) Det Ă€r vĂ€l ungefĂ€r sĂ„ lĂ€nge jag jobbar pĂ„ en seriös lĂ„t. 🙂

Glad pÄsk pÄ er

/Memphis

Ackord, melodi och grundtext tar ca 10 minuter (tar det lÀngre tror jag inte det blir bra i alla fall) dÀremot arr, inspelning, mixning osv.. kan ta mÄnader, ibland Är!

Postat

intresant historia, ska bli kul att höra hur den slutar (skivkontrakt, list 1:a osv.) 🙂

har ett liknande problem, jag kommer ofta pÄ bra verser men har svÄrt att matcha dessa med en Ànnu bÀttre refrÀng, det ska ju lyfta nÀr refrÀngen kommer och det tycker jag Àr svÄrt, sÄ för mig Àr det refrÀngerna som nÀta aldrig blir tillrÀkligt bra.

Postat

Vart lite besviken nÀr jag sÄg att du inte bjudit pÄ en provlyssning, det var det jag sÄg fram emot nÀr jag lÀste texten. Jag kan dock förstÄ att du inte vill avslöja hur de lÄter innan du fÄtt det pÄ skiva och sÄ.

Ser fram emot en uppdatering om hur det gÄr!

Postat
Intressant. Har aldrig hört nÄgon som jobbat sÄ mycket och lÀnge pÄ en och samma lÄt.

Skulle vara kul att höra den nĂ€r/om du lyckas bli fĂ€rdig med texten ocksĂ„ 😉

Lycka till! 🙂

/Memphis

Nej, vanligtvis sÄ brukar det ta betydligt kortare tid för mig att fÀrdigstÀlla en lÄt, kanske 2-3 seriösa kvÀllarna eller liknande, men ibland dyker det upp rejÀla utmaningar. SÀrskilt om man dÄ har en vag idé i skallen om hur det ska lÄta.

Funkar det för dig sÄ Àr det sjÀlvklart rÀtt. Jag satsar dock pÄ att fÄ varenda lÄt att bli det bÀsta som nÄnsin spelats och sÀtter skyhöga mÄl. Har jag en lÄt som jag vet Àr "sÄdÀr" sÄ kastas den direkt, den mÄste vara perfekt.

intresant historia, ska bli kul att höra hur den slutar (skivkontrakt, list 1:a osv.) 🙂

har ett liknande problem, jag kommer ofta pÄ bra verser men har svÄrt att matcha dessa med en Ànnu bÀttre refrÀng, det ska ju lyfta nÀr refrÀngen kommer och det tycker jag Àr svÄrt, sÄ för mig Àr det refrÀngerna som nÀta aldrig blir tillrÀkligt bra.

Haha, fÄr se vad som hÀnder, hÄller som sagt pÄ att skriva texten nu, och det Àr det svÄraste tycker jag.

Vart lite besviken nÀr jag sÄg att du inte bjudit pÄ en provlyssning, det var det jag sÄg fram emot nÀr jag lÀste texten. Jag kan dock förstÄ att du inte vill avslöja hur de lÄter innan du fÄtt det pÄ skiva och sÄ.

Ser fram emot en uppdatering om hur det gÄr!

Ja, jag kanske skulle vĂ€ntat en aning, men den dyker upp hĂ€r sĂ„ snart som möjligt 🙂

Postat

Funkar det för dig sÄ Àr det sjÀlvklart rÀtt. Jag satsar dock pÄ att fÄ varenda lÄt att bli det bÀsta som nÄnsin spelats och sÀtter skyhöga mÄl. Har jag en lÄt som jag vet Àr "sÄdÀr" sÄ kastas den direkt, den mÄste vara perfekt.

Naturligtvis blir det sjÀlvsanering man forsÀtter ju inte att spela in en lÄt som man inte tycker Àr tillrÀckligt bra??

Skall dock bli kul att fĂ„ höra nĂ„gra av dina lĂ„tar med sĂ„ skyhöga mĂ„l som "det bĂ€sta som nĂ„nsin spelats" 😆

Postat

Det var en spÀnnande krönika att lÀsa, dessutom var den vÀlskriven. Lite smÄtt poetiskt att det Àr just den första lÄten som inte blivit fÀrdig. Jag hade dock hoppats pÄ att fÄ höra den fÀrdiga lÄten pÄ slutet, men den hÀr historien kanske inte Àr meningen att bli riktigt fÀrdig? Du verkar i all fall kunna knyta ihop pÄsen med dina ideer eftersom du hunnit med 150 lÄtar under tiden som din surdeg legat pÄ jÀsning.

Mitt eget dilemma Àr att jag har svÄrt att bli helt fÀrdig med lÄtarna. Detta har genom Ären resulterat i en lÄda med diverse nÀstan-fÀrdigt-material som ligger och vÀntar pÄ sin tid.

Lycka till

Postat
Naturligtvis blir det sjÀlvsanering man forsÀtter ju inte att spela in en lÄt som man inte tycker Àr tillrÀckligt bra??

Skall dock bli kul att fĂ„ höra nĂ„gra av dina lĂ„tar med sĂ„ skyhöga mĂ„l som "det bĂ€sta som nĂ„nsin spelats" đŸ˜Č

Beror vĂ€l pĂ„ hur man ser pĂ„ sitt skapande och sin "konst". SjĂ€lvklart, helt utan dubier, sĂ„ har jag som mĂ„l att varje gĂ„ng göra vĂ€rldens bĂ€sta lĂ„t. Vilka mĂ„l ska man annars ha? LĂ„t oss sĂ€ga att jag anser vĂ€rldens bĂ€sta lĂ„t vara Let it be. Till exempel. Ska jag dĂ„, nĂ€r jag skriver ha i tanken att "den hĂ€r lĂ„ten kommer troligtvis inte kicka röven ur Let it be"? Njae, för att jag överhuvudtaget ska kunna trivas med blocket och gitarren sĂ„ mĂ„ste jag ha den instĂ€llningen. Jag förstĂ„r inte hur man kan sĂ€tta sig ner och vara nöjd med nĂ„n sorts medelmĂ„ttighet. Men sĂ„ funkar jag 😛

Sen att folk inte hÄller med, det Àr en helt annan sak givetvis. Men det Àr bara min Äsikt som rÀknas fram tills man presenterar den för omvÀrlden och nÀr jag senare lÀgger upp lÄten tror jag knappast att nÄn pÄ den hÀr brÀdan kommer tycka att det Àr det bÀsta de hört. Vissa kommer kanske tycka att den suger, eller att det Àr en lÄt bland tusen som slÀngs upp pÄ forum som aldrig kommer lÀngre Àn att bli nedtankad av ett gÀng anvÀndare. Men, med instÀllningen att "det hÀr ska bli det bÀsta nÄnsin", sÄ skriver jag bÀttre och med en enorm glöd. Och dÄ Àr det ett koncept som funkar för mig.

Det var en spÀnnande krönika att lÀsa, dessutom var den vÀlskriven. Lite smÄtt poetiskt att det Àr just den första lÄten som inte blivit fÀrdig. Jag hade dock hoppats pÄ att fÄ höra den fÀrdiga lÄten pÄ slutet, men den hÀr historien kanske inte Àr meningen att bli riktigt fÀrdig? Du verkar i all fall kunna knyta ihop pÄsen med dina ideer eftersom du hunnit med 150 lÄtar under tiden som din surdeg legat pÄ jÀsning.

Mitt eget dilemma Àr att jag har svÄrt att bli helt fÀrdig med lÄtarna. Detta har genom Ären resulterat i en lÄda med diverse nÀstan-fÀrdigt-material som ligger och vÀntar pÄ sin tid.

Lycka till

Tack! Som sagt, meningen med inlĂ€gget i första hand var inte att lĂ€gga upp lĂ„ten. men, nĂ€r den Ă€r klar och skickad i ett rekommenderat brev till mig sjĂ€lv ( đŸ˜± ), sĂ„ kommer den ligga hĂ€r. Jag lovar 😑

Jag ville frÀmst höra andras historier, nÀr jag diskuterar med lÄtskrivare finns det alltid sÄna hÀr smÄ dilemman, smÄ livsprojekt eller sura Àpplen som man bitit alltför mÄnga gÄnger i.

Postat

Ja, det ska bli spĂ€nnande att höra den hĂ€r lĂ„ten đŸ˜±

Men jag förstÄr precis vad du menar annars. Hallelujah, imagine, det finns nÄgra topplÄtar pÄ det dÀr speciella sÀttet.

Precis som en del klassisk musik och vissa visor.

Jag hÄller tummarna.

Postat (redigerat)

Hmm.. Tja.. Jag har befunnit mig i bĂ„da Ă€ndar sĂ„ att sĂ€ga.. Ofta fĂ„r jag en melodi.. eller en text i mitt huvud.. Är det en melodi (en sĂ„n dĂ€r som man kan vissla pĂ„.. UngefĂ€r som hemglassbilens melodi. "nu lurar vi barn.. Nu lurar vi barn. pĂ„ deras veckopeng!!! ")

Problemet för mig Ă€r att melodin gĂ„r oftast att fixa pĂ„ 10 minuter.. Mixat och klart.. Men om texten kommer först sĂ„ kan det tammetusan ta mĂ„ndaer av pillande och testande av olika sounds, bryggor, hooks etc. innan jag Ă€r nöjd.. Jag bjuder pĂ„ ett exempel frĂ„n bĂ„da vĂ€rldar.. Min lĂ„t Long long nights gick att göra pĂ„ 10 minuter.. Men innnan jag fick alla hooks, bryggor etc att funka med texten sĂ„ tog det mig nog sĂ€kert 3~4 mĂ„nader innan jag blev nöjd.. Lösningen blev att lĂ€gga över idĂ©n pĂ„ en annan musiker/sĂ„ngerska.. LĂ„ten Ă€r skriven av mig men.. Med hjĂ€lp av Jenny sĂ„ fattade jag att nu var den klar.. Totalt tog det 4 mĂ„nader frĂ„n första melodislingan tills jag kĂ€nde att den var klar.. Och det var Jenny som slutförde det hela. 😉

Check out denna gammling frĂ„n 1999 mms://dorotea.tv/lnd.wma (danceversionen kanske bara funkar med Windows dĂ„ jag streamer den via Windows Media Server) Alternativt.. checka RnB versionen pĂ„ mms://dorotea.tv/lns.wma. Funkar det inte som klickbar lĂ€nk sĂ„ klipp och klistra in i Windows Media Player som URL. Obs det Ă€r lĂ„g kvalitet tyvĂ€rr. Som sagt.. frĂ„n 1999 😄

Redigerat av hegobald
Postat

Tack för underhĂ„llande lĂ€sning volde â˜ș . Alltid kul att fĂ„ veta hur andra bĂ€r sig Ă„t. Speciellt över en sĂ„hĂ€r lĂ„ng tid.

NĂ€r jag sjĂ€lv gör lĂ„tar brukar det variera frĂ„n att lĂ„ten görs en och samma natt (16:00-08:00 😉 ) med Mixning och 'Mastering' pĂ„ Förmiddagen dĂ€refter. Det kan ocksĂ„ vara sĂ„ att man mest sitter och leker med nĂ„got man tror skulle kunna bli bra och lĂ€gger det Ă„t sidan... en ja... vĂ€ldigt bra stund 😉 . För att senare ta upp projektet och fundera hur "fan kan jag ha missat det hĂ€r?! 😎 "

Det trĂ„kiga dock Ă€r nĂ€r man har en vision om hur nĂ„got skulle kunna lĂ„ta och man verkligen kĂ€mpar och man kĂ€nner att man har nĂ„got. Sen en eftermiddag nĂ€r man sĂ€tter sig sĂ„ Ă€r allt som bortblĂ„st, hur mycket man Ă€n försöker... det Ă€r nog den jobbigaste biten med den hĂ€r hobbyn 🙁 . En annan dĂ„lig sida Ă€r nĂ€r man sitter och inte fĂ„r nĂ„gonting alls i skallen... zero, nada, KAPUTT. Det brukar sluta med ett vredesvrĂ„l, prydnad gĂ„r sönder och kvĂ€llen spenderas i TV soffan med ett paket GB-Glass framför Greys Anatomy... 😆 Det lĂ€r man aldrig komma ifrĂ„n, hur erfaren man Ă€n Ă€r. 😛

LÀttaste sÀttet dÄ tror jag nog Àr att sÀtta upp en helt vanlig ackordföljd i Dur ev. Moll och utgÄ dÀrifrÄn... för att slippa sitta med ett tomt projekt.

Anyhow, tack Ă€n en gĂ„ng för kul lĂ€sning volde, jag som alla andra sitter och vĂ€ntar med spĂ€nning pĂ„ slutresultat... om det nĂ„nsinn kommer. Vem vet? 😳😉

Nightstream

Postat

NÀr jag har kommit pÄ nÄgot tar jag med det till bandet. Det Àr sÄ oerhört skönt att kunna bolla idéer med andra (kör man solo, sÄ Àr annars det hÀr forumet en suverÀn lösning). Vi brukar arra upp melodin/riffet/ackorden eller vad det nu Àr jag kommit pÄ, för att sedan lÀgga ned alla instrument och fundera pÄ vilken sorts stÀmning/atmosfÀr/typ av lÄt vi just börjat skapa pÄ. Det Àr ofta dÀr i tystnaden som saker hÀnder. Om det kÀnns som om att det inte finns nÄgot mer eller att vi inte klarar av att övertrÀffa det första stycket, brukar vi sÀga att vi skapat ett "ensam-barn", alltsÄ ett barn utan syskon. Och det funkar ju det med. Skit i vers-brygga-refrÀng dÄ och kör sÄ det ryker pÄ den dÀr vackra strofen ni har. LÄt lÄten bli en minut lÄng. BÀttre det Àn en lÄt dÀr verserna aldrig kan leva upp till refrÀngen, eller en klen brygga som bara stoppats in för att skapa kontrast. Personligen har jag mÀrkt att jag har tvingats att arbeta mer med dynamik och ambiens nu nÀr jag har skalat av mina alster.

Postat

HĂ€rligt med folk som inte ger sig!!

SjÀlv anvÀnder jag alla metoder frÄn att nynna nÄt litet som sen fÄr en ackkordsföljd, börja med en basgÄng, ett trummkomp, sitta med gitarr papper och penna, notpapper och penna till notskrivarprogram.

Min favorit Àr att spara ALLT. En gammal vers kan bli refrÀng i en annan lÄt. Ett intro blir vers i en tredje, tvÄ halva lÄtar kan bli en hel, osv.

Postat
Ja, det ska bli spĂ€nnande att höra den hĂ€r lĂ„ten 😄

Men jag förstÄr precis vad du menar annars. Hallelujah, imagine, det finns nÄgra topplÄtar pÄ det dÀr speciella sÀttet.

Precis som en del klassisk musik och vissa visor.

Jag hÄller tummarna.

Precis, en lÄt ska enligt min mening lÄta bra med en bas och en röst. Som Janis Joplins "Mercedez Bens", i den sjunger hon ju bara! Det vill jag!

Hmm.. Tja.. Jag har befunnit mig i bĂ„da Ă€ndar sĂ„ att sĂ€ga.. Ofta fĂ„r jag en melodi.. eller en text i mitt huvud.. Är det en melodi (en sĂ„n dĂ€r som man kan vissla pĂ„.. UngefĂ€r som hemglassbilens melodi. "nu lurar vi barn.. Nu lurar vi barn. pĂ„ deras veckopeng!!! ")

Problemet för mig Ă€r att melodin gĂ„r oftast att fixa pĂ„ 10 minuter.. Mixat och klart.. Men om texten kommer först sĂ„ kan det tammetusan ta mĂ„ndaer av pillande och testande av olika sounds, bryggor, hooks etc. innan jag Ă€r nöjd.. Jag bjuder pĂ„ ett exempel frĂ„n bĂ„da vĂ€rldar.. Min lĂ„t Long long nights gick att göra pĂ„ 10 minuter.. Men innnan jag fick alla hooks, bryggor etc att funka med texten sĂ„ tog det mig nog sĂ€kert 3~4 mĂ„nader innan jag blev nöjd.. Lösningen blev att lĂ€gga över idĂ©n pĂ„ en annan musiker/sĂ„ngerska.. LĂ„ten Ă€r skriven av mig men.. Med hjĂ€lp av Jenny sĂ„ fattade jag att nu var den klar.. Totalt tog det 4 mĂ„nader frĂ„n första melodislingan tills jag kĂ€nde att den var klar.. Och det var Jenny som slutförde det hela. 😉

Check out denna gammling frĂ„n 1999 mms://dorotea.tv/lnd.wma (danceversionen kanske bara funkar med Windows dĂ„ jag streamer den via Windows Media Server) Alternativt.. checka RnB versionen pĂ„ mms://dorotea.tv/lns.wma. Funkar det inte som klickbar lĂ€nk sĂ„ klipp och klistra in i Windows Media Player som URL. Obs det Ă€r lĂ„g kvalitet tyvĂ€rr. Som sagt.. frĂ„n 1999 😉

ja, man blir till slut helt blind kÀnns det som. FÄr man en lÄtidé i skallen, sÀrskilt med text, sÄ Àr det jÀkligt svÄrt att gÄ in och Àndra. man vill gÀrna ha kvar första intrycket och jag tror det Àr det svÄra. Sedan ska man bygga pÄ med, som du sÀger, verser refrÀnger och bryggor och har man spelat en melodi i skallen hundratals gÄnger kan det vara nÀstintill omöjligt att till slut höra hur det egentligen lÄter. Man blir fartblind. Det som funkar för mig Àr att ta en paus frÄn projektet, nÀr man kommer tillbaka till den sÄ "hör" man den igen.

Skön lĂ„t! JĂ€vligt 90-talsretro mĂ„ste jag sĂ€ga 😉

Postat
Tack för underhĂ„llande lĂ€sning volde â˜ș . Alltid kul att fĂ„ veta hur andra bĂ€r sig Ă„t. Speciellt över en sĂ„hĂ€r lĂ„ng tid.

NĂ€r jag sjĂ€lv gör lĂ„tar brukar det variera frĂ„n att lĂ„ten görs en och samma natt (16:00-08:00 😉 ) med Mixning och 'Mastering' pĂ„ Förmiddagen dĂ€refter. Det kan ocksĂ„ vara sĂ„ att man mest sitter och leker med nĂ„got man tror skulle kunna bli bra och lĂ€gger det Ă„t sidan... en ja... vĂ€ldigt bra stund 😉 . För att senare ta upp projektet och fundera hur "fan kan jag ha missat det hĂ€r?! 😉 "

Haha, kÀnner igen det dÀr. En del lÄtar funkar ju direkt liksom och innan man spelat fÀrdigt refrÀngen sÄ har man redan en vers i skallen. Det Àr fantastiska stunder mÄste jag sÀga..

Det trĂ„kiga dock Ă€r nĂ€r man har en vision om hur nĂ„got skulle kunna lĂ„ta och man verkligen kĂ€mpar och man kĂ€nner att man har nĂ„got. Sen en eftermiddag nĂ€r man sĂ€tter sig sĂ„ Ă€r allt som bortblĂ„st, hur mycket man Ă€n försöker... det Ă€r nog den jobbigaste biten med den hĂ€r hobbyn 🙁 . En annan dĂ„lig sida Ă€r nĂ€r man sitter och inte fĂ„r nĂ„gonting alls i skallen... zero, nada, KAPUTT. Det brukar sluta med ett vredesvrĂ„l, prydnad gĂ„r sönder och kvĂ€llen spenderas i TV soffan med ett paket GB-Glass framför Greys Anatomy... 😉 Det lĂ€r man aldrig komma ifrĂ„n, hur erfaren man Ă€n Ă€r. 😄

LÀttaste sÀttet dÄ tror jag nog Àr att sÀtta upp en helt vanlig ackordföljd i Dur ev. Moll och utgÄ dÀrifrÄn... för att slippa sitta med ett tomt projekt.

Anyhow, tack Ă€n en gĂ„ng för kul lĂ€sning volde, jag som alla andra sitter och vĂ€ntar med spĂ€nning pĂ„ slutresultat... om det nĂ„nsinn kommer. Vem vet? 😉😉

Nightstream

Ja, det mÄste ju komma nu, det Àr det som Àr kruxet. Annars vete fan om jag inte begraver den i ett par Är till nÀr jag har pluggat pÄ och lÀrt mig Ànnu mer om komposition. Grejen Àr ju den att jag vill ha samma aha-kÀnsla som nÀr jag först kom pÄ sjÀlva refrÀngen. Kommer ihÄg det, jag satt och spelade samma ackordföljd flera dagar efterÄt och var helt lyrisk..

Hey, kom pÄ att jag faktiskt kan göra sÄ att jag slÀnger upp refrÀngen som den Àr, sÄ fÄr ni bedöma och kommentera..

Det dÀr med att bara fastna.. Jag lÄnade min brorsas sommarstuga en vecka för att skriva klart ett par lÄtar, men efter tre dagar helt utan resultat sÄ struntade jag i det och Äkte hem. Men ibland sÄ funkar det!

NÀr jag har kommit pÄ nÄgot tar jag med det till bandet. Det Àr sÄ oerhört skönt att kunna bolla idéer med andra (kör man solo, sÄ Àr annars det hÀr forumet en suverÀn lösning). Vi brukar arra upp melodin/riffet/ackorden eller vad det nu Àr jag kommit pÄ, för att sedan lÀgga ned alla instrument och fundera pÄ vilken sorts stÀmning/atmosfÀr/typ av lÄt vi just börjat skapa pÄ. Det Àr ofta dÀr i tystnaden som saker hÀnder. Om det kÀnns som om att det inte finns nÄgot mer eller att vi inte klarar av att övertrÀffa det första stycket, brukar vi sÀga att vi skapat ett "ensam-barn", alltsÄ ett barn utan syskon. Och det funkar ju det med. Skit i vers-brygga-refrÀng dÄ och kör sÄ det ryker pÄ den dÀr vackra strofen ni har. LÄt lÄten bli en minut lÄng. BÀttre det Àn en lÄt dÀr verserna aldrig kan leva upp till refrÀngen, eller en klen brygga som bara stoppats in för att skapa kontrast. Personligen har jag mÀrkt att jag har tvingats att arbeta mer med dynamik och ambiens nu nÀr jag har skalat av mina alster.

Ah, ett band Àr riktigt skönt att ha, fan sÄ befriande att kunna slÀnga upp ett par fÀrska dÀngor till andra musiker sÄ dÀr direkt. Jag lirade i hÄrdrocksband förr och man kan ju sÀga att det i alla fall hÀnder grejer, att köra solo Àr lite mer slitsamt faktiskt. Att nödvÀndigtvis stoppa in en brygga kan verkligen vara förödande för en lÄt, kÀnns som att vissa bara mÄste ha den dÀr bryggan. har aldrig fattat riktigt varför..

FrĂ„gan Ă€r ju ocksĂ„ om man verkligen ska hĂ„lla sig till det dĂ€r "vers-refrĂ€ng-vers-refrĂ€ng-brygga-tjatet? Det finns ju tusentals andra format som kanske funkar bĂ€ttre liksom. Återigen hĂ€nvisar jag till Cornelis Vreeswijk, han hade förmĂ„gan att kunna avsluta verserna sĂ„ pass snyggt att refrĂ€nger sĂ€llan behövdes. Jag personligen gillar heller inte nĂ€r man tydligt kan sĂ€ga "dĂ€r kommer refrĂ€ngen" eller "dĂ€r kommer den obligatoriska bryggan". Visst funkar det emellanĂ„t, men jag personligen föredrar nog lĂ„tar dĂ€r den skillnaden inte mĂ€rks. och, en refrĂ€ng kan ju vara svagare Ă€n versen. Återigen, Jeff Buckleys "Hallelujah". Det stiger och stiger och refrĂ€ngen (jag fĂ„r anta att refrĂ€ngen Ă€r dĂ€r sjĂ€lva Hallelujaht börjar), blir senare lugnare. Men visst Ă€r det Ă€ndĂ„ en kanonbra refrĂ€ng?

HĂ€rligt med folk som inte ger sig!!

SjÀlv anvÀnder jag alla metoder frÄn att nynna nÄt litet som sen fÄr en ackkordsföljd, börja med en basgÄng, ett trummkomp, sitta med gitarr papper och penna, notpapper och penna till notskrivarprogram.

Min favorit Àr att spara ALLT. En gammal vers kan bli refrÀng i en annan lÄt. Ett intro blir vers i en tredje, tvÄ halva lÄtar kan bli en hel, osv.

Jag ger mig aldrig!

Japp! Spara allt! jag har en lÄda dÀr jag sparar intressanta ordföljder, smÄ meningar med schysst rytmik, kasettband med 10 Är gamla slingor, refrÀnger och verser. Det mesta blir ju sÀmre med tiden, faktiskt. men det Àr ju ett tecken pÄ att man utvecklar sin förmÄga att skriva bra musik, dessutom Àr det vÀldigt nostalgiskt att rota i gamla musikexperiment.

Men som sagt, jag ska slÀnga upp refrÀngen hÀr inom kort, med texten och slingan. kanske att jag spelar in versen ocksÄ, fÄr nog bli sÄ, idén att nÄn av er kan komma med tips Àr ju faktiskt inte sÄ dum!

Tack för svaren!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.