Jump to content
Annons

Störande flanger/phasereffekt vid inspelning


Torre

Recommended Posts

Tjenare. Har precis införskaffat ett audiophile 24/96 och håller på att spela in trummor. Dock är det en enormt störande phasergrej som förstör alla (speciellt höga) frekvenser! Och nej jag har checkat att inga effekter e påslagna.

Hade inga som helst problem förut med mitt soundblaster live och då var det i princip samma rigg bara att det var mono från mixerbordet.

Redigerat av Torre
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ok, du skrev "spelar in trummor" - därför den kopplingen i mitt huve. 😆

1. Är problemet lika stort vid uppspelning också, eller är det bara när du spelar in det konstrar?

2. Funkar inspelning från någon källa?

3. Har du testat att spela in med olika rates/bitdjup?

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Precis det felet drabbades jag av oxå.

Antingen stänger du av lyssningen i ditt inspelningsprogram, eller i ljudkortets mjukvarumixer.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all hjälp :rolleyes: Felet rättades till när jag körde utgångarna direkt från kortet till datorhögtalarna. Förut var utgångarna från kortet inkopplade i två kanaler(h,v) på mixerbordet och sen högtalarna från tape out... Det var ju iofs roligare att sköta ljudet från mixern... hur ska det kunna fixas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ta ut inspelningssignalen på en alternativ buss ?( groupchannel) t.e.x att du trycker ner en knapp på mixerbordet och tappar ut signalen på en sidobuss, så slipper du problemet

Vad har du för mixerbord?

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...