Jump to content
Annons

Cubase och Stylus RMX


Interzone

Recommended Posts

Hej och hå... Jag måste ha missat något riktigt basic, känner mig som värsta nybörjaren. Låt mig förklara.

Mitt problem uppstår mellan Cubase SX2.2 och Stylus RMX 1.5.1c. Jag kör Stylus i Multi med Slice. För detta exempel vill jag ha en Djembe på MIDI-spår 1, och en Shaker på MIDI-spår 2.

I Stylus har jag till att börja med hämtat Djembe och Shaker från Groove Elements. Trigger mode är Immediate och i Mixen (i Stylus) ligger de på Out A resp. B.

Nu hoppar jag till Browser-sidan och drar Djemben (den lilla blåa) till Cubase. Jättefint, den kromatiska MIDI-infon dyker upp som jag vill ha den i ett eget spår. I Stylus växlar jag över till Shakern och gör likadant. Allt ser bra ut.

I Cubase ser jag till att spåren har

In: USB Device (klaveaturet, egentligen ointressant då jag inte kommer att trigga från det alls)

Out: Stylus RMX

Chn: 1 för Djembe, 2 för Shaker

Fortfarande tycker jag att allt ser bra ut...MEN...

Vad som händer nu är att MIDI-informationen på spår 1 triggar alla kanaler i Stylus. Och det låter ju lite knäppt som ni kanske förstår. Vad 17 har jag missat?! MIDI-indikatorn på spår 2 (i Cubase) pulserar som den ska, men jag får ingen audio alls från den, allt styrs från spår 1. I Mixern (i Cubase) dyker de förvisso upp på separata kanaler.

Jepp, jag har kollat på videorna, läst i manualer, sökt både här och i andra forum...men inte hittat något som hjälper mig. *tittar mig hoppfullt omkring*

mvh

g

Edit: Jag läste någonstans att det var problem med just SX2:an, så jag lånade polarens 3:a (plus hans hjälp), men med samma resultat.

Redigerat av Interzone
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Annons

Då ska vi se.. har haft Stylus RMX sen det kom ut och det vara väl samtidigt som SX 2.2 kom? minns inte, men jag har aldrig haft problemet du nämner..

Hmmm att den triggar alla kanaler säger du? Lyser dioderna på respektive kanal hela tiden?

Hmmm vid närmare eftertanke kan det bero på slicen du drar in i Cubase.. Har du kollat vad Preferences i Cubase är inställt till?

Det låter som om midiinformationen innehåller mer saker än vad det ska göra..

Men, har du gått in i mixern i Stylus o kollat så den inte ställt tillbaka output B till A? Om du har knappen "settings" intryckt så växlar Stylus tillbaka till grundinställningen om du testar en annan loop.. så dubbelkolla igen.. ganska säker på att det stå A som output på din andra kanal som ska vara "B"

Det där med att få alla akanaler att triggas har jag aldrig "lyckats" med men det finns några saker i Cubase som kan vara inblandade.. men jag väntar med att svara innan jag vet lite mer.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har experimenterat vidare... det verkar faktiskt inte hänga ihop med outputsen. Problemet är att det funkar när jag har en ny multi, men inte när jag laddar upp den igen mot midispåren i Cubase efter att ha startat om RMX eller Cubaseprojektet. Då tappas någon inställning. Men när det funkar verkar det inte spela någon roll vad output står på i RMX.

Jag får det ändå att fungera genom att "rensa" alla kanalerna i RMX mixer genom att välja Kit och sen Multi igen. Sen laddar jag upp en multi som jag har gjort av de ljud som är kopplade till de olika midi-slicen i Cubase. Så länge projektet är igång funkar det. Och det är inte allt för mycket besvär.

Svar på dina frågor: Ja, dioderna i RMX mixer lyser även när allt spelar på samma kanal. När det gäller preferenser i Cubase så kan jag för lite om midi för att veta vad som är normalt...

Det är många parametrar att hålla ordning på vid felsökningen, men jag tror inte att det har någon betydelse om knappen settings i RMX är på eller av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej att midi-problemet hänger ihop med att output-kanalerna ändras är väl ingen som direkt påstått, men med sannolikhet är det knappen "settings" som orsakar att kanalinformationen ändras i det här fallet ( tillbaka till A)

Hmm.. kom just på att det finns en funktion i Stylus MIDI-implementation som heter ALL CH PLAY (eller något liknande) och den startar alla kanaler..

Men prova det här då: Starta upp RMX och gör en Multi-initialize (och ställ sen in RMX som du vill att den ska se ut varje gång du startar den )

Sen sparar du inställningarna till Default-Multi ( har för mig att den heter Default.mlt ) och RMX kommer sen se ut på samma sätt varje gång den startas.. förhoppningsvis är det något i grundinställningen som triggas av att SX 2 skickar ut en midisync på alla aktiva midikanaler.

Man kan ju samtidgt kontrollera hur SX 2 är inställd att skicka MIDI-sync varje gång sequencern startas

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att du inte ger upp i första taget!

Jag vet inte hur man skulle kunna ändra default, det är en stor fil som ligger i RMX-mappen (Core Library) bland andra programfiler. Om man gör en multi defaultfil i RMX-mixern med önskvärda inställningar, så ändras ju inställningarna tillbaks när man laddar in en annan multi.

Jag kan inte heller se att midi-funktionerna går att styra i RMX, förutom midi learn, men jag är nybörjare med programmet.

När det gäller Cubase har jag aldrig ändrat i midi-inställningarna, och jag kan inte riktigt se vad jag skulle kunna ändra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skrev ju att RMX funkar bara du startar programmet och sedan "nollställer"multimode genom att växla till Kitmode? Gäller inte det längre?

Har man inte ändrat Cubase grundinställningar till ett som passar just dig bör du nog kika lite i menyerna hur det är inställt.

Det finns en del inställningar för syncronisering mellan olika MIDI-prylar som kan ha med just detta problemet att göra.

Jag ska försöka kolla det här när jag kommer hem och tala om exakt vad som är fel..

Btw, om du laddar hem alla tutorialvideos för 1.5.1c så går de ju igenom det som är värt att veta, tror t.o.m att de tar upp det där med att spara sina Multi's.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Du skrev ju att RMX funkar bara du startar programmet och sedan "nollställer"multimode genom att växla till Kitmode? Gäller inte det längre?"

Jo, det funkar. Så det är inte något stort problem, som jag skrev tidigare. Inte så elegant, men det blir musik... Så egentligen behöver du inte engagera dig mer i detta. Stort tack för hjälpen. Hoppas Interzon som tog upp problemet från början läser denna tråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar inte vad som händer med era riggar alltså... Jag har nu installerat SX 2.2 ( genom alla uppdateringar ) installerat RMX i en shared plug-in katalog, verkligen försökt stressa fram felet genom att ändra syncinställningar, ändrat multisetup's vridit och dragit i alla reglar, ändrat midikanaler och försökt få ihop åtminstone en äcklig lite midi-loop.. men icke!!!

..så nu när jag är insyltad upp till armhålorna vill jag fasen veta vad som är problemet 😉

Kan du skicka projektfilen till mig exakt som den ser ut när den krånglar ( men ta bort sådant som inte har någon relevans.. typ audiofiler om det är några)? Lägg upp projeket på någon share-it-sida och skicka länken.

Interzone: om du läser det här, och vill ha hjälp får du gärna göra samma sak...

Man or the machine?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj hopp!

Här är tråden död i ett drygt kvartal för att sedan ta en sjujäkla fart! Jag ber om ursäkt för att jag inte hängt med, men jag trodde att den var helt död.

Nåväl, jag har inte haft lilla Stylus igång på ett bra tag - har pysslat med ambient musik på beställning, för terapi, healing och meditation. Men för 17. Jag kom inte till botten med problemet heller, så jag ska rigga upp en miljö där det blir som jag beskrev i mitt första inlägg. Ska också lusläsa igenom alla inlägg.

Btw, jag har gått över till SX3 nu, vi får se om det hele upprepar sig.

Återkommer med en länk till cpr-filen.

G

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag biter på naglarna, nagelbanden av spänning för att se upplösningen på detta problem 🙂

Coolt att ni får hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, kan rekommendera att skita i SX 3 och uppgradera till C4 direkt med tanke på VST3 och den nya EQ'n

Du kommer att märka att SX 3 hoggar ner CPU'n rejält.. och har du inte en nyare dator kan det t.o.m bli en smärre katastrof..

SX 2.2 var som SLICK 50 för CPU'n 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...