Jump to content
Annons

Splitta Cubase - går det?


Swell

Recommended Posts

Jag har planer på att skaffa en bärbar dator och ha mitt cubase och vst-instrument på den. Jag vill sen använda den i replokalen. Nu till frågan:

- Jag vill kunna splitta cubase så att jag kan spela/styra två eller flera vst-instrument från keyboardet - går det? I så fall - hur gör man?

Tacksam för svar!

/Swell

Redigerat av Swell
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Återigen är jag inne och ger råd om ett program jag inte känner till, men...

Det är väl bara att välja så att alla VST-syntharna du vill "känner av" samma MIDI-kanal.

Eller förresten, menar du att du vill splitta upp keyboardet så att en del spelar med ett VSTi och en annan del ett annat VSTi?

I så fall är det inte Cubase saken gäller utan snarare huruvida din keyboard har split-funktion eller inte. Många synthar och masterklaviaturer kan ställas in så att varje del av klaviaturen kan sända iväg MIDI på en egen kanal (vilket ju krävs för det du vill). De enkla billiga MIDI-keyboards som är vanliga nu har oftast inte den funktionen... Kolla i manualen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du menar ha samma Cubase installerat på två datorer går det om du flyttar donglen till den datorn du ska köra för tillfället.

Om du menar att ha två Cubase i gång samtidigt och dela VSTi's kan du göra det genom att använda S/Pdif-gränssnittet och Systemlink.

Det finns ju en Steinbergmjukvara för just detta: V-Stack då får du upp ett Rack på slavedatorn där du kan ha upp till 16 instrument och köra dom med samplekorrekt sync till värd/masterdatorn ( Cubase blir master alltså.)

Edit: Ok nu fattar jag... du menar alltså att splitta keyboardet för att få flera instrument SAMTIDIGT... och det ställer du in i respektive VSTi... hur högt dom ska spela ( notomfånget C1 - C8 ), sen transponerar du ner eller upp instrumentet för att få ett bra spelbart omfång kring det nya keycentret... lägg dom sen att ta emot på samma MIDIkanal.. klart.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...