Jump to content
Annons

Wave till midi


Hakan2000

Recommended Posts

Hej.

SvÄrt att hitta rÀtt kategori till min frÄga. Jag skulle vilja göra om en wavefil till midi. Helst ganska sÄ noggrant och att volymÀndringar och tillslag finns med i midifilen. Anledningen Àr att jag Àr ganska kass pÄ piano och vill kunna spela in min egen gitarr, göra om till midi för att sedan kunna byta ljud pÄ det. Jag har funderat pÄ att skaffa en midigitarr, men det kÀnns lite omstÀndigt.

Jag anvÀnder Cubase SX3 och Reason 4. Behöver jag nÄt nytt program för detta eller finns funktionen i nÄn av mina program?

Tacksam för hjÀlp.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Hej.

SvÄrt att hitta rÀtt kategori till min frÄga. Jag skulle vilja göra om en wavefil till midi. Helst ganska sÄ noggrant och att volymÀndringar och tillslag finns med i midifilen. Anledningen Àr att jag Àr ganska kass pÄ piano och vill kunna spela in min egen gitarr, göra om till midi för att sedan kunna byta ljud pÄ det. Jag har funderat pÄ att skaffa en midigitarr, men det kÀnns lite omstÀndigt.

Jag anvÀnder Cubase SX3 och Reason 4. Behöver jag nÄt nytt program för detta eller finns funktionen i nÄn av mina program?

Tacksam för hjÀlp.

SÄ lÀnge det handlar om monofoniska inspelningar, sÄ funkar det med exempelvis Celemony Melodyne - men om du spelar ackord, sÄ kan du glömma idén. Det finns helt enkelt inget program som kan ge ett bra resultat om det handlar om mer Àn en ton i taget.

Midigitarr Àr nog enda möjligheten i sÄ fall, om du inte kan spela nÄgorlunda pÄ keyboard och sedan klarar dig med kvantisering och eventuell annan redigering...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej.

SvÄrt att hitta rÀtt kategori till min frÄga. Jag skulle vilja göra om en wavefil till midi. Helst ganska sÄ noggrant och att volymÀndringar och tillslag finns med i midifilen. Anledningen Àr att jag Àr ganska kass pÄ piano och vill kunna spela in min egen gitarr, göra om till midi för att sedan kunna byta ljud pÄ det. Jag har funderat pÄ att skaffa en midigitarr, men det kÀnns lite omstÀndigt.

Jag anvÀnder Cubase SX3 och Reason 4. Behöver jag nÄt nytt program för detta eller finns funktionen i nÄn av mina program?

Tacksam för hjÀlp.

SÄ lÀnge det handlar om monofoniska inspelningar, sÄ funkar det med exempelvis Celemony Melodyne - men om du spelar ackord, sÄ kan du glömma idén. Det finns helt enkelt inget program som kan ge ett bra resultat om det handlar om mer Àn en ton i taget.

Midigitarr Àr nog enda möjligheten i sÄ fall, om du inte kan spela nÄgorlunda pÄ keyboard och sedan klarar dig med kvantisering och eventuell annan redigering...

Man tackar. Jag spelar mycket klassisk gitarr, sĂ„ ofta Ă€r det melodi med bastoner och nĂ„n stĂ€mma i mitten. Om det gĂ„r att göra hyfsat sĂ„ gĂ„r det kanske att fixa till i efterhand. Vad Ă€r Celemony Melodyne? GĂ„r det att ladda ner eller kostar det? Är det ett separat program eller anvĂ€nder jag det i mina andra program?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej.

SvÄrt att hitta rÀtt kategori till min frÄga. Jag skulle vilja göra om en wavefil till midi. Helst ganska sÄ noggrant och att volymÀndringar och tillslag finns med i midifilen. Anledningen Àr att jag Àr ganska kass pÄ piano och vill kunna spela in min egen gitarr, göra om till midi för att sedan kunna byta ljud pÄ det. Jag har funderat pÄ att skaffa en midigitarr, men det kÀnns lite omstÀndigt.

Jag anvÀnder Cubase SX3 och Reason 4. Behöver jag nÄt nytt program för detta eller finns funktionen i nÄn av mina program?

Tacksam för hjÀlp.

Det du söker nu ÄR bökigt.. satsa pĂ„ en midigura. Axon eller Roland.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej.

SvÄrt att hitta rÀtt kategori till min frÄga. Jag skulle vilja göra om en wavefil till midi. Helst ganska sÄ noggrant och att volymÀndringar och tillslag finns med i midifilen. Anledningen Àr att jag Àr ganska kass pÄ piano och vill kunna spela in min egen gitarr, göra om till midi för att sedan kunna byta ljud pÄ det. Jag har funderat pÄ att skaffa en midigitarr, men det kÀnns lite omstÀndigt.

Jag anvÀnder Cubase SX3 och Reason 4. Behöver jag nÄt nytt program för detta eller finns funktionen i nÄn av mina program?

Tacksam för hjÀlp.

Det du söker nu ÄR bökigt.. satsa pĂ„ en midigura. Axon eller Roland.

Ok dÄ... Funkar en midigitarr precis som ett klaviatur? In i usb-port och köra bara? Har du nÄn aning om vad en sÄdan kostar ungefÀr? GÄr det att skaffa billigt skrÀp eller behöver man nÄt bÀttre? MÄnga frÄgor. Tackar för hjÀlpen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej.

SvÄrt att hitta rÀtt kategori till min frÄga. Jag skulle vilja göra om en wavefil till midi. Helst ganska sÄ noggrant och att volymÀndringar och tillslag finns med i midifilen. Anledningen Àr att jag Àr ganska kass pÄ piano och vill kunna spela in min egen gitarr, göra om till midi för att sedan kunna byta ljud pÄ det. Jag har funderat pÄ att skaffa en midigitarr, men det kÀnns lite omstÀndigt.

Jag anvÀnder Cubase SX3 och Reason 4. Behöver jag nÄt nytt program för detta eller finns funktionen i nÄn av mina program?

Tacksam för hjÀlp.

SÄ lÀnge det handlar om monofoniska inspelningar, sÄ funkar det med exempelvis Celemony Melodyne - men om du spelar ackord, sÄ kan du glömma idén. Det finns helt enkelt inget program som kan ge ett bra resultat om det handlar om mer Àn en ton i taget.

Midigitarr Àr nog enda möjligheten i sÄ fall, om du inte kan spela nÄgorlunda pÄ keyboard och sedan klarar dig med kvantisering och eventuell annan redigering...

Man tackar. Jag spelar mycket klassisk gitarr, sĂ„ ofta Ă€r det melodi med bastoner och nĂ„n stĂ€mma i mitten. Om det gĂ„r att göra hyfsat sĂ„ gĂ„r det kanske att fixa till i efterhand. Vad Ă€r Celemony Melodyne? GĂ„r det att ladda ner eller kostar det? Är det ett separat program eller anvĂ€nder jag det i mina andra program?

Om det alls blir nĂ„got vettigt av det (det finns program som pĂ„stĂ„s kunna göra sĂ„dant, men ingen har fĂ„tt det att funka...), sĂ„ blir det sĂ„ "hyfsat", att det nog gĂ„r betydligt snabbare att spela pĂ„ klaviaturen och redigera midinoterna dĂ€r. Det blir sĂ€kert betydligt mer rĂ€tt dĂ„... 😎

Melodyne Àr ett fristÄende program som lÀnkas ihop med Cubase eller annat vÀrdprogram - men numera finns det Àven en pluginversion, sÄ att hanteringen blir Ànnu lite smidigare. Det Àr mycket bra pÄ alla pitchförÀndringar och liknande, sÄ översÀttningen frÄn audio till midi, Àr bara en pytteliten del av funktionerna. Det Àr inte gratis...

http://www.celemony.com Àr adressen och du kan hÀmta en demoversion dÀr, för att testa hur det funkar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej.

SvÄrt att hitta rÀtt kategori till min frÄga. Jag skulle vilja göra om en wavefil till midi. Helst ganska sÄ noggrant och att volymÀndringar och tillslag finns med i midifilen. Anledningen Àr att jag Àr ganska kass pÄ piano och vill kunna spela in min egen gitarr, göra om till midi för att sedan kunna byta ljud pÄ det. Jag har funderat pÄ att skaffa en midigitarr, men det kÀnns lite omstÀndigt.

Jag anvÀnder Cubase SX3 och Reason 4. Behöver jag nÄt nytt program för detta eller finns funktionen i nÄn av mina program?

Tacksam för hjÀlp.

Det du söker nu ÄR bökigt.. satsa pĂ„ en midigura. Axon eller Roland.

Ok dÄ... Funkar en midigitarr precis som ett klaviatur? In i usb-port och köra bara? Har du nÄn aning om vad en sÄdan kostar ungefÀr? GÄr det att skaffa billigt skrÀp eller behöver man nÄt bÀttre? MÄnga frÄgor. Tackar för hjÀlpen.

Axon finns i tvĂ„ versioner, 100 och en mindre 50. Fina recensioner och "ingen" latency. I praktiken sĂ€tter du en mick pĂ„ guran (gĂ€ller Roland ocksĂ„) Multitimbral och du kan ha olika sound pĂ„ respektive strĂ€ng etc i all oĂ€ndlighet, grymma grejor 😎 HĂ€r kan du lĂ€sa lite.. http://www.jamshop.se/html/axon_ax_100.htm

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I stand corrected... delvis i alla fall: http://www.celemony.com/cms/index.php?id=dna&L=0

Celemony slÀpper alltsÄ detta till hösten - och det mÄste vara drömmen för alla gitarrister som Àr trötta pÄ att tvingas spela keyboard för att kunna göra kompletta lÄtar...

Det enda som inte verkar funka, Ă€r att skilja ut instrument som spelar samma ton - utan dĂ€r blir det en ton med blandningen av alla instrument som spelar den. Jag Ă€r grymt imponerad om de verkligen fĂ„r det att fungera sĂ„ smidigt som det verkar. 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I stand corrected... delvis i alla fall: http://www.celemony.com/cms/index.php?id=dna&L=0

Celemony slÀpper alltsÄ detta till hösten - och det mÄste vara drömmen för alla gitarrister som Àr trötta pÄ att tvingas spela keyboard för att kunna göra kompletta lÄtar...

Det enda som inte verkar funka, Ă€r att skilja ut instrument som spelar samma ton - utan dĂ€r blir det en ton med blandningen av alla instrument som spelar den. Jag Ă€r grymt imponerad om de verkligen fĂ„r det att fungera sĂ„ smidigt som det verkar. 😎

DetdĂ€r var nog tamejfan det lĂ€skigaste jag sett 😎 .

Riktigt riktigt hÀftigt, snacka om att man kommer fÄ möjligheter!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

JassÄ??? Var dÄ? Det enda jag hittar som Àr i nÀrheten Àr Pitchshifter II men inte kan man plocka om enstaka noter ur ackord i audiomaterial inte!?

Fins inbyggt i logic,,:rolleyes:
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I stand corrected... delvis i alla fall: http://www.celemony.com/cms/index.php?id=dna&L=0

Celemony slÀpper alltsÄ detta till hösten - och det mÄste vara drömmen för alla gitarrister som Àr trötta pÄ att tvingas spela keyboard för att kunna göra kompletta lÄtar...

Det enda som inte verkar funka, Ă€r att skilja ut instrument som spelar samma ton - utan dĂ€r blir det en ton med blandningen av alla instrument som spelar den. Jag Ă€r grymt imponerad om de verkligen fĂ„r det att fungera sĂ„ smidigt som det verkar. 🙂

Oh shit..i samma andetag (nÀr man fÄtt tillbaka lite luft :rolleyes: ) ; HUR bra skulle du sÀga att Melodyne Àr pÄ att ta wave till midi?

Ur trÄdskaparens perspektiv - förutom det uppenbara med dom nya möjligheterna som öppnar sig - Vad ersÀtter smidigheten med en midiförsedd gura nÀr en gitarrist vill fÄ ur sig lite pads eller blÄs?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

[...]http://www.celemony.com/cms/index.php?id=dna&L=0

Celemony slÀpper alltsÄ detta till hösten - och det mÄste vara drömmen för alla gitarrister som Àr trötta pÄ att tvingas spela keyboard för att kunna göra kompletta lÄtar[...]

Det dĂ€r var ju galet mĂ€ktigt. SjĂ€lvklart Ă€r skaparen en galen skĂ€ggig tysk med yvigt hĂ„r och konstant uppspĂ€rrade ögon. Det enda jag saknade var att han pratade engelska med tysk brytning 🙁 . MĂ„ste ha det hĂ€r.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nu behöver man alltsÄ bara ha tillgÄng till en gitarr med en enda strÀng, slÄ en enda gÄng pÄ den strÀngen och spela in just det, sÄ kan man skapa vilka ackord och melodier som helst.

Det blir mer en frÄga om att skapa musik i programmets vÀrld och inte en frÄga om att skapa musik genom att kunna spela.

"Man kan stÀmma om gitarren efter att den Àr inspelad" var den mest slÄende kommentaren.

DÀrför bör vi införa tvÄ varianter av begreppet kompositör, kanske programkompositör och instrumentkompositör?!

😄

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Oh....my....god! Det verkar ju hur coolt som helst... att kunna jobba med audio pÄ nÀstan samma sÀtt som MIDI kÀnns ju helt underbart. Melodyne verkar vara först, men blir det ett stabilt sÀtt att jobba pÄ, sÄ kommer nog fler haka pÄ.

Har vart lite sugen pÄ att inhandla Antares Autotune, fast det kÀnns som om Melodyne tÀnker framÄt och det verkar dessutom vara ett bÀttre program, nÄgon som jobbat med bÄda och kan ge en mer kvalificerad bedömning?

Det gör ju inget att nuvarande Melodyne plugin Ă€r billigare Ă€n Autotune 5 heller 😄

FortsĂ€tt simma 😛

/ Fredrik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Oh....my....god! Det verkar ju hur coolt som helst... att kunna jobba med audio pÄ nÀstan samma sÀtt som MIDI kÀnns ju helt underbart. Melodyne verkar vara först, men blir det ett stabilt sÀtt att jobba pÄ, sÄ kommer nog fler haka pÄ.

Har vart lite sugen pÄ att inhandla Antares Autotune, fast det kÀnns som om Melodyne tÀnker framÄt och det verkar dessutom vara ett bÀttre program, nÄgon som jobbat med bÄda och kan ge en mer kvalificerad bedömning?

Det gör ju inget att nuvarande Melodyne plugin Ă€r billigare Ă€n Autotune 5 heller 😐

FortsĂ€tt simma 🙂

/ Fredrik

Melodyne har ju funnits i nÄgra Är vid det hÀr laget och anses nog av de flesta vara det bÀsta för pitchjusteringar, formantÀndringar och annat som hör till sÄngredigering - och man arbetar ju redan nu pÄ exakt detta sÀtt med audiodata - men för nÀrvarande alltsÄ bara pÄ monofoniska inspelningar. Det Àr ett otroligt bekvÀmt och lÀttjobbat program, som ger ett mycket bra resultat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Oh....my....god! Det verkar ju hur coolt som helst... att kunna jobba med audio pÄ nÀstan samma sÀtt som MIDI kÀnns ju helt underbart. Melodyne verkar vara först, men blir det ett stabilt sÀtt att jobba pÄ, sÄ kommer nog fler haka pÄ.

Har vart lite sugen pÄ att inhandla Antares Autotune, fast det kÀnns som om Melodyne tÀnker framÄt och det verkar dessutom vara ett bÀttre program, nÄgon som jobbat med bÄda och kan ge en mer kvalificerad bedömning?

Det gör ju inget att nuvarande Melodyne plugin Ă€r billigare Ă€n Autotune 5 heller 😄

FortsĂ€tt simma 🙂

/ Fredrik

Det blir inte alltid bra med den funtionen, men i mÄnga fall blir det snyggt som fan.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...