Jump to content
Annons

Hjälp med sånginspelningen till pojkband?


MartyBoy

Recommended Posts

Hej.

Jag är en gammal skatepunkare/metalare som råkat få lite genomslagskraft med hrmmm ett pojkband.. (

).

Jag undrar om det finns nån där ute som har tidigare erfarnhet av pojkband och sånt och kan ge mig lite inspelningstips för sången typ effektinställningar, dubbning etc..

Jag spelar in med en

Line6 toneport UX2 och T.bone sc450 stormembranare.

Mvh

Martin Fermstad

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Haha, underbar video 🙂

Jag har tyvärr ingen tidigare erfarenhet om pojkband, men jag kan tänka mig

att det är ganska enkelt.

Dubbningar behövs nog inte så mycket på själva "solo-partierna", men när alla

sjunger och det ska låta fylligt, kan jag tänka mig att man gör ett antal dubbningar.

Spela in alla stämmor om och om igen, låt olika personer göra dem osv, men melodin

kanske ska lyftas fram av en eller kanske två st?

Själva mixningen behöver man nog inte göra så speciell, lite kompressor, eq,

en till kompressor, deesser kanske. Har nog aldrig tänkt på att jag hört

delay på typ backstreet boys, men det kan säkert förekomma litegrann, annars

kanske lite reverb?

Ähh, jag har ingen aning, bra video var det iaf!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag är en gammal skatepunkare/metalare som råkat få lite genomslagskraft med hrmmm ett pojkband.. (

).

Jag undrar om det finns nån där ute som har tidigare erfarnhet av pojkband och sånt och kan ge mig lite inspelningstips för sången typ effektinställningar, dubbning etc..

Jag spelar in med en

Line6 toneport UX2 och T.bone sc450 stormembranare.

Mvh

Martin Fermstad

Härlig video 😛

Enligt MIG..

Pojkband (2000 talet) ska komprimeras mkt. inget får sticka ut och allt ska kännas väldigt packeterat.

sköna enkla körpaket får du genom att ha 3 dubbar per körstämma och sen panorera vänster, mitten, höger. eventuellt den i mitten något lägre i volym. Lägg körpaketet på en gruppkanal och komprimera ganska hårt samt släng på reverb till du tycker kören ligger lagom långt "bak" i högtalarna.

Leadsången tycker jag är snyggt att ha ganska "torr" på verserna med liite reverb och liite delay för att sen "öppna upp" på refrängerna med stora delay och mer reverb. förutom ett körpaket som backar upp leadsången brukar det finnas mkt av "en ters upp" stämmor som placeras i mitter "ovanför" leaden. Spela in lite överstämmor överallt så har du att klippa av sen..

finns väl 1000 sätt att göra det på... hoppas det var till någon hjälp 😄

skicka gärna ett smakprov när du är klar, chris@tonefish.se

//Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah skall testa detta tack för hjälpen. vi har inspelningsdag imorn så resultatet lär inte bli färdigt på ett tag. har tentavecka nu också hehe

Hej.

Jag är en gammal skatepunkare/metalare som råkat få lite genomslagskraft med hrmmm ett pojkband.. (

).

Jag undrar om det finns nån där ute som har tidigare erfarnhet av pojkband och sånt och kan ge mig lite inspelningstips för sången typ effektinställningar, dubbning etc..

Jag spelar in med en

Line6 toneport UX2 och T.bone sc450 stormembranare.

Mvh

Martin Fermstad

Härlig video 🙂

Enligt MIG..

Pojkband (2000 talet) ska komprimeras mkt. inget får sticka ut och allt ska kännas väldigt packeterat.

sköna enkla körpaket får du genom att ha 3 dubbar per körstämma och sen panorera vänster, mitten, höger. eventuellt den i mitten något lägre i volym. Lägg körpaketet på en gruppkanal och komprimera ganska hårt samt släng på reverb till du tycker kören ligger lagom långt "bak" i högtalarna.

Leadsången tycker jag är snyggt att ha ganska "torr" på verserna med liite reverb och liite delay för att sen "öppna upp" på refrängerna med stora delay och mer reverb. förutom ett körpaket som backar upp leadsången brukar det finnas mkt av "en ters upp" stämmor som placeras i mitter "ovanför" leaden. Spela in lite överstämmor överallt så har du att klippa av sen..

finns väl 1000 sätt att göra det på... hoppas det var till någon hjälp 🙂

skicka gärna ett smakprov när du är klar, chris@tonefish.se

//Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag är en gammal skatepunkare/metalare som råkat få lite genomslagskraft med hrmmm ett pojkband.. (

).

Jag undrar om det finns nån där ute som har tidigare erfarnhet av pojkband och sånt och kan ge mig lite inspelningstips för sången typ effektinställningar, dubbning etc..

Jag spelar in med en

Line6 toneport UX2 och T.bone sc450 stormembranare.

Mvh

Martin Fermstad

Jag skulle akta mig för att ha så mycket (och den typen av) reverb som finns på videon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erkänn, det är en skämtgrej. Eller hur? Inge-boy och Calle-boy - hahaha! 😛

Sorry att jag skrattar, men det var faktiskt lite kul.

För övrigt håller jag med Jarlo; tänk på reverbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Här är resultatet....

http://www.ekoboys.se/Nevermine%20-%20Ekoboys.mp3

Ah skall testa detta tack för hjälpen. vi har inspelningsdag imorn så resultatet lär inte bli färdigt på ett tag. har tentavecka nu också hehe
Hej.

Jag är en gammal skatepunkare/metalare som råkat få lite genomslagskraft med hrmmm ett pojkband.. (

).

Jag undrar om det finns nån där ute som har tidigare erfarnhet av pojkband och sånt och kan ge mig lite inspelningstips för sången typ effektinställningar, dubbning etc..

Jag spelar in med en

Line6 toneport UX2 och T.bone sc450 stormembranare.

Mvh

Martin Fermstad

Härlig video ☺️

Enligt MIG..

Pojkband (2000 talet) ska komprimeras mkt. inget får sticka ut och allt ska kännas väldigt packeterat.

sköna enkla körpaket får du genom att ha 3 dubbar per körstämma och sen panorera vänster, mitten, höger. eventuellt den i mitten något lägre i volym. Lägg körpaketet på en gruppkanal och komprimera ganska hårt samt släng på reverb till du tycker kören ligger lagom långt "bak" i högtalarna.

Leadsången tycker jag är snyggt att ha ganska "torr" på verserna med liite reverb och liite delay för att sen "öppna upp" på refrängerna med stora delay och mer reverb. förutom ett körpaket som backar upp leadsången brukar det finnas mkt av "en ters upp" stämmor som placeras i mitter "ovanför" leaden. Spela in lite överstämmor överallt så har du att klippa av sen..

finns väl 1000 sätt att göra det på... hoppas det var till någon hjälp 😉

skicka gärna ett smakprov när du är klar, chris@tonefish.se

//Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...