Jump to content
Annons

ToneLab SE från Vox


svampskallen

Recommended Posts

Annons
Hej,

Jag funderar på att köpa en Tonelab SE, och jag läste nån stans att man inte kan ha dist och wha wha samtidigt på den :S. Stämmer det? Det verkar väl helt... Befängt isf. Jag har en cry baby hemma nu, är det värt att ha den kvar?

//Fredrik

Jag har en ToneLab och där kan man ha både dist å wah-wah samtidigt... skumt att man inte kan det med SE. Gillar ToneLaben annars, man kan få fram riktigt gött sound. Dock skulle jag spara cry-babyn =) Wah-Wahn i ToneLaben kanske inte alltid är att föredra :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag funderar på att köpa en Tonelab SE, och jag läste nån stans att man inte kan ha dist och wha wha samtidigt på den :S. Stämmer det? Det verkar väl helt... Befängt isf. Jag har en cry baby hemma nu, är det värt att ha den kvar?

//Fredrik

Jag har en ToneLab och där kan man ha både dist å wah-wah samtidigt... skumt att man inte kan det med SE. Gillar ToneLaben annars, man kan få fram riktigt gött sound. Dock skulle jag spara cry-babyn =) Wah-Wahn i ToneLaben kanske inte alltid är att föredra 😄

Ja, okej. Tack för den rekomendationen. Då spar jag den nog 😄. Men ja, jag tyckte det verkade mysko... Men jag har läst massa resencioner om den, och bara en har skrivit det. Kanske bara är han som varit klantig med nått då? För det vorde ju ett ganska stort minus om det är så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det där är inte riktigt sant. Vem som än påstått detta har bara halva sanningen; Effektdelarna är uppdelade i olika block, stompboxar, förstärkare, modulation o s v, och man kan bara välja en effekt ur varje block samtidigt. Så har du t ex ställt in ett bra ljud med TubeOD (Ibanez Tubescreamer-emulation) från stomp-blocket och "UK 80s" (JCM800) från förstärkareblocket så kan du inte utan vidare använda samma patch PLUS wha-wha, eftersom stomp-blocket är "upptaget". Men i praktiken innebär det inte något större problem, man bytar ut TubeOD mot någon wha-wha, och drar istället på mer gain på själva förstärkardelen.

Har du inte rattat en multi-effekt innan låter nog min förklaring aningen rörig... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det där är inte riktigt sant. Vem som än påstått detta har bara halva sanningen; Effektdelarna är uppdelade i olika block, stompboxar, förstärkare, modulation o s v, och man kan bara välja en effekt ur varje block samtidigt. Så har du t ex ställt in ett bra ljud med TubeOD (Ibanez Tubescreamer-emulation) från stomp-blocket och "UK 80s" (JCM800) från förstärkareblocket så kan du inte utan vidare använda samma patch PLUS wha-wha, eftersom stomp-blocket är "upptaget". Men i praktiken innebär det inte något större problem, man bytar ut TubeOD mot någon wha-wha, och drar istället på mer gain på själva förstärkardelen.

Har du inte rattat en multi-effekt innan låter nog min förklaring aningen rörig... 🙂

Jag hängde med rätt bra tror jag. Men säg att jag vill ha nån riktigt fet dist då..? Jag spelar rätt mycket metallica, går det att få något bra Kirk Hammet-liknande ljud, med whawha? SÅ kan jag ju passa på å fråga nu också, finns det nått bra ställe att kolla inställningar på? Där man kan söka efter artist/band osv. Antingen se inställningar, eller ladda hem presets och köra in via midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade också Tonelab men fastnade för Zoom g9.2tt som jag till sist köpte och är helnöjd med. Fett ljud och stor flexibilitet, inbyggt ljudkort är ju inte heller fel!

Det finns en del klagomål ang. fotomkopplarnas hållbarhet och att Zoom inte uppdaterar enheten. Det finns fina patcher på internet, se: http://giasso.s42.eatj.com/ZooM/home.jsp

Kolla även: http://forum.thestompbox.net/ här finns en del synpunkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

funderade på att köpa en sån själv förut. blev aldrg av men (rann nog ut i sanden)

men provade en några gånger. tyckte man kunde få fram ganska många väldigt trevliga ljud. Notera ska man kanske göra är att jag inte håller på med allt för hård musik..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det där är inte riktigt sant. Vem som än påstått detta har bara halva sanningen; Effektdelarna är uppdelade i olika block, stompboxar, förstärkare, modulation o s v, och man kan bara välja en effekt ur varje block samtidigt. Så har du t ex ställt in ett bra ljud med TubeOD (Ibanez Tubescreamer-emulation) från stomp-blocket och "UK 80s" (JCM800) från förstärkareblocket så kan du inte utan vidare använda samma patch PLUS wha-wha, eftersom stomp-blocket är "upptaget". Men i praktiken innebär det inte något större problem, man bytar ut TubeOD mot någon wha-wha, och drar istället på mer gain på själva förstärkardelen.

Har du inte rattat en multi-effekt innan låter nog min förklaring aningen rörig... 😄

Jag hängde med rätt bra tror jag. Men säg att jag vill ha nån riktigt fet dist då..? Jag spelar rätt mycket metallica, går det att få något bra Kirk Hammet-liknande ljud, med whawha? SÅ kan jag ju passa på å fråga nu också, finns det nått bra ställe att kolla inställningar på? Där man kan söka efter artist/band osv. Antingen se inställningar, eller ladda hem presets och köra in via midi.

tonelab se tycker jag är riktigt bra (har en själv) men är du ute efter metalljud så kanske en pod xt live vore bättre....just dom fetaste distljuden är vad tonelab klarar sämst

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade också Tonelab men fastnade för Zoom g9.2tt som jag till sist köpte och är helnöjd med. Fett ljud och stor flexibilitet, inbyggt ljudkort är ju inte heller fel!

Det finns en del klagomål ang. fotomkopplarnas hållbarhet och att Zoom inte uppdaterar enheten. Det finns fina patcher på internet, se: http://giasso.s42.eatj.com/ZooM/home.jsp

Kolla även: http://forum.thestompbox.net/ här finns en del synpunkter.

Tja, men jag har ett bra ljudkort som jag är nöjd med. Och... Min erfarenhet av Zoom är att... Hur ska jag säga, jag gillar dom inte 🙂. Men tack för tipset i alla fall! Kul att så många svarar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, det där är inte riktigt sant. Vem som än påstått detta har bara halva sanningen; Effektdelarna är uppdelade i olika block, stompboxar, förstärkare, modulation o s v, och man kan bara välja en effekt ur varje block samtidigt. Så har du t ex ställt in ett bra ljud med TubeOD (Ibanez Tubescreamer-emulation) från stomp-blocket och "UK 80s" (JCM800) från förstärkareblocket så kan du inte utan vidare använda samma patch PLUS wha-wha, eftersom stomp-blocket är "upptaget". Men i praktiken innebär det inte något större problem, man bytar ut TubeOD mot någon wha-wha, och drar istället på mer gain på själva förstärkardelen.

Har du inte rattat en multi-effekt innan låter nog min förklaring aningen rörig... 🙂

Jag hängde med rätt bra tror jag. Men säg att jag vill ha nån riktigt fet dist då..? Jag spelar rätt mycket metallica, går det att få något bra Kirk Hammet-liknande ljud, med whawha? SÅ kan jag ju passa på å fråga nu också, finns det nått bra ställe att kolla inställningar på? Där man kan söka efter artist/band osv. Antingen se inställningar, eller ladda hem presets och köra in via midi.

tonelab se tycker jag är riktigt bra (har en själv) men är du ute efter metalljud så kanske en pod xt live vore bättre....just dom fetaste distljuden är vad tonelab klarar sämst

Jag är ändå mest inne på Tonelaben... Jag har kollat på Podar också, men jag vet inte... Jag tycker dom verkar så plastiga och... Ja. Och jag har prövat både Tonelab SE och Pod XT (inte live, men ändå) och jag gillar not Tonelaben bättre. Och jag spelar faktiskt inte så mycket med riktigt mycket dist. Jag har märkt att på de inspelningar jag gjort har jag fått lov att halvera disten nästan, för att man märker att det bara blir för mycket i inspelningen, så jag tror inte det är något problem. Men jag bör kanske ändå spara min metalzone, för att få det när det behövs? Och vart bör jag sätta den då, i loopen? Och isåfall, hur lägger den sig? Man kan ju i vilken ordning de olika "blocken" ska komma... Lägger den sig bland pedalerna då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hängde med rätt bra tror jag. Men säg att jag vill ha nån riktigt fet dist då..? Jag spelar rätt mycket metallica, går det att få något bra Kirk Hammet-liknande ljud, med whawha? SÅ kan jag ju passa på å fråga nu också, finns det nått bra ställe att kolla inställningar på? Där man kan söka efter artist/band osv. Antingen se inställningar, eller ladda hem presets och köra in via midi.

Hej, på TONELAB.NET står en hel del matnyttigt, bl.a flera patchar och tricks och tips.

Jag förstår att det låter illla att man inte kan ha dist och wah wah samtidigt (och egentligen så ÄR det väl faktiskt lite dåligt), men förstärkarmodellerna i sig har, enligt mig, de bästa distarna, så om du vill ha Wah wah + dist så väljer du bara en förstärkare som passar din smak, tex en High gain- förstärkare om du vill ha mycket dist och sen Wah wah i effektmodulen, voila 🙂 Som JJRockford skrev, så kan du inte ha en dist-PEDAL plus en Wah wah-pedal samtidigt, men du har tillräckligt med dist i förstärkarna, så jag tror att du lugnt kan offra din Metalzone till första bästa röda gubbe med svans, men spar den tills du har testat själv 🙂

Har du förresten primärt tänkt att ha den till gigging eller till inspelning? Eller till bägge delarna? Ska du köra den genom en förstärkare och i så fall vilken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hängde med rätt bra tror jag. Men säg att jag vill ha nån riktigt fet dist då..? Jag spelar rätt mycket metallica, går det att få något bra Kirk Hammet-liknande ljud, med whawha? SÅ kan jag ju passa på å fråga nu också, finns det nått bra ställe att kolla inställningar på? Där man kan söka efter artist/band osv. Antingen se inställningar, eller ladda hem presets och köra in via midi.

Hej, på TONELAB.NET står en hel del matnyttigt, bl.a flera patchar och tricks och tips.

Jag förstår att det låter illla att man inte kan ha dist och wah wah samtidigt (och egentligen så ÄR det väl faktiskt lite dåligt), men förstärkarmodellerna i sig har, enligt mig, de bästa distarna, så om du vill ha Wah wah + dist så väljer du bara en förstärkare som passar din smak, tex en High gain- förstärkare om du vill ha mycket dist och sen Wah wah i effektmodulen, voila 🙂 Som JJRockford skrev, så kan du inte ha en dist-PEDAL plus en Wah wah-pedal samtidigt, men du har tillräckligt med dist i förstärkarna, så jag tror att du lugnt kan offra din Metalzone till första bästa röda gubbe med svans, men spar den tills du har testat själv 🙂

Har du förresten primärt tänkt att ha den till gigging eller till inspelning? Eller till bägge delarna? Ska du köra den genom en förstärkare och i så fall vilken?

Jag ska ha den till både och, men mest giggning och bara sitta hemma och spela. Jag ska kolla lite vad som låter bäst, att köra den direkt till datorn eller genom förstärnare med MT57:a på sig... Förstärkaren är den Marshall Valvestate nånting med en 4x12 låda.

Men det lät ju bra det där, med förstärkardistarna. Då kanske det inte är något problem ändå. Och jag ska kolla in hemsidan, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag skulle inte tro att det blir något problem, bara trevliga stunder 🙂

Tänk på att det ofta inte passar så bra att köra Tonelaben (eller andra förstärkarsimulatorer) in i "standard" inputen på förstärkaren, det blir liksom förförstärkare på förförstärkare, tårta på tårta. Testa att köra Tonelaben genom effektloopen eller något annat som inte går genom förförstärkaren. Äh, testa bägge delarna, jag vet ju inte vad som passar för dig 🙂

Mvh Mathias

Ps. Tonelab.net är inte Vox hemsida, bara så att du vet 🙂.. och sidan ser betydligt tråkigare ut nu är vad den gjorde förut, men det verkar som om det bara är tillfälligt.. Här är en del patchar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag skulle inte tro att det blir något problem, bara trevliga stunder 🙂

Tänk på att det ofta inte passar så bra att köra Tonelaben (eller andra förstärkarsimulatorer) in i "standard" inputen på förstärkaren, det blir liksom förförstärkare på förförstärkare, tårta på tårta. Testa att köra Tonelaben genom effektloopen eller något annat som inte går genom förförstärkaren. Äh, testa bägge delarna, jag vet ju inte vad som passar för dig 🙂

Mvh Mathias

Ps. Tonelab.net är inte Vox hemsida, bara så att du vet 🙂.. och sidan ser betydligt tråkigare ut nu är vad den gjorde förut, men det verkar som om det bara är tillfälligt.. Här är en del patchar.

Nej, jag förstod att det inte var deras hemsida. Men vad jag förstår så finns det en inställningsmöjlighet, där man väljer om man vill ha... "förstärkaremulering" eller inte. I manualen står det ju att man ska ställa om det, beroende på om man kör genom en förstärkare, eller om man kör direkt i PA/inspelning. Hur menade du med att köra den genom effektloopen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är sant, du kan välja om du vill ha den på eller av och de har en Line/Amp-switch bak.

Det fungerar olika på olika förstärkare, men på min förstärkare som jag använder till Tonelaben kör jag:

Gitarr - Tonelab -(STEREO) Cd-input(sa jag effektloop, hmmm, börjar bli gammal 🙂 ) på förstärkaren - låda.

Jag anväder alltså bara poweramp-delen på förstärkaren, jag går inte genom förförstärkaren, rattarna på framsidan av förstärkaren gör ingen skillnad på ljudet. Checka kopplingsschemat på din förstärkare för att se hur du gör eller googla. Obs, jag säger inte att det här är det RÄTTA sättet, men det kan vara värt ett försök 🙂

Exempel: På sidan 7 ser du kopplingsschemat för min förstärkare, ser du att CD-inputen är efter preampen i kedjan?

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja, det är sant, du kan välja om du vill ha den på eller av och de har en Line/Amp-switch bak.

Det fungerar olika på olika förstärkare, men på min förstärkare som jag använder till Tonelaben kör jag:

Gitarr - Tonelab -(STEREO) Cd-input(sa jag effektloop, hmmm, börjar bli gammal 🙂 ) på förstärkaren - låda.

Jag anväder alltså bara poweramp-delen på förstärkaren, jag går inte genom förförstärkaren, rattarna på framsidan av förstärkaren gör ingen skillnad på ljudet. Checka kopplingsschemat på din förstärkare för att se hur du gör eller googla. Obs, jag säger inte att det här är det RÄTTA sättet, men det kan vara värt ett försök 🙁

Exempel: På sidan 7 ser du kopplingsschemat för min förstärkare, ser du att CD-inputen är efter preampen i kedjan?

Aha! Ja, det kan ju vara värt att kolla på. Ska googla lite å se om jag kan hitta något. Tack!!

EDIT: jag stoppade gitarren i "Return"-hålet (för effekter) och då påverkade inte stärkarens rattar ljudet. det var bara reverben, som ligger under master, som gick att ändra på, och mastervolymen då. Ska pröva det om jag köper pedalen.

Redigerat av svampskallen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte just skriva det, vad jag har förstått så är nog LE:n bättre anpassad om man vill ha lite mer amerikanska metaldistar (typ Metallica). SE har sin absolut största styrka i brittiska tuffing-ljud (Vox och Marshall), även om för all del Fender-modellerna också låter alldeles utmärkt.

Att bara ha en expressionpedal att tillgå lär knappast vara något hinder för de allra flesta. Själv kör jag på en Boss GT-8 (borde du också kolla in, eller nya GT-10? En mycket trevlig pedal)) när vi är ute och spelar. Tänkte när jag köpte den att jag skulle komplettera med en expressionpedal till, men det har inte behövts. På i princip alla patchar så låter jag den vara som volympedal, fast med möjlighet att växla om den till att styra wha-wha sololjuden. Att ha en extra för att styra mängden modulation i en choruseffekt, delaytiden eller något annat är ju ytterst sällan speciellt användbart. Säkert på beroende på vad man spelar för musik, men för de flesta pop-och rockband så har man väl annat att tänka på i stridens hetta... Och i studion har man ju all tid i världen att ställa in parametrar på vanligt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte just skriva det, vad jag har förstått så är nog LE:n bättre anpassad om man vill ha lite mer amerikanska metaldistar (typ Metallica). SE har sin absolut största styrka i brittiska tuffing-ljud (Vox och Marshall), även om för all del Fender-modellerna också låter alldeles utmärkt.

Att bara ha en expressionpedal att tillgå lär knappast vara något hinder för de allra flesta. Själv kör jag på en Boss GT-8 (borde du också kolla in, eller nya GT-10? En mycket trevlig pedal)) när vi är ute och spelar. Tänkte när jag köpte den att jag skulle komplettera med en expressionpedal till, men det har inte behövts. På i princip alla patchar så låter jag den vara som volympedal, fast med möjlighet att växla om den till att styra wha-wha sololjuden. Att ha en extra för att styra mängden modulation i en choruseffekt, delaytiden eller något annat är ju ytterst sällan speciellt användbart. Säkert på beroende på vad man spelar för musik, men för de flesta pop-och rockband så har man väl annat att tänka på i stridens hetta... Och i studion har man ju all tid i världen att ställa in parametrar på vanligt sätt.

Jaha, ja, det där med distarna visste jag inte. Det var bra att du sa det!

Och som du sa, så använder man nog inte den andra pedalen så mycket... Dessutom har jag ju kvar en whawha-pedal, som jag tänkte anväda, så jag kan ju ha både volym och wha samtidigt ändå. Men det är så svårt att hitta billiga begagnade sånna... Jag skickade ett mail till en firma i england, och dom skickar en ny för 3000kr, inklusive frakt (LE alltså). Det är ju ungefär vad jag hittar begagnade för här hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag beställt en LE i alla fall. Jag läste lite och tyckte den verkade bättre. Jag kan föresten säga att jag har byggt en talkbox om någon är intresserad 🙁. Det kostade under 100kr totalt, och för det priset tycker jag den låter skitbra!

http://www.youtube.com/user/cubeguitarist Kolla in den nyaste videon, och gärna de andra om ni vill också. Och glöm inte att kommentera 🙂 (smygrekalm 😉 )

Hur som helst, jag hoppas att Tonelaben ska funka bra. Jag beställde från Dolphin Music, i England. Killen jag pratade med prutade tillochmed. Jag fick den för £250, inklusive frakt. Jag vet att det finns billigare, men jag kontaktade några st, och dom ville inte skicka hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...