Jump to content
Annons

Audio till midi?


snowjim

Recommended Posts

Tja!

När man spelar in en en klaviatur så kan man med lätthet få ett så kallat "dry sound", alltså att parametrar om tangenttryck lagras. Detta gör att man kan ändra på ev fel som man gör när man spelar in, kanske en ton hamnar lite för tidigt, eller så blir en ton fel. Dessutom kan man även lägga på effekterna i efterhand.

Min fråga är nu om detta går att göra med elgitarrer med och isåfall vad krävs för att det ska fungera?

Redigerat av snowjim
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja!

När man spelar in en en klaviatur så kan man med lätthet få ett så kallat "dry sound", alltså att parametrar om tangenttryck lagras. Detta gör att man kan ändra på ev fel som man gör när man spelar in, kanske en ton hamnar lite för tidigt, eller så blir en ton fel. Dessutom kan man även lägga på effekterna i efterhand.

Min fråga är nu om detta går att göra med elgitarrer med och isåfall vad krävs för att det ska fungera?

ja om du har en midigitarr

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe ja men den kostade ju en del 😄

På Pod XT finns det MIDI utgång, fungerar det inte med denna ?

Det finns en lillebror till den där också som är lite billigare, kolla jams sida om du är intresserad. Säkert andra som har dem också, men jag har bara sett dem på jam.

Var väl ett test i studio på dem för något år sedan också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, du måste skilja mellan LJUD och MIDI.

MIDI (Musical Instrument Digital Interface, har jag för mig att det står för) är "styrsignaler", och är alltså det du spelar in i datorn (och sedan upp) när du pratar om klaviatur. Eftersom det är kontrollsignaler går det mycket riktigt att ändra toner osv i efterhand. Det är ju inte tonerna du har spelat in. Det är kontrollsignalerna (så kallade "MIDI-meddelanden") om att en tangent ska tryckas in resp släppas (förenklat). Datorn spelar alltså in MIDI-meddelanden (MIDI-inspelning) från synten när du spelar på dess klaviatur. Datorn presenterar sedan detta grafiskt på skärmen i tex Cubase, och där kan du ändra fram och tillbaks. Och sedan när du spelar upp, så skickar datorn tillbaks MIDI-meddelanden till synten som då följer order och spelar upp melodin igen.

Detta går eftersom synten är en dator och ljudet som alstras av/inuti synten styrs av datorn. Inuti gör synten i princip ingen skillnad på en signal från dess egna klaviatur eller via MIDI (från datorn).

En elgitarr är ju ett mekaniskt instrument såtillvida att du alstrar ljudet genom att fysiskt slå an strängarna och få dem att vibrera. Ljudet fångas upp av mikrofonerna och det omvandlas till elektriska impulser som skickas analogt via en kabel till (förenklat) ett ljudkort, och spelas in i datorn (tex Cubase) som en ljudinspelning. Signalerna som kommer in i datorn är således inte kontrollinformation (såsom i fallet med MIDI), utan den information är digitaliserad (inspelad) analog ljudinformation om hur ljudet lät. När du sedan spelar upp är det ju inte längre gitarren som spelar, utan en inspelning av gitarren som går direkt från datorn och ut i högtalarna (den fysiska, riktiga elgitarren är ju inte inblandad längre).

Men det finns ju som sagt "MIDI-gitarrer", som alltså ser ut och fungerar rent mekaniskt som en vanlig elgitarr, men inuti omvandlar den information om hur du spelar till MIDI-meddelanden som den skickar ut och som spelas in i datorn (i tex Cubase), precis som om det kom från en vanlig MIDI-klaviatur/synt. Datorn ser ingen som helst skillnad på dessa meddelanden; den ser bara MIDI-meddelanden, oavsett om de kommer från en klaviatur eller som i det här fallet från en MIDI-gitarr. Däremot fungerar i regel sådana MIDI-gitarrer inte som ljudkällor i sig själva, dvs du kan inte skicka tillbaks MIDI-meddelande till den från datorn. Du kan alltså inte få den att spela upp ljud igen, utan dina inspelade MIDI-meddelanden måste du skicka till någon annan ljudkälla (en annan synt, ett mjukvaruinstrument, osv).

Nåja, hoppas jag inte gjort dig mer förvirrad!

Lycka till

/R.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan du läsa mer om MIDI (dvs information om kontrollinformationen som du får in i datorn om du spelar in din klaviaturs MIDI-signaler): http://sv.wikipedia.org/wiki/MIDI (på svenska) eller här http://en.wikipedia.org/wiki/MIDI (mer detaljerad information på engelska).

Här kan du läsa mer om "digital audio" (dvs informationen som du får in i datorn om du spelar in din elgitarr): http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket, jag förstod egentligen större delen av det där redan. Efter som det uppenbarligen finns midi gitarrer där en strängs vibrationer genom en mick kan göras om till midi signal så hoppades jag att det fanns även extern hårdvara som kunde åstakomma detta.

Ex koppla Gittaren in till POD XT och sen låta den omvandla rena signaler från gitarren(utan effekt) till midi medelanden och skicka till datorn. I datorn kan jag sen laburera hur jag vill med effekterna och tonerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket, jag förstod egentligen större delen av det där redan. Efter som det uppenbarligen finns midi gitarrer där en strängs vibrationer genom en mick kan göras om till midi signal så hoppades jag att det fanns även extern hårdvara som kunde åstakomma detta.

Ex koppla Gittaren in till POD XT och sen låta den omvandla rena signaler från gitarren(utan effekt) till midi medelanden och skicka till datorn. I datorn kan jag sen laburera hur jag vill med effekterna och tonerna.

Då borde du lika väl kunna hitta en mjukvara som kan analysera inspelad audioinformation och skapa MIDI-information av det. Efter en snabb Google:ing på "audio to midi" hittade jag tex "Digital Ear 3.0". Ingen aning vad det är och har inte provat det, men kanske nåt att kolla närmare på. Finns säkert mängder av sådana verktyg, med varierande kvalitet.

Mvh

R.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

När man spelar in en en klaviatur så kan man med lätthet få ett så kallat "dry sound", alltså att parametrar om tangenttryck lagras. Detta gör att man kan ändra på ev fel som man gör när man spelar in, kanske en ton hamnar lite för tidigt, eller så blir en ton fel. Dessutom kan man även lägga på effekterna i efterhand.

Min fråga är nu om detta går att göra med elgitarrer med och isåfall vad krävs för att det ska fungera?

Ett ps. från mig..eftersom anmälknappen är borta så kan du väl ändra topic på tråden. Typ Elgitarr till MIDI-signaler eller nåt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket, jag förstod egentligen större delen av det där redan. Efter som det uppenbarligen finns midi gitarrer där en strängs vibrationer genom en mick kan göras om till midi signal så hoppades jag att det fanns även extern hårdvara som kunde åstakomma detta.

Ex koppla Gittaren in till POD XT och sen låta den omvandla rena signaler från gitarren(utan effekt) till midi medelanden och skicka till datorn. I datorn kan jag sen laburera hur jag vill med effekterna och tonerna.

Då borde du lika väl kunna hitta en mjukvara som kan analysera inspelad audioinformation och skapa MIDI-information av det. Efter en snabb Google:ing på "audio to midi" hittade jag tex "Digital Ear 3.0". Ingen aning vad det är och har inte provat det, men kanske nåt att kolla närmare på. Finns säkert mängder av sådana verktyg, med varierande kvalitet.

Mvh

R.

Program som Melodyne kan skapa en midifil av audiosignaler - men det fungerar bara på monofoniska inspelningar, så om man har spelat ackord, är det bara att glömma. Det är helt enkelt inte möjligt att få ut korrekta toner på ett tillförlitligt sätt när det inte bara handlar om en ton i taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

När man spelar in en en klaviatur så kan man med lätthet få ett så kallat "dry sound", alltså att parametrar om tangenttryck lagras. Detta gör att man kan ändra på ev fel som man gör när man spelar in, kanske en ton hamnar lite för tidigt, eller så blir en ton fel. Dessutom kan man även lägga på effekterna i efterhand.

Min fråga är nu om detta går att göra med elgitarrer med och isåfall vad krävs för att det ska fungera?

Är det "reamp" du menar?

Det går utmärkt att göra med pod-xt via usb inspelningen samtidigt som en "vanlig" signal.

Eller för den delen på annat sätt med andra gitarrprylar.

Med reamp så får du en helt torr signal som du sedan kan påverka hur du vill i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...