Jump to content
Annons

Ny kategori


hammagrella

Recommended Posts

Jag saknar en kategori här på detta eminenta forum:

Låtsnickeri

Vi snackar ju trots allt en del om att skriva låtar, arrangemang o liknande här på sajten, mycket pågår i Demoforumet och en del under Allmänt, men jag tycker ämnet förtjänar en egen kategori. Typ där man kan snacka om låtskrivartekniker, låtuppbyggnader, texter, inspirationskällor etc.

Eller var tycker ni andra att det här hör hemma? Inte alls eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo, men det är nog sant. Det man behöver göra är väl kanske då att ställa hårdare krav på vad som postas i demoforumet, så att det som handlar om låtuppbyggnad, texter etc, hamnar i "låtskriveriforumet" och de mer "färdiga" sakerna hamnar i demoavdelningen.

Jag menar, om det inte går att hålla isär dem så finns det ingen anledning att ha två olika.

Så, det skulle vara kul med ett forum för själva "processen", så att demoforumet blev mer inriktat på färdiga produkter. Kanske. Eller nått.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Håller med.

Låtverkstaden behandlar då den kreativa processen, medan Demoforum renodlas och bara innehåller det "färdiga" resultatet samt kommentarerna kring det. Och kanske då en länkning till webradion 🙂

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en utmärkt idé.

Man får se till att det är ganska tydligt vad hör till vad. Skulle någon posta en eminent mixad låt i demoforumet, fast man tycker allt annat är fel borde det ju vara helt ok att få säga det där, för det hänger ju faktiskt ihop på nåt vis också. En välspelad/välarrad gitarr kanske inte behöver dubbas 4 gånger bara för att linjen i sig är så stark.

Men en liten avdelning för låtskrivande är ju klockrent. Bra idé!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen dum idé. 😛

Risken är väl bara att det inte alltid blir uppenbart vilket av forumen under "Generellt" man ska posta under.. följande kommer ju att överlappa varandra en del:

- Inspelning

- Redigering

- Mixning/mastering

- Demo-inspelningar

- Låtsnickeri

Men om vi kan definiera vettiga gränsdragningar och exempel och sen skriva dem som hjälptext under forumsnamnet (som under Demo-inspelningar) så funkar det säkert... vem definierar? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde inte låtsnickerikategorin mest innehålla "teoretiska" diskussioner och småsnuttar av låtar, medans demokategorin mer är för färdiga eller åtminstone i stort sett färdiga låtar...?

Oj, nu skrev jag nog i stort sett samma sak som AndreasL redan skrivit, va?

Jaja, jag håller med honom då! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte heller att man egentligen behöver ändra något på forumet egentligen. Men ska det in en ny kategori så ställer jag mig på den teoretiska sidan. Dvs sprid inte ut demos över forumet mer än det behövs. Tycker det funkar fint som det är nu.

Dessutom, med den halvdana efterföljningen av demodelens regler, kanske det är dumt att lägga upp en kategori till som bara förvirrar mer och gör saker och ting än mer komplicerade för de som inte bryr sig om att läsa reglerna. (Men det gör väl alla 😕)

EDIT: Lade till helt enkelt

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

I låtsnickeridelen diskuteras endast form/text/melodi/harmonik. Alltså, man skulle kunna slänga upp en notbild precis lika gärna som en inspelning (fast hoppas ingen gör det för hur kul är det!??). Samtidigt ska det vara helt ok att kommentera nyss nämna element i demohörnan.

Så tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm. Är det nåt jag saknar är det verktyg och ramverk för att verkligen samarbeta fram musik... men det rör sig om så mkt mer än bara en ny forumhörna.

Jag skulle vilja kunna köra Cubase SX över Netmeeting och samtidigt streama ljudkortens lineout mellan deltagarna. Typ. Båda (eller alla) deltagarna ska kunna alltså kunna sitta o arbeta tillsammans i ett och samma Cubase och t.o.m kunna jamma live över Internet. Det KOMMER att bli verklighet - helt säkert - frågan är bara när. Tekniken finns där, bandbredden är den enda egentliga show-stoppern. hmm... man skulle kanske snickra ihop en prototyp-tjänst... hmm, hmm, hmm....

Fan vad det är jobbigt med alla dessa idéer man får... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... det är nog sant...

Problemet kanske är att det postas för lite i forumet för "mixning" i så fall?! Det blir ju många diskussioner i Demo-forumet som huruvida bastrumman ska höjas, eller om det är för mycket eller för lite diskant på virveln... etc.

Sådana inlägg skulle ju egentligen höra mer hemma i mixnings-forumet... eller nått...

Jo... det är nog sant.. man har nog för lite att göra idag... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Hacke:

UpSweden (ett norrländskt Orca, mm.-projekt) körde nåt program som jag inte kommer ihåg vad det heter, där man kunde göra musik tillsammans över nätet i Cubase...

Stefan E tror jag hängde där ett tag så han kanske vet mer...?

Hmmm.. Mycket hjälp va? Jo, man har nog för lite att göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm. Är det nåt jag saknar är det verktyg och ramverk för att verkligen samarbeta fram musik... men det rör sig om så mkt mer än bara en ny forumhörna.

Jag skulle vilja kunna köra Cubase SX över Netmeeting och samtidigt streama ljudkortens lineout mellan deltagarna. Typ. Båda (eller alla) deltagarna ska kunna alltså kunna sitta o arbeta tillsammans i ett och samma Cubase och t.o.m kunna jamma live över Internet. Det KOMMER att bli verklighet - helt säkert - frågan är bara när. Tekniken finns där, bandbredden är den enda egentliga show-stoppern. hmm... man skulle kanske snickra ihop en prototyp-tjänst... hmm, hmm, hmm....

Fan vad det är jobbigt med alla dessa idéer man får... ☺️

Emagic hade en sån server för ett tag sen. Har testat lite, och det funkade helt OK. Man jobbade i gemensamma dokument och allt ljud låg packat på servern. Vi använde det på test till ett mindre projekt en gång, men sen har det fallit i glömska lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låtsnickeri = tekniker om hur man gör låtar?

Är inte det kategorin "Inspelning" bland annat är till för?

Inspelning tolkar jag mer som tekniksnack, typ "vad ska jag köpa för preamp?" eller "varför funkar inte mitt nya ljudkort?" eller "hur ska jag ställa in kompressorn på bästa sätt för att få till feta basljud?".

Låtsnickeri känns mer som funderingar om olika partier eller ljud passar ihop, eller hur man inspireras till en bra text...

Men jag börjar också inse att det kan bli lite förvirrat... Men jag gillar ändå idén.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelning tolkar jag mer som tekniksnack, typ "vad ska jag köpa för preamp?" eller "varför funkar inte mitt nya ljudkort?"

Dem frågorna passar ju inte in på "Inspelning", utan snarare "Datorer/tillbehör" och "Studioutrustning/instrument".

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelning tolkar jag mer som tekniksnack, typ "vad ska jag köpa för preamp?" eller "varför funkar inte mitt nya ljudkort?"

Dem frågorna passar ju inte in på "Inspelning", utan snarare "Datorer/tillbehör" och "Studioutrustning/instrument".

Men jag börjar också inse att det kan bli lite förvirrat...

Say no more...! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm. Är det nåt jag saknar är det verktyg och ramverk för att verkligen samarbeta fram musik... men det rör sig om så mkt mer än bara en ny forumhörna.

Jag skulle vilja kunna köra Cubase SX över Netmeeting och samtidigt streama ljudkortens lineout mellan deltagarna. Typ. Båda (eller alla) deltagarna ska kunna alltså kunna sitta o arbeta tillsammans i ett och samma Cubase och t.o.m kunna jamma live över Internet. Det KOMMER att bli verklighet - helt säkert - frågan är bara när. Tekniken finns där, bandbredden är den enda egentliga show-stoppern. hmm... man skulle kanske snickra ihop en prototyp-tjänst... hmm, hmm, hmm....

Fan vad det är jobbigt med alla dessa idéer man får... 😱

Testa att spela upp via skypeskype. Det låter jäkligt bra. Bara koppla om mixer/ljudkort lite. Funkar finfint för mig. Knaprar rätt tappert med CPU iofs. Ljudkvalitén är helt klart godkänd, men inte 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm. Är det nåt jag saknar är det verktyg och ramverk för att verkligen samarbeta fram musik... men det rör sig om så mkt mer än bara en ny forumhörna.

Jag skulle vilja kunna köra Cubase SX över Netmeeting och samtidigt streama ljudkortens lineout mellan deltagarna. Typ. Båda (eller alla) deltagarna ska kunna alltså kunna sitta o arbeta tillsammans i ett och samma Cubase och t.o.m kunna jamma live över Internet. Det KOMMER att bli verklighet - helt säkert - frågan är bara när. Tekniken finns där, bandbredden är den enda egentliga show-stoppern. hmm... man skulle kanske snickra ihop en prototyp-tjänst... hmm, hmm, hmm....

Fan vad det är jobbigt med alla dessa idéer man får...  🙂

Emagic hade en sån server för ett tag sen. Har testat lite, och det funkade helt OK. Man jobbade i gemensamma dokument och allt ljud låg packat på servern. Vi använde det på test till ett mindre projekt en gång, men sen har det fallit i glömska lite...

Länk? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

och t.o.m kunna jamma live över Internet.

Det KOMMER att bli verklighet - helt säkert -

Rocket Net (R.I.P.) 😮

men någon petar nog ihop något nytt

😆

Länk? 🙂

R.I.P = rest in peace (vet du väll...)

nätvärket dog för ett par år sen...

men gamla Cubaseanvändare kommer nog ihåg

meny-knapp länken till inloggningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

och t.o.m kunna jamma live över Internet.

Det KOMMER att bli verklighet - helt säkert -

Rocket Net (R.I.P.) 😮

men någon petar nog ihop något nytt

😆

Länk? 🙂

R.I.P = rest in peace (vet du väll...)

nätvärket dog för ett par år sen...

men gamla Cubaseanvändare kommer nog ihåg

meny-knapp länken till inloggningen.

(ehrmm.. NU vet jag 🙁 )

Vet du varför man lade ner det? Varför det inte blev nån succé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...