Jump to content
Annons

Musiken låter "Digitalt/FL Studio"


Taner

Recommended Posts

15 år... Jösses

Verkar som många yngre förmågor är helt okunniga om de villkor som rådde förr. 😮 Några av oss här började spela musik innan man kunde tanka hem Waveskompressorer gratis.

Jag hade själv aldrig råd med en vettig kompressor under de tio första åren jag gjorde musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Läs på och lär dig att använda EQ, kompressor, reverb och panorering ordentligt. Jämför med låtar i samma stil och försök tänka ut hur du ska få din låt att låta lika bra. Öva som en tok och se till att ha kul, så ska du nog se att det blir bättre 🙂

Det är egentligen precis jag vill göra men problemet är vilket EQ, Kompressor och Reverb plugg jag ska använda för att få den maximala kvaliten. Visst, FL Studio har ju sina inbyggda men är dom verkligen bra?. Det hade verkligen hjälpt mig om ni kanske nämnde vilka Pluggs nu använder (EQ, Kompressor och Reverb) eller om ni vet nån kändis som använder en viss plugg. 🙂

Jag har ingen koll på hur bra pluggarna i FL är, men jag kan lova dig att det är otroligt mycket viktigare att lära sig hur man ska använda EQ, kompressor o.s.v. än att man har "proffs-pluggar".

Så sant som det är sagt 😄

Många tror att man kan göra grym musik bara för att man har "proffs-pluggar", dyraste synten, etc.

Faktum är att man MÅSTE lära sig hur eq, kompressor m.m funkar för att få ut ett sjyst resultat, och att man vet hur man ska balansera ljuden ut i högtalarna så inget grötar ihop sig...

Jag har äntligen efter 10-15 år lärt mig hur eq och kompressor funkar och musiken låten klart bättre nu är förr.

När jag gjort färdigt en låt så använder jag ett program som heter T-Racks, ett mastering program, och där lyfter jag fram låten ett snäpp bättre, testa det, jag använder alltid det progget. http://www.t-racks.com/Main.html?prod_TR_24

15 år... Jösses

Oops, jag tänkte lite fel där eller mycket fel 😄 , var väldigt trött när jag skrev hehe;)

Jag menade att Jag har hållit på med musik i 10-15 år och för nåt år sen så började jag använda kompressor och eq's m.m.

Nåja, det tar tid att lära sig hur dessa prylar funkar, inget man lär sig över en dag, om man inte är grymt bra på att minnas etc. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att sånna här trådar inte är kanske det roligaste och jag vet hur jobbigt det är att på gång stöta på sånna här trådar men jag tror inte jag är själv om att när man gör en låt i FL Studio så låter den i slutändan väldigt, digitalt? eller FL Studio aktigt?. När jag lyssnar på mina låtar på datorn så låter det superb, men när jag lyssnar på låten på min iPod så låter det nästan förjävligt. Visst, hörlurarna till iPoden suger så, det är väl en faktor i det hela men när man lyssnar på andra låtar... Tillexempel, Tiesto, Lindsay Lohan, The Clash osv osv så låter deras musik...musik helt enkelt, medans mina låtar låter FL Studio aktigt.

Kan detta bero på att jag har fel Mastring inställningar? Ge gärna tips på hur jag och andra kan värma upp låten och ge även också lite Mastring tips. Och snälla, skicka mig inte vidare till nån tråkig Mastring tråd där det finns massa bilder på vad dem olika knappar betyder. Jag vet, jag borde egentligen lära mig betydelserna först men just nu så uppskattar jag verkligen ifall någon bara ger mig exempel på inställningar som man kan ha till Hip Hop låtar.

Mvh Taner.

EDIT: Det skulle verkligen vara inspirerande för mig om ni berättade om era Mastringar, hur nu gör och vad ni använder. Jag använder WaveArt's FinalPlug ett tag och jag undrar om det finns andra sånna här "Mastring Pluggs"?

Själv använder jag Izotope Ozone som är en mastringsplugg med EQ- Reverb-Limiter-Stereobreddning-Exciter-Dynamics. Dessutom kan man göra en "avbild" av EQ-bilden på en låt man tycker är bra mixad och tillämpa det EQ-innehållet på den egna mixen. Efter det brukar det bli en vända i PSP Vintage Warmer för att "trycka ihop" ljudet litet till och få en hög och bra mix.

perhakan

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mastring är väldigt svårt måste jag säga. Och det är riktigt jobbigt att man inte kan mastra för då kan man inte heller släppa sin musik. Jag menar, tänk om du har gjort en riktigt bra låt men du vet inte riktigt hur du ska mastra den? vad gör du då?. Plötsligt så behåller man låten i datorn och ändrar den lite varje dag tills den förstörs. Riktigt jobbigt.

Just nu använder jag mest FL Studio's Maximus med "Clear Master RMS" inställningar och EQ. Har fortfarande inte lärt mig att hantera en kompressor.

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

Som andra innan mig har sagt, det gäller att lära sig hur dom funkar. Använd gärna instruktionerna i FL (Hjälp-filerna) om du är osäker på något reglage. 🙂 Själv har jag hållit på med musikskapande i kanske 5 år, och har använt FL Studio i ungefär 3½ år. Jag är långt ifrån en expert, men har i alla fall lyckats släppa ett fåtal låtar via skivbolag som Lyon Echo Records, och har just nu en remix på gång till ett brittiskt skivsläpp. Men fortsätt att leka och experimentera. Ofta när man sätter sig vid FL och känner sig inspirerad och tänker "nu skall jag göra en hit-låt" så slutar det bara med att man blir besviken. Men då är det bra att leka. Bara lattja runt med olika instrumenten och effekterna, man lär sig alltid något. 😛 Alltid. Det senaste jag själv lärde mig genom att leka var att få offbeat-takt på t.ex. pads och effekter genom en Peak Controller, men utan att kicken hörs. Det var så enkelt som att sätta den på "Mute", men det hade jag missat totalt i ett år. 🙂 Så kan det vara. Så fortsätt att experimentera med det du har, man blir inte proffs-producent på ett litet kick. 😉

Förresten, så vitt jag vet så använder Adam Nickey, en av dom mest framstående trance-producenterna idag, FL Studio. 🙂

Lycka till med proddandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade ett inlägg om Mastring som jag tycker verkar väldigt bra.

Before all: check your mix on different systems, at different volumes, until it sounds pretty good. Check it in mono. If something is wrong, refine it until it sounds okay.

Render the mix to a 24 bit .wav, no dithering. don't apply fx on master stereo bus, maybe just a very soft compression, 2-3 db reduction on peaks.

Open you editor. Remove DC offset. Check the max clip level. If it's lower than -1db, normalize it at -1db.

This is my usual plugins chain:

1) EQ. Waves Ren 6 or 4 bands. Sometimes Steinberg Freefilter with a reference commercial mix blended at 40% maximum. Sometimes TL-Audio EQ1 (smoother)

HPF set at 40. -3db at 300 or so. -1 db at 800 or so. + 2db at 4.5K or so. + 1-2 db at 8-10K or so.

2) Multiband compression (Waves C4 or dbaudio). isolate 3 or 4 main frequencies, medium compression for lo bass/med bass, light comp for mids, med comp for highs. check and adjust relative gains. don't over compress.

3) Exciter, very little.

4) Ren Compressor, ratio 1.2, max 2 db reduction. Or PSP Vintage Warmer. in this case evaluate the use of previous mutiband.

5) Stereo expansion, Waves, not much.

6) Waves L1 limiter. 16bit dithering, threshold -4 or so, max level -0.1db

Always check favourite commercial CD before and during mastering. never master after mixing, leave 2 or 3 days minimum.

Bypass frequently the plugin you are tweaking, checking if you are makin it sound better or worst.

Render the file to a 16 bit .wav.

check the medium RMS level: must be at -13, -11db or so. Don't exceed it. Is it possible to have -7db, but sounds harsh and fatiguing.

Save 2 o 3 versions with different settings (i.e. try EQ after compression)

Save and label correctly the preset chain.

If you have to compile a full CD, check the playlist and analyse relative levels of the songs, you can allow a difference of max 1 db medium. Use Metanormalization in Wavelab.

Burn a CD and listen to it in the car and on different systems.

Källa: http://www.kvraudio.com/forum/archive/effe...03-01/14148.php

Väldigt intressant tycker jag. Har provat Waves produkter och testat inställningarna som killen skriver om. Låten känns och låter bättre, men jag fortfarande långt ifrån från att vara klar. Hoppas den här guiden kan hjälpa andra hungriga mastring ungar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå Taner

Bortsett från pluggsnacket så tycker jag du ska prova att lägga på lite dist eller tapesimulering på dina mjukvaruinstrument. Lägg dom på de individuella ljuden/spåren i inspelningsprogrammets mixer. Det gör en fet skillnad i slutmixen.

/Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra taner att du tar upp det här, för det här är något som jag själv har klurat på! Själv tycker jag vissa program verkar "färgar av sig" på ljudet, det du förmodligen kallar FL aktigt eller digitalt. Det märks framförallt när man gör elektronisk musik som trance, hardtrance, hardstyle mm. Jämför man med stora producenter som tex Tiesto, Ron van den Bueken så låter det inte alls lika levande utan snarare plastigt utan djup.

Själv har jag jobbat mycket med Reason. Ok, Reason kan ju inte använda VSTi:s utan bara sina egna syntar, men det är inte där problemet ligger. Ex.: Ofta när jag lyssnar på låtar gjorda i Reason så låter både percussion och kick jäkligt Reasonigt - antingen för mossigt eller för mycket diskant eller både och! Det krävs ett sjuhelsickes jobb att bara få bort Reason ljudet och sen ska man börja mastra på riktigt 🙂.

Tidigare tyckte jag även att man kunde höra FL på lång väg. Men det verkar som om de senaste 2 versionerna lyckats tvätta bort en hel del av det problemet. Det bygger kanske på att många användare har slutat använda FLs egna effekter, samplingar o.dyl.

Alltså: Tyvärr verkar det som om att FL/ Reason färgar av sig på ljudet och det är en del av varför du tyckar att dina låtar låter kefft. Men det går att mastra bort med lite nya pluggar. Trist bara att man måste ta sig an det problemet utöver de vanliga mastrings problemen. Själv håller jag på att lära mig Cubase där jag inte alls upplever det problemet. Cubase är till min förvåning inte heller så svårt att komma in i.

Ex på FL användare:

Icone

http://profile.myspace.com/index.cfm?fusea...endID=319381411

Samuelzone http://profile.myspace.com/index.cfm?fusea...endID=117538167

Basshunter

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså: Tyvärr verkar det som om att FL/ Reason färgar av sig på ljudet och det är en del av varför du tyckar att dina låtar låter kefft.

Finns inget "Reason-ljud", bara oskillade producenter. Om du är n00b låter det fult i pro-tools också.

Johan Vermeulen och Michael Cassette kör Reason, så begränsningarna sitter snarare i ditt huvud än i programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in den här tråden som finns under rubriken Nyheter:Producers Seminar: Inspelning för studio

Den som går på det seminariet den 31/5 kommer nog att ha väldigt mycket att hämta där tror jag.

Både i inspiration och i ren kunskap. Läser man programinnehållet så tycker i varje fall jag att det är väldigt intressant.

Ett ovanligt bra upplägg och innehåll. Blir nog väldigt förvånad om den här typen av frågeställning som du har i den här tråden

inte kommer att tas upp då det är en så pass vanlig undran. Men det är ju så klart....jag kan ju inte veta. Bara anta.

Om inte annat så är det säkert en massa annat som är bra att få veta.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Alltså: Tyvärr verkar det som om att FL/ Reason färgar av sig på ljudet och det är en del av varför du tyckar att dina låtar låter kefft.

Finns inget "Reason-ljud", bara oskillade producenter. Om du är n00b låter det fult i pro-tools också.

Johan Vermeulen och Michael Cassette kör Reason, så begränsningarna sitter snarare i ditt huvud än i programmet.

Kan inte annat än hålla med Nattis. Det ni upplever som Reason eller FL ljud är nog tyvärr så att ni ännu inte vet hur man bär sig åt för att skapa bra patchar och inte har koll på hur man använder alla redskap i FL/Reason.

Nu vill jag inte skriva det på näsan men att uttala sig generiskt om en plattforms som låter si eller så tycker jag är lite farligt.

Var lite mer försiktig med uttalanden som dessa.

Jag har jobbat med Reason sedan många år. Jag kan möjligen känna igen någon patch man jag kan nog inte känna igen nåt sound från Reason hur mycket jag skulle vilja och anstränga mig om Reason är rattad av en kunnig producent. Så är det.

Jag är inne på att Pirate Bay innebär att man kan ladda hem dyra proffsprogramvaror så låter det bättre, att man kan hitta pluggen som låter bra för ditten och datten. Så är det inte. Lär er en grej bra och gå vidare sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså: Tyvärr verkar det som om att FL/ Reason färgar av sig på ljudet och det är en del av varför du tyckar att dina låtar låter kefft.

Finns inget "Reason-ljud", bara oskillade producenter. Om du är n00b låter det fult i pro-tools också.

Johan Vermeulen och Michael Cassette kör Reason, så begränsningarna sitter snarare i ditt huvud än i programmet.

Kan inte annat än hålla med Nattis. Det ni upplever som Reason eller FL ljud är nog tyvärr så att ni ännu inte vet hur man bär sig åt för att skapa bra patchar och inte har koll på hur man använder alla redskap i FL/Reason.

Nu vill jag inte skriva det på näsan men att uttala sig generiskt om en plattforms som låter si eller så tycker jag är lite farligt.

Var lite mer försiktig med uttalanden som dessa.

Jag har jobbat med Reason sedan många år. Jag kan möjligen känna igen någon patch man jag kan nog inte känna igen nåt sound från Reason hur mycket jag skulle vilja och anstränga mig om Reason är rattad av en kunnig producent. Så är det.

Jag är inne på att Pirate Bay innebär att man kan ladda hem dyra proffsprogramvaror så låter det bättre, att man kan hitta pluggen som låter bra för ditten och datten. Så är det inte. Lär er en grej bra och gå vidare sedan.

Fruity-pluggarna gör stor skillnad tycker jag. Speciellt om man använder fruity reverb både 1 och 2 så blir det plastigt. Jag använder andra reverb och delay (gratispluggar, ingte något himla superreverb) och allt annat möjligt som inte har att göra med flstudios egna plugins nuförtiden (ok, kanske ibland) och det låter grymt mycket bättre tycker jag. Nu menar jag med "ljudet" i sig och inte sådant som volym, panning och dylikt. Jag vet hur reverb, flanger, delay osv funkar. Det är inte så svårt att lära sig hur en EQ fungerar heller.

Vissa tyckes inte kunna höra skillnaden mellan analogiskt och varmt ljud, dåligt gehör antagligen... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Medelande av Nattvaktaren: "Goddag, herr yxa!".

Sorry, vart inte meningen, men jag blev lite frustrerad. 😏

Mamma brukade säga så till pappa: "Goddag herr yx-skaft..." när de hade sina barnsliga bråk och gräl...

Viva studio och fortsätt att posta på detta underbara forumet!!!

Redigerat av isakzmachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Måste hålla med om att många av FL Studio's pluggar är väldigt plastiga. Använder Waves's pluggar för att värma upp mina låtar och FL Studio's Compressor, EQ & Reverb eftersom jag inte har hittat bättre. Är hyffsad nöjd med dessa just nu och kommer använder de här pluggarna tills jag hittar bättre och mer interface vänliga.

Men jag tycker att Waves's pluggar är ett måste som grund i mastringen! Jag är supernöjd med dem och de stärker/värmer faktiskt låtarna.

Redigerat av Taner
Link to comment
Dela på andra sajter

vilket EQ, Kompressor och Reverb plugg jag ska använda för att få den maximala kvaliten

Waves ( Har allt )

Sonalksis ( EQ & Kompressor )

URS ( EQ ,Kompressor )

UAD ( EQ , Reverb , Kompressor)

SSL ( Duende & Waves / EQ & Kompressor )

PSP ( Kompressor )

Altiverb ( Reverb )

Dessa använder dom flesta " proffsen " som inte sitter i Pro Tools , vissa av dom är rätt dyra och troligtvis inte värt pengarna för dig , men det finns massor av bra pluggar som är gratis tex SIR ( Reverb ) som är minst lika bra ljudmässigt som ovanstående pluggar men man kanske inte har lika mycket möjligheter att manipulera ljudet som i tex Altiverb.Oavsett om du skaffar Waves pluggarna kommer det vara marginell skillnad i ljudet jämfört med FL Studios egna om du inte vet vad du ska göra , så det finns inga direkta genvägar eller superpluggar som får det att låta " Proffesionellt " utan det är mer kunskap om hur man skapar balans i mixen.

eller om ni vet nån kändis som använder en viss plugg.

Basshunter använder FL Studio.

Jag kan starkt rekomendera Nomad Factorys "Blue Tubes".. Det har väl det mesta du söker!

Redigerat av philmeizter
Link to comment
Dela på andra sajter

Läs på och lär dig att använda EQ, kompressor, reverb och panorering ordentligt. Jämför med låtar i samma stil och försök tänka ut hur du ska få din låt att låta lika bra. Öva som en tok och se till att ha kul, så ska du nog se att det blir bättre 😄

Det är egentligen precis jag vill göra men problemet är vilket EQ, Kompressor och Reverb plugg jag ska använda för att få den maximala kvaliten. Visst, FL Studio har ju sina inbyggda men är dom verkligen bra?. Det hade verkligen hjälpt mig om ni kanske nämnde vilka Pluggs nu använder (EQ, Kompressor och Reverb) eller om ni vet nån kändis som använder en viss plugg. 🙂

Lär man sig en så kan man alla. Dessutom är det viktigare att kunna ratta än att ha de bästa grejerna.

Absolut! Senaste numret av Computer Music har en special om mixning. Köp, läs o lär! Man kan alltid lära sig mer, så.... Öva, öva, öva, öva......

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

FL Logic Cubase Reason m.m.

Tänker på alla som vill få det att låta bra.

Först om basshunter som använder FL studio mycket prat om den gubben.

Det är inte FL studio du hör på cd skivan, i dag är Protols som standard i dom flesta studios det på grund av hårdvaran ljud kort m.m är integrerat med Protols.

Sedan är det inte han som mastrar sin musik det är proffs med egna verktyg och program.

FL är ett bra seqenser program inte mer enligt min mening kul att spela olika melodier med och fort går det.

Sedan har jag prövat Cubase och Logic Reason m.m och nu skriker väl dom flesta när jag tycker att det låter en klar skillnad på exportering av slut mix i olika program men det gör det.

Och varför gör det det! en förklaring är att hur programmet gissar hur det tror det ska låta det beror på hur programmet är programmerat.

FL låter rakt av som du hör det lite dovt i slut mix exporten.

Tycker bra om Logic mjuk synthar och plugar låter bra och passar mycket bra tillsammans.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
FL låter rakt av som du hör det lite dovt i slut mix exporten.

Har du läst tråden?

Och om det låter dovt i slutmixen så har du mixat dovt. Programmet gör inte det av sig själv. Någon måste mixa eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte FL studio du hör på cd skivan, i dag är Protols som standard i dom flesta studios det på grund av hårdvaran ljud kort m.m är integrerat med Protols.

Sedan har jag prövat Cubase och Logic Reason m.m och nu skriker väl dom flesta när jag tycker att det låter en klar skillnad på exportering av slut mix i olika program men det gör det.

exakt hur låter protools?

hör du en klar skillnad mellan olika daw så beror det på helt andra saker än det du tror

sockerpiller tex

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte FL studio du hör på cd skivan, i dag är Protols som standard i dom flesta studios det på grund av hårdvaran ljud kort m.m är integrerat med Protols.

Sedan har jag prövat Cubase och Logic Reason m.m och nu skriker väl dom flesta när jag tycker att det låter en klar skillnad på exportering av slut mix i olika program men det gör det.

exakt hur låter protools?

hör du en klar skillnad mellan olika daw så beror det på helt andra saker än det du tror

sockerpiller tex

Ett jävla klagande ta på dig hör lurarna men du sitter väl inte med frutti lopes och spelar på sim synth där av fattar du inte vad jag menar, tråden handlar om att det låter digitalt i fl studio och plastigt visst gör det det om man använder fl synthar m.m och det låter lite mer rakt av dovt i slut mixen sedan kan man väl skära och skruva hur man vill på eq effekter m.m jag tycker det är lättar med logic låter lite mer i min smak inte så plastigt.

Försök få en triton att låta som en motif super örat köp dig ett par hör lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det är inte FL studio du hör på cd skivan, i dag är Protols som standard i dom flesta studios det på grund av hårdvaran ljud kort m.m är integrerat med Protols.

Sedan har jag prövat Cubase och Logic Reason m.m och nu skriker väl dom flesta när jag tycker att det låter en klar skillnad på exportering av slut mix i olika program men det gör det.

exakt hur låter protools?

hör du en klar skillnad mellan olika daw så beror det på helt andra saker än det du tror

sockerpiller tex

Ett jävla klagande ta på dig hör lurarna men du sitter väl inte med frutti lopes och spelar på sim synth där av fattar du inte vad jag menar, tråden handlar om att det låter digitalt i fl studio och plastigt visst gör det det om man använder fl synthar m.m och det låter lite mer rakt av dovt i slut mixen sedan kan man väl skära och skruva hur man vill på eq effekter m.m jag tycker det är lättar med logic låter lite mer i min smak inte så plastigt.

Försök få en triton att låta som en motif super örat köp dig ett par hör lurar.

Nej man kan inte höra skillnad på de olika DAWsen (eller hur man nu ksall srkiva flera DAWs).

Kör in sammaVSTi i respektive DAW och de låter likadant.

Du menar de syntar och pluggar som följer med i de olika DAW paketen med andra ord...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte FL studio du hör på cd skivan, i dag är Protols som standard i dom flesta studios det på grund av hårdvaran ljud kort m.m är integrerat med Protols.

Sedan har jag prövat Cubase och Logic Reason m.m och nu skriker väl dom flesta när jag tycker att det låter en klar skillnad på exportering av slut mix i olika program men det gör det.

exakt hur låter protools?

hör du en klar skillnad mellan olika daw så beror det på helt andra saker än det du tror

sockerpiller tex

Ett jävla klagande ta på dig hör lurarna men du sitter väl inte med frutti lopes och spelar på sim synth där av fattar du inte vad jag menar, tråden handlar om att det låter digitalt i fl studio och plastigt visst gör det det om man använder fl synthar m.m och det låter lite mer rakt av dovt i slut mixen sedan kan man väl skära och skruva hur man vill på eq effekter m.m jag tycker det är lättar med logic låter lite mer i min smak inte så plastigt.

Försök få en triton att låta som en motif super örat köp dig ett par hör lurar.

Punctuation champ. Adhere...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte FL studio du hör på cd skivan, i dag är Protols som standard i dom flesta studios det på grund av hårdvaran ljud kort m.m är integrerat med Protols.

Sedan har jag prövat Cubase och Logic Reason m.m och nu skriker väl dom flesta när jag tycker att det låter en klar skillnad på exportering av slut mix i olika program men det gör det.

exakt hur låter protools?

hör du en klar skillnad mellan olika daw så beror det på helt andra saker än det du tror

sockerpiller tex

Ett jävla klagande ta på dig hör lurarna men du sitter väl inte med frutti lopes och spelar på sim synth där av fattar du inte vad jag menar, tråden handlar om att det låter digitalt i fl studio och plastigt visst gör det det om man använder fl synthar m.m och det låter lite mer rakt av dovt i slut mixen sedan kan man väl skära och skruva hur man vill på eq effekter m.m jag tycker det är lättar med logic låter lite mer i min smak inte så plastigt.

Försök få en triton att låta som en motif super örat köp dig ett par hör lurar.

Nej man kan inte höra skillnad på de olika DAWsen (eller hur man nu ksall srkiva flera DAWs).

Kör in sammaVSTi i respektive DAW och de låter likadant.

Du menar de syntar och pluggar som följer med i de olika DAW paketen med andra ord...

Jag hör då skillnad på export i logic och fl bättre eller sämmre upp till dig.

Jag har prövat rewier på pc logic från fl så det är inget snack det är skillnad.

Sedan så är logic mer komplet i pluggar har man fl så måste man köpa på sig en massa olika som ändå låter så där mot logic synth pluggar.

Cubase tycker jag inte om med deras pluggar.

Tycker det är i min smak i logic sedan låter i min smak alla pluggar i logic mer

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det är inte FL studio du hör på cd skivan, i dag är Protols som standard i dom flesta studios det på grund av hårdvaran ljud kort m.m är integrerat med Protols.

Sedan har jag prövat Cubase och Logic Reason m.m och nu skriker väl dom flesta när jag tycker att det låter en klar skillnad på exportering av slut mix i olika program men det gör det.

exakt hur låter protools?

hör du en klar skillnad mellan olika daw så beror det på helt andra saker än det du tror

sockerpiller tex

Ett jävla klagande ta på dig hör lurarna men du sitter väl inte med frutti lopes och spelar på sim synth där av fattar du inte vad jag menar, tråden handlar om att det låter digitalt i fl studio och plastigt visst gör det det om man använder fl synthar m.m och det låter lite mer rakt av dovt i slut mixen sedan kan man väl skära och skruva hur man vill på eq effekter m.m jag tycker det är lättar med logic låter lite mer i min smak inte så plastigt.

Försök få en triton att låta som en motif super örat köp dig ett par hör lurar.

Nej man kan inte höra skillnad på de olika DAWsen (eller hur man nu ksall srkiva flera DAWs).

Kör in sammaVSTi i respektive DAW och de låter likadant.

Du menar de syntar och pluggar som följer med i de olika DAW paketen med andra ord...

Jag hör då skillnad på export i logic och fl bättre eller sämmre upp till dig.

Jag har prövat rewier på pc logic från fl så det är inget snack det är skillnad.

Sedan så är logic mer komplet i pluggar har man fl så måste man köpa på sig en massa olika som ändå låter så där mot logic synth pluggar.

Cubase tycker jag inte om med deras pluggar.

Tycker det är i min smak i logic sedan låter i min smak alla pluggar i logic mer

Var och en blir salig på sin tro.

Om du tar 8 monospår och bara summerar dessa i vilket program som helst Cubase, Audacity Logic eller FL så blir slutresultatet att det låter likadant.

Vill bara göra det tydligt att pluggarna gör skillnad så att man inte tror att summeringen i en DAW gör någon skillnad.

En av anledningarna varför folk till exempel tycker att Cubase kompressor låter sämre än andra kompressorer är för att SX3 som de flesta laddar hem gratis via PB inte har presets får vokal, trummor etc. Man behärskar helt enkelt inte en kompressor.

Därmed inte sagt du Du inte behärskar en kompressor.

Men det är på sådana grunder folk med kanske inte så djupa kunskaper i ljudbearbetning får felaktiga uppgifter och uppfattningar.

Men du har rätt i att de olika pluggarna i programmen färgar olika och att syntarna låter på sitt sätt.

Men en erfaren kille/tjej som behärskar EQ/Kompressor och har fler sätt att lösa problem får helt annat resultat en en nybörjare i vilket program som helst är också bortom allt tvivel.

Sedan påverkar naturligtvis totalintrycket av en DAW, passar en DAW inte ditt sätt att arbeta kommer man subjektivt att tycka det låter sämre för man får kanske jobba hårdare för att nå ett bra slutresultat.

Vore det inte för tycke och smak så fanns det kanske bara en DAW i världen... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...