Jump to content
Annons

Mikrofon Sennheiser MD 421


Fumasu

Recommended Posts

Hejsan, jag undrar om någon har tipps på någon mick som har ungefär samma sound/frekvensgång som denna Mikrofon Sennheiser MD 421. Jag ska främst micka upp gitarr förstärkare men jag tycker att 5000 :- är lite jobbigt mycket pengar och undrar om det kanske finns någon liknande mick åtminstonde fast kanske runt 1-2 tusen istället. Självklart låter inga mickar exakt likadant, och jag vet många andra mickar som är bra för gitarr mickning, men just nu så är det soundet från denna mick jag verkligen fastnat för.

Om du har prövat någon mick och framförallt denna, kanske kan jämföra lite och komma med något råd iaf? Vore snällt iaf.

Och så undrar jag även om ni har något tipps för rums mick åt just uppmickning av en gitarr förstärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej a bara man kollar så allt e okej om den är begagnad då. Har faktiskt inte tänkt på att beställa från tyskland, finns det nån spec sida man kan beställa från som är bra? Är det bra leveranstid där ifrån?

Och åter igen frågan om ni har någe tipps på bra rums mick som man kan ställa typ några meter ifrån stärkaren, mitt i rummet liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej a bara man kollar så allt e okej om den är begagnad då. Har faktiskt inte tänkt på att beställa från tyskland, finns det nån spec sida man kan beställa från som är bra? Är det bra leveranstid där ifrån?

Kolla thomann.de och musicstore.de

De ligger ungefär lika prismässigt, men jag tycker Thomann verkar ha lite större utbud.

Och åter igen frågan om ni har någe tipps på bra rums mick som man kan ställa typ några meter ifrån stärkaren, mitt i rummet liksom?

Givet att rummet och inspelningskedjan (preamp & AD-omvandling) är bra kan du använda nästan vilken mick som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag i ett annat forum läste att Sennheiser 609 skulle vara väldigt lik MD 421. 609 fick mycket bra kritik, var riktigt prisvärd och perfekt att micka upp förstärkare med vill jag minnas.

Kan någon här bekräfta detta?

Jag tar inget ansvar för mitt minne... 😉

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag i ett annat forum läste att Sennheiser 609 skulle vara väldigt lik MD 421. 609 fick mycket bra kritik, var riktigt prisvärd och perfekt att micka upp förstärkare med vill jag minnas.

Kan någon här bekräfta detta?

Jag tar inget ansvar för mitt minne... 😛

En sennheiser jag tycker är helt perfekt att mika upp stärkare med om man är ute efter ett tajt ljud och med så lite rumsinblandning som möjligt är E 906. Ska sitta tajt mot stärkaren och låter grymt.

har förrvisso bara testat den live men då spöar den skiten ur SM57 och dylika mikar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan säkert hitta några MD-421or på eBay. T ex här. Går ut om 1 dag och 10 timmar från nu.

Annars gillar jag också 409, 509 som de andra tipsar om ovan. 609an har jag inte testat, men jag har hört att den ska vara bra också.

Själv använer jag en BeyerDynamics M-88 TG som också är riktigt trevlig på gitarrstärkare. Klart bättre än SM57. Men det är vad jag tycker.

Redigerat av engineer
Link to comment
Dela på andra sajter

Allvarligt, spara ihop till en 421'a!

Köper du ifrån tyskland, trots svenska återförsäljares gnäll, krävs det bara 3 papp för att få en mikrofon som pensionerar dina sm '57'or.

En 421 har mer botten och topp än en '57'a. Jag har använt den till gitarr, percussion och bastrumma hittills och den har glänst varenda gång!

Skit i att köpa grejer pga priset! Varenda krona du lägger på billiga grejer är bortslösat när du väl vill ha bra grejer!

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, väldigt hjälpsamt!

Fortsätt gärna att berätta vilken mick just du använder och hur du mickar upp den till förstärkaren

MVH

Thomas

Jag tar alltid fram min R-121'a när det ska spelas in elgitarr.. en decimeter från stärkaren typ

Sen blir det alltid minst en mick till.. och det kan variera.. allt från en sm57 (bredvid 121'an) eller en stormembranare nån meter bak eller up close 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart låter inga mickar exakt likadant, och jag vet många andra mickar som är bra för gitarr mickning, men just nu så är det soundet från denna mick jag verkligen fastnat för.

Jag tycker att du själv satte pricken över i:et redan i första inlägget. 😉

En kompis hittade en Beyer Soundstar i replokalen. Vissa drag är lika MD421, den är kanon på gitarrförstärkare... men samma sound?

Nä, är det 421:ans karaktär du fastnat för ska du gå på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart låter inga mickar exakt likadant, och jag vet många andra mickar som är bra för gitarr mickning, men just nu så är det soundet från denna mick jag verkligen fastnat för.

Jag tycker att du själv satte pricken över i:et redan i första inlägget. 😆

En kompis hittade en Beyer Soundstar i replokalen. Vissa drag är lika MD421, den är kanon på gitarrförstärkare... men samma sound?

Nä, är det 421:ans karaktär du fastnat för ska du gå på den.

Jo de ju så sant så ;D

Jag antar att det blir upp till att samla på mig lite pengar så att man kanske kan beställa ett antal prylar från tyskland istället då, så man får det man egentligen vill ha =)

Ska ju iof ändå hålla på att bygga olika typer av akustikbehandlingar i studio rummet nu så kanske man fått ihop lite slantar när det väl blivit klart.

Men fortsätt som sagt gärna skriva vilka mickar ni har använt och till vilka sammanhang. Gärna vilken genre ni spelade/spelar in just när ni använder micken. Gärna vilken förstärkare också vetja! Alltid intressant

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...