Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Hej.

Många här på forumet rekomenderar Studio project B1..Den ligger runt 1000 sek..Själv har jag TSM mt87s mkII..

Den ligger på 695 på 4sound..

Postat

och i vanlig ordning tipsar jag om ADK a51 som är en riktig fin budgetmick!

har/har haft både SP b1 och TSM mt87 och jag tycker den spöar båda

Postat

Okej, det ser ut att vara fina mickar båda två. Är just nu mest sugen på ADK som kommer i två versioner, med/utan dämpsats och hp filter. Är det värt pengen extra att köpa med dessa funktioner?

Kom gärna med fler tips eller komentarer om dessa mickar!

Postat
Okej, det ser ut att vara fina mickar båda två. Är just nu mest sugen på ADK som kommer i två versioner, med/utan dämpsats och hp filter. Är det värt pengen extra att köpa med dessa funktioner?

Satsa hällre på en studio project b1.

Postat (redigerat)

nej det tycker jag faktiskt inte det är, men vad hade du tänkt använda micken till?

vad använder du för mjukvara, vilka källor ska du spela in o.s.v?

förresten willhelm fink! var har du fått det ifrån?

Redigerat av mietek
Postat

Dämpsatsen har du nytta av om du behöver spela in väldigt starka ljudkällor, som t ex trummor. Den dämpar utsignalen från micen, så att den skickar ut en lägre signal till micpreampen, som annars kan riskera att distordera på grund av för stark signal.

HP (High Pass)-filtret reducerar lågfrekvent ljud, som du inte har någon nytta av om du spelar in sång. Sådant som fotstamp i golvet, trafik utanför etc, kommer alltså att dämpas lite. De flesta micpreampar har också dämpsats, men det är inte alla ljudkort som har det på sin micingång...

Om du köper en mic utan dessa små finesser, så finns det lösa dämpsatser att köpa - och HP-filter kan du lägga i en eq i din DAW. Även HP-filter är annars också vanligt i lösa preampar, men finns kanske inte i ljudkort...

B1, som har nämnts, har både Pad och HP-filter i 2 steg, medan de flesta andra har sådant som en till/från-switch...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.