Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

efter att ha provat olika plattform och program så tycker jag ändå att cubase har allt jag behöver... cubase sx3, för att vara mer specifik. kanske uppgraderar senare, men ärligt talat, så ser jag inget i cubase 4 som jag "behöver"...

jag har en presonus firebox, som jag är väldig nöjd med. men jag tänker spela in trummor, livetrummor, och så behöver jag

1) trummickar, och

2) ett ljudkort som kan ta emot fler ingångar

vilka mickar behöver jag för ett trumset? snälla, inga för höga priser...

vilket ljudkort som klarar av att ta emot flera ingångar rekommenderar ni?

(jag behöver väl inte mer än 6 eller 8 ingångar, antar jag... så gärna något riktigt bra med inte fler ingångar än vad man behöver...). Jag har hört att RME Fireface 800 är riktigt bra... andra alternativ?

jag är verkligen tacksamt för all hjälp.

mvh,

Enver.

Annons
Posted (edited)

Hejsan

När det gäller trummikrofoner så finns det några trådar här på forumet. Men mikrofoner för inspelning är väldigt beroende på vad du vill ha för sound. Många använder t.ex shure sm57 för virvel och pukor, och den mikrofonen kostar 995 kr/st. För virvel föredrar jag personligen dock shure beta56 istället för sm57 då den ger ett litet luftigare sound. Till baskaggen används AKG D112 och Shure Beta52 flitigt. Själv föredrar jag beta52 då jag tycker den är lite tydligare än AKG, du kan även komplettera med en mikrofon framför skinnet också och ha beta52 eller D112 inne i kaggen. Hur många mikrofoner du behöver är väldigt beroende på stil/sound. Jazz räcker det med fyra mikrofoner, medan en metalproduktion behöver både närmickning och triggning oftast. Överhänget är det som oftast är känsligaste området enligt mig. För att få detta bra är det också viktigt att du har en bra placering av trummorna i rummet och mikrofoner som kan ta upp hela trumsettet, inte bara cymbalerna som många verkar tro, nej, du vill ha hela trumsettet så snyggt som möjligt ovanifrån. Jag vet att någon rekommenderade några behringer C2 som OH-mikrofoner som inte var så dyra, men Line Audio CM3 har fått bra kritik på akustiska gitarrer och kan tänka mig dessa passa bra som OH-mikrofoner också. Om du vill ha ett litet lenare sound på cymbalerna så kan två bandmikrofoner vara att föredra. Hi-hat behöver du troligtvis inte micka upp då den följer med överhänget rätt bra. Viktigare är dock att ha en rumsmikrofon som fångar upp hela trumsettet så som lyssnaren är van att höra det. Här fungerar t.ex TSM MT87 väldigt bra i de lägre prisklasserna.

Mitt förslag för en grunduppsättning:

1. Kagge (shure beta 52 eller AKG D112)

2. Kagge framför (en strormembrans, exempelvis TSM MT87, kan jag tänka mig utan att ha provat den på just det)

3. Virvel Shure sm57 eller shute beta56 på överskinnet

4. Virvel underskinn Shure sm57 eller en kondensatormikrofon.

5. 2 st OH Line Audio CM3 eller kanske två AKG C1000

6. Pukor - Shure sm57

7. Rumsmikrofon TSM MT87

Denna grunduppsättning har jag inte testat allt personligen utan mer som jag kan tänka mig i de billigare prisklasserna.

MVH

Anders

EDIT: HÄR kan du läsa lite mer

Edited by Gizmozis