Jump to content
Annons

Hörlurar för inspelning - högst 1000kr.


darkhaze

Recommended Posts

Hej!

Har kollat runt efter ngn liknande tråd men det finns ingen ny eller uppdaterad...so...

Jag skulle beställa ett antal ljudprylar från Thomann och den sista grejen som återstår är hörlurar för musikskapande. Skulle gärna vilja ha ngt bra förslag som kostar högst 700kr (på thomann då...). Jag avser att använda de till mer lugn musik i genren Ambient/Electronica med sång.

Hade tänkt mig Sennheiser, kanske finns ngn modell som kan rekommenderas av ngn här inne? 😛

/Kimmi

Redigerat av darkhaze
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

HD280 Pro är mycket bra till tracking, eftersom de ger bättre dämpning än många lurar som påstås vara extremt dämpande.

Om du däremot tänker använda dem till mixning, så är de lite klena i botten och inte så sköna att ha på sig för länge...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Funderar kanske på HD 485, men det finns så många modeller som lockar o jag ska ju bara köpa ett par lurar. 🙁

Knepigt värre.

Tar gärna emot fler tips! 🙂

/Kimmi

Link to comment
Dela på andra sajter

Många har sagt Sennheiser... har haft det själv länge (ett par HD515)... Men på senare tid har jag känt att dom inte är så himla jättebra (är iofs inte någon superlur över 3000:- heller).

Har kollat efter nya lurar senaste tiden, och det lutar mot AKG lurar. Och dom jag hört uttala sig om Sennheiser vs. AKG säger att AKG vinner den kampen ganska lätt.

Så mitt förslag är ett par AKG K-141 STUDIO, några kronor dyrare än du tänkt men, det är det säkerligen värt.

http://www.thomann.de/se/akg_k141_studio.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Många har sagt Sennheiser... har haft det själv länge (ett par HD515)... Men på senare tid har jag känt att dom inte är så himla jättebra (är iofs inte någon superlur över 3000:- heller).

Har kollat efter nya lurar senaste tiden, och det lutar mot AKG lurar. Och dom jag hört uttala sig om Sennheiser vs. AKG säger att AKG vinner den kampen ganska lätt.

Så mitt förslag är ett par AKG K-141 STUDIO, några kronor dyrare än du tänkt men, det är det säkerligen värt.

http://www.thomann.de/se/akg_k141_studio.htm

Har du själv ngn erfarenhet av K141?

Jag kollade faktiskt in just den modellen, men har som sagt inte hört ngt konkret om de lurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag lägger till någon hundring och skulle ta K-171, de borde väl vara bättre än K-141? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag lägger till någon hundring och skulle ta K-171, de borde väl vara bättre än K-141? 😄

Jag har tyvärr inte hunnit prövat några än, så jag har bara läst.

Och gällande K-141 så sägs dom vara mycket för priset.

K-171 så har jag läst att dom sitter obekvämt (fast det är ju helt klart från person till person) & att det saknas lite diskant, men han som skrev det jämförde med ett par Sennheiser cx300 som är in-ear lurar och det är väll inte så konstigt om dem ger "bättre" bas iaf mer bas.

Men innan du går och köper så testa ett par.

Lita inte på allt som du läser på nätet, inte ens de jag skrev 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Men om jag lägger till någon hundring och skulle ta K-171, de borde väl vara bättre än K-141? 🙂

Jag har tyvärr inte hunnit prövat några än, så jag har bara läst.

Och gällande K-141 så sägs dom vara mycket för priset.

K-171 så har jag läst att dom sitter obekvämt (fast det är ju helt klart från person till person) & att det saknas lite diskant, men han som skrev det jämförde med ett par Sennheiser cx300 som är in-ear lurar och det är väll inte så konstigt om dem ger "bättre" bas iaf mer bas.

Men innan du går och köper så testa ett par.

Lita inte på allt som du läser på nätet, inte ens de jag skrev 😛

Tack för tipsen ändå. 🙂

Ska kolla in K-141 iaf. Får la dra till ett par musikaffärer o se vad de har. 4Sound hade iaf en eller två av mina tänkbara modeller...

/Kimmi

Link to comment
Dela på andra sajter

Många har sagt Sennheiser... har haft det själv länge (ett par HD515)... Men på senare tid har jag känt att dom inte är så himla jättebra (är iofs inte någon superlur över 3000:- heller).

Har kollat efter nya lurar senaste tiden, och det lutar mot AKG lurar. Och dom jag hört uttala sig om Sennheiser vs. AKG säger att AKG vinner den kampen ganska lätt.

Så mitt förslag är ett par AKG K-141 STUDIO, några kronor dyrare än du tänkt men, det är det säkerligen värt.

http://www.thomann.de/se/akg_k141_studio.htm

K-141 är halvöppna (liksom K-240) - och därför mindre lämpliga till sånginspelning, eftersom de kommer att läcka. Till sånginspelning funkar det bäst med slutna lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många har sagt Sennheiser... har haft det själv länge (ett par HD515)... Men på senare tid har jag känt att dom inte är så himla jättebra (är iofs inte någon superlur över 3000:- heller).

Har kollat efter nya lurar senaste tiden, och det lutar mot AKG lurar. Och dom jag hört uttala sig om Sennheiser vs. AKG säger att AKG vinner den kampen ganska lätt.

Så mitt förslag är ett par AKG K-141 STUDIO, några kronor dyrare än du tänkt men, det är det säkerligen värt.

http://www.thomann.de/se/akg_k141_studio.htm

K-141 är halvöppna (liksom K-240) - och därför mindre lämpliga till sånginspelning, eftersom de kommer att läcka. Till sånginspelning funkar det bäst med slutna lurar.

Ja just det! Kanske är bättre med slutna då..

K-171 får jag kolla in lite närmare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, jag tror jag skippar AKG totalt efter att ha varit hos 4Sound o testat ett par lurar. Jag tyckte inte AKG höll lika hög kvalité som Beyer Dynamic DT-250 som killen som jobbade där visade...de var helt klart bäst i jämförelse.

Har fått ännu fler alternativ och mer att tänka på. Kommer nog ta lite längre tid att bestämma mig än vad jag trodde... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Måste instämma med de andra på Sennheiser HD 280, du får dom från dustin med frakt för 944:- (Billigast nu enligt prisjakt)

Om du inte vill gå 150kr över budgeten så måste jag tipsa om Sennheiser HD 215, vet nu inte hur förälskad du är i bas men det är lite brist av den runt 150-300hz.

Detta bidrar ju dock bara mer till ett lite mer kallt ljud, vilket jag föredrar vid inspelning. Dessa är också förövrigt underbara när man går ner på de "riktiga" basfrekvenserna under 100-150hz.

Dessa går för runt 500kr enligt prisjakt och i mitt tycke är dom mer värda pengarna än HD 280. Lite skönare och trycker inte lika hårt och dämpar helt klart tillräckligt för inspelning med stormembranare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste instämma med de andra på Sennheiser HD 280, du får dom från dustin med frakt för 944:- (Billigast nu enligt prisjakt)

Om du inte vill gå 150kr över budgeten så måste jag tipsa om Sennheiser HD 215, vet nu inte hur förälskad du är i bas men det är lite brist av den runt 150-300hz.

Detta bidrar ju dock bara mer till ett lite mer kallt ljud, vilket jag föredrar vid inspelning. Dessa är också förövrigt underbara när man går ner på de "riktiga" basfrekvenserna under 100-150hz.

Dessa går för runt 500kr enligt prisjakt och i mitt tycke är dom mer värda pengarna än HD 280. Lite skönare och trycker inte lika hårt och dämpar helt klart tillräckligt för inspelning med stormembranare.

Får nog provlyssna på ett par HD 280 innan jag kan bestämma mig, men det är helt klart ett alternativ, budgeten har nog ökat till högst 1000 spänn. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...