Jump to content
Annons

Trummor med 5 mickar...


april second

Recommended Posts

Hallå!

Jag ska spela in ett trumset i helgen och behöver lite tips till själva uppmickningen.

Till mitt förfogande har jag en baskagge mick (hmm...vart ska jag ställa den 😛 ), två shure beta 58:or, en "vanlig sm 58, Tre ADK 51 (eller vad de heter, den billiga varianten för 995:- på musikbörsen.) Jag tänkte använda fem mickar...mitt största frågetecken är vilka mickar jag ska sätta som överhäng? Tips vore himla trevligt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker du ska använda två ADK51or som överhäng. Beta58orna på pukorna. Baskaggemicken vid baskaggen.. Problemet är att du inte har nån vettig virvelkaggemick.

Vad ska du spela in för musik? Vad ska det bli för sound av det hela? Är trummisen bra? Vill du ha ett akustiskt sound så kan du nog lätt placera en ADK51a riktad mot virveln, men det kommer troligen inte funka om du vill ha ett rockigt sound. Helst ska man ha en sm57a närmickad.... Kommer nog att funka sätta en SM58a mot virveln också men räkna med mer läck och eq-jobb i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken som ska spelas in är nån slags pop/rock...om det säger något! 😛

Jag tänkte nog inte micka pukorna eftersom det mest är spel på hi-hat och virvel.

Det lutar åt att jag använder nån av shure mickarna på virveln iallafall... är det verkligen så stor skillnad på en 57:a och en 58:a ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken som ska spelas in är nån slags pop/rock...om det säger något! 😛

Jag tänkte nog inte micka pukorna eftersom det mest är spel på hi-hat och virvel.

Det lutar åt att jag använder nån av shure mickarna på virveln iallafall... är det verkligen så stor skillnad på en 57:a och en 58:a ?

Ja, rent praktiskt så är det ju verkligen det.. Hört nånstans att det är samma komponenter men dom har ju helt olika funktioner. 57an har väldigt snäv riktning, medans 58an har en ganska vid.. Och sen (på grund av formen antar jag) låter dom väldigt olika. 57an tar upp mindre bas och är (tycker jag) tydligare i mellanregistret, medans 58an har en snyggare diskant.. Du får väl låna hem en 57a och jämföra dom helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet går stick i stäv med det VacUm säger. En SM58 med avskruvat puffskydd låter inte identiskt, men mycket likt en SM57. Men det kanske råkar gälla just de individuella mikrofoner jag har, mikar låter ju lite olika från exemplar till exemplar. Jag vågar iallafall hävda att det inte låter "väldigt olika", och att valet mellan SM57 eller SM58 på virveln inte är det som kommer att avgöra om låten blir en hit eller ej... Du kommer att få större skillnad i ljudet genom att flytta en och samma mick två centimeter.

Snöa inte in på fel detaljer. Se till att trummisen kan låten, mår bra, sitter bekvämt, är någorlunda nykter (alternativt tillräckligt full) och har bra lyssning. Nästa prio är att se till att själva trummorna är hyggligt stämda, och att du inte har en massa oönskat rassel och gnissel. Försök också få till själva inspelningsrummet, så att du inte får en massa ljud du inte vill ha. Låter det för litet och tätt, försök få det mer reflekterande. Låter det för skramligt, försök dämpa lite. Har du dessa saker på plats, har du 90% av trumspåret i hamn.

Sedan tycker jag att det ofta fungerar bäst om man i första hand ser till att OH-mickarna låter bra. Håller med övriga postare att du bör använda ADK:arna till detta...men jag vill bara påminna om att hela U2:s Pop lär vara inspelad med SM58:or som överhäng. Så det finns inga absoluta sanningar. Men börja iallafall med ADK. X/Y är en vanlig stereoteknik som kan vara bra att börja med. Placera mikrofonerna så att deras ovansidor nästan nuddar varandra. Vinkla dem så att de "tittar" cirka 45 grader åt höger respektive vänster från en tänkt mittlinje, och alltså cirka 90 grader från varandra.

Placeringen är allt. Man säger ofta "överhäng" eftersom det kan vara vettigt att hänga mickarna över setet. Men det kan också fungera finfint att placera mickarna framför setet. Om du vill vara noga med att virvel och baskagge hamnar exakt i mitten kan du då placera mickarna något till vänster om trumsetet (sett från publiksidan, och förutsatt att trummisen är högerhänt), så att baskagge och virvel hamnar på en rät linje från mickparets mitt. Testa och lyssna. Se till att du får bra balans mellan cymbaler och trummor. Bäst är om du har möjlighet att lyssna tillsammans med några av de andra instrument som skall vara på inspelningen, t.ex lite slaskgitarr och bas. När du har hittat det bästa stället för OH-mickarna får du ställa dig frågan om du saknar något i ljudet. Hamnade OH-mickarna över trumsetet saknas ofta lite klipp i baskaggen. Hamnar det framför kan man ibland sakna lite definition i virveln. Försök då hitta en lämplig mick och en bra placering för denna, där du får det du letade efter. Personligen hamnar jag sällan på fler än tre mickar, iallafall är det sällan jag använder fler än tre mickar i mixen även om jag kanske spelat in fler för säkerhets skull.

Lycka till!

HÄlsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Snöa inte in på fel detaljer. Se till att trummisen kan låten, mår bra, sitter bekvämt, är någorlunda nykter (alternativt tillräckligt full) och har bra lyssning. Nästa prio är att se till att själva trummorna är hyggligt stämda, och att du inte har en massa oönskat rassel och gnissel. Försök också få till själva inspelningsrummet, så att du inte får en massa ljud du inte vill ha. Låter det för litet och tätt, försök få det mer reflekterande. Låter det för skramligt, försök dämpa lite. Har du dessa saker på plats, har du 90% av trumspåret i hamn.

Ord!

Dagens sanning där..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla finfina tips! Nu är trummorna inspelade och klara. Blev helt ok! 😉

Lägg gärna upp en MP3:a med låten, helst bara trummorna!

Skulle vara intressant om du gjorde det och samtidigt berättade lite om HUR du gjorde!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...