Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, hej, jag hÄller pÄ med att sÀtta in ett Zakk Wylde EMG-mick-set i min Jay Turser Les Paul Serpent och.. ehh, var det nÄgon som sa tummen mitt i handen? :rolleyes:

De punkterna jag behöver hjÀlp med Àr de punkterna som jag har ringat in i bilden hÀrunder, alltsÄ punkt 3-5.

PÄ min gitarr sÄ finns det en blÄ och en svart kabel (och en röd, men den ska till gitarrinputen, sÄ det Àr lugnt) som kommer frÄn rhythm/treble-switchen och var och en av de har en vit och en "grÄ" kabel inne i sig. I manualen sÄ stÄr det att jag ska löda en red, white och braid(shield). Vilken av kablarna ska till brigde - micken och vilken ska till neck - micken och eftersom det liksom Àr 2 kablar i varje kabel, sÄ vad gör jag med de?

Jag Ă€r VÄLDIGT tacksam för hjĂ€lp, för vi ska repa om ett par timmar och jag hade tĂ€nkt att ta den hĂ€r gitarren till repis idag. 😆

Mvh Mathias

SÄ hÀr stÄr det i bruksanvisningen:

Bruksanvisning1.jpg

..och sÄ hÀr ser kopplingsschemat ut

Diagram.jpg

Annons
Postat

det stÄr ju precis hur du ska göra!! :rolleyes:

nÄvÀl.. i de flesta les paul:arna jag har meckat med, sÄ sitter mickarna lödda med tvÄ kablar (invÀlvda i en) per mick. dÄ ska du alltsÄ skala kabeln frÄn micken och sen löda precis som det var innan, för sÀkerhets skull dvs. vill du pÄ ngt sÀtt löda annorlunda, sÄ kolla in:

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/

dÀr stÄr mkt informativt!!!

har du rivit upp allt redan?? om inte, sÀtt tillbaks allt som det ska vara och gör det i lugn och ro nÀr du redan har repat och inte behöver stressa ihop det. blir aldrig bra att stressa ihop ngt.. w.s.e..

om du tar det efterÄt sÄ kan jag hjÀlpa dig med lite bilder, för jag ska löda ihop en les paul ikvÀll..

Postat

de e ju aktiv elektronik pÄ dom mickarna.. gör det lite knepigt och pilligare, men det gÄr om du som sagt har lite tid pÄ dig..

Postat

IDF, jag hade hoppats att just du skulle titta in, du verkar kunna din sak :rolleyes:

Hehe, i mitt huvud sĂ„ stĂ„r det inte riktigt hur jag ska göra. Jag har i stort sett inte hĂ„llt i en lödkolv sen 7:an och det Ă€r lÀÀnge sen. Jag tĂ€nkte först lĂ€mna in gitarren och fĂ„ nĂ„gon till att fixa det, men sĂ„ tĂ€nkte jag att jag skulle give it a try, man mĂ„ste ju börja nĂ„gonstanns 🙂

Jag har systematiskt löddit bort (det kan vÀl inte heta sÄ?) kabel efter kabel (inte sÄ mÄnga dÄ, men ÀndÄ) sÄ att jag har förstÄtt vad kablarna gÄr till, men sÄ enkla saker som att det stÄr en annan fÀrg i bruksanvisningen Àn hur det ser ut i min gitarr gör ju min hjÀrna förvirrad. Jag vet inte vilken av de 2(den blÄa och svarta frÄn switchen) som ska till treble respektive rhythm-volymkontrollen?

Jag ska checka pĂ„ lĂ€nken och jag Ă€r jĂ€ttegĂ€rna med pĂ„ att se bilder, rĂ„snĂ€llt. 🙂

Postat

Ok. Gör sÄ hÀr.. skit i gitarren pÄ repet, och ta en annan. om det finns.. :rolleyes:

Jag mĂ„ste Ă€ta lite grann, kolla pĂ„ simpsons och dricka en slurk vatten nu. Men efter det om typ en thugofem minuter ska vi försöka reda ut allt.. 🙂 hoppas det blir bra.

Postat

Smart-Mathias kom just pÄ den briljanta iden att man ju bara kan skruva lös pickup-switchen pÄ baksidan av gitarren och se vilken kabel som ska vart, he, he, dÄ var DET löst.

Men jag ser fortfarande ingen "shield/braid-kabel" frÄn pickup-vÀljaren, bara den jord som kommer frÄn bridgen och den ska man ju inte löda fast nÄgonstanns sÄ vitt jag har förstÄtt. Enligt diagramet sÄ ska det komma 4 kablar frÄn pickup-switchen, men jag ser bara 3.

Postat
  IDF sa:
Ok. Gör sÄ hÀr.. skit i gitarren pÄ repet, och ta en annan. om det finns.. :rolleyes:

Jag mĂ„ste Ă€ta lite grann, kolla pĂ„ simpsons och dricka en slurk vatten nu. Men efter det om typ en thugofem minuter ska vi försöka reda ut allt.. 🙂 hoppas det blir bra.

Det lĂ„ter bra, gör sĂ„ 🙂 Det finns andra gitarrer sĂ„ jag fĂ„r bara grabba en annan, men det Ă€r bara de hĂ€r kablarna som behöver lödas dit, allt annat Ă€r fixat, mickarna sitter i och gitarren Ă€r till och med stĂ€md 🙂 .. och jag har 1 och en halv timme pĂ„ mig, borde nĂ€stan till och med jag klara.

Postat

aha.. ok..!! nu Àr jag fÀrdig och vi ska se om det gÄr att lösa..

1. har du tidigare haft aktiv elektronik pÄ din gitarr först och frÀmst?

2. vilka fÀrger Àr det pÄ kablarna frÄn de nya mickarna?

3. vilka fÀrger Àr det pÄ kablarna frÄn de gamla mickarna?

to start with. :rolleyes:

Postat

Levereras inte emg-mickarna med komplett med pottar Ă„ allt?

för dĂ„ Ă€r det ju bara att lĂ€sa schemat. 😕

Postat
  IDF sa:

to start with. 😕

1. Nej.

2 och 3: Nu har jag förstĂ„tt vilka kablar som ska vara var 😆 Nu Ă€r det bara lödningen kvar, ehh, det blir till att hoppa rĂ€tt ut i Youtube. Har du nĂ„gra bra lödningstips pĂ„ vad man ska tĂ€nka pĂ„ eller vad man inte ska göra?

Postat
  TUFFTUFFTUFF sa:
2 och 3: Nu har jag förstĂ„tt vilka kablar som ska vara var 😕 Nu Ă€r det bara lödningen kvar, ehh, det blir till att hoppa rĂ€tt ut i Youtube. Har du nĂ„gra bra lödningstips pĂ„ vad man ska tĂ€nka pĂ„ eller vad man inte ska göra?

TvĂ€tta hĂ€nderna innan, se till att du inte har smuts och fett pĂ„ ytorna som skall lödas. SmĂ€lt lite lod (lödtenn) pĂ„ alla kabelĂ€ndar i förvĂ€g innan du löder fast dem sĂ„ blir det enklare sen. Fega inte med vĂ€rmen, utan VÄRM ORDENTLIGT!! lodet ska flyta ut ordentligt, blir det runda "klot/bollar" av lödningen sĂ„ har du en kallödning vilket inte Ă€r optimalt.

Postat
  TUFFTUFFTUFF sa:
  IDF sa:

to start with. 😕

1. Nej.

2 och 3: Nu har jag förstĂ„tt vilka kablar som ska vara var 😆 Nu Ă€r det bara lödningen kvar, ehh, det blir till att hoppa rĂ€tt ut i Youtube. Har du nĂ„gra bra lödningstips pĂ„ vad man ska tĂ€nka pĂ„ eller vad man inte ska göra?

ok.. hur fÄr du batteriet att passa dÄ? har du karvat upp extra utrymme för det eller5 kör du med ngn snabblösning?? Àtnk pÄ att om batteriet flyger omkring dÀr inne löst sÄ kan det förstöra bÄde det ena och det andra!!

bra att det ordnade sig.

det viktiga nÀr du löder Àr att inte fÄ kallödningar.. om det blir en pÀrla nÀr du smÀlt lodet och inte en pyramidliknande smÀltning, sÄ har du fÄtt en kallödning. den kan du rycka bort med fingrarna. sÄ ska det inte vara.. beroende pÄ vad du har för lödkolv, sÄ kan du vÀrma ganska ordentligt vid lödpunkten (om det inte Àr kÀnsligare saker som kondingar, transistorer IC-kretsar etc etc. ) och sen trycka pÄ lod precis pÄ punkten du löder, och sen vÀrma sÄ att det smÀlter ut lagom mycket!!!

Nu ska jag iaf sĂ€tta mig och löda. 😆

pis

Postat

Tusen tack tipsen 😕 . Jag hinner inte re-lĂ€ra mig hur man löder nu, det fĂ„r jag fixa imorgon, men dĂ„ ska jag lĂ€sa era tips noga

Jag köpte settet begagnat och det hade suttit i en Les Paul sÄ det satt nÄt sittunderlagsaktigt runt batteriet.

Nu drar jag och rockar.

Postat
  TUFFTUFFTUFF sa:
Tusen tack tipsen 😕 . Jag hinner inte re-lĂ€ra mig hur man löder nu, det fĂ„r jag fixa imorgon, men dĂ„ ska jag lĂ€sa era tips noga

Jag köpte settet begagnat och det hade suttit i en Les Paul sÄ det satt nÄt sittunderlagsaktigt runt batteriet.

Nu drar jag och rockar.

grymt 😆

hÀr har du en lÀnk med lite lödtips: http://youtube.com/results?search_query=so...m=0&spell=1

hittade ngra schyssta videor..

ok.. tÀnk pÄ att det batteriet mÄste sitta ganska bra, sÄ om det finns plats, se till att skruva fast det.. men batterier hÄller inte för alltid, sÄ det kan bli ganska knepigt att byta om de skulle dö i mitten av en spelning...

Postat

Okej, nu ska jag försöka igen, har inte haft tid förrÀn nu. Tusen tack för bra lÀnk, IDF.

Jag tror att jag ropade hej innan jag hade simmat över den stora tuvan. Jag Àr nog inte sÄ sÀker pÄ vilken kabel som ska var, ÀndÄ. Eller ganska sÀker, jag vet vilken som ska till gitarr-inputen, och vilka som ska till de olika volym-rattarna, men jag Àr lite osÀker pÄ den dÀr 2-kablarna i 1-biten.

Det Àr 3 kablar kvar:

PÄ diagramet hÀr ovanför sÄ Àr det 1 kabel som gÄr till inputen pÄ gitarren. PÄ min gitarr sÄ gick samma kabel till inputen, men den ena kabeln(jorden?) i kabeln" gick direkt till "chassit" pÄ treble-volym-ratten och den andra gick till inputen. Ska jag strunta i jorden pÄ den kabeln, enligt diagramet? Hur gör jag i sÄ fall med de 2 "kablarna i kabeln"? Tvinnar jag de ihop till en kabel eller?

Ha, ha, jag förklarar som en kratta, jag vet..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.