Jump to content
Annons

Skatta utan företag?


Polpotkin

Recommended Posts

Man spelar ju in lite skit ibland, och kanske vill nån ge en pengar för det. Kan man ta emot pengar och skatta på dom utan att ha ett företag? Har läst om bolagsbolaget och frilans finans, men funkar det och vad säger skatteverket? Eller kan jag helt enkelt ta upp inkomsten i min deklaration och betala in skatten själv?

Eller borde jag rentav starta ett företag som kanske är "aktivt" ett par gånger om året..?

(PS. Varför är visningen av svar helt jävla stört dålig helt plötsligt? Går det att ställa tillbaks?)

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet faktiskt inte, men jag skulle ändå vilja råda dig till att starta enskild firma. Om du inte tar ut lön utan använder inkomsten i din firma så kan du tjäna pengar 😉 Annars är det väll vanligast att arbetsgivaren betalar momsen. Om det gäller privatpersoner som köper din musik direkt från dig så vet jag som sagt inte, men kontakta skatteverket så kommer du få ett garanterat korrekt svar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med visningen av svar kan bli helt mongo ibland för mig också. Då brukar jag rensa internet historiken, stänga internet explorer och sen fungerar det fint igen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bör väl tillägga att jag tänker på studioverksamhet, snarare än låtskrivande.

Ja, det kanske är på tiden att jag startar en firma då. Men hur funkar det här med egna avgifter o sånt? om vi gör det så enkelt det bara kan bli. Säg att jag får 10000 för en inspelning, och jag vill ha ut allt jag kan få av det där i lön. Dels får jag som "arbetsgivare" ebtala sociala avgifter elelr vad det heter (och massa annat också eller?) och när jag väl har fått in pengarna så måste ska jag även skatta på inkomsten, right?

Vart tar dom olika delarna från desa 10000 vägen, och hur mycket hamanr i min plånbok i slutändan?

Hursomhelst, nån annan som vet om ajg kan skatta utan att ha företag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bör väl tillägga att jag tänker på studioverksamhet, snarare än låtskrivande.

Ja, det kanske är på tiden att jag startar en firma då. Men hur funkar det här med egna avgifter o sånt? om vi gör det så enkelt det bara kan bli. Säg att jag får 10000 för en inspelning, och jag vill ha ut allt jag kan få av det där i lön. Dels får jag som "arbetsgivare" ebtala sociala avgifter elelr vad det heter (och massa annat också eller?) och när jag väl har fått in pengarna så måste ska jag även skatta på inkomsten, right?

Vart tar dom olika delarna från desa 10000 vägen, och hur mycket hamanr i min plånbok i slutändan?

Hursomhelst, nån annan som vet om ajg kan skatta utan att ha företag?

Jag är själv i taget att starta egen firma, men utan att bli alltför krångligt så vill du ha in 5000kr rent till firman så fakturerar du för 10000. Om du sen tar ut det i lön så får du ju skatta för det, eller om det redan var inräknat... orkar inte börja kolla nu, men skatteverket har en bra broschyr: "så fyller du i skatte och avgiftsanmälan" sen finns det självklart fler broschyrer hos dom som är matnyttiga. Antar att du redan har ett vanligt kneg och då får du ansöka efter FA-skattesedel

Rätta mig om jag har fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen koll på hur det funkar med skatt och egen firma (farsan har iofs eget och brukar säga att han behåller ungefär en tredjedel efter skatter och avgifter :phear:). Att visningen av svar är helt jävla stört dålig kan dock kanske åtgärdas genom att trycka på knappen Verktyg och välja det visningsläge som du tycker är bärt (antagligen Linjär).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med att ha enskild firma är ju att du kan köpa in saker "på firman".

Om du bara fakturerar och inte köper nåt, så försvinner dels momsen du fått och sen får du skatta och betala soc.avgifter på vinsten.

Men om du fakturerar 10000 (8000+moms) så kan du ju köpa en studiopryl för 10000 (8000+moms även där).

Det gör ju stor skillnad om det nu är en pryl som du ändå tänkte köpa, jämfört med att köpa nåt för skattade pengar.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ja, du kan som privatperson ta emot pengar och skatta dom utan att ha ett företag. Hur det är med sociala avgifterna är jag däremot osäker men min gissning är att dessa också ska betalas in. Å andra sidan så ha du rätt att tjäna en viss summa varje år skattefritt om den lagen inte är ändrad. Jag tror att den summan är max 6000 kr/år, men det är ju allra enklast att ringa till Skattemyndiheten så får du svar på både den och din egen fråga. Du har ju rätt att vara anomnym när du talar med dem också om du nu vill det. Passa även på att fråga skillnaden mellan att vara privatperson och att ha en enskild firma. Skillnaden är liten men den finns dock.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med att ha enskild firma är ju att du kan köpa in saker "på firman".

Om du bara fakturerar och inte köper nåt, så försvinner dels momsen du fått och sen får du skatta och betala soc.avgifter på vinsten.

Men om du fakturerar 10000 (8000+moms) så kan du ju köpa en studiopryl för 10000 (8000+moms även där).

Det gör ju stor skillnad om det nu är en pryl som du ändå tänkte köpa, jämfört med att köpa nåt för skattade pengar.

Precis, och om du har betalat in för mycket moms ( utgifter är sötrre än intäkter) så får du tillbaka momsen i pengar på firman som du kan använda för investering i firman. Så har jag fattat det från min bokförare iaf 🙂 Om du har större intäkter än utgifter vid bokslut så gör du helt enkelt ett inköp så du går så nära +-0 som du kan så slipper du några avgifter osv.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Någon form av bolag är absolut mycket bättre. Pengarna blir "värda" runt 3 gånger om du köper prylar till firman för pengarna.

Men det är då förutsatt att det inte är svartjobb...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med att ha enskild firma är ju att du kan köpa in saker "på firman".

Om du bara fakturerar och inte köper nåt, så försvinner dels momsen du fått och sen får du skatta och betala soc.avgifter på vinsten.

Men om du fakturerar 10000 (8000+moms) så kan du ju köpa en studiopryl för 10000 (8000+moms även där).

Det gör ju stor skillnad om det nu är en pryl som du ändå tänkte köpa, jämfört med att köpa nåt för skattade pengar.

Ett jättebra svar! Tror att det i huvudsak är den enda skillnaden i stort även om den kanske inte är så liten!

Men rent tekniskt så är skillnaden inte så stor jämfört med en privatperson. Den enklaste formen att driva som egen företagare. Lär inte vara så svårt att hantera det själv enligt de som jag känner och som har gjort eller gör.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bör väl tillägga att jag tänker på studioverksamhet, snarare än låtskrivande.

Ja, det kanske är på tiden att jag startar en firma då. Men hur funkar det här med egna avgifter o sånt? om vi gör det så enkelt det bara kan bli. Säg att jag får 10000 för en inspelning, och jag vill ha ut allt jag kan få av det där i lön. Dels får jag som "arbetsgivare" ebtala sociala avgifter elelr vad det heter (och massa annat också eller?) och när jag väl har fått in pengarna så måste ska jag även skatta på inkomsten, right?

Vart tar dom olika delarna från desa 10000 vägen, och hur mycket hamanr i min plånbok i slutändan?

Hursomhelst, nån annan som vet om ajg kan skatta utan att ha företag?

Allt är klarare nu medan jag skrev mitt inlägg 😄

Redigerat av Dado
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Du undrar om du ska betala skatt för arbetsinkomster du får. Självklart ska du det, alldeles oavsett om du har en firma registrerad eller inte.

//musik, revisor

Link to comment
Dela på andra sajter

En finess med att ha firma, är att under de 5 första åren ("uppstartsskedet"), får du dra av förluster i firman mot inkomster från ett vanligt jobb - och på så sätt få lägre skatt - och förstås fördelarna att du får tillbaks momsen på alla inventarier du köper in - och drar av inköp av prylar. Förlustavdraget får uppgå till högst 50000:- per år, har jag för mig - men om du fortsätter göra förlust efter de första 5 åren, så får du inte längre dra av det mot annan inkomst, utan måste rulla förlusten framåt, för att dra av den mot överskott som kommer senare. Programvara och prylar av mindre värde (max 5000:- ) drar man normalt av på innevarande år (oavsett kostnad på programvaran), men sådant som kostar mer än 5000:-/st måste skrivas av över längre tid.

Driver du Enskild Firma betalar du egenavgift på den vinst som redovisas i det förenklade bokslutet (vinsten ses alltså som din "lön") - och inte någon vanlig inkomstskatt.

Om du räknar med att enbart pyssla med vad som kan klassas som "konstnärlig verksamhet", så finns inte tidsgränsen på 5 år, utan du kan göra förlustavdrag hur länge som helst, men eftersom det handlar om studioverksamhet och inte låtskrivande, så är det tveksamt om det är aktuellt i ditt fall...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Du undrar om du ska betala skatt för arbetsinkomster du får. Självklart ska du det, alldeles oavsett om du har en firma registrerad eller inte.

//musik, revisor

snarare hur.. läs ordentligt istället

Link to comment
Dela på andra sajter

(PS. Varför är visningen av svar helt jävla stört dålig helt plötsligt? Går det att ställa tillbaks?)

Svårt att veta vad du avser, men klicka på knappen Verktyg uppe till höger och se till att du använder Standard som visningsläge. Detta kan ändras om man klickar på en länk som Google har indexerat i något annat visningsläge. Detta är en av detaljerna jag vill ta bort med det nya beta-skalet som testas just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hursomhelst, nån annan som vet om ajg kan skatta utan att ha företag?

Ja, du både KAN och SKA skatta om du har arbetsinkomster, oavsett om du har registrerat firma eller ej!

Ta lämpligast upp dem som inkomst vid deklarationen helt enkelt. Sedan skattar du i efterhand för dylika tillfälliga arbetsinkomster.

Är det något som är mer varaktigt och i vinstsyfte så är det käckast att registrera företag, men det är inget krav.

Ser du det som hobbyverksamhet? Det är iaf en möjlighet. Läs länken från Dr Hans.

😆

//:musik, revisor

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Har man det som hobbyverksamhet i stället för Enskild Firma, så försvinner dock möjligheten att dra av förlust mot annan inkomst - och även möjligheten att dra av moms på inventarieinköpen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Säg att jag får 10000 för en inspelning, och jag vill ha ut allt jag kan få av det där i lön.

ja om det är 10 000 din slutkund betalar till dig - dvs inkl moms - så är din intäkt 8 000kr

från intäkten ska du betala soc avgifter (kallas olika beroende på bolagsform) ta 8000/c:a 1,4 = 5714

5714 blir din bruttolön som du ska betala inkomstskatt på: 5714-30% = 4000 kr som du får till din egen plånbok

omvänt kan du då enkelt tänka "vad vill jag ha ut?" o sen dubbla det o slå på moms 25%.

vill du ha ut 5000 så debiterar du 10000 + moms = 12 500

hur stor dom soc avgifterna är kan du variera lite

alla delar är nämligen inte obligatoriska utan man kan nog komma ner från 40% en bit

Link to comment
Dela på andra sajter

omvänt kan du då enkelt tänka "vad vill jag ha ut?" o sen dubbla det o slå på moms 25%.

vill du ha ut 5000 så debiterar du 10000 + moms = 12 500

Att dubbla "vad man vill ha ut" är inte hela sanningen. Ett företag har ofta utgifter som en privatperson kan spara in på. T ex behövs lokaler, försäkrningar etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, många svar som jag tror har fått det att klarna lite.

Men man kan generellt säga att jag får behålla ca 40% av det jag vill ha från kunden?

Säg att jag nu inte vill ta ut några pengar/lön, utan att intäkterna ska stanna i företaget, då behöver jag väl itne betala några sociala avgifter, right? Likaså behöver jag väl inte skatta dom vanliga 30% på "inkosmten" eftersom jag inte plockar ut nån inkomst, right?

Som jag ser det verkar det extremt olönsamt att starta ett företag då jag bara skulle få in kanske 20000 om året.

MUSIK:

Om jag får 10000 av kunden, kan jag helt enkelt bara stoppa undan 3000 av dom tills vidare och betala in till skatteverket och fylla i det i min deklaration? Och kan jag som privatperson skriva ett kvitto på tjänsten om kunden vill ha det?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Säg att jag nu inte vill ta ut några pengar/lön, utan att intäkterna ska stanna i företaget, då behöver jag väl itne betala några sociala avgifter, right? Likaså behöver jag väl inte skatta dom vanliga 30% på "inkosmten" eftersom jag inte plockar ut nån inkomst, right?"

Du måste deklarera varje år. Så det som inte är "använt" till att köpa utrustning, blir vinst som du får skatta på.

Edit: Klistarde in den biten jag svarade på.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men jag kan väl inte som privatperson, utan att vara företagare, handla upp intäkterna (köpa utrustning) för att slippa skatta, eller? I så fall är det ju inga problem.

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men jag kan väl inte som privatperson, utan att vara företagare, handla upp intäkterna (köpa utrustning) för att slippa skatta, eller? I så fall är det ju inga problem.

Om du inte har firma, utan kör helt som privatperson, så kan du köpa prylar och gå jämnt ut med intäkter och utgifter, om du vill det - men utan firma går du som sagt miste om möjligheten att få tillbaks moms på det du köper in - och även förslustavdrag mot annan verksamhet, om firman går med förlust de första åren på grund av mycket inventarieköp etc...

Nackdelen med att driva det som hobbyverksamhet, är att du som privatperson inte är momspliktig och därför inte heller kan ta betalt med momsen specificerad. Om en firma köper någon produkt av dig, så kan du alltså inte specificera momsen, utan hela summan måste tas upp som ett nettobelopp i deras bokföring - något som många nog tycker känns märkligt.

Om du utför ett arbete åt någon annan (i detta fall kanske ett mixjobb eller en inspelning), så är det som privatperson utan F-skatt, vilket innebär att din uppdragsgivare ska betala sociala avgifter som om du var anställd av honom. Har du F-skatt, så betalar du dina egna sociala avgifter i form av "egenavgift", vilken som sagt är en procentsats av den vinst du har fått i firman under året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det verkar det extremt olönsamt att starta ett företag då jag bara skulle få in kanske 20000 om året.

Det du tjänar på är att du i "uppbyggnadsfasen" (5 första åren) av företaget om du har enskild firma och jobbar på ett annat jobb (FA-skattesedel) kan gå back i firman och på så sätt slippa skatta mindre totalt = du får samma lön från jobbet, men att iom att du gått förlust i företaget så kvittas det och det dras mycket mindre skatt på dina intäckter = mer pengar i företaget eller plånboken eller att investera grejer till företaget.

Sen anlitar du en bra revisor som gör din deklaration/bokslut och säger att du "vill ha så mycket pengar/avdrag som möjligt" så har du tjänat in det som revisorn kostat och lite till. Tex om man har verksamhet i sin egen lägenhet får man göra avdrag, representationslunch (ät två betala för en) etc...

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela på andra sajter

omvänt kan du då enkelt tänka "vad vill jag ha ut?" o sen dubbla det o slå på moms 25%.

vill du ha ut 5000 så debiterar du 10000 + moms = 12 500

Att dubbla "vad man vill ha ut" är inte hela sanningen. Ett företag har ofta utgifter som en privatperson kan spara in på. T ex behövs lokaler, försäkrningar etc.

helt rätt

jag utgick från att han bara hyr ut sig själv som tekniker

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...