Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har kopplat en sladd frÄn mitt keyboard direkt in till ljudkortet (SB), men det bara brusar. Kan man fÄ bort bruset genom att sÀtta nÄgot mellan eller mÄste jag skaffa ett nytt ljudkort?

// tydliggjorde rubrik frÄn "Sladd" //

Redigerat av Olsberg
Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Det finns gott om pluggar som kan hjÀlpa dig att ta bort brus, och sÄ kan du göra en hel del med hÄrdvaran ( skaffa skÀrmade sladdar etc ).

HÄR kan du lĂ€sa om pluggar och vad vi andra har frĂ„gat och fĂ„tt svar om. Lycka till, kompis

Postat

Jag kollade lite pÄ Àmnena du lÀnkade till, men jag vet inte riktigt om jag tror att det Àr samma problem. Mitt problem Àr att faktimet att jag har nÄgot inne i line-in gör att det plötsligt börjar brusa.

Är det alltsĂ„ ett vanligt prblem? Jag tycker med min vanliga common sense att det Ă€r helt sjukt att nĂ„gonting ska börja brusa bara för att man kopplat in en sladd. :S

Jag vet inte ens om jag förstÄr problemet. Hur uppkommer detta brus? Det brusar inte i mina högtalare. SkÀrmen flabbar inte. Men line-in brusar. :S

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Tror du ska köpa ny sladd, kompis.

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har du kanske mixern (windows) stÀlld jÀttehögt och keybordet skitlÄgt eller tvÀrtom? det torde genera hÀrligt med brus! eller Àr du sÀker pÄ att du inte kopplat in den pÄ mic ingÄngen för den brusar Ànnu hÀrligare Àn en fis i en morronbris ?

Sprit dövar brus ocksĂ„ men dĂ„ fĂ„r man va full hela tiden!!! javafan varför inte 🙂

kul nÀstan jÀmt

Redigerat av Lasse Mongo
Postat (redigerat)
eller Àr du sÀker pÄ att du inte kopplat in den pÄ mic ingÄngen för den brusar Ànnu hÀrligare Àn en fis i en morronbris ?

Det Àr den enda ingÄng jag anser det vettigt att koppla in den i. Borde jag inte det?

Mixern Àr windows Àr stÀlld pÄ lÄg och keyboardet pÄ högt, men det spelar som sagt ingen roll, dÄ endast faktumet att det finns en sladd i ljudkortet fÄr det att brusa.

Sprit Àr ett alternativ..

Jag har funderat lite pÄ sjÀlva brusets lÀte. Det lÄter som att det Àr nÄgon sorts störning. LÄter lite som bruset som blir i en högtalare nÀr en mobiltelefon ringer, men jag har ingen mobiltelefon eller nÄgot annat liknande hÀr..

DÄ det Àr den enda ingÄng i ljudkortet som jag tycker det Àr vettigt att stoppa in den i sÄ har jag gjort det. Bara faktumet att det finns nÄgot dÀri gör att det brusar. Har testat med att koppla in ett antal olika prylar. Det brusar oavsett pryl/sladd. DÄ sladden Àr det inte primÀrt nÄgot fel pÄ.

Redigerat av Hemluth
Postat

Om du har en line in pÄ ditt ljudkort sÄ Àr det ett mycket bÀttre altenativ.

Postat (redigerat)

Nu ska Lasse Mongo tala om för dig hur spritflaskan ska skötas 😄

SjĂ€lvklart ska du ansluta keyboardets Out till line in pĂ„ ljudkortet och muta Mic in pĂ„ ljukortet via mixern, jag antar att vi talar om en nĂ„gorlunda respektabel Synt hĂ€r VA! 😆

Mic ingÄngen pÄ nÀstan alla SB och kompatibla har ju den otroligt fiffiga förmÄgan att lÄta som nÀr nÄn flÄsar konstant i telefonluren om man blir uppring av flÄsare vilket kan finnas njutbart av vissa men mest irriterande av andra.

Sen ska du ju ocksÄ försöka att fÄ nivÄn i mixern att var minst 50% och likadant pÄ ditt

Keyboard/synth men helst försöka fÄ dem att hamna i linjenivÄ vilket de flesta hyfsade Keyboard/synth klarar av (vad Àr det för nÄt egentligen du har?).

MicingĂ„ngen har oftast dessutom en s.k. JÄVLA autogain med +20db vilket Ă€r helt idiotiskt och resulterar i att man sĂ€tter spriten i luftröret och blir helt rabbiat och kanske gĂ„r ner och klappar till grannen i ren vrede vilket inte kanske Ă€r sĂ„ uppskattat.

LÄt höra hur det blir!

Redigerat av Lasse Mongo
Postat

Jag hÄller med VacUm om att det har blivit rÀtt mycket oseriösa inlÀgg frÄn din sida. Vist humor Àr bra, men det kan vara gött och veta nÀr nÄgot blir mer störande Àn kul.

Postat
Nu ska Lasse Mongo tala om för dig hur spritflaskan ska skötas 😼

SjĂ€lvklart ska du ansluta keyboardets Out till line in pĂ„ ljudkortet och muta Mic in pĂ„ ljukortet via mixern, jag antar att vi talar om en nĂ„gorlunda respektabel Synt hĂ€r VA! 🙂

Mic ingÄngen pÄ nÀstan alla SB och kompatibla har ju den otroligt fiffiga förmÄgan att lÄta som nÀr nÄn flÄsar konstant i telefonluren om man blir uppring av flÄsare vilket kan finnas njutbart av vissa men mest irriterande av andra.

Sen ska du ju ocksÄ försöka att fÄ nivÄn i mixern att var minst 50% och likadant pÄ ditt

Keyboard/synth men helst försöka fÄ dem att hamna i linjenivÄ vilket de flesta hyfsade Keyboard/synth klarar av (vad Àr det för nÄt egentligen du har?).

MicingĂ„ngen har oftast dessutom en s.k. JÄVLA autogain med +20db vilket Ă€r helt idiotiskt och resulterar i att man sĂ€tter spriten i luftröret och blir helt rabbiat och kanske gĂ„r ner och klappar till grannen i ren vrede vilket inte kanske Ă€r sĂ„ uppskattat.

LÄt höra hur det blir!

Hehe, har hittat line-in nu. Jag tog för givet att symbolen som visade en pil gÄ in i ett moln var en INgÄng (line-in antog jag) och den som gick ut var en UTgÄng (line-out?). I var fall var den som gick ut som man skulle anvÀnda. DÄ blev det bra. Ska testa lite mer innan jag kan sÀga att det fungerar...

Postat
Nu ska Lasse Mongo tala om för dig hur spritflaskan ska skötas 🙂

SjĂ€lvklart ska du ansluta keyboardets Out till line in pĂ„ ljudkortet och muta Mic in pĂ„ ljukortet via mixern, jag antar att vi talar om en nĂ„gorlunda respektabel Synt hĂ€r VA!  😆

Keyboard/synth men helst försöka fÄ dem att hamna i linjenivÄ vilket de flesta hyfsade  Keyboard/synth klarar av (vad Àr det för nÄt egentligen du har?).

LÄt höra hur det blir!

Hehe, har hittat line-in nu. Jag tog för givet att symbolen som visade en pil gÄ in i ett moln var en INgÄng (line-in antog jag) och den som gick ut var en UTgÄng (line-out?). I var fall var den som gick ut som man skulle anvÀnda. DÄ blev det bra. Ska testa lite mer innan jag kan sÀga att det fungerar...

Bra dĂ„ Ă€r du pĂ„ god vĂ€g, lineout Ă€r praktisk nĂ€r man ska skrĂ€mma livet ur grannarna med sina verk dĂ„ du kan koppla den mot en Aux pĂ„ din "top of the line" stereo och vrida pĂ„ tills groggen bleknar 😳

Det finns inga genvÀgar fram till den perfekta mixen men ett par raka jÀrn hjÀlper en att fÄ nya perspektiv.

Hoppas du fÄr en lysande fortsÀttning pÄ skapandet nu.

Botten up!!!

Postat

Har testat nu.. Det finns forfarande ett litet brus i.. VÄLLDIGT litet, men tillrĂ€ckligt litet för att höras under en pause... Blir inte klock pĂ„ vad felet Ă€r..

Postat
Har testat nu.. Det finns forfarande ett litet brus i.. VÄLLDIGT litet, men tillrĂ€ckligt litet för att höras under en pause... Blir inte klock pĂ„ vad felet Ă€r..

SchkĂ„l igen đŸ€Ș

Att det brusar lite Àr helt normalt för ett SB kort och om jag vore du sÄ skullle jag anvÀnda volume-kurvor om du har möjlighet och rita strax efter den inspelade signalens slut, du ser vart vÄgformen slutar, sÄ att det fortfarande klingar klart instrumentet eller anvÀnda en gate vilket brukar finnas som pluggar eller inbyggt i programmet, detta om man Àr lat, sjÀlv föredrar jag att Àgna en stund Ät att rita kurvor som nollar signalen efter ljudet har klingat ut vilket brukar lÄta förbaskat bra, sen tar jag mig en groggjÀvel och njuter av resultatet.

Du fÄr experimentera dig fram vilket Àr den bÀsta skolan

Botten up och allt i en klunk!

Rock on

Postat

SjĂ€lv skulle jag kasta soundblasterkortet Ă„t pirayorna. đŸ€Ș

Om du envisas med att anvÀnda Soundblaster kortet skulle jag prova med olika volyminstÀllningar pÄ line-ingÄngen och pÄ synthen... (LÄg volym i windowsmixern och hög volym pÄ synthen kanske?)

Postat

JAg har trixat lite med instÀllningarna, och lyckats fixa det sÄ bra att det mÄste vara en dum idiot som sÀtter pÄ musiken sÄ högt (att han troligtvis sprÀcker trumhinnorna för) att han lyckas höra bruset, Àven om det ligger och irriterar mentalt. Det TYCKS som att det Àr nÄgon typ av störning. - Av samam typ som det ger ett tydligt ljud ifrÄn sig nÀr jag tÀnder en lampa i rummet. Det kÀnns altsÄ mer som en störning Àn som en deffekt i ljudkortet. Dock Àr min far elektriker sÄ vi har suttit och kopplat om saker och ting i nÄgon dryg timme utan resultat. Det kanske Àr ljudkortet.

Att jag har kvar SB Ă€r helt enkelt dĂ€rför att jag inte pĂ„ lĂ„nga vĂ€gar har rĂ„d med ett nytt ljudkort. Jag har en ganska liten budget.. đŸ€Ș

InstÀllningarna jag just nu har Àr 100% ljud i keyboardet, och ganska högt i ljudkortet samt lÄg volym pÄ hörlurarna (avskyr datorhögtalare).

• 3 veckor senare...
Postat

Brukar ocksÄ fÄ ett litet men i tysta partier hörbart brus i mina alster.

Det första jag gör nÀr jag Àr klar Àr att lÀgga lÄten pÄ Cool Edit. sedan spelar jag upp lite brus för Cool Edit och talar om att just det hÀr ljudet Àr ont.

DÀrefter tar Cool Edit bort det ljudet ur lÄten. Violå!

/Âźoffe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.