Jump to content
Annons

[reklam] Inteligent Sound ger en ljudbild utan fasfel


audioexcitement (oregistrerad)

Recommended Posts

audioexcitement (oregistrerad)
Ja, det vore mycket roligt att få göra detta ihop med några av er. Om förslag finns så kanske jag kan möta upp dem.

Helt rätt tycker jag. Passar på att hälsa dig välkommen hit också, det blev nog lite knas från början. Kanske något för nästa IRL, så ni har någon aktivitet att göra 🙂 Du får ursäkta om jag blev lite påstridig med min fråga, men som du själv skrev var det reklam och ett litet desperat försök. Men som IDF säger, så färgade högtalare är inget fel att mixa i. Sitter själv med Genelec som färgar, men passar mig väldigt bra. Ett test av högtalarna skulle vara kul att få se eller höra 🙂

MVH

Anders

EDIT: Jag är väldigt snäll egentligen

sannerligen inget fel i att mixa med färgade högtalare, jag kör på med mina RCF scd6021. schyyssta gamla radiohögtalare!! (alltså från SR inte typ köksradio!)

RCF gillar jag! Fanns i Studio Kuling när jag var där på 80-90 talet 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 151
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja, det vore mycket roligt att få göra detta ihop med några av er. Om förslag finns så kanske jag kan möta upp dem.

Helt rätt tycker jag. Passar på att hälsa dig välkommen hit också, det blev nog lite knas från början. Kanske något för nästa IRL, så ni har någon aktivitet att göra 🥰 Du får ursäkta om jag blev lite påstridig med min fråga, men som du själv skrev var det reklam och ett litet desperat försök. Men som IDF säger, så färgade högtalare är inget fel att mixa i. Sitter själv med Genelec som färgar, men passar mig väldigt bra. Ett test av högtalarna skulle vara kul att få se eller höra 🙂

MVH

Anders

EDIT: Jag är väldigt snäll egentligen

Ja, faktiskt.

Men jag har en fråga som du kanske har överseende, eftersom jag inte kan era stormar här inne: Varför vill man få fram ett så fulländat resultat som möjligt med färgade högtalare? Då är ju möjligheten liten att uppleva resultatet, som det kommer låta för andra. Om man har färgad bas eller diskant så blir det ju för lite av dessa frekvenser i en naturtrogen anläggning...?

Det kan vara flera anledningar, men om jag jobbar 10 timmar i sträck med att mixa så kan en högtalare med för vass diskant bli jobbig i längden, men jag är givetvis medveten om detta och vet hur jag måste göra för att det skall låta bra i allas högtalare genom att jag lärt mig färgningen. När jag sedan kommer till slutresultatet så provlyssnar jag i flera högtalarpar innan det skickas på mastring, och där gör mastringsteknikern samma koll som jag med sin lyssning innan det tillslut hamnar på skiva. Sammanlagt kan man nog säga att jag provlyssnar i minst 5-8 olika stereoanläggningar innan jag skickar iväg den för mastring. Dock inte så exklusiva högtalare som du rekommenderade, men tillräcklig variation för att vara säker på min mix. Sedan kan jag även påpeka att jag aldrig uppnår perfekt resultat i mina öron utan måste hitta kompromisser längs hela vägen, jag har aldrig hört en skiva som jag tycker är perfekt ljud på, och jag har själv aldrig mixat något med perfekt ljud, men det är nog konstnären i mig som talar 🙂

MVH

Anders

EDIT: självklart kan jag inte tala för någon annan än mig själv.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Alla högtalare är ju såklart färgade, frågan är vad man får ut av att mixa i 180 000 kronors färgning?

På nåt vis känns det skönt att det äkta originalet inte kan uppnås. Detär väl lite därför ert arbete är så värdefullt att uppskatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Alla högtalare är ju såklart färgade, frågan är vad man får ut av att mixa i 180 000 kronors färgning?

vad får man ut av att mixa i 5000kronors högtalare egentligen är väl egentligen det man bör fråga sig.

Det är en stor anledning till att det här med ljud är så kul, att ibland bli impad av något som låter förvånansvärt bra för ett förånansvärt lågt pris. Men är det så här också, att en radiomix ska ju låta lite saftigar i karaktären medans ....en luta i en kyrka ska ha sin särskilda närvaro och rumsupplevelse. Placering av mickar men även en varsam lyssning vid mixning och gravering.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Tack Thomas för ditt ärliga svar! Mycket strongt gjort att säga precis som det är och det är nog inte alla som skulle ha modet att göra det, så du får en stor klapp på axeln från mig för det! Dessutom har jag läst dina övriga svar och i varje fall i mina ögon tror jag mig nu förstå att dina avsikter var fullständigt ärligt menande.

När det gäller det här med fasfel så är det en hel del missförstånd som har skett här skulle jag vilja påstå. Det finns ju olika sorts fasfel och ni som är kritiska till det här med högtalarnas saknad av fasfel tänker alltså på en helt annan sorts fasfel än vad Thomas omnämner:

Den allra vanligaste formen av fasfel är den som uppstår då man använder två eller flera mikrofoner och som då inte hamnar i fas med varandra. Eller när man kopplar t.ex. högtalarkablarna fel. Sedan finns det även rumsakustiska fasfel men det är det inte alla som ens känner till. Det kan med andra ord uppstå fasfel även i ett rum alltså!

Nästa sorts fasfel är det fasfel som finns inbyggda i högtalarnas konstruktion. Alla högtalare har ett inbyggt fasfel i sig. Mer eller mindre och oavsett prisklass. Dessa högtalare lär (enligt tillverkaren) vara så befriade från fasfel som det bara går. Det beror på högtalarens komponenter och konstruktion. Att det är sant att fasfel finns i högtalare och att mängden styrs av komponenterna och konstruktionen stämmer. Vad jag däremot inte känner till är hur pass fasfria just dessa högtalare är. Jag har enbart tillverkarens ord på detta men jag har ju som ni säkert förstår svårt att lita på hans ord. Han har kanske helt rätt att de är fasfria men det kan ju lika gärna vara ett helt fel påstående. Jag vet inte. Jag tar ingen ställning i detta då jag inte har lyssnar på dem själv.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Det värmde!

Ja, som Petter (tillverkaren och leverantören) bäddat får han ju ligga. Inte konstigt att det blivit komplicerat för dig i sammanhanget. Att lyssna och testa är ju det slutliga intressanta. Om du sedan tycker om dem är ju en annan sak. Sådant måste ju respekteras. Finns det någon särskild mässa för er studionissar som jag kan delta på? Men det är ju faktiskt i den unika studiomiljön som avgörandet kan fastställas...

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Alla högtalare är ju såklart färgade, frågan är vad man får ut av att mixa i 180 000 kronors färgning?

vad får man ut av att mixa i 5000kronors högtalare egentligen är väl egentligen det man bör fråga sig.

Något närmare av hur de flesta potienella lyssnare lyssnar på musiken?

Liknelsen med bilen köper jag inte riktigt, eftersom det handlar om utveckling. För mig låter det mer som om man under utvecklingsfasen av en bil endast provkör den inomhus på slät och fin asfalt och utan att behöva bekymra sig om krocksäkerhet, hållbarhet och annat (tycker i övrigt att det i princip borde vara förbjudet att sälja sportbilar som ska användas på vanliga vägar, men det är såklart marknaden som styr).

Liknelsen är känslan/upplevelsen av att använda något exklusivt..

Med det har jag inte sagt att dyra bilar/högtalare gör ett bättre jobb, bara det att man får en kick av det..

Men faktiskt: Det mesta som är ovanligt dyrt har så mycket mer än det so är billigt. Ett par för 150000 gav en detaljrikedom och nästan holografiskt djup på ett sätt som inte jag har funnit bland 5000 kronorsarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Alla högtalare är ju såklart färgade, frågan är vad man får ut av att mixa i 180 000 kronors färgning?

vad får man ut av att mixa i 5000kronors högtalare egentligen är väl egentligen det man bör fråga sig.

Något närmare av hur de flesta potienella lyssnare lyssnar på musiken?

Liknelsen med bilen köper jag inte riktigt, eftersom det handlar om utveckling. För mig låter det mer som om man under utvecklingsfasen av en bil endast provkör den inomhus på slät och fin asfalt och utan att behöva bekymra sig om krocksäkerhet, hållbarhet och annat (tycker i övrigt att det i princip borde vara förbjudet att sälja sportbilar som ska användas på vanliga vägar, men det är såklart marknaden som styr).

Javisst!! Väldigt sant, men också inte med så stor inblick i varför man tillverkar dyrare saker!

Dyrare utrustning har (oftast!) dels bättre kvalitet, dels längre utvecklignsperiod och dyrare utvecklingsstadie.

Jag känner många som mixar genom billigare högtalare, jag själv gör det, eftersom jag inte har råd just nu att köpa de högtalare jag skulle vilja ha, inte plats för den delen heller! Men att mixa genom ett par högdefinitionshögtalare i prisklassen 50 k Kr och uppåt gör att man hör saker som man itne visste fanns. Ta bara exemplet bashögtalare. Har man en billig subbas till systemet, finns risken att den inte är optimal att använda med sina toppar, och då jobbar högtalarna mot varandra och fasproblem är mer eller mindre ett faktum. Har man ett optimalt system där bashögtalare, mellanskrikor och diskanter jobbar helt i fas och sitter i en högtalarlåda som är utvecklad för just dessa högtalare så hör man saker man inte trodde fanns. Jag har hört mixarr av folk som suttit med bergsprängare / köksradio och mixat. det låter bra, men det finns så mkt saker i ljudet som de missar närr de använder små billiga saker.

Min poäng är inte att använda så stora högtalare som möjligt, utan att om man satsar ordentligt på sitt yrke, så bör man prioritera ett par högtalare som spelar upp det som de ska.

Mina högtalare är inte helt rena, men jag vet EXAKT hur de låter, och jag vet hur man får reda på saker i ljudbilden och biljud som uppstår vid inspelning / sampling / effektläggning. De har en riktigt tydlig diskant, och min subbas är ställd så att jag hör basljud så som jag vill höra dom. Svagt. 🙂

Jag tycker jag känner igen ämnet. Det går att disskutera högtalares renhet och linjäritet i all evighet, men man kommer ingenstans. Min totala poäng för allt jag skrivit är väl ngt i stil med, "var lite öppnare när folk kommer med tips på högtalare, och dra inte till med förolämpningar mot svalander, eller trådskaparen, det har ni inget för ändå. Det skapar bara dålig stämning!"

Förresten Audioexcitement (var det väl? 🥰 ) - välkommen till forumet! Jag skulle tycka det vore jätteskoj att lyssna på de nämnda högtalarna!!!

vh

Tack IDF.

Jag är redo för eventuella idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Fredrik Karlsson - det verkar som om du har världens i särklass renaste studiomonitorer, vad har du för några?

Vad får dig att tro att jag skulle ha världens i särklass renaste studiomonitorer?

Är det bara för att jag hellre använder studiomonitorer istället för Hi Fi högtalare?

I vilket fall så har jag ett par Event 20/20p som jag köpte för 6-7 år sedan!

Med tanke på att du sitter med Event-lådor så tycker jag att du kanske bör revidera dina uttalanden och kanske tänka igenom varför man väljer att köpa dyrare högtalare. Event:erna kanske funkar för dig att mixa med, men de är sannerligen inte rena, och låter tusan i mig inte rakare än ett par riktigt bra HiFi-högtalare...!!!

Oj!!

Visste inte att Event var så kassa!

Betalde rätt mycket för dom då för 6-7 år sedan, på den tiden hade de inte börjat med billiga monitorer för 3000-4000:- som man kan hitta idag men det kommer väl inte du ihåg för du var väl bara 13-14år då!

Konstigt att de stora studiorna inte gått över till Hi Fi högtalare då eftersom de är så bra enligt dig!

Var det inte du som hade de där Hi Fi högtalarna som man köper i byggsats för nån tusing? Hur kan de vara bra när alla andra högtalare under 10 000:- är så dåliga?

I vilket fall så kommer jag inte byta upp mig på monitor sida föränns jag har fixat allt annat i rummet som kan förbättra lyssningen etc..

Nej, allt under hundratusen är inte dåligt. Jag vet ett par 20000-kronors som gör sin uppgift förtäffligt bra. Det är väl konsten att kompromissa så bra man kan som är grejen när man inte simmar i pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Konstigt att de stora studiorna inte gått över till Hi Fi högtalare då eftersom de är så bra enligt dig!

http://www.bowers-wilkins.com/display.aspx?infid=1621

Finns det någon större studio...

Abbey-studion är en av mina absuluta favoriter. Ett skivbolag som jag distribuerar till Sverige är Naim audio. Men även dom har inspelningar som har en förvånansvärt osammanhängande ljudbild. Detta trots att deras grejor inte går av för hackor precis. Men jag får känslan av att teknikern inte hört hur resultatet sedan blev, att han faktiskt gjort så bra han kunnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas....du frågade om det finns någon mässa för oss studio-idioter? Jo, det finns en del musikmässor, men naturligtvis minns jag inte namnen nu, men jag har ett förslag:

Tidningen Studio skulle kunna göra en helt egen mässa! Hyr lokal och bjud in så många tillverkare som möjligt som gör utrustning/tillbehör för studio-folket och sedan bjuder man in i första hand forum-medlemmarna, men även folk utifrån också. Detta går att genomföra så att det är ekonomiskt försvarsbart för arrangören (tidningen).

Om Björn och company finner detta som intressant så är det bara för dig och andra handlare att haka på!

Givetvis ska detta vara förenat med riktigt bra "mässpriser" för dem som vill köpa någon produkt på plats.

I samband med en sådan här mässa kan man givetvis ha en del uppträdanden av diverse slag som kanske förenas med demo och clinics.

Om det slår väl ut kanske man kan ha detta som en årlig tradition.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Fredrik Karlsson - det verkar som om du har världens i särklass renaste studiomonitorer, vad har du för några?

Vad får dig att tro att jag skulle ha världens i särklass renaste studiomonitorer?

Är det bara för att jag hellre använder studiomonitorer istället för Hi Fi högtalare?

I vilket fall så har jag ett par Event 20/20p som jag köpte för 6-7 år sedan!

Med tanke på att du sitter med Event-lådor så tycker jag att du kanske bör revidera dina uttalanden och kanske tänka igenom varför man väljer att köpa dyrare högtalare. Event:erna kanske funkar för dig att mixa med, men de är sannerligen inte rena, och låter tusan i mig inte rakare än ett par riktigt bra HiFi-högtalare...!!!

Oj!!

Visste inte att Event var så kassa!

Betalde rätt mycket för dom då för 6-7 år sedan, på den tiden hade de inte börjat med billiga monitorer för 3000-4000:- som man kan hitta idag men det kommer väl inte du ihåg för du var väl bara 13-14år då!

Konstigt att de stora studiorna inte gått över till Hi Fi högtalare då eftersom de är så bra enligt dig!

Var det inte du som hade de där Hi Fi högtalarna som man köper i byggsats för nån tusing? Hur kan de vara bra när alla andra högtalare under 10 000:- är så dåliga?

I vilket fall så kommer jag inte byta upp mig på monitor sida föränns jag har fixat allt annat i rummet som kan förbättra lyssningen etc..

Event är marknadsförda som studiohögtalare, men personligen skulle jag aldrig rekommendera dom till ngn som ska köpa högtalare till studion, då de i min bemärkelse endast är hemmastereohögtalare som är skärmade. precis som jag skrev ovan!

Har du hört Event 20/20p ?

Alltså du behöver inte gilla Event men överdriver du inte lite när du kallar dom "hemmastereohögtalare som är skärmade"?

Och jag påstår inte på nåt vis att de skulle vara superhögtalare men hemmastereoh...... Nja..

Jepps! Jag har gört Event 20/20 och event 20/20BAS, tycker dom låter peck, men det är ju va jag tycker. väldigt finkäsnligt ämne överlag.

nåväl. jag tycker vad jag vill. så det så.. 🙂

tyckte det passade med ett riktigt trotsålderargument där.

OK du får naturligtvis tycka vad du vill!

När du säger att de låter som hemmastereohögtalare menar du då sådana man hittar på On Off eller menar du sådana som trådskaparen säljer eller menar du kanske något mitt i mellan?

He, he...Kul faktiskt. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
skulle nog säga som ett mellanting mellan ICA och OnOff, men med en uns av tydligare mellanregister!

Haha!

Skulle kanske skicka ett ex av Ica´s högtalare till Mixmagazine för test:

Mix Magazine Review of the Event 20/20P Direct Field Studio Monitors:

“Given all of the near-field speakers currently available, one might reasonably ask why any company would wish to create more. In the case of the 20/20 Series monitors the answer is simple: At around a grand for the 20/20P nothing in the price range can touch them”

det är trots allt bara vad recensenten tycker, och inte ngt objektivt alls i det citatet!

Nej naturligtvis är det bara vad han tycker men man hoppas att han vet lite när han sitter på Mix magazine som recensent!

Sedan när jag läser tidigare inlägg här så ser jag att du skriver att jag vill ha "rena" högtalare, inte sant .. jag vill ha högtalare som visar vad som är dåligt i en mix och inte hägtalare som korrigerar och förskönar, det är väl det man kallar en björntjänst!

En sak har vi väl alla erfarenhet av, att recensenter tycker lite konstigt i bland, att man måste lyssna själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla högtalare är ju såklart färgade, frågan är vad man får ut av att mixa i 180 000 kronors färgning?

vad får man ut av att mixa i 5000kronors högtalare egentligen är väl egentligen det man bör fråga sig.

Något närmare av hur de flesta potienella lyssnare lyssnar på musiken?

Liknelsen med bilen köper jag inte riktigt, eftersom det handlar om utveckling. För mig låter det mer som om man under utvecklingsfasen av en bil endast provkör den inomhus på slät och fin asfalt och utan att behöva bekymra sig om krocksäkerhet, hållbarhet och annat (tycker i övrigt att det i princip borde vara förbjudet att sälja sportbilar som ska användas på vanliga vägar, men det är såklart marknaden som styr).

Liknelsen är känslan/upplevelsen av att använda något exklusivt..

Med det har jag inte sagt att dyra bilar/högtalare gör ett bättre jobb, bara det att man får en kick av det..

Men faktiskt: Det mesta som är ovanligt dyrt har så mycket mer än det so är billigt. Ett par för 150000 gav en detaljrikedom och nästan holografiskt djup på ett sätt som inte jag har funnit bland 5000 kronorsarna.

Jag köper absolut ditt resonemang,

så länge de dyra högtalarna matas med signaler från high end prylar..

Att köpa billig utrustning till exklusiva högtalare e lika fel som att,

ha skithögtalare till i övrigt fin utrustning...

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Ja, det vore mycket roligt att få göra detta ihop med några av er. Om förslag finns så kanske jag kan möta upp dem.

Helt rätt tycker jag. Passar på att hälsa dig välkommen hit också, det blev nog lite knas från början. Kanske något för nästa IRL, så ni har någon aktivitet att göra 🤪 Du får ursäkta om jag blev lite påstridig med min fråga, men som du själv skrev var det reklam och ett litet desperat försök. Men som IDF säger, så färgade högtalare är inget fel att mixa i. Sitter själv med Genelec som färgar, men passar mig väldigt bra. Ett test av högtalarna skulle vara kul att få se eller höra 🙂

MVH

Anders

EDIT: Jag är väldigt snäll egentligen

Ja, faktiskt.

Men jag har en fråga som du kanske har överseende, eftersom jag inte kan era stormar här inne: Varför vill man få fram ett så fulländat resultat som möjligt med färgade högtalare? Då är ju möjligheten liten att uppleva resultatet, som det kommer låta för andra. Om man har färgad bas eller diskant så blir det ju för lite av dessa frekvenser i en naturtrogen anläggning...?

Det kan vara flera anledningar, men om jag jobbar 10 timmar i sträck med att mixa så kan en högtalare med för vass diskant bli jobbig i längden, men jag är givetvis medveten om detta och vet hur jag måste göra för att det skall låta bra i allas högtalare genom att jag lärt mig färgningen. När jag sedan kommer till slutresultatet så provlyssnar jag i flera högtalarpar innan det skickas på mastring, och där gör mastringsteknikern samma koll som jag med sin lyssning innan det tillslut hamnar på skiva. Sammanlagt kan man nog säga att jag provlyssnar i minst 5-8 olika stereoanläggningar innan jag skickar iväg den för mastring. Dock inte så exklusiva högtalare som du rekommenderade, men tillräcklig variation för att vara säker på min mix. Sedan kan jag även påpeka att jag aldrig uppnår perfekt resultat i mina öron utan måste hitta kompromisser längs hela vägen, jag har aldrig hört en skiva som jag tycker är perfekt ljud på, och jag har själv aldrig mixat något med perfekt ljud, men det är nog konstnären i mig som talar 🙂

MVH

Anders

EDIT: självklart kan jag inte tala för någon annan än mig själv.

Men där sa du ju nåt'. Allt vinner inte på att låta som att vara på plats, samma som en tavla: Ibland är tekniken för att få en så fotografisk bild som möjligt den optimala för det man vill uttrycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Thomas....du frågade om det finns någon mässa för oss studio-idioter? Jo, det finns en del musikmässor, men naturligtvis minns jag inte namnen nu, men jag har ett förslag:

Tidningen Studio skulle kunna göra en helt egen mässa! Hyr lokal och bjud in så många tillverkare som möjligt som gör utrustning/tillbehör för studio-folket och sedan bjuder man in i första hand forum-medlemmarna, men även folk utifrån också. Detta går att genomföra så att det är ekonomiskt försvarsbart för arrangören (tidningen).

Om Björn och company finner detta som intressant så är det bara för dig och andra handlare att haka på!

Givetvis ska detta vara förenat med riktigt bra "mässpriser" för dem som vill köpa någon produkt på plats.

I samband med en sådan här mässa kan man givetvis ha en del uppträdanden av diverse slag som kanske förenas med demo och clinics.

Om det slår väl ut kanske man kan ha detta som en årlig tradition.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bra idé L-P. Det är däremot en stor organisation för att få allt att bli bra på alla sätt. Just nu håller jag på att överleva en ekonomisk svacka samtidigt som jag ska hitta en bra lokal inne i Örebro. Därför ser jag något ansvarsfullt i att inte göra detta...men jag gillar grejen i sig...jag tror inte jag kommer släppa den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas....du frågade om det finns någon mässa för oss studio-idioter? Jo, det finns en del musikmässor, men naturligtvis minns jag inte namnen nu, men jag har ett förslag:

Tidningen Studio skulle kunna göra en helt egen mässa! Hyr lokal och bjud in så många tillverkare som möjligt som gör utrustning/tillbehör för studio-folket och sedan bjuder man in i första hand forum-medlemmarna, men även folk utifrån också. Detta går att genomföra så att det är ekonomiskt försvarsbart för arrangören (tidningen).

Om Björn och company finner detta som intressant så är det bara för dig och andra handlare att haka på!

Givetvis ska detta vara förenat med riktigt bra "mässpriser" för dem som vill köpa någon produkt på plats.

I samband med en sådan här mässa kan man givetvis ha en del uppträdanden av diverse slag som kanske förenas med demo och clinics.

Om det slår väl ut kanske man kan ha detta som en årlig tradition.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bra idé L-P. Det är däremot en stor organisation för att få allt att bli bra på alla sätt. Just nu håller jag på att överleva en ekonomisk svacka samtidigt som jag ska hitta en bra lokal inne i Örebro. Därför ser jag något ansvarsfullt i att inte göra detta...men jag gillar grejen i sig...jag tror inte jag kommer släppa den.

Jag gillar den tanken med! Vore skitskoj!

Så kan jag presentera ngra av mina nya byggen.. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Thomas....du frågade om det finns någon mässa för oss studio-idioter? Jo, det finns en del musikmässor, men naturligtvis minns jag inte namnen nu, men jag har ett förslag:

Tidningen Studio skulle kunna göra en helt egen mässa! Hyr lokal och bjud in så många tillverkare som möjligt som gör utrustning/tillbehör för studio-folket och sedan bjuder man in i första hand forum-medlemmarna, men även folk utifrån också. Detta går att genomföra så att det är ekonomiskt försvarsbart för arrangören (tidningen).

Om Björn och company finner detta som intressant så är det bara för dig och andra handlare att haka på!

Givetvis ska detta vara förenat med riktigt bra "mässpriser" för dem som vill köpa någon produkt på plats.

I samband med en sådan här mässa kan man givetvis ha en del uppträdanden av diverse slag som kanske förenas med demo och clinics.

Om det slår väl ut kanske man kan ha detta som en årlig tradition.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bra idé L-P. Det är däremot en stor organisation för att få allt att bli bra på alla sätt. Just nu håller jag på att överleva en ekonomisk svacka samtidigt som jag ska hitta en bra lokal inne i Örebro. Därför ser jag något ansvarsfullt i att inte göra detta...men jag gillar grejen i sig...jag tror inte jag kommer släppa den.

Jag gillar den tanken med! Vore skitskoj!

Så kan jag presentera ngra av mina nya byggen.. 🤪

Vad bygger du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas....du frågade om det finns någon mässa för oss studio-idioter? Jo, det finns en del musikmässor, men naturligtvis minns jag inte namnen nu, men jag har ett förslag:

Tidningen Studio skulle kunna göra en helt egen mässa! Hyr lokal och bjud in så många tillverkare som möjligt som gör utrustning/tillbehör för studio-folket och sedan bjuder man in i första hand forum-medlemmarna, men även folk utifrån också. Detta går att genomföra så att det är ekonomiskt försvarsbart för arrangören (tidningen).

Om Björn och company finner detta som intressant så är det bara för dig och andra handlare att haka på!

Givetvis ska detta vara förenat med riktigt bra "mässpriser" för dem som vill köpa någon produkt på plats.

I samband med en sådan här mässa kan man givetvis ha en del uppträdanden av diverse slag som kanske förenas med demo och clinics.

Om det slår väl ut kanske man kan ha detta som en årlig tradition.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bra idé L-P. Det är däremot en stor organisation för att få allt att bli bra på alla sätt. Just nu håller jag på att överleva en ekonomisk svacka samtidigt som jag ska hitta en bra lokal inne i Örebro. Därför ser jag något ansvarsfullt i att inte göra detta...men jag gillar grejen i sig...jag tror inte jag kommer släppa den.

Jo, jag vet att detta är en rätt stor apparat i normala fall. Men det här går att genomföra med ganska rimliga insatser om man jobbar på ett lite nytt sätt.

Och jag menar inte att detta ska vara ditt ansvar. Nej, det skulle i sådana fall vara tidningen Studio som står som arrangör. Jag har gjort liknande saker tidigare så jag tror faktiskt att det här går att genomföra på ett mycket enkelt sätt så att inte ens tidningens personal behöver få något nämnvärt merjobb! Jag tror mig ha en bra lösning på hur det hela skulle kunna gå till, men jag säger inte hur här på forumet. Men om tidningen är intresserad så kan jag ta upp det med dem. Har fler idèer för övrigt som också skulle vara intressant för väldigt många forummedlemmar och andra också för den delen. Det skulle faktiskt vara kul att diskutera detta med ansvariga! Resurser finns och kunskap finns att tillgå på den allra högsta elitnivån då detta skulle önskas.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla högtalare är ju såklart färgade, frågan är vad man får ut av att mixa i 180 000 kronors färgning?

vad får man ut av att mixa i 5000kronors högtalare egentligen är väl egentligen det man bör fråga sig.

ja runt 175 000 kr om jag räknar rätt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min personliga åsikt är att dyra hifihögtalare (ibland) har en smileykurva, men de har jävligt exakt bas och fruktansvärt exakt diskant, och även är de faslinjära mellan elementen. Vilket billiga "studiomonitorer" saknar.

du kan väl nämna några

bara så vi vet att förhålla oss till vad du säger

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Thomas....du frågade om det finns någon mässa för oss studio-idioter? Jo, det finns en del musikmässor, men naturligtvis minns jag inte namnen nu, men jag har ett förslag:

Tidningen Studio skulle kunna göra en helt egen mässa! Hyr lokal och bjud in så många tillverkare som möjligt som gör utrustning/tillbehör för studio-folket och sedan bjuder man in i första hand forum-medlemmarna, men även folk utifrån också. Detta går att genomföra så att det är ekonomiskt försvarsbart för arrangören (tidningen).

Om Björn och company finner detta som intressant så är det bara för dig och andra handlare att haka på!

Givetvis ska detta vara förenat med riktigt bra "mässpriser" för dem som vill köpa någon produkt på plats.

I samband med en sådan här mässa kan man givetvis ha en del uppträdanden av diverse slag som kanske förenas med demo och clinics.

Om det slår väl ut kanske man kan ha detta som en årlig tradition.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bra idé L-P. Det är däremot en stor organisation för att få allt att bli bra på alla sätt. Just nu håller jag på att överleva en ekonomisk svacka samtidigt som jag ska hitta en bra lokal inne i Örebro. Därför ser jag något ansvarsfullt i att inte göra detta...men jag gillar grejen i sig...jag tror inte jag kommer släppa den.

Jo, jag vet att detta är en rätt stor apparat i normala fall. Men det här går att genomföra med ganska rimliga insatser om man jobbar på ett lite nytt sätt.

Och jag menar inte att detta ska vara ditt ansvar. Nej, det skulle i sådana fall vara tidningen Studio som står som arrangör. Jag har gjort liknande saker tidigare så jag tror faktiskt att det här går att genomföra på ett mycket enkelt sätt så att inte ens tidningens personal behöver få något nämnvärt merjobb! Jag tror mig ha en bra lösning på hur det hela skulle kunna gå till, men jag säger inte hur här på forumet. Men om tidningen är intresserad så kan jag ta upp det med dem. Har fler idèer för övrigt som också skulle vara intressant för väldigt många forummedlemmar och andra också för den delen. Det skulle faktiskt vara kul att diskutera detta med ansvariga! Resurser finns och kunskap finns att tillgå på den allra högsta elitnivån då detta skulle önskas.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Låter som en kanonbra idé. Om vi kan prisa årets inspelning så kunde vi fläta oss samman med Hifi-världen. Tidningen kunde gå ut i hifipressen om vinnarinspelningen och sedan kamma hem flis på att återförsälja dessa CD:ar. ...eller nå't sånt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas....du frågade om det finns någon mässa för oss studio-idioter? Jo, det finns en del musikmässor, men naturligtvis minns jag inte namnen nu, men jag har ett förslag:

Tidningen Studio skulle kunna göra en helt egen mässa! Hyr lokal och bjud in så många tillverkare som möjligt som gör utrustning/tillbehör för studio-folket och sedan bjuder man in i första hand forum-medlemmarna, men även folk utifrån också. Detta går att genomföra så att det är ekonomiskt försvarsbart för arrangören (tidningen).

Om Björn och company finner detta som intressant så är det bara för dig och andra handlare att haka på!

Givetvis ska detta vara förenat med riktigt bra "mässpriser" för dem som vill köpa någon produkt på plats.

I samband med en sådan här mässa kan man givetvis ha en del uppträdanden av diverse slag som kanske förenas med demo och clinics.

Om det slår väl ut kanske man kan ha detta som en årlig tradition.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bra idé L-P. Det är däremot en stor organisation för att få allt att bli bra på alla sätt. Just nu håller jag på att överleva en ekonomisk svacka samtidigt som jag ska hitta en bra lokal inne i Örebro. Därför ser jag något ansvarsfullt i att inte göra detta...men jag gillar grejen i sig...jag tror inte jag kommer släppa den.

Jag gillar den tanken med! Vore skitskoj!

Så kan jag presentera ngra av mina nya byggen.. :rolleyes:

Vad bygger du?

Mestadels elgitarrer och basar (mest solid guitars, men hade tänkt försöka ge mig på att bygga en hollowbody ngn gång i framtiden!!) och renoverar gamla trumset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl i det närmaste en filosofisk fråga om det existerar naturtroget ljud. Speciellt inom rock&pop, eller ännu hellre inom alla elektroniska genres (trance, house, techno och vad det nu heter, kan den delen oerhört dåligt).

Däremot är det nog lättare att konstatera att en förkrossande majoritet av de potientiella lyssnarna, helt oavsett vilken typ av musik man gör, inte har några "rena" anläggningar. För att inte tala om hur få som har neutrala rum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl i det närmaste en filosofisk fråga om det existerar naturtroget ljud. Speciellt inom rock&pop, eller ännu hellre inom alla elektroniska genres (trance, house, techno och vad det nu heter, kan den delen oerhört dåligt).

Däremot är det nog lättare att konstatera att en förkrossande majoritet av de potientiella lyssnarna, helt oavsett vilken typ av musik man gör, inte har några "rena" anläggningar. För att inte tala om hur få som har neutrala rum...

Det hjälper inte med *rena anläggningar* eller bra dämpade rum..

Vill man ha naturtroget ljud skall man så i inspelningsrummet i studion och lyssna,

där har inte färgningen påbörjats av mickar, kablage, mickpreampar, mixerbord,

ja listan e lång på signalens väg innan den når mediet vi lyssnar på..

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Thomas....du frågade om det finns någon mässa för oss studio-idioter? Jo, det finns en del musikmässor, men naturligtvis minns jag inte namnen nu, men jag har ett förslag:

Tidningen Studio skulle kunna göra en helt egen mässa! Hyr lokal och bjud in så många tillverkare som möjligt som gör utrustning/tillbehör för studio-folket och sedan bjuder man in i första hand forum-medlemmarna, men även folk utifrån också. Detta går att genomföra så att det är ekonomiskt försvarsbart för arrangören (tidningen).

Om Björn och company finner detta som intressant så är det bara för dig och andra handlare att haka på!

Givetvis ska detta vara förenat med riktigt bra "mässpriser" för dem som vill köpa någon produkt på plats.

I samband med en sådan här mässa kan man givetvis ha en del uppträdanden av diverse slag som kanske förenas med demo och clinics.

Om det slår väl ut kanske man kan ha detta som en årlig tradition.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bra idé L-P. Det är däremot en stor organisation för att få allt att bli bra på alla sätt. Just nu håller jag på att överleva en ekonomisk svacka samtidigt som jag ska hitta en bra lokal inne i Örebro. Därför ser jag något ansvarsfullt i att inte göra detta...men jag gillar grejen i sig...jag tror inte jag kommer släppa den.

Jag gillar den tanken med! Vore skitskoj!

Så kan jag presentera ngra av mina nya byggen.. 😄

Vad bygger du?

Mestadels elgitarrer och basar (mest solid guitars, men hade tänkt försöka ge mig på att bygga en hollowbody ngn gång i framtiden!!) och renoverar gamla trumset.

Hemsida?

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomas....du frågade om det finns någon mässa för oss studio-idioter? Jo, det finns en del musikmässor, men naturligtvis minns jag inte namnen nu, men jag har ett förslag:

Tidningen Studio skulle kunna göra en helt egen mässa! Hyr lokal och bjud in så många tillverkare som möjligt som gör utrustning/tillbehör för studio-folket och sedan bjuder man in i första hand forum-medlemmarna, men även folk utifrån också. Detta går att genomföra så att det är ekonomiskt försvarsbart för arrangören (tidningen).

Om Björn och company finner detta som intressant så är det bara för dig och andra handlare att haka på!

Givetvis ska detta vara förenat med riktigt bra "mässpriser" för dem som vill köpa någon produkt på plats.

I samband med en sådan här mässa kan man givetvis ha en del uppträdanden av diverse slag som kanske förenas med demo och clinics.

Om det slår väl ut kanske man kan ha detta som en årlig tradition.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bra idé L-P. Det är däremot en stor organisation för att få allt att bli bra på alla sätt. Just nu håller jag på att överleva en ekonomisk svacka samtidigt som jag ska hitta en bra lokal inne i Örebro. Därför ser jag något ansvarsfullt i att inte göra detta...men jag gillar grejen i sig...jag tror inte jag kommer släppa den.

Jag gillar den tanken med! Vore skitskoj!

Så kan jag presentera ngra av mina nya byggen.. 🙂

Vad bygger du?

Mestadels elgitarrer och basar (mest solid guitars, men hade tänkt försöka ge mig på att bygga en hollowbody ngn gång i framtiden!!) och renoverar gamla trumset.

Hemsida?

tyvärr inte ännu! Men på gång! 🙂

just nu les paul renovering! 🙂

PM:a om du vill se.. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl i det närmaste en filosofisk fråga om det existerar naturtroget ljud. Speciellt inom rock&pop, eller ännu hellre inom alla elektroniska genres (trance, house, techno och vad det nu heter, kan den delen oerhört dåligt).

Däremot är det nog lättare att konstatera att en förkrossande majoritet av de potientiella lyssnarna, helt oavsett vilken typ av musik man gör, inte har några "rena" anläggningar. För att inte tala om hur få som har neutrala rum...

Det hjälper inte med *rena anläggningar* eller bra dämpade rum..

Vill man ha naturtroget ljud skall man så i inspelningsrummet i studion och lyssna,

där har inte färgningen påbörjats av mickar, kablage, mickpreampar, mixerbord,

ja listan e lång på signalens väg innan den når mediet vi lyssnar på..

Kanske skulle ha ett gäng shaktistenar i studion. Såg en sida där man kunde beställa en för 199 US$ eller tre för 179 US$/styck.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Det är väl i det närmaste en filosofisk fråga om det existerar naturtroget ljud. Speciellt inom rock&pop, eller ännu hellre inom alla elektroniska genres (trance, house, techno och vad det nu heter, kan den delen oerhört dåligt).

Däremot är det nog lättare att konstatera att en förkrossande majoritet av de potientiella lyssnarna, helt oavsett vilken typ av musik man gör, inte har några "rena" anläggningar. För att inte tala om hur få som har neutrala rum...

Det hjälper inte med *rena anläggningar* eller bra dämpade rum..

Vill man ha naturtroget ljud skall man så i inspelningsrummet i studion och lyssna,

där har inte färgningen påbörjats av mickar, kablage, mickpreampar, mixerbord,

ja listan e lång på signalens väg innan den når mediet vi lyssnar på..

Kanske skulle ha ett gäng shaktistenar i studion. Såg en sida där man kunde beställa en för 199 US$ eller tre för 179 US$/styck.

Du kan få köpa mina. Jag tycker inte dom funkar men säljer de gärna. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...