Jump to content
Annons

[reklam] Inteligent Sound ger en ljudbild utan fasfel


audioexcitement (oregistrerad)

Recommended Posts

audioexcitement (oregistrerad)
Josef Svalander var det ja! 😎😆 :lol:

Nej, Josef har högtalarna privat och har fullkomligt kapitulerat. Men det är inte han som skrivit detta. Det är jag.

Thomas Bergman

019-450203

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 151
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

audioexcitement (oregistrerad)
Nej, jag förstår faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat på dig men först en fråga inser du att audiosignaler är enormt mycket svagare än 230Volt? Inser du också att el & audiokablar är en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkällor har man? Om du gör det så förstår du...

Kanske bortkastat som du säger men ge en länk istället till en vetenskaplig och oberoende test så kan du ju enkelt bevisa att du har rätt!

Även här vill jag försiktigt lyfta ur Josef, som faktiskt inte skrivit en rad i sammanhanget.

Här inne finns jag med min webbutik: www.hifimusic.se Kolla gärna in på kontaktlänken.

Thomas Bergman

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att hela hifi (=audiofiler) grejen bygger på någon slags placebo-effekt. Var ju någon här på forumet som länkade till ett test någon tidning gjort om högtalarkabel. Ett rent blindtest där dom lät ett gäng audio-filer lyssna och bedömma olika kablar med priser från några kronor/meter till tiotusentals kronor/meter. Vinnare blev en vanlig 220 volts-kabel av märket El-Johan (om jag kommer ihåg inlägget rätt), som definitivt hörde till testets billigaste kablar.

Som någon så klokt dessutom påpekade, om det var i samma tråd, ljudet kan ju aldrig bli bättre än ursprungskällan. Har man inte använt kablar för 10 000 när man spelat in materialet så lär det ju inte bli bättre när man spelar upp det bara för att man har bättre kablar (om man nu antar att dyrare kablar skulle vara bättre på något sätt).

Sen kan man ju fråga sig hur akustiken ser ut i rummet där någon audiofils halvmiljonanläggning står.

Min tro är annars att ingen hifi-anläggning i världen kan väga upp psykologiska faktorer. Man vet ju själv hur det är, vaknar man en vacker morgon efter en god natts sömn och slänger på en skiva, så kan man känna ren lycka över att någon verkligen gjort såhär bra musik och att man får ta del av den. Samma skiva om kommer hem efter en slitig dag på jobbet känns istället som om någon försöker köra in en avslagen glasflaskhals i örat.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Nej, jag förstår faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat på dig men först en fråga inser du att audiosignaler är enormt mycket svagare än 230Volt? Inser du också att el & audiokablar är en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkällor har man? Om du gör det så förstår du...

Ge dig nu!

Kvittar vad för kablar du använder iom att du måste ta ström från ditt vägguttag som har sina brister (oftast stora sådana), blir aldrig bättre än den svagaste länken!

Förmodligen sitter du med Svalanderrekomenderade prylar iom att du försvarar honom så hårt, synd om dig i så fall!

Jag inser att man kan bli minsta sagt förbannad på en person som jag, som flaggar om en pryl som den vore självklart "bäst i världen". Jag ber om ursäkt för mitt något dåliga omdömme.

Men som du märker så har jag bara visat på ett exempel av omdömme, som här, från Josef. Det finns fler alternativa tyckanden att presentera...men det är sådana här situationer som bara brukar sluta i en meningslös prestigekamp. Men om ni i det här forumet kanske har en naturlig träffpunkt någonstans i landet så kan jag komma och låta er höra hur det låter?

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Misstänker att hela hifi (=audiofiler) grejen bygger på någon slags placebo-effekt. Var ju någon här på forumet som länkade till ett test någon tidning gjort om högtalarkabel. Ett rent blindtest där dom lät ett gäng audio-filer lyssna och bedömma olika kablar med priser från några kronor/meter till tiotusentals kronor/meter. Vinnare blev en vanlig 220 volts-kabel av märket El-Johan (om jag kommer ihåg inlägget rätt), som definitivt hörde till testets billigaste kablar.

Som någon så klokt dessutom påpekade, om det var i samma tråd, ljudet kan ju aldrig bli bättre än ursprungskällan. Har man inte använt kablar för 10 000 när man spelat in materialet så lär det ju inte bli bättre när man spelar upp det bara för att man har bättre kablar (om man nu antar att dyrare kablar skulle vara bättre på något sätt).

Sen kan man ju fråga sig hur akustiken ser ut i rummet där någon audiofils halvmiljonanläggning står.

Min tro är annars att ingen hifi-anläggning i världen kan väga upp psykologiska faktorer. Man vet ju själv hur det är, vaknar man en vacker morgon efter en god natts sömn och slänger på en skiva, så kan man känna ren lycka över att någon verkligen gjort såhär bra musik och att man får ta del av den. Samma skiva om kommer hem efter en slitig dag på jobbet känns istället som om någon försöker köra in en avslagen glasflaskhals i örat.

Nej, det finns ju "audiofiler" som inte tycker att kablarna är viktiga i sammanhanget, men jag vet, det var inte det du vill peka på. Jag däremot hör till dem som börjat märka skilnaden mellan kablars olika ljudkaraktärer, men jag har inte blivit religiös.... Josef skulle kanske ha svarat något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag förstår faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat på dig men först en fråga inser du att audiosignaler är enormt mycket svagare än 230Volt? Inser du också att el & audiokablar är en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkällor har man? Om du gör det så förstår du...

Ge dig nu!

Kvittar vad för kablar du använder iom att du måste ta ström från ditt vägguttag som har sina brister (oftast stora sådana), blir aldrig bättre än den svagaste länken!

Förmodligen sitter du med Svalanderrekomenderade prylar iom att du försvarar honom så hårt, synd om dig i så fall!

Jag inser att man kan bli minsta sagt förbannad på en person som jag, som flaggar om en pryl som den vore självklart "bäst i världen". Jag ber om ursäkt för mitt något dåliga omdömme.

Men som du märker så har jag bara visat på ett exempel av omdömme, som här, från Josef. Det finns fler alternativa tyckanden att presentera...men det är sådana här situationer som bara brukar sluta i en meningslös prestigekamp. Men om ni i det här forumet kanske har en naturlig träffpunkt någonstans i landet så kan jag komma och låta er höra hur det låter?

Nej jag blir inte det minsta förbannad 😎

Men om nu tex Micke Tretow inte har lyssnat på dessa högtalare och ändå så används hans namn i eran reklam då blir man förstås tveksam!

För övrigt så kan jag inte se att jag som hemstudio ägare skulle ha någon som helst nytta av ett pat Hi Fi högtalare, eller tycker du att jag skulle ha någon som helst nytta av sådana?

Vill inte ha välljud utan vill höra sanningen ur ett par monitorer (hur grym sanningen än må vara 😆 )!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inteligent Sound ger en ljudbild utan fasfel , och gör mixningen snabbare.

Och man då har fasfel i sin inspelning hur är det tänkt att dessa underverk ska lösa det ?

För övrigt vilken hemstudio/studio eller stereo ägare är villig att betala 180 000 kr för ett par högtalare ? Ärligt ?

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Officiellt svar från Studio:

Anledningen till att många reagerar är minst två.

1. Du gör reklam för en produkt i ett medlemsdrivet musikerforum som diskuterar musikmakande. Jag förstår att du i egenskap av återförsäljare finner denna målgrupp mycket intressant, men då är policyn att man ska annonsera via de vanliga kanalerna (se annonserna på forumet). Det är ärligast och snyggast. Kontakta Andreas Hedberg på Studio, andreas.hedberg@idg.se för information.

2. Svalander och flera av företagets argument/påståenden är en hett omdiskuterade på detta forum, och företaget är generellt sett inte ett som har "credd" i dessa kretsar. Flera av påståendena är direkt falska.

Först tänkte jag radera tråden, men jag ser samtidigt att tråden pekar på att detta kan behöva påminnas om.

Jag lägger i all vänlighet till en signatur till din profil så att andra kan bedöma det du skriver. Det står även i Forumregel 13.

Den som vill annonsera och är osäker på var gränsen går, skicka ett PM till mig, eller slå en signal till Studios redaktion innan inlägget postas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om ni i det här forumet kanske har en naturlig träffpunkt någonstans i landet så kan jag komma och låta er höra hur det låter?

Att döma av de forumträffar som har arrangerats, så är det mycket spridda grupperingar. Storstäderna förstås, men även mindre. Växjö vet jag att det har varit flera träffar i.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Vad som stör mig (och det otroligt mycket dessutom!) är att tillverkaren, som jag inte nämner vid namn här, använder Michael B Tretow`s namn i reklamen! Det bör han absolut inte göra tycker jag för jag har själv talat med Micke om både det ena och det andra, och vid ett tillfälle så frågade jag honom vad han tyckte om dessa högtalare. Om de verkligen är så pass bra som tillverkaren påstår. Micke sa då att han hade hört talas om högtalarna men att han aldrig har provat dem! När jag sedan nämnde att hans namn användes i syfte att sälja dessa högtalare på tillverkarens hemsida så blev han totalt paff och helt tyst!! Han förstod absoult ingenting och tyckte att det hela var otroligt fult gjort och att det var mycket märkligt beteende från tillverkarens sida. När jag kom hem så ringde jag upp Micke och citerade då vad som stod om hans "uttalande" och han blev alldeles mållös! Hela situationen smakade bara väldigt illa tyckte vi båda.

Näe....även om högtalarna kanske är bra (har själv inte provat dem) så är detta falsk marknadsföring, för det skulle ju vara lite märkligt att Micke ljuger mig rakt i ansiktet på mig tycker jag, för vad skulle han vinna på det? Inte ett dugg. Att utnyttja någons namn i offentlig marknadsföring tycker jag är ett riktigt lågvattenmärke och är moraliskt fel om man gör det utan att först ha talat med den som gäller. Det gör det hela att trovärdigheten går totalt förlorad för min del och det törs jag nog lova att det även gäller Michael B Tretow också! Dessutom så är detta otroligt klantigt gjort från tillverkarens sida eftersom han måste känna till att det tar tid att bygga upp ett namn och förtroende hos folk men att man lätt river densamma på bara några sekunder! Varför är han inte seriös på just den här punkten och frågar Micke först kan man ju undra? Och hur är det med Gert Palmqrantz "uttalande"? Är det samma sak där att han inte heller har lyssnat på dem eller känner till att hans namn används i detta sammanhang? Man börjar ju fundera, men jag tänker fråga honom vid nästa tillfälle. Högtalarna är säkert bra, men det är tråkigt och klantigt att marknadsföringen inte sker lika seriöst som själva högtalarbygget! Om tillverkaren hade skött marknadsföringen så vet jag att han hade sålt mycket mer än vad han gör idag. Jag vet flera än mig och Michael B Tretow som reagerar på tillverarens sätt att marknadsföra sig på och som därför faktiskt har blivit ivägskrämda. Jag har själv avstått från att ens lyssna på högtalarna just pga. av detta.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Ja, Ludgo-Pelle.

Jag gjorde det lite väl lätt för mig och bara litade på en källa, utan att kolla upp den. Jag har nu pratat kort med Michael B. Trethow för att be honom om ursäkt. Men han berättade som det var: Han hade högtalarna hos sig en dag och tyckte att det lät bra - men han köpte dom inte (vilket jag inte sagt), han har dem inte i sin ägo. Så det där kommer jag inte använda mig av i fortsättningen! Han godtog i alla fall min ursäkt. Tillverkaren säger faktiskt att han inte är en säljartyp och ber därför hellre om hjälp med detta moment.

Angående Gert Palmkrantz så är jag nu angelägen om vad han säger. Han var nu inte hemma, men jag har frågat om vi kan ha ett kort samtal om den här saken. Det är just precis som du säger, att här krävs respekt från min sida. Jag har inte tänkt mig att det skulle bli så totalt fel som det nu blev. Jag vill ju tvärt om, att de av er som inte erfarit ljudbilden och har behov av något extra bra, ska få göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Svalander är och har alltid varit en stor lögnhals 😆

Stackars Svalander. Han vet inte ens att han figurerar här inne... Nej, jag är ingen som dyrkar honom eller så, han finns med i min vänkrets, men bara så.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Och vad är tanken med inlägget? Ett namn läggs ut på en Thomas Bergman. Är vitsen att vi ska googla det för att hitta firman i fråga? Uppmanas vi att ringa alla Thomas Bergman i landet? Finns för den delen 144 folkbokförda, dock ej tilltalsnamn för alla dessa så där kan vi spara oss några minuter i ringandet...

Edit: Såg nu att han är från Odensbacken. Inte alls långt dit härifrån. Finns denna mirakelprodukt där eller?

Antar att det är mig du frågar... Nej, studioprodukterna finns inte här men i ett lyssningsrum i Kungsängen. Hälsa gärna från mig.

Man kan säga att jag gör olika saker. Den ena är att jag driver en hifibutik och sedan det här, att jag presenterar Inteligent Sound. Och ja, jag säljer ju produkten, men faktiskt är det inte alltid pengarna som är det enda värdet. Jag tycker ljudkvalitet är viktigt och vill att ni som jobbar med ljud åtminstånde ska veta att dessa högtalare finns att tillgå. Sedan om du tror mig, det är ju en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svalander är och har alltid varit en stor lögnhals 😆

Stackars Svalander. Han vet inte ens att han figurerar här inne... Nej, jag är ingen som dyrkar honom eller så, han finns med i min vänkrets, men bara så.

Sorry för min otydliga kommentar tidigare, det är bara så att Svalanders webbplats har varit uppe för diskussion här för länge sedan och den gav i alla fall mig (och flera skulle jag nog tro) många glada skratt. Huvudsaklig anledning var prylarna han rekommenderar och priserna för dem... och som Olsberg sade; han har nog inte så mycket cred här, nej. Jo, uppenbart finns det somliga som anser det men får ju stå för dem. Lögnhals är inget jag skriver under på mer förvirrad, enligt min åsikt. Ja, det var kanske en lite överflödig förklaring men jag tyckte jag kunde lämna en i alla fall. Tyckte helt enkelt att det var kul att du refererade till just den personen. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Haha!!

Jo du Svalander, du kanske skulle göra en sökning på ditt namn här och du kommer att förstå att här är du kanske inte så respekterad 😆

Du sägaer att "Allt fler studios använder dessa högtalare" , kan du ge några exempel? så man kan åka och lyssna!

Hej, Thomas Bergman här.

Här kommer en lista:

Paul Waaktaar-Savoy (A-ha) Norge

Musiksälskapet - Norge

Megafon - Norge

Norsk Filmstudio

Henrik Pansar Mastringstudio (jobbade med det senaste projektet med Nordman)

Reine Dahlberg (Mary Music) - Åmål

Lasse Andersson - Långa Näsan Produktion

Midtownstudion - Sveavägen, Stockholm

Jonas Beijerholm (World studios) - Malmö

m.fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svalander är och har alltid varit en stor lögnhals 😆

Stackars Svalander. Han vet inte ens att han figurerar här inne... Nej, jag är ingen som dyrkar honom eller så, han finns med i min vänkrets, men bara så.

Sorry för min otydliga kommentar tidigare, det är bara så att Svalanders webbplats har varit uppe för diskussion här för länge sedan och den gav i alla fall mig (och flera skulle jag nog tro) många glada skratt. Huvudsaklig anledning var prylarna han rekommenderar och priserna för dem... och som Olsberg sade; han har nog inte så mycket cred här, nej. Jo, uppenbart finns det somliga som anser det men får ju stå för dem. Lögnhals är inget jag skriver under på mer förvirrad, enligt min åsikt. Ja, det var kanske en lite överflödig förklaring men jag tyckte jag kunde lämna en i alla fall. Tyckte helt enkelt att det var kul att du refererade till just den personen. 😆

Håller med dig!

Klart att man skall kalla Svalander för förvirrad, tror inte han medvetet ljuger utan han tror nog på det han säger (egentligen är det synd om killen eftersom han har nog inte alla paddlarna i vattnet)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha!!

Jo du Svalander, du kanske skulle göra en sökning på ditt namn här och du kommer att förstå att här är du kanske inte så respekterad 😆

Du sägaer att "Allt fler studios använder dessa högtalare" , kan du ge några exempel? så man kan åka och lyssna!

Hej, Thomas Bergman här.

Här kommer en lista:

Paul Waaktaar-Savoy (A-ha) Norge

Musiksälskapet - Norge

Megafon - Norge

Norsk Filmstudio

Henrik Pansar Mastringstudio (jobbade med det senaste projektet med Nordman)

Reine Dahlberg (Mary Music) - Åmål

Lasse Andersson - Långa Näsan Produktion

Midtownstudion - Sveavägen, Stockholm

Jonas Beijerholm (World studios) - Malmö

m.fl.

OK Då finns de i World Studios, inte allt för långt borta om jag vill lyssna!

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Nej, jag förstår faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat på dig men först en fråga inser du att audiosignaler är enormt mycket svagare än 230Volt? Inser du också att el & audiokablar är en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkällor har man? Om du gör det så förstår du...

Ge dig nu!

Kvittar vad för kablar du använder iom att du måste ta ström från ditt vägguttag som har sina brister (oftast stora sådana), blir aldrig bättre än den svagaste länken!

Förmodligen sitter du med Svalanderrekomenderade prylar iom att du försvarar honom så hårt, synd om dig i så fall!

Jag inser att man kan bli minsta sagt förbannad på en person som jag, som flaggar om en pryl som den vore självklart "bäst i världen". Jag ber om ursäkt för mitt något dåliga omdömme.

Men som du märker så har jag bara visat på ett exempel av omdömme, som här, från Josef. Det finns fler alternativa tyckanden att presentera...men det är sådana här situationer som bara brukar sluta i en meningslös prestigekamp. Men om ni i det här forumet kanske har en naturlig träffpunkt någonstans i landet så kan jag komma och låta er höra hur det låter?

Nej jag blir inte det minsta förbannad 😆

Men om nu tex Micke Tretow inte har lyssnat på dessa högtalare och ändå så används hans namn i eran reklam då blir man förstås tveksam!

För övrigt så kan jag inte se att jag som hemstudio ägare skulle ha någon som helst nytta av ett pat Hi Fi högtalare, eller tycker du att jag skulle ha någon som helst nytta av sådana?

Vill inte ha välljud utan vill höra sanningen ur ett par monitorer (hur grym sanningen än må vara 😆 )!

Nej, okej.

Dessa kostar nu en hel del och en del vill betala detta eftersom de har ett behov som gör inköpet meningsfullt. Din åsikt att lyssna på ett "normalt ljud" är konstigt, men jag vill inte ta i från dig det. Du är dess utom inte särskilt ensam om att tycka så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag förstår faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat på dig men först en fråga inser du att audiosignaler är enormt mycket svagare än 230Volt? Inser du också att el & audiokablar är en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkällor har man? Om du gör det så förstår du...

Ge dig nu!

Kvittar vad för kablar du använder iom att du måste ta ström från ditt vägguttag som har sina brister (oftast stora sådana), blir aldrig bättre än den svagaste länken!

Förmodligen sitter du med Svalanderrekomenderade prylar iom att du försvarar honom så hårt, synd om dig i så fall!

Jag inser att man kan bli minsta sagt förbannad på en person som jag, som flaggar om en pryl som den vore självklart "bäst i världen". Jag ber om ursäkt för mitt något dåliga omdömme.

Men som du märker så har jag bara visat på ett exempel av omdömme, som här, från Josef. Det finns fler alternativa tyckanden att presentera...men det är sådana här situationer som bara brukar sluta i en meningslös prestigekamp. Men om ni i det här forumet kanske har en naturlig träffpunkt någonstans i landet så kan jag komma och låta er höra hur det låter?

Nej jag blir inte det minsta förbannad 😆

Men om nu tex Micke Tretow inte har lyssnat på dessa högtalare och ändå så används hans namn i eran reklam då blir man förstås tveksam!

För övrigt så kan jag inte se att jag som hemstudio ägare skulle ha någon som helst nytta av ett pat Hi Fi högtalare, eller tycker du att jag skulle ha någon som helst nytta av sådana?

Vill inte ha välljud utan vill höra sanningen ur ett par monitorer (hur grym sanningen än må vara 😆 )!

Nej, okej.

Dessa kostar nu en hel del och en del vill betala detta eftersom de har ett behov som gör inköpet meningsfullt. Din åsikt att lyssna på ett "normalt ljud" är konstigt, men jag vill inte ta i från dig det. Du är dess utom inte särskilt ensam om att tycka så.

Vet inte om du har någon erfarenhet av studiomonitorer men det kvittar om lyssnaren sitter med superhögtalare om vi som mixar musiken inte har mixat musiken bra och för att mixa bra behöver vi högtalare som talar om sanningen och inte högtalare som förskönar ljudet.

Sedan när mixaren gjort ett bra jobb så kan det naturligtvis vara roligt med ett par högtalare som förskönar ljudet ytterligare.

Vet inte vad dina högtalare kostar men ett par bra studiomoniter kostar en hel del oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Inteligent Sound ger en ljudbild utan fasfel , och gör mixningen snabbare.

Och man då har fasfel i sin inspelning hur är det tänkt att dessa underverk ska lösa det ?

För övrigt vilken hemstudio/studio eller stereo ägare är villig att betala 180 000 kr för ett par högtalare ? Ärligt ?

Jag tror inte att de flesta studios vill jobba med fasfel i signalkedjan, men fortfarande så är det ett faktum, att man arbetar lättare och spar tid (kundens utgifter) genom högtalare som dessa.

Jag tror att du tillhör den stora klubben som gör ett bra jobb genom en normaldyr utrustning men jag tror samtidigt att hemmastudios med förvånansvärt dyrbar utrustning. Det är som med bilar..vissa kör Volvo 240 och är helt nöjda med detta ...och andra inte. (Obs! detta är faktiskt inte menat som en pik)

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Svalander är och har alltid varit en stor lögnhals 😆

Stackars Svalander. Han vet inte ens att han figurerar här inne... Nej, jag är ingen som dyrkar honom eller så, han finns med i min vänkrets, men bara så.

Sorry för min otydliga kommentar tidigare, det är bara så att Svalanders webbplats har varit uppe för diskussion här för länge sedan och den gav i alla fall mig (och flera skulle jag nog tro) många glada skratt. Huvudsaklig anledning var prylarna han rekommenderar och priserna för dem... och som Olsberg sade; han har nog inte så mycket cred här, nej. Jo, uppenbart finns det somliga som anser det men får ju stå för dem. Lögnhals är inget jag skriver under på mer förvirrad, enligt min åsikt. Ja, det var kanske en lite överflödig förklaring men jag tyckte jag kunde lämna en i alla fall. Tyckte helt enkelt att det var kul att du refererade till just den personen. 😆

Nej, som sagt så ser jag min stora naivitet i sammanhanget. Jag gillar den mannen privat, men inser nu att han upplevs som rolig, på gränsen till underhållande för många av er. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Haha!!

Jo du Svalander, du kanske skulle göra en sökning på ditt namn här och du kommer att förstå att här är du kanske inte så respekterad 😆

Du sägaer att "Allt fler studios använder dessa högtalare" , kan du ge några exempel? så man kan åka och lyssna!

Hej, Thomas Bergman här.

Här kommer en lista:

Paul Waaktaar-Savoy (A-ha) Norge

Musiksälskapet - Norge

Megafon - Norge

Norsk Filmstudio

Henrik Pansar Mastringstudio (jobbade med det senaste projektet med Nordman)

Reine Dahlberg (Mary Music) - Åmål

Lasse Andersson - Långa Näsan Produktion

Midtownstudion - Sveavägen, Stockholm

Jonas Beijerholm (World studios) - Malmö

m.fl.

OK Då finns de i World Studios, inte allt för långt borta om jag vill lyssna!

He, he...man kan ju alltid hoppas. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Nej, jag förstår faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat på dig men först en fråga inser du att audiosignaler är enormt mycket svagare än 230Volt? Inser du också att el & audiokablar är en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkällor har man? Om du gör det så förstår du...

Ge dig nu!

Kvittar vad för kablar du använder iom att du måste ta ström från ditt vägguttag som har sina brister (oftast stora sådana), blir aldrig bättre än den svagaste länken!

Förmodligen sitter du med Svalanderrekomenderade prylar iom att du försvarar honom så hårt, synd om dig i så fall!

Jag inser att man kan bli minsta sagt förbannad på en person som jag, som flaggar om en pryl som den vore självklart "bäst i världen". Jag ber om ursäkt för mitt något dåliga omdömme.

Men som du märker så har jag bara visat på ett exempel av omdömme, som här, från Josef. Det finns fler alternativa tyckanden att presentera...men det är sådana här situationer som bara brukar sluta i en meningslös prestigekamp. Men om ni i det här forumet kanske har en naturlig träffpunkt någonstans i landet så kan jag komma och låta er höra hur det låter?

Nej jag blir inte det minsta förbannad 😆

Men om nu tex Micke Tretow inte har lyssnat på dessa högtalare och ändå så används hans namn i eran reklam då blir man förstås tveksam!

För övrigt så kan jag inte se att jag som hemstudio ägare skulle ha någon som helst nytta av ett pat Hi Fi högtalare, eller tycker du att jag skulle ha någon som helst nytta av sådana?

Vill inte ha välljud utan vill höra sanningen ur ett par monitorer (hur grym sanningen än må vara 😆 )!

Nej, okej.

Dessa kostar nu en hel del och en del vill betala detta eftersom de har ett behov som gör inköpet meningsfullt. Din åsikt att lyssna på ett "normalt ljud" är konstigt, men jag vill inte ta i från dig det. Du är dess utom inte särskilt ensam om att tycka så.

Vet inte om du har någon erfarenhet av studiomonitorer men det kvittar om lyssnaren sitter med superhögtalare om vi som mixar musiken inte har mixat musiken bra och för att mixa bra behöver vi högtalare som talar om sanningen och inte högtalare som förskönar ljudet.

Sedan när mixaren gjort ett bra jobb så kan det naturligtvis vara roligt med ett par högtalare som förskönar ljudet ytterligare.

Vet inte vad dina högtalare kostar men ett par bra studiomoniter kostar en hel del oxå!

Jag kan ibland bli fraperad över hur en inspelning kan vara dåligt mixad, även från skivbolag som är högt respekterade för sin ljudkvalitet. Det jag då tänker är att teknikern faktiskt har gjort ett så bra jobb som möjligt men att han faktiskt inte har hört bristerna, då högtalarna inte varit tillräkligt bra. Vad tänker du om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att de flesta studios vill jobba med fasfel i signalkedjan, men fortfarande så är det ett faktum, att man arbetar lättare och spar tid (kundens utgifter) genom högtalare som dessa.

Men om högtalarna korrigerar fasfel och man då inte hör dom i mixen släck ju dessa ljud ut om man tex lyssnar i mono ( TV tex ) och då ger ju högtalarna inte en korrekt bild av ljudet utan korrigerar till fel som man bör korrigera i mixningen.

Visst dessa högtalare är säker jättebra men personligen skulle jag alldrig lägga ut 180 000 på ett par högtalare och jag tror inte att marknaden är särskilt stor på folk som skulle det.Köper heller ett par för 50 000 och lägger resten på akustikbehandling som är viktigare än högtalarna.Men smaken är som baken ..,,, 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag då tänker är att teknikern faktiskt har gjort ett så bra jobb som möjligt men att han faktiskt inte har hört bristerna, då högtalarna inte varit tillräkligt bra. Vad tänker du om det?

Då har han ju inte gjort ett bra jobb.

Däremot gåt det säkert att hitta brister i i stort sett varje mix om man lyssnar genom dina Superhögtalare MEN 99,9 % av världens befolkning gör inte det och i slutändan är det dom som är kunderna INTE audiofiler som påpekar brister på både det ena eller det andra i en låt men kan själv inte vare sig spela instrument eller micka upp en stärkare.

SÅ innan du rackar ned på folk som mixar på proffesionell nivå bör du göra en Reality check om vem som betalar deras räkningar. I en perfekt värld skulle inte formatet MP3 finnas och mixarna skulle kunna göras med dynamiska och inte så sönderkomprimerade men nu lever vi inte i en sådan värld.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag förstår faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat på dig men först en fråga inser du att audiosignaler är enormt mycket svagare än 230Volt? Inser du också att el & audiokablar är en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkällor har man? Om du gör det så förstår du...

Ge dig nu!

Kvittar vad för kablar du använder iom att du måste ta ström från ditt vägguttag som har sina brister (oftast stora sådana), blir aldrig bättre än den svagaste länken!

Förmodligen sitter du med Svalanderrekomenderade prylar iom att du försvarar honom så hårt, synd om dig i så fall!

Jag inser att man kan bli minsta sagt förbannad på en person som jag, som flaggar om en pryl som den vore självklart "bäst i världen". Jag ber om ursäkt för mitt något dåliga omdömme.

Men som du märker så har jag bara visat på ett exempel av omdömme, som här, från Josef. Det finns fler alternativa tyckanden att presentera...men det är sådana här situationer som bara brukar sluta i en meningslös prestigekamp. Men om ni i det här forumet kanske har en naturlig träffpunkt någonstans i landet så kan jag komma och låta er höra hur det låter?

Nej jag blir inte det minsta förbannad 😆

Men om nu tex Micke Tretow inte har lyssnat på dessa högtalare och ändå så används hans namn i eran reklam då blir man förstås tveksam!

För övrigt så kan jag inte se att jag som hemstudio ägare skulle ha någon som helst nytta av ett pat Hi Fi högtalare, eller tycker du att jag skulle ha någon som helst nytta av sådana?

Vill inte ha välljud utan vill höra sanningen ur ett par monitorer (hur grym sanningen än må vara 😆 )!

Nej, okej.

Dessa kostar nu en hel del och en del vill betala detta eftersom de har ett behov som gör inköpet meningsfullt. Din åsikt att lyssna på ett "normalt ljud" är konstigt, men jag vill inte ta i från dig det. Du är dess utom inte särskilt ensam om att tycka så.

Vet inte om du har någon erfarenhet av studiomonitorer men det kvittar om lyssnaren sitter med superhögtalare om vi som mixar musiken inte har mixat musiken bra och för att mixa bra behöver vi högtalare som talar om sanningen och inte högtalare som förskönar ljudet.

Sedan när mixaren gjort ett bra jobb så kan det naturligtvis vara roligt med ett par högtalare som förskönar ljudet ytterligare.

Vet inte vad dina högtalare kostar men ett par bra studiomoniter kostar en hel del oxå!

Jag kan ibland bli fraperad över hur en inspelning kan vara dåligt mixad, även från skivbolag som är högt respekterade för sin ljudkvalitet. Det jag då tänker är att teknikern faktiskt har gjort ett så bra jobb som möjligt men att han faktiskt inte har hört bristerna, då högtalarna inte varit tillräkligt bra. Vad tänker du om det?

Precis!!

Om jag tex sitter och mixar genom ett par Hi Fi högtalare kommer jag förmodligen att missa en massa information i ljudet, visstt kommer alla som har exakt samma högtalare som jag mixat genom få ett fantastiskt bra ljud men alla andra får ett sämre upplevt ljud.

Det finns naturligtvis en anledning till att det finns speciella högtalare framtagna till mixningsarbete!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan ibland bli fraperad över hur en inspelning kan vara dåligt mixad, även från skivbolag som är högt respekterade för sin ljudkvalitet. Det jag då tänker är att teknikern faktiskt har gjort ett så bra jobb som möjligt men att han faktiskt inte har hört bristerna, då högtalarna inte varit tillräkligt bra. Vad tänker du om det?

Kan du nämna en och vilken brist? Frågan kvarstår, vilka erkända studios i världen använder dina högtalare som du säljer? Vill egentligen inte lägga mig i, men får känslan av att vissa frågor undviker du. Varför kan man inte åka till world studios eller ringa dem och fråga ifall de har just de högtalarna? Eller så missuppfattade jag ditt svar. Jag menar, det är inte så svårt egentligen, nämn de studior som använder dem, och man kan kolla upp det. Nothing more to it.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Jag tror inte att de flesta studios vill jobba med fasfel i signalkedjan, men fortfarande så är det ett faktum, att man arbetar lättare och spar tid (kundens utgifter) genom högtalare som dessa.

Men om högtalarna korrigerar fasfel och man då inte hör dom i mixen släck ju dessa ljud ut om man tex lyssnar i mono ( TV tex ) och då ger ju högtalarna inte en korrekt bild av ljudet utan korrigerar till fel som man bör korrigera i mixningen.

Visst dessa högtalare är säker jättebra men personligen skulle jag alldrig lägga ut 180 000 på ett par högtalare och jag tror inte att marknaden är särskilt stor på folk som skulle det.Köper heller ett par för 50 000 och lägger resten på akustikbehandling som är viktigare än högtalarna.Men smaken är som baken ..,,, 😆

Ja, en anläggning med fasfel blir ju inte fasrätt genom någon högtalare, vad de än kostar....

Men dessa köper man endast om man ser ett eget behov av att ha dem. Jag respekterar din kommentar helt och fullt.

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
nämn de studior som använder dem, och man kan kolla upp det. Nothing more to it.

Varför undviker du att svara på denna fråga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...