Jump to content
Annons

[reklam] Inteligent Sound ger en ljudbild utan fasfel


audioexcitement (oregistrerad)

Recommended Posts

audioexcitement (oregistrerad)
Ja, det vore mycket roligt att få göra detta ihop med några av er. Om förslag finns så kanske jag kan möta upp dem.

Helt rätt tycker jag. Passar på att hälsa dig välkommen hit också, det blev nog lite knas från början. Kanske något för nästa IRL, så ni har någon aktivitet att göra 😛 Du får ursäkta om jag blev lite påstridig med min fråga, men som du själv skrev var det reklam och ett litet desperat försök. Men som IDF säger, så färgade högtalare är inget fel att mixa i. Sitter själv med Genelec som färgar, men passar mig väldigt bra. Ett test av högtalarna skulle vara kul att få se eller höra 😛

MVH

Anders

EDIT: Jag är väldigt snäll egentligen

Ja, faktiskt.

Men jag har en fråga som du kanske har överseende, eftersom jag inte kan era stormar här inne: Varför vill man få fram ett så fulländat resultat som möjligt med färgade högtalare? Då är ju möjligheten liten att uppleva resultatet, som det kommer låta för andra. Om man har färgad bas eller diskant så blir det ju för lite av dessa frekvenser i en naturtrogen anläggning...?

Det kan vara flera anledningar, men om jag jobbar 10 timmar i sträck med att mixa så kan en högtalare med för vass diskant bli jobbig i längden, men jag är givetvis medveten om detta och vet hur jag måste göra för att det skall låta bra i allas högtalare genom att jag lärt mig färgningen. När jag sedan kommer till slutresultatet så provlyssnar jag i flera högtalarpar innan det skickas på mastring, och där gör mastringsteknikern samma koll som jag med sin lyssning innan det tillslut hamnar på skiva. Sammanlagt kan man nog säga att jag provlyssnar i minst 5-8 olika stereoanläggningar innan jag skickar iväg den för mastring. Dock inte så exklusiva högtalare som du rekommenderade, men tillräcklig variation för att vara säker på min mix. Sedan kan jag även påpeka att jag aldrig uppnår perfekt resultat i mina öron utan måste hitta kompromisser längs hela vägen, jag har aldrig hört en skiva som jag tycker är perfekt ljud på, och jag har själv aldrig mixat något med perfekt ljud, men det är nog konstnären i mig som talar 🤪

MVH

Anders

EDIT: självklart kan jag inte tala för någon annan än mig själv.

Ja, där får jag faktiskt på ett enkelt sätt, insikt i hur du jobbar.

Och jag tror också att det fulländade ljudet inte finns. likt ett målsnöre so mman tillslut når fram till. Verkligheten finns bara i ett original....(sliten fras eller?...). Men däremot tycker de som arbetar med IS och liknande högtalarkonstruktioner att det går snabbare och att mer går att få grepp om i ljudbilden. Men detta är ju inte det är viktigaste för alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 151
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

thomas - jag är riktigt sugen på att höra de högtalarna om de verkligen stämmer så som du beskriver dom. 😛 är det i solna eller var fanns de nuigen?

btw - jag glömde bort att skicka dig länk på vad jag gör, du kan kolla in idf.carbonmade.com - där har jag en del bilder på mina arbeten!!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...