Jump to content
Annons

[reklam] Inteligent Sound ger en ljudbild utan fasfel


audioexcitement (oregistrerad)

Recommended Posts

audioexcitement (oregistrerad)

Officiellt svar på denna tråd från Studio /admin

---

Jag gör här en information om ett kvalitetsmärke som jag säljer i min butik men som jag privat tycker låter bättre än något jag har hört! // Thomas Bergman / musiker och hifibutiksägare:

Allt fler studios använder dessa högtalare på grund av att ljudet gör att det går ovanligt bra att mixa.

En 8-tummare sitter monterad på en 15-tumsbas som står på högkant. Hemligheten är filterkonstruktionen som låter optimalt om högtalaren står 10 cm från väggen.

Här kommer några referenser:

Referenser:

Ljudet blir aldrig onjutbart eller störande!

Bioljudet uppfattas mycket bra på samtliga sittplatser i salongen, även vid en blygsam ljudnivå. Ljudet blir aldrig onjutbart eller störande, inte ens vid de mest ljudstarka partierna. // Mats Kullander, projektledare Svensk Filmindustri

Högtalare från Intelligent Sound låter som inget annat!

Man kan tro att konstruktionen är enkel, man kan tro att elementen är billiga och enkla, man kan tro att lådorna är alldeles för veka (de låter odämpade då man knackar på dem), man kan tro att hörnen är alldeles för vassa och därmed skulle ställa till med difraktionsproblem, man kan tro att de inte kan stå så nära varandra och så nära väggen som vissa kunder och demonstrationer visar dem, man kan tro en hel massa om dessa högtalare - men om man lyssnar på dem hör man att nånting är helt annorlunda - helt annorlunda BRA!

De har en detaljskärpa, luftighet (äkta!), kropp i instrument och sångare, renhet, dynamik, mjukhet etc som jag aldrig tidigare hört i någon högtalare oavsett prisklass!

En av mina kunder sa (och jag tror han har rätt) att det är fråga om ett paradigmskifte vad gäller högtalarkonstruktion. Intelligent Sound har gjort något helt unikt som bland annat hänger ihop med ett helt annat sätt att se på ljudåtergivning. Det låter som om man hört det snacket förut men denna gången kan jag bara instämma - Det är något helt unikt!

Förutom det helt egenkonstruerade delningsfiltret som ger den annorlunda ljudupplevelsen så kan man också få reda på (om man frågar) att elementen är helt egenkonstruerade och ingalunda enkla - de har t ex alla samma mätvärden inom 0,1 dB vilker gör att man kan leverera ett helt 5.1system (som de gjorde till ett antal studios hos Norsk Filmstudio!) utan att behöva mäta ihop de olika högtalarna som de allra flesta konkurenter får göra - Högtalarna ÄR helt enkelt lika direkt från kartongen! Det finns en stor precision vid tillverkningen i de delar som påverkar ljudet!

Alla små detaljer är genomtänkta - magneterna i elementen är synnerligen kraftiga, elementkorgarna ser enkla ut men är garanterat väl avstämda till sitt ändamål osv osv. Man har helt enkelt tagit hänsyn till alla möjliga osynliga parametrar vid konstruktionen - parametrar som man alltså inte ser men som påverkar ljudkvaliteten. Jag har nu köpt ett par IS815 Pro och har det bästa ljud jag hört någonstans någongång!

ALLA IS högtalare har ISH (Intelligent Signal Handling) som är ett överbelasningsskydd med automatisk återställning. Kör du för hårt så tystnar helt enkelt högtalaren så länge överbelastningen pågår - dvs oftast endast för en kort sekund. Detta skydd är så effektivt att du helt enkelt inte KAN köra sönder högtalaren!!!

// Josef Svalander (respekterad man inom audio och HiFi)

Arbetet gick mycket snabbare när jag hörde allt så bra!

Först använde jag passiva studiomonitorer från Intelligent Sound och tyckte de var bra. Sen bytte jag till Intelligent Sound`s aktiva studiomonitorer och allt hördes omöjligt bra. Först blev jag lite orolig att jag skulle få lägga ner onödigt mycket tid i ljudarbetet eftersom alla detaljer kom fram så tydligt. Att det skulle krävas alltför mycket filande innan jag skulle bli nöjd.

I verkligheten blev det tvärt om. Arbetet gick mycket snabbare när jag hörde allt så bra. Vissa delar av ljudet behöver jag inte längre koncentrera mig på. När jag hör det färdiga resultatet finns allt där och det är bra dessutom.

Dessutom har jag ju ett stort mixerbord och det är bra med den breda stereobilden era högtalare ger. Jag behöver ju flytta på mig ibland. Där har ni lagt ett guldägg grabbar!" // Micke B Tretow, legendarisk ljudtekniker för bl.a. ABBA

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 151
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Haha!!

Jo du Svalander, du kanske skulle göra en sökning på ditt namn här och du kommer att förstå att här är du kanske inte så respekterad :rolleyes:

Du sägaer att "Allt fler studios använder dessa högtalare" , kan du ge några exempel? så man kan åka och lyssna!

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Haha!!

Jo du Svalander, du kanske skulle göra en sökning på ditt namn här och du kommer att förstå att här är du kanske inte så respekterad 😄

Du sägaer att "Allt fler studios använder dessa högtalare" , kan du ge några exempel? så man kan åka och lyssna!

Nej, Josef har faktiskt inget med inlägget att göra.

Ni får ringa mig om ni vill kolla.

Thomas Bergman

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som stör mig (och det otroligt mycket dessutom!) är att tillverkaren, som jag inte nämner vid namn här, använder Michael B Tretow`s namn i reklamen! Det bör han absolut inte göra tycker jag för jag har själv talat med Micke om både det ena och det andra, och vid ett tillfälle så frågade jag honom vad han tyckte om dessa högtalare. Om de verkligen är så pass bra som tillverkaren påstår. Micke sa då att han hade hört talas om högtalarna men att han aldrig har provat dem! När jag sedan nämnde att hans namn användes i syfte att sälja dessa högtalare på tillverkarens hemsida så blev han totalt paff och helt tyst!! Han förstod absoult ingenting och tyckte att det hela var otroligt fult gjort och att det var mycket märkligt beteende från tillverkarens sida. När jag kom hem så ringde jag upp Micke och citerade då vad som stod om hans "uttalande" och han blev alldeles mållös! Hela situationen smakade bara väldigt illa tyckte vi båda.

Näe....även om högtalarna kanske är bra (har själv inte provat dem) så är detta falsk marknadsföring, för det skulle ju vara lite märkligt att Micke ljuger mig rakt i ansiktet på mig tycker jag, för vad skulle han vinna på det? Inte ett dugg. Att utnyttja någons namn i offentlig marknadsföring tycker jag är ett riktigt lågvattenmärke och är moraliskt fel om man gör det utan att först ha talat med den som gäller. Det gör det hela att trovärdigheten går totalt förlorad för min del och det törs jag nog lova att det även gäller Michael B Tretow också! Dessutom så är detta otroligt klantigt gjort från tillverkarens sida eftersom han måste känna till att det tar tid att bygga upp ett namn och förtroende hos folk men att man lätt river densamma på bara några sekunder! Varför är han inte seriös på just den här punkten och frågar Micke först kan man ju undra? Och hur är det med Gert Palmqrantz "uttalande"? Är det samma sak där att han inte heller har lyssnat på dem eller känner till att hans namn används i detta sammanhang? Man börjar ju fundera, men jag tänker fråga honom vid nästa tillfälle. Högtalarna är säkert bra, men det är tråkigt och klantigt att marknadsföringen inte sker lika seriöst som själva högtalarbygget! Om tillverkaren hade skött marknadsföringen så vet jag att han hade sålt mycket mer än vad han gör idag. Jag vet flera än mig och Michael B Tretow som reagerar på tillverarens sätt att marknadsföra sig på och som därför faktiskt har blivit ivägskrämda. Jag har själv avstått från att ens lyssna på högtalarna just pga. av detta.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad är tanken med inlägget? Ett namn läggs ut på en Thomas Bergman. Är vitsen att vi ska googla det för att hitta firman i fråga? Uppmanas vi att ringa alla Thomas Bergman i landet? Finns för den delen 144 folkbokförda, dock ej tilltalsnamn för alla dessa så där kan vi spara oss några minuter i ringandet...

Edit: Såg nu att han är från Odensbacken. Inte alls långt dit härifrån. Finns denna mirakelprodukt där eller?

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som stör mig (och det otroligt mycket dessutom!) är att tillverkaren, som jag inte nämner vid namn här, använder Michael B Tretow`s namn i reklamen! Det bör han absolut inte göra tycker jag för jag har själv talat med Micke om både det ena och det andra, och vid ett tillfälle så frågade jag honom vad han tyckte om dessa högtalare. Om de verkligen är så pass bra som tillverkaren påstår. Micke sa då att han hade hört talas om högtalarna men att han aldrig har provat dem! När jag sedan nämnde att hans namn användes i syfte att sälja dessa högtalare på tillverkarens hemsida så blev han totalt paff och helt tyst!! Han förstod absoult ingenting och tyckte att det hela var otroligt fult gjort och att det var mycket märkligt beteende från tillverkarens sida. När jag kom hem så ringde jag upp Micke och citerade då vad som stod om hans "uttalande" och han blev alldeles mållös! Hela situationen smakade bara väldigt illa tyckte vi båda.

Näe....även om högtalarna kanske är bra (har själv inte provat dem) så är detta falsk marknadsföring, för det skulle ju vara lite märkligt att Micke ljuger mig rakt i ansiktet på mig tycker jag, för vad skulle han vinna på det? Inte ett dugg. Att utnyttja någons namn i offentlig marknadsföring tycker jag är ett riktigt lågvattenmärke och är moraliskt fel om man gör det utan att först ha talat med den som gäller. Det gör det hela att trovärdigheten går totalt förlorad för min del och det törs jag nog lova att det även gäller Michael B Tretow också! Dessutom så är detta otroligt klantigt gjort från tillverkarens sida eftersom han måste känna till att det tar tid att bygga upp ett namn och förtroende hos folk men att man lätt river densamma på bara några sekunder! Varför är han inte seriös på just den här punkten och frågar Micke först kan man ju undra? Och hur är det med Gert Palmqrantz "uttalande"? Är det samma sak där att han inte heller har lyssnat på dem eller känner till att hans namn används i detta sammanhang? Man börjar ju fundera, men jag tänker fråga honom vid nästa tillfälle. Högtalarna är säkert bra, men det är tråkigt och klantigt att marknadsföringen inte sker lika seriöst som själva högtalarbygget! Om tillverkaren hade skött marknadsföringen så vet jag att han hade sålt mycket mer än vad han gör idag. Jag vet flera än mig och Michael B Tretow som reagerar på tillverarens sätt att marknadsföra sig på och som därför faktiskt har blivit ivägskrämda. Jag har själv avstått från att ens lyssna på högtalarna just pga. av detta.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jag är bra nyfiken på vem du är Ludgo?

Är eller har du varit kund på DLX?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha!!

Jo du Svalander, du kanske skulle göra en sökning på ditt namn här och du kommer att förstå att här är du kanske inte så respekterad 😲

Du sägaer att "Allt fler studios använder dessa högtalare" , kan du ge några exempel? så man kan åka och lyssna!

Nej, Josef har faktiskt inget med inlägget att göra.

Ni får ringa mig om ni vill kolla.

Thomas Bergman

http://www.svalander.se/shoppen/intelligentsound.htm 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Okay, jag bara undrade för jag vet inte varför Herr Svalanders namn nämns så ofta i den här tråden, men om det är någon som tror att det är han som är tillverkaren så är det i varje fall helt fel. Vem tillverkaren är tänker jag dock inte tala om eftersom jag inte vill medverka till att göra reklam för just den tillverkaren.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mailade faktiskt Svalander för ett tag sedan och bad honom sluta upp med att sprida en massa båg som vissa faktiskt går på. Det är på allvar synd om folk som lägger ut tiotusentals kronor på en strömsladd till sin HiFi-anläggning.

Gosse om jag blev förvånad när han faktiskt svarade och faktiskt skällde på mig för min åsikt och för att jag överhuvudtaget kunde misstro honom och hans humbugfirma.

Audiofiler är ett skumt släkte (inte dig inräknat Claes 😏), inte bara är de omusikaliska, de är dumma i huvet också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag mailade faktiskt Svalander för ett tag sedan och bad honom sluta upp med att sprida en massa båg som vissa faktiskt går på. Det är på allvar synd om folk som lägger ut tiotusentals kronor på en strömsladd till sin HiFi-anläggning.

Gosse om jag blev förvånad när han faktiskt svarade och faktiskt skällde på mig för min åsikt och för att jag överhuvudtaget kunde misstro honom och hans humbugfirma.

Audiofiler är ett skumt släkte (inte dig inräknat Claes 😏), inte bara är de omusikaliska, de är dumma i huvet också!

Ungefär som den genomsnittlige musikern då!

Vilket båg sprider Svalander? Han säljer ju massvis av vettiga prylar och tillbehör plus en del som kan diskuteras men båg? Det är ju inte han som tillverkar eller hypar de tveksamma produkterna utan reputabla hifitidningar och användare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Just snordyra nätkablar har jag oerhört svårt att förstå hur folk kan gå på... 😏

Hur bra tror de att strömkablarna är mellan Ringhals och deras vägguttag! 😉

Har man en anläggning som kostar 500.000:- så är 10.000 för en nätkabel småpengar och en rejäl strömkabel ger ofta en hörbar förbättring och har en väldigt hög mekanisk kvalitet vilket motverkar brum och andra störningar, kanske inte värt 10.000 för de flesta men har man råd och inte vill kompromissa ser jag behovet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just snordyra nätkablar har jag oerhört svårt att förstå hur folk kan gå på... 😏

Hur bra tror de att strömkablarna är mellan Ringhals och deras vägguttag! 😉

Har man en anläggning som kostar 500.000:- så är 10.000 för en nätkabel småpengar och en rejäl strömkabel ger ofta en hörbar förbättring och har en väldigt hög mekanisk kvalitet vilket motverkar brum och andra störningar, kanske inte värt 10.000 för de flesta men har man råd och inte vill kompromissa ser jag behovet.

Kan du ge mig några vetenskapliga argument för dina påståenden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Kan du ge mig några vetenskapliga argument för dina påståenden?

Ganska grundläggande att bättre skärmade kablar ger lägre störnivåer totalt och har man en anläggning som kan och SKA spelas högt så vill man ju ha så få störningar som möjligt ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ge mig några vetenskapliga argument för dina påståenden?

Ganska grundläggande att bättre skärmade kablar ger lägre störnivåer totalt och har man en anläggning som kan och SKA spelas högt så vill man ju ha så få störningar som möjligt ....

Och "störningarna" som kommer in via elkabeln innan denna ”deluxe-kabel” då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Kan du ge mig några vetenskapliga argument för dina påståenden?

Ganska grundläggande att bättre skärmade kablar ger lägre störnivåer totalt och har man en anläggning som kan och SKA spelas högt så vill man ju ha så få störningar som möjligt ....

Och "störningarna" som kommer in via elkabeln innan denna ”deluxe-kabel” då?

Tror inte du förstår riktigt "deluxekablarnas" funktion är b.l.a. att de inte ska störa audiokablarna/signalerna ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej, jag förstår faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat på dig men först en fråga inser du att audiosignaler är enormt mycket svagare än 230Volt? Inser du också att el & audiokablar är en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkällor har man? Om du gör det så förstår du...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag förstår faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat på dig men först en fråga inser du att audiosignaler är enormt mycket svagare än 230Volt? Inser du också att el & audiokablar är en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkällor har man? Om du gör det så förstår du...

...att 10000 kr på en el-kabel är helt bortkastade pengar! 🙂

Jag förstår att ni, om ni köpt en el-sladd för tio papp, aldrig kommer att kunna erkänna för er själv att ni blivit så blåst.

God natt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej, jag förstår faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat på dig men först en fråga inser du att audiosignaler är enormt mycket svagare än 230Volt? Inser du också att el & audiokablar är en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkällor har man? Om du gör det så förstår du...

...att 10000 kr på en el-kabel är helt bortkastade pengar! 🙂

Jag förstår att ni, om ni köpt en el-sladd för tio papp, aldrig kommer att kunna erkänna för er själv att ni blivit så blåst.

Som sagt har man råd och gillar högsta kvalitet och finish så handlar det inte om att någon blivit blåst, dessutom så ingår ju dessutom ofta kablar i anläggningspriset om man köper en anläggning, billig som dyr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag förstår faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat på dig men först en fråga inser du att audiosignaler är enormt mycket svagare än 230Volt? Inser du också att el & audiokablar är en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkällor har man? Om du gör det så förstår du...

Ge dig nu!

Kvittar vad för kablar du använder iom att du måste ta ström från ditt vägguttag som har sina brister (oftast stora sådana), blir aldrig bättre än den svagaste länken!

Förmodligen sitter du med Svalanderrekomenderade prylar iom att du försvarar honom så hårt, synd om dig i så fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag förstår faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat på dig men först en fråga inser du att audiosignaler är enormt mycket svagare än 230Volt? Inser du också att el & audiokablar är en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkällor har man? Om du gör det så förstår du...

Kanske bortkastat som du säger men ge en länk istället till en vetenskaplig och oberoende test så kan du ju enkelt bevisa att du har rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...