Jump to content
Annons

[reklam] Inteligent Sound ger en ljudbild utan fasfel


audioexcitement (oregistrerad)

Recommended Posts

Visst, de inkluderar en del saker som nämnt, men de är fortfarande långt ifrån ngt som jag skulle rekommendera för studio!

För småstudio så är de flesta billiga monitorer fullt tillräckliga, sen så beror ju hur de till stor del verkligen låter i studion på hur akustiken i rummet är ändå...

Really sant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 151
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Fredrik Karlsson - det verkar som om du har världens i särklass renaste studiomonitorer, vad har du för några?

Vad får dig att tro att jag skulle ha världens i särklass renaste studiomonitorer?

Är det bara för att jag hellre använder studiomonitorer istället för Hi Fi högtalare?

I vilket fall så har jag ett par Event 20/20p som jag köpte för 6-7 år sedan!

Med tanke på att du sitter med Event-lådor så tycker jag att du kanske bör revidera dina uttalanden och kanske tänka igenom varför man väljer att köpa dyrare högtalare. Event:erna kanske funkar för dig att mixa med, men de är sannerligen inte rena, och låter tusan i mig inte rakare än ett par riktigt bra HiFi-högtalare...!!!

Oj!!

Visste inte att Event var så kassa!

Betalde rätt mycket för dom då för 6-7 år sedan, på den tiden hade de inte börjat med billiga monitorer för 3000-4000:- som man kan hitta idag men det kommer väl inte du ihåg för du var väl bara 13-14år då!

Konstigt att de stora studiorna inte gått över till Hi Fi högtalare då eftersom de är så bra enligt dig!

Var det inte du som hade de där Hi Fi högtalarna som man köper i byggsats för nån tusing? Hur kan de vara bra när alla andra högtalare under 10 000:- är så dåliga?

I vilket fall så kommer jag inte byta upp mig på monitor sida föränns jag har fixat allt annat i rummet som kan förbättra lyssningen etc..

Event är marknadsförda som studiohögtalare, men personligen skulle jag aldrig rekommendera dom till ngn som ska köpa högtalare till studion, då de i min bemärkelse endast är hemmastereohögtalare som är skärmade. precis som jag skrev ovan!

Har du hört Event 20/20p ?

Alltså du behöver inte gilla Event men överdriver du inte lite när du kallar dom "hemmastereohögtalare som är skärmade"?

Och jag påstår inte på nåt vis att de skulle vara superhögtalare men hemmastereoh...... Nja..

Jepps! Jag har gört Event 20/20 och event 20/20BAS, tycker dom låter peck, men det är ju va jag tycker. väldigt finkäsnligt ämne överlag.

nåväl. jag tycker vad jag vill. så det så.. 🙂

tyckte det passade med ett riktigt trotsålderargument där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrik Karlsson - det verkar som om du har världens i särklass renaste studiomonitorer, vad har du för några?

Vad får dig att tro att jag skulle ha världens i särklass renaste studiomonitorer?

Är det bara för att jag hellre använder studiomonitorer istället för Hi Fi högtalare?

I vilket fall så har jag ett par Event 20/20p som jag köpte för 6-7 år sedan!

Med tanke på att du sitter med Event-lådor så tycker jag att du kanske bör revidera dina uttalanden och kanske tänka igenom varför man väljer att köpa dyrare högtalare. Event:erna kanske funkar för dig att mixa med, men de är sannerligen inte rena, och låter tusan i mig inte rakare än ett par riktigt bra HiFi-högtalare...!!!

Oj!!

Visste inte att Event var så kassa!

Betalde rätt mycket för dom då för 6-7 år sedan, på den tiden hade de inte börjat med billiga monitorer för 3000-4000:- som man kan hitta idag men det kommer väl inte du ihåg för du var väl bara 13-14år då!

Konstigt att de stora studiorna inte gått över till Hi Fi högtalare då eftersom de är så bra enligt dig!

Var det inte du som hade de där Hi Fi högtalarna som man köper i byggsats för nån tusing? Hur kan de vara bra när alla andra högtalare under 10 000:- är så dåliga?

I vilket fall så kommer jag inte byta upp mig på monitor sida föränns jag har fixat allt annat i rummet som kan förbättra lyssningen etc..

Event är marknadsförda som studiohögtalare, men personligen skulle jag aldrig rekommendera dom till ngn som ska köpa högtalare till studion, då de i min bemärkelse endast är hemmastereohögtalare som är skärmade. precis som jag skrev ovan!

Har du hört Event 20/20p ?

Alltså du behöver inte gilla Event men överdriver du inte lite när du kallar dom "hemmastereohögtalare som är skärmade"?

Och jag påstår inte på nåt vis att de skulle vara superhögtalare men hemmastereoh...... Nja..

Jepps! Jag har gört Event 20/20 och event 20/20BAS, tycker dom låter peck, men det är ju va jag tycker. väldigt finkäsnligt ämne överlag.

nåväl. jag tycker vad jag vill. så det så.. 🙂

tyckte det passade med ett riktigt trotsålderargument där.

OK du får naturligtvis tycka vad du vill!

När du säger att de låter som hemmastereohögtalare menar du då sådana man hittar på On Off eller menar du sådana som trådskaparen säljer eller menar du kanske något mitt i mellan?

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle nog säga som ett mellanting mellan ICA och OnOff, men med en uns av tydligare mellanregister!

Haha!

Skulle kanske skicka ett ex av Ica´s högtalare till Mixmagazine för test:

Mix Magazine Review of the Event 20/20P Direct Field Studio Monitors:

“Given all of the near-field speakers currently available, one might reasonably ask why any company would wish to create more. In the case of the 20/20 Series monitors the answer is simple: At around a grand for the 20/20P nothing in the price range can touch them”

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle nog säga som ett mellanting mellan ICA och OnOff, men med en uns av tydligare mellanregister!

Haha!

Skulle kanske skicka ett ex av Ica´s högtalare till Mixmagazine för test:

Mix Magazine Review of the Event 20/20P Direct Field Studio Monitors:

“Given all of the near-field speakers currently available, one might reasonably ask why any company would wish to create more. In the case of the 20/20 Series monitors the answer is simple: At around a grand for the 20/20P nothing in the price range can touch them”

det är trots allt bara vad recensenten tycker, och inte ngt objektivt alls i det citatet!

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle nog säga som ett mellanting mellan ICA och OnOff, men med en uns av tydligare mellanregister!

Haha!

Skulle kanske skicka ett ex av Ica´s högtalare till Mixmagazine för test:

Mix Magazine Review of the Event 20/20P Direct Field Studio Monitors:

“Given all of the near-field speakers currently available, one might reasonably ask why any company would wish to create more. In the case of the 20/20 Series monitors the answer is simple: At around a grand for the 20/20P nothing in the price range can touch them”

det är trots allt bara vad recensenten tycker, och inte ngt objektivt alls i det citatet!

Nej naturligtvis är det bara vad han tycker men man hoppas att han vet lite när han sitter på Mix magazine som recensent!

Sedan när jag läser tidigare inlägg här så ser jag att du skriver att jag vill ha "rena" högtalare, inte sant .. jag vill ha högtalare som visar vad som är dåligt i en mix och inte hägtalare som korrigerar och förskönar, det är väl det man kallar en björntjänst!

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle nog säga som ett mellanting mellan ICA och OnOff, men med en uns av tydligare mellanregister!

Haha!

Skulle kanske skicka ett ex av Ica´s högtalare till Mixmagazine för test:

Mix Magazine Review of the Event 20/20P Direct Field Studio Monitors:

“Given all of the near-field speakers currently available, one might reasonably ask why any company would wish to create more. In the case of the 20/20 Series monitors the answer is simple: At around a grand for the 20/20P nothing in the price range can touch them”

det är trots allt bara vad recensenten tycker, och inte ngt objektivt alls i det citatet!

För övrigt så är naturligtvis artiklen mycket längre och djupare, detta var bara sammanfattningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemskt vad den här tråden hann dra iväg innan jag fick tillfälle att svara... 🙂

Audiofiler är ett skumt släkte (inte dig inräknat Claes 🙂)

...men jag är ingen äkta audiofil. 😉 Min surroundreceiver ligger ju bara på ca 16000:- och front+center-högtalarna bara på ca 19000:-/st... 🙂 Har inte heller några "audiofilkablar", eftersom jag inte tror på det svamlet - men bara för att stilla min egen nyfikenhet så ska jag bygga högtalarkablar med R/C-filter enligt beskrivning från LTS, som ska göra att slutstegen får en jämnare impedans att jobba mot. Misstänker att det inte blir någon nämnvärd skillnad, men att lägga ett par hundringar på att testa, är ju ingen katastrof. Det är ju ändå långt kvar till de löjliga priser som förekommer i "audiofil"-sammanhang... 😉

Jag har faktiskt "lite" dyrare högtalare till HiFi-lyssningen, än jag har i studion, där monitorer+sub bara väger in på ca 30000:- tillsammans - så jag får väl se om jag kan få råd med ett par S3A till studion så småningom... 🥰

Sedan angående reklaminnehållet, så är det enligt min mening väldigt osnyggt att lägga ut en så uppenbar reklamtext som gjordes i första inlägget i tråden - och jämfört med det så var kritiken mot mig för en tid sedan att likna vid en storm i ett vattenglas... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan angående reklaminnehållet, så är det enligt min mening väldigt osnyggt att lägga ut en så uppenbar reklamtext som gjordes i första inlägget i tråden - och jämfört med det så var kritiken mot mig för en tid sedan att likna vid en storm i ett vattenglas... 🙂

Jag förstår dig Claes, och jag tror nog iaf att de flesta här tog ställning till att reklam inte var okej, tipsa är en annan sak om man även återger att man har personligt intresse för att det man tipsar om skall sälja, det kan ju faktiskt vara så....lyssna och häpna, att även en återförsäljare kan ha värdefulla tips, även om han eller hon personligen säljer sakerna. 🙂😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle nog säga som ett mellanting mellan ICA och OnOff, men med en uns av tydligare mellanregister!

Haha!

Skulle kanske skicka ett ex av Ica´s högtalare till Mixmagazine för test:

Mix Magazine Review of the Event 20/20P Direct Field Studio Monitors:

“Given all of the near-field speakers currently available, one might reasonably ask why any company would wish to create more. In the case of the 20/20 Series monitors the answer is simple: At around a grand for the 20/20P nothing in the price range can touch them”

det är trots allt bara vad recensenten tycker, och inte ngt objektivt alls i det citatet!

Nej naturligtvis är det bara vad han tycker men man hoppas att han vet lite när han sitter på Mix magazine som recensent!

Sedan när jag läser tidigare inlägg här så ser jag att du skriver att jag vill ha "rena" högtalare, inte sant .. jag vill ha högtalare som visar vad som är dåligt i en mix och inte hägtalare som korrigerar och förskönar, det är väl det man kallar en björntjänst!

jo,jag har inte kritiserat hans förmåga att lyssna eller bedömma, det är förhoppningsvis hans yrke!

precis så som du skriver kännetecknar i mina ögon ett par rena högtalare. vad är det som är konstigt med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan angående reklaminnehållet, så är det enligt min mening väldigt osnyggt att lägga ut en så uppenbar reklamtext som gjordes i första inlägget i tråden - och jämfört med det så var kritiken mot mig för en tid sedan att likna vid en storm i ett vattenglas... 🙂

Jag förstår dig Claes, och jag tror nog iaf att de flesta här tog ställning till att reklam inte var okej, tipsa är en annan sak om man även återger att man har personligt intresse för att det man tipsar om skall sälja, det kan ju faktiskt vara så....lyssna och häpna, att även en återförsäljare kan ha värdefulla tips, även om han eller hon personligen säljer sakerna. 🙂😄

MVH

Anders

Men jag vet att Claes bruka erbjuda gruppköp till bra priser om man blir rätt antal personer på ett annat forum, tycker det hade varit bra om han kunnat göra det här oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle nog säga som ett mellanting mellan ICA och OnOff, men med en uns av tydligare mellanregister!

Haha!

Skulle kanske skicka ett ex av Ica´s högtalare till Mixmagazine för test:

Mix Magazine Review of the Event 20/20P Direct Field Studio Monitors:

“Given all of the near-field speakers currently available, one might reasonably ask why any company would wish to create more. In the case of the 20/20 Series monitors the answer is simple: At around a grand for the 20/20P nothing in the price range can touch them”

det är trots allt bara vad recensenten tycker, och inte ngt objektivt alls i det citatet!

Nej naturligtvis är det bara vad han tycker men man hoppas att han vet lite när han sitter på Mix magazine som recensent!

Sedan när jag läser tidigare inlägg här så ser jag att du skriver att jag vill ha "rena" högtalare, inte sant .. jag vill ha högtalare som visar vad som är dåligt i en mix och inte hägtalare som korrigerar och förskönar, det är väl det man kallar en björntjänst!

jo,jag har inte kritiserat hans förmåga att lyssna eller bedömma, det är förhoppningsvis hans yrke!

precis så som du skriver kännetecknar i mina ögon ett par rena högtalare. vad är det som är konstigt med det?

Konstigt vet jag inte men mina högtalare är inte "rena" (som du vet) men jag hittar lätt om något är knas i dom, iofs så har jag ägt dem i massor av år och lärt mig dem!

Men jag hade gärna ägt ett par Adam 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan angående reklaminnehållet, så är det enligt min mening väldigt osnyggt att lägga ut en så uppenbar reklamtext som gjordes i första inlägget i tråden - och jämfört med det så var kritiken mot mig för en tid sedan att likna vid en storm i ett vattenglas... 🙂

Jag förstår dig Claes, och jag tror nog iaf att de flesta här tog ställning till att reklam inte var okej, tipsa är en annan sak om man även återger att man har personligt intresse för att det man tipsar om skall sälja, det kan ju faktiskt vara så....lyssna och häpna, att även en återförsäljare kan ha värdefulla tips, även om han eller hon personligen säljer sakerna. 🙂😄

MVH

Anders

Men jag vet att Claes bruka erbjuda gruppköp till bra priser om man blir rätt antal personer på ett annat forum, tycker det hade varit bra om han kunnat göra det här oxå!

Det är aldrig fel, men frågan är om det skulle vara okej att "värva" kunder, som exempelvis första inlägget i denna tråd syftade till, i så fall är det bättre att om det är några som vill ha något som en medlem här säljer, så tar de kontakt med den personen själva. Då är det en annan sak tycker jag, för då har de bestämt sig för denna pryl och om det sedan hjälper en medlem här på forumet är väll det bara bra? eller?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan angående reklaminnehållet, så är det enligt min mening väldigt osnyggt att lägga ut en så uppenbar reklamtext som gjordes i första inlägget i tråden - och jämfört med det så var kritiken mot mig för en tid sedan att likna vid en storm i ett vattenglas... 🙂

Jag förstår dig Claes, och jag tror nog iaf att de flesta här tog ställning till att reklam inte var okej, tipsa är en annan sak om man även återger att man har personligt intresse för att det man tipsar om skall sälja, det kan ju faktiskt vara så....lyssna och häpna, att även en återförsäljare kan ha värdefulla tips, även om han eller hon personligen säljer sakerna. 🙂😄

MVH

Anders

Men jag vet att Claes bruka erbjuda gruppköp till bra priser om man blir rätt antal personer på ett annat forum, tycker det hade varit bra om han kunnat göra det här oxå!

Det är aldrig fel, men frågan är om det skulle vara okej att "värva" kunder, som exempelvis första inlägget i denna tråd syftade till, i så fall är det bättre att om det är några som vill ha något som en medlem här säljer, så tar de kontakt med den personen själva. Då är det en annan sak tycker jag, för då har de bestämt sig för denna pryl och om det sedan hjälper en medlem här på forumet är väll det bara bra? eller?

MVH

Anders

Jo inlägget här var ju bara en försäljnings grej och hans först inlägg!

Men i Claes fall så ser man ofta att han svarar och hjälper folk med vad de skall ha och sedan så återkommer dom med att "Nu har jag köpt det du rekommenderade på MB tack för hjälpen", speciellt när det gäller mikrofoner så sitter de och lyssnar på hans micksite som han lagt en massa tid på för att sedan gå till Jam och handla.

Men det är klart att skall en få så skall alla få och då blir det väl kaos till sist!

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att de stora studiorna inte gått över till Hi Fi högtalare då eftersom de är så bra enligt dig!

Alla professionella studior använder vanliga hi-fi högtalare i sin lyssning! Dessa högtalare är en viktig del i arbetet och är därför ett självklart verktyg i setupen.

Att dessa högtalare inte omnämns i studions utrustninglista betyder inte att dessa inte finns eller används! Men man använder naturligtvis olika verktyg för olika ändamål. Hi-fi högtalarna används inte som en huvudmonitorer utan som en kompletterande lyssning. En bra slutmix ska ju låta bra i alla typer av ljudanläggningar och för att försäkra sig om en så bra slutmix som möjligt så använder man flera sorters lyssningssystem. Ett par huvudmonitorer och en men oftast 2-4 kompletterande högtalarsystem. Utöver dessa har man i regel minst ett par vanliga hi-fi högtalare också. Ofta i ett relaxroom tillsammans med en vanlig "Svensson-anläggning". Små datorhögtalare för kanske 500 kr förekommer också väldigt ofta. Denna ljudkontroll är oerhört viktig för en ljudtekniker och sker ofta sist i kedjan av alla kontroller som sker innan materialet skickas iväg till mastring. Själv använder jag 4 högtalarpar i min lilla studio som jag ständigt gör A/B-test mellan under mixningen. När jag sedan gör en sista slutkontroll på det mixade ljudet så har jag ytterligare 7 ljudanläggningar i nära anslutning till studion. Detta kanske låter överdrivet i mångas öron, men faktum är att detta är ett fullkomligt vanligt arbetsförfarande även hos de allra största studiorna världen över! Man vågar helt enkelt inte låta bli att göra den här sortens dubbelkoll innan man släpper iväg materialet för mastring och tryck. Att behöva mixa om kostar. Att en del har 5 anläggningar att lyssna på och en del 7 eller kanske 12 är en helt annan sak, men det spelar egentligen mindre roll. Poängen är ju att man i dessa lyssningsfall bara gör mycket snabba och korta lyssningar för att skaffa sig en övergripande bild över hur det låter hemma hos folk. Lyssnings-sättet skiljer sig alltså drastiskt med hur man lyssnar när man t.ex. mixar i huvudmonitorerna. Att säga att de stora studiorna inte har gått över till hi-fi-högtalare stämmer därför alltså inte. Tvärtom så har de "gått över" till hi-fi högtalare för många år sedan. Det har de gjort sedan det har funnits det som vi kallar för hi-fi. Just som en komplitering. Det finns studiomonitorer som kostar ca. 350.000 kr. Styck alltså! Jag har själv jobbat i flera studios som använder dessa, men även dessa kanonhögtalare kräver ett eller helst flera kompletterande högtalarsystem i den professionella studion.

Om det sedan är så att man använder hi-fi högtalare, billiga studiomonitorer för 4000 kr/paret eller ett par för 40.000 kr spelar på ett sätt lite mindre roll för de vanliga dödliga. Behovet här ser ju annorlunda ut än för den stora och fullt professionella stiudion. Det som är betydligt viktigare är då istället att man verkligen lär sig den lyssning som man har. Hur den lyssningen som man har arbetar och att man lär känna dess egenskaper alltså. Även om det självklart är bra att ha en så bra lyssning som möjligt. Egentligen är det samma sak med akustiken. Det viktigaste för den mindre och vanliga hemstudion är att man framför allt lär sig rummets egenskaper.Bristerna går i regel att kompensera en hel del alternativt att leva med. Personligen så tycker jag att allt detta snack om akustikkontoll med absorbenter hit och dit är helt rätt rent principiellt. Men för den vanliga hemstudion så är det oftast (dock inte alltid) överkurs även om det är väldigt bra att bli medveten om akustikproblem och att öka sin kunskap om akustikens betydelse. Varför tycker jag att det är överkurs då? Jo, för att mixandets konst är en förbannat stor och svår konst som tar massor av år att behärska på ett riktigt bra sätt vilket innebär att det i regel finns en hel del kvar att lära och utveckla när det gäller EQ-hantering mm. Det finns alltså väldigt mycket som man kan åtstadkomma enbart med detta innan man börjar lägga alltför stora pengar på speciallösningar som mest gynnar de som säljer dessa produkter menar jag. Faktum är att man kan komma väldigt långt med filtar, möbler gardiner, bokyllor, vanliga akustikskivor och/eller markskivor och mineralull. Däremot duger inte detta resonemang om akustikbehandling för den mer professionella studion eller den som har lite högre ambitioner och kunskaper, men hur många av oss här på forumet som har just detta professionella (eller nästintill) kravet och behovet? Det kryllar av kanonbra och välljudande inspelningar som är inspelade under de enklaste hemstudio-förhållanden men som man inte kan höra det på vid en lyssning. Mycket sitter i den som rattar också, men det tycks finnas en tro eller kanske en vilja att dyrbara grejer ska lösa alla problem åt oss. Fabrikstillverkade akustikbehandlings-system är tycker jag jättebra för den som är beredd att betala för det, men man kan klara sig med beytligt billigare medel än så i hemstudion. Många gånger tror jag att en del skulle vinna på att lära sig mer om respektive instrument, mikrofonplacering och hela ljudhanteringen i mixern istället. Där finns det ofta mycket att hämta som skulle kunna ge en mycket stor effekt i slutändan. Detta gäller kanske inte minst mig själv.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla professionella studior använder vanliga hi-fi högtalare i sin lyssning!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jo jag vet detta, har tom sett billiga bilhögtalare i studior!

Men nu var det väl mest tal om högtalare att göra den riktiga mixen i ?

Iofs så var det väl oxå därför som Abbey Road har Hi Fi högtalare i sina studior!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla professionella studior använder vanliga hi-fi högtalare i sin lyssning!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jo jag vet detta, har tom sett billiga bilhögtalare i studior!

Men nu var det väl mest tal om högtalare att göra den riktiga mixen i ?

Iofs så var det väl oxå därför som Abbey Road har Hi Fi högtalare i sina studior!

Jo, men vissa hi-fi högtalare kan vara så pass bra att de går att ha som huvudmonitorer. Man kan ju tom.ha bilstereohögtalare som huvudmonitorer! Allt beror ju på ens egna krav, ekonomi, hur väl man kan alla egenskaper i sin studio och inte minst om kunskap.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla professionella studior använder vanliga hi-fi högtalare i sin lyssning!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jo jag vet detta, har tom sett billiga bilhögtalare i studior!

Men nu var det väl mest tal om högtalare att göra den riktiga mixen i ?

Iofs så var det väl oxå därför som Abbey Road har Hi Fi högtalare i sina studior!

Jo, men vissa hi-fi högtalare kan vara så pass bra att de går att ha som huvudmonitorer. Man kan ju tom.ha bilstereohögtalare som huvudmonitorer! Allt beror ju på ens egna krav, ekonomi, hur väl man kan alla egenskaper i sin studio och inte minst om kunskap.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Jo jag skrev tidigare oxå att alla väljer vad de gillar, finns liksom inte nån lag när det gäller personlig smak!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också så, att när man kommer upp på Hi-End, så är faktiskt målet både för monitorer och HiFi, att ge en så verklighetstrogen återgivning som möjligt - så i höga prisklasser är det egentligen väldigt liten (om någon) skillnad mellan monitorer och HiFi.

När gemene man pratar om HiFi, så menar de oftast stormarknads-hifi, där högtalarna är gjorda för att låta "fett" och "mäktigt", snarare än verklighetstroget (precis som väldigt många billiga "monitorer"). Om man skulle försöka sälja riktig HiFi till en normalkund, så undrar de förmodligen varför man inte trycker in "magic surround", loudness och kopplar in en eq med hängmatte-eq... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser en klar skillnad i att bråka om monitorer än att säga någons musik är skit. Hade varit annorlunda om du sagt, lyssnade på dina låtar, tyckte inte ditt ljud va så bra så dina monitorer kanske inte heller är så bra då. Det är inte meningen att vara polis, men hela er diksussion börjar spåra ur, och jag gick väll emellan som den där killen som går emellan bråk på stan och slutar med att han får båda på sig istället. Men visst, kör ert race om ni vill, tycker bara det är tråkigt att behöva bråka.

Peace!

Jag håller med! Och ibland måste man gå in och vara en små-polis eftersom alla inte alltid tar eget ansvar. Ansvar måste vi alla ta och agera på ett vuxet och respektabelt sätt. Vi måste alla hjälpa till att hålla en värdig ton och nivå på forumet och vi kan inte lasta över precis allt ansvar på forumets ägare och/eller ansvariga. Björn kan inte göra allt och ska heller inte behöva göra det för att nivån ibland sjunker till en sandlådenivå! Om det sedan är Björn eller annan som sitter som ansvarig skiter jag fullständigt i, för principen är den att vi alla måste hjälpa till. Det är det primära. Det här forumet är inte Björns forum utan det är vårt och blir därför vad vi gör det till!

Det är vi som bestämmer. Du och jag plus alla andra medlemmar. Hur vill vi ha det?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ludgo-Pelle!

Nja just nu är det du som bestämmer, eftersom DU avgör vad som får diskuteras och i vilken ton det får diskuteras på detta forum!

Jag och IDF har pratat via PM funktionen och vi har komit fram till att vi har olika åsikter men att vi inte behöver gaffla om det här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag vill påstå att min uttalande om att Event gör ICAhögtalare inte är riktigt sanningsenligt. Det jag menar är att de inte platsar in på min lista med högtalare godkända som "studiomonitorer"!!!

Inte menat att ngn ska bli förbannad för att jag yttrar mig om det, men jag kommer inte överens med dom högtalarna helt enkelt!

gnatt gott folk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag vill påstå att min uttalande om att Event gör ICAhögtalare inte är riktigt sanningsenligt. Det jag menar är att de inte platsar in på min lista med högtalare godkända som "studiomonitorer"!!!

Inte menat att ngn ska bli förbannad för att jag yttrar mig om det, men jag kommer inte överens med dom högtalarna helt enkelt!

gnatt gott folk!

Vilken tur att alla inte behöver följa din lista på hur du anser monitorer skall låta..

Kanske därför vi hör så många olika ljudbilder i musiken 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Ja, det vore mycket roligt att få göra detta ihop med några av er. Om förslag finns så kanske jag kan möta upp dem.

Helt rätt tycker jag. Passar på att hälsa dig välkommen hit också, det blev nog lite knas från början. Kanske något för nästa IRL, så ni har någon aktivitet att göra 😊 Du får ursäkta om jag blev lite påstridig med min fråga, men som du själv skrev var det reklam och ett litet desperat försök. Men som IDF säger, så färgade högtalare är inget fel att mixa i. Sitter själv med Genelec som färgar, men passar mig väldigt bra. Ett test av högtalarna skulle vara kul att få se eller höra 🙂

MVH

Anders

EDIT: Jag är väldigt snäll egentligen

Ja, faktiskt.

Men jag har en fråga som du kanske har överseende, eftersom jag inte kan era stormar här inne: Varför vill man få fram ett så fulländat resultat som möjligt med färgade högtalare? Då är ju möjligheten liten att uppleva resultatet, som det kommer låta för andra. Om man har färgad bas eller diskant så blir det ju för lite av dessa frekvenser i en naturtrogen anläggning...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...