Jump to content
Annons

Högtalarplacering


teddawid

Recommended Posts

Tänkte pga utrymmesskäl placera mina studiomonitorer liggandes. Det är två Profel studio 65, tvåvägs basreflex. Borde jag placera bas- eller diskantmembranen utåt eller inåt mot datormonitorn? Alltså ska jag lägga dem ned på höger eller vänster sida? Hoppas någon förstår vad jag menar?

//Ted

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla först om tillverkaren öht rekommenderar att man använder dem liggande.

Om du kan använda dem liggande, så är det troligen lämpligast att ha diskanterna närmast varandra (i den position där man bör placera monitorerna), eftersom basen är mindre kraftigt riktningsbestämd än diskanten. Om du har diskanterna utåt i stället, är risken att du får en för stor stereobild i lyssningen och därför blir för "feg" med panoreringar... Om du däremot har diskanterna inåt och placerar monitorerna för nära varandra, så blir det tvärtom, så det gäller att hålla tungan i rätt mun... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle inte rekommendera att lägga en tvåvägs högtalare då du får en tidsskillnad (fasproblem) mellan bas och diskant när du rör dig i sidled (som man gör oftare än i höjdled). Ingen seriös högtalartillverkare rekommenderar denna placering p g a detta (om inte högtalaren är byggd för att läggas som t ex KH O300).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...