Jump to content
Annons

Problem gällande lyssning och medhörning i datorbaserad hemstudio


Starsailor

Recommended Posts

Hej!

Har lite problem med lyssning och medhörning i min hemstudio och hoppas på att kunna reda ut detta så fort som möjligt. Det blir ett lite långt inlägg, men det är mest för att tydliggöra problemet så noggrant som möjligt så att jag verkligen kan lösa det. Har jag missat någon info så hojta till! Tack på förhand! 🙂

Min studio består av ett rum. Det är med andra ord ett gemensamt inspelnings- och kontrollrum, vilket gör att jag inte kan ha någon signal till monitorerna vid inspelning med mikrofon.

Ett problem som då uppstår när jag ska spela in ett uppmickat instrument eller sång är att jag inte kan separera lyssningen så att det antingen går att lyssna i monitorer eller i hörlurar. Mixerbordet har nämligen en gemensam vridpot för Phones och för Control Room, vilket inte känns särskilt genomtänkt.

Jag måste försöka komma runt det här problemet och hitta en lösning som gör att jag på inte behöver stänga av och på monitorerna hela tiden!

Jag har vridit, vänt och kopplat på alla tänkbara (tror jag i a f) sätt, men får det inte att fungera som jag vill. Hörlurslyssning via Aux send gör att jag bara hör vänster kanal, vilket inte heller är tillfredsställande och att koppla monitorerna på Main out funkar inte heller eftersom jag då inte kan höra vad jag spelar in när jag skickar signalen från mikrofoningången till Alt 3-4 (via Mute knappen) för att få in signalen till datorn.

Har ni några nyskapande förslag på hur jag ska göra?

Att lyssna på inspelat material i monitorerna går bra, men att skicka detta till medhörning i lurar går inte. Jag kan lyssna på signalen från t ex en sångmikrofon innan den går in i datorn och jag kan även se att signalen kommer ni i sequenserns (Nuendo) mixer. Däremot kan jag inte lyssna på signalen som kommer tillbaka från datorn, om det nu kommer någon…

Detta gör att t ex en sångare/sångerska inte kan höra sig själv med ev. sångeffekter från datorn och/eller från tappning tillsammans med musiken som han/hon ska sjunga till. Det är noll medhörning i dagsläget mao.

Är det någon inställning i Nuendo som jag missat? Något som gör att signalen inte skickas ut från ljudkortet och tillbaka in till mixerbordet?

Om det inte går att lösa detta med tillgänglig utrustning, vilka olika alternativ finns att uppgradera studion med så att jag kan utföra det jag vill, dvs följande:

• Något som gör att jag kan lyssna och ställa nivån på monitorer och hörlurar separat, någon form av brytare gärna integrerat i mixerbord etc.

 

• Två mik-ingångar. Har egentligen inte behov av mer än två mic-ingångar, men t ex en mixer med två mik-ingångar har och andra sidan inte de routingmöjligheterna jag verkar behöva. Samtidigt vill jag helst inte ha en mycket större mixer än vad jag har nu…

 

• Möjlighet att kunna använda två hörlurar; en för instrumentalisten som spelar in och en för att vid mixplats kunna lyssna på playback plus det instrument som spelas in. (Monitorerna är ju bortkopplade i detta läge).

 

• Lyssning till instrumentalisten/sångare (playback + sig själv med effekter från dator och/eller tappning om så önskas)

Jag bifogar även en enkel skiss över hur det är kopplat i dagsläget för att göra det hela extra pedagogiskt. 🙂 Vad jag kan se och provat kan inte problemet gå att komma runt även om man utnyttjar Main outputs.

Studion.jpg

PC: Intel P4, 1,5Gb RAM

Ljudkort: M-Audio Audiophile Delta 24/96

Sequenser: Nuendo version. 2.2.0

Mixerbord: Behringer UB-1204FX Pro Mixerbord (har även tillgång till ett UB-1204 Pro),

Control Room out -> Monitorer (Tele -> XLR)

Alt 3-4 out -> Ljudkort in (M-Audio Audiophile Delta 24/96) (Tele -> RCA)

Ljudkort ut -> Kanal 7-8 (RCA -> Tele)

Den lilla röda ringen markerar ”1 Mute Alt 3-4”, vilken följaktligen gör att signalen ”MUTAS” och istället skickas till Alt 3-4 reglarna. Den stora röda ringen ringar in vilken/vilka ljudkälla/or som ska skickas till vridpotten för den gemensamma Control Room/Phones-nivån. Alternativen är Tape, Alt. 3-4 och Main mix.

När jag lyssnar på inspelat material i datorn sätter jag main mix och kanal 7-8 på noll och styr utnivån med vridpotten. Mainmix-knappen är då nedtryckt. Det går såklart även att muta kanal 7-8, sätta Alt 3-4 reglarna till noll, trycka ner Alt 3-4 som källa och igen använda vridpotten för utnivån.

Det konstiga är att det inspelade materialet även hörs när endast regeln för kanal 7-8 och vridpotten är uppdragen till en bit över halva. Ingen källa är alltså vald. Det hörs, men extremt svagt. Hur kommer detta sig?

En diskussion kring detta skulle verkligen uppskattas!

Redigerat av Starsailor
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Jag tror att du skall försöka använda aux 1 för lyssningen. Det brukar vara det den är tänkt till. Den är ju möjlig att köra före regel (knappen pre) vilket gör att du är oberoende av vilken nivå du skickar ut till monitorer eller till datorn. Om man har möjlighet att lyssna på auxarna i bordet så måste man panorera kanalen man lyssnar på till centrum om man skall få det i båda öronen. Då kommer det ju åxå till båda kanalerna i datorn, vilket inte är så kul. Lösningen tror jag är en separat hörlursförstärkare. Den jag har funkar mycket bra men kanske är onödigt stor (Behringer PRO-8 HA8000)men det finns enklare och betydligt billigare. Om jag tappar från en aux tappning så sätter jag kabeln i mono ingången på hörlursförstärkaren. Finns även en mono omkopplare på fronten. Nu får jag ljudet i båda öronen.

Det är ganska skönt att vara oberoende av övrig mix när man fixar med lyssningen. Nu kan du koppla lite mer som det är tänkt. Tex att köra mainout till datorn och monitorerna på controlroom out.

Hoppas att jag har förstått problemet och att det gav en ny vinkel på det hela. Kanske att det finns nå´t sätt att koppla i dom prylar du redan har men jag tror att du kommer att ha nytta av en separat hörlursförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att en produkt liknande Mackies Bigknob skulle göra det du vill. Se det som en mixer-mixer, fast för din lyssning.

Jag kör själv med liknande setup som du för min lyssning, men jag har en volymkontroller på mina aktiva högtalare vilket gör problemet med att hörlurarna och högtalarna spelar samma sak lite lättare att hantera.

Men då jag själv har lämnat mixern för ett ljudkort med inbyggda preamps borde jag också titta på denna typ av lösning.

Hittade några fler produkter som gör lite samma sak (men till olika pris)

C-Control

Mon 800

Redigerat av engineer
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för inläggen!

Lilla P: Jo, du förstod problemet ganska bra. Det är ju som du säger en stor fördel att ha lyssning separat från övriga nivåsättningar. Tanken med att använda en tappning som lyssning har jag som sagt testat, men utan hörlursförstärkare fungerar det inte riktigt så bra som jag vill.

Jag måste ju splitta hörlurarna från monitorerna, men nackdelen med en hörlursförstärkare blir då att jag inte har alla nivåer på samma fysiska plats. Sen blir lyssningen i mono också. Det bästa vore som sagt att ha allt på samma plats, vilket leder oss till nästa inlägg 🙂 --->

engineer: Japp, en helt separat enhet för enbart lyssning vore perfekt (nåja, näst intill). Big Knob är säkerligen kanonbra, men i dagsläget kanske lite overkill med tanke på att jag inte har behov av alla möjligheter den har. Eller vad sägs om att köra talkback när musikanten står fyra meter bredvid i samma rum... 🙂

C-Control och Mon 800 funkar väl de med, men jag vill gärna ha två hörlursutgångar med separata nivåreglage.

Jag tror faktiskt jag kommit fram till den ultimata lösningen på problemet och det är att själv sätta ihop en burk med följande specar:

* 2 XLR (Mix in) och 2 XLR (Monitor out) plus en stor ratt ala Big Knob för att ställa nivån till monitorerna

* 2 Balanserade utgångar för hörlurar med nivåkontroll

* 3 av/på-switchar för de tre lyssningarna

Ska skissa lite på hur det ska se ut mer i detalj. Vad tycks?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har ett betydligt enklare mixerbord ett UB802 och ett M-audio 2496.

Jag har kopplat som följer:

* Out 2496 in till tape in på mixer.

* Jag spelar in sång direkt via en Art preamp istället för mixern och lyssnar via min DAW.

* Högtalarna kopplar jag från mixerns Tape out

Med switchen "Tape to CTRL Room" sätter jag av och på lyssning till lurarna och styr volymen med ratten PHONES/CTRL Room.

Med Switchen "TAPE TO MIX" kan jag stänga av och sätta på högtalarna vars volym jag styr Main Mix volympot.

Lycka till!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...