Jump to content
Annons

Varför är det så svårt?


rockdemon

Recommended Posts

Jag har bott i kiruna och luleå innan och där fanns det gott om band att spela med och jag kunde vara med i en 3-4 samtidigt utan problem.

Har bott i sthlm i ett år nu och letar febrilt efter band att lira med men det finns tusan inget annat än metal band som söker folk verkar det som. Är det nån som vet vad detta beror på? det kan ju inte finnas färre band här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är svårt att hitta folk till band också... Du råkar inte vara sångare? Det är den här förbannade hemstudiotrenden som gör att alla potentiella bandmedlemmar gömmer sig hemma i sovrummen!

aah, ja det verkar så ja. nej jag är gitarrist tyvärr. Hur kan man hellre sitta hemma o pula än lira ihop med andra? det fattar jag inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska tacksamt att bo i en mellanstor stad (i mitt fall Borlänge). Alla hänger på den centrala musikaffären, alla har någon gång repat på Rockhuset, alla har någon gång spelat på de lokala krogarna etc. Jag tror knappast att det finns fler trummisar/bassister, men alla känner ändå alla i musiksvängen. Det brukar lite titt som tätt även resultera i att countrymusiker lattjar ihop med svartrockare, hiphopare med indiekids osv. Tror att det är svårare i en storstad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte en stor del av problemet bristen på replokaler där prylarna kan få stå kvar?

Nu var det i o f s många år sen jag lirade i band, men jag kroknade då på att släpa förstärkare och högtalarlådor varende gång vi skulle repa. Spelglädjen dog redan innan man fått upp skiten.

Tänk om det kunde satsat lika mycket på replokaler som på indrottanläggningar ...

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska tacksamt att bo i en mellanstor stad (i mitt fall Borlänge). Alla hänger på den centrala musikaffären, alla har någon gång repat på Rockhuset, alla har någon gång spelat på de lokala krogarna etc. Jag tror knappast att det finns fler trummisar/bassister, men alla känner ändå alla i musiksvängen. Det brukar lite titt som tätt även resultera i att countrymusiker lattjar ihop med svartrockare, hiphopare med indiekids osv. Tror att det är svårare i en storstad.

ja det stämmer nog. Jag har lirat metal med glammrockare och lirat pop med metalmusiker både i luleå och i kiruna. Det fanns stora föreningar med 30-40 replokaler där man hade gemensamt fik och alla kände alla tillslut. I sthlm verkar allt vara så liberalt och individuellt. kallt o hemskt. alla får sköta sig själva och folk är trångsynta och hemska:) nu kanske jag tog i lite men mina erfarenheter av den korta tiden här får mig att känna så.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
SpelarRoll (oregistrerad)

Hehe, totalt med om det där med gitarrister!

Köp dig en bas vettja! 😲 ta ton och gå med i partycoverbandet spelarroll! 😎 Vi är långt ifrån ett metalband!

Vi behöver någon som kan/vill lära sig sjunga, samtidigt bossa över lite basgångar. Vi kör enklare låtar.

www.myspace.com/spelarroll

vi har all utr och sånt! Endast en bas, och en skön stajl krävs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller replokal...vem fan släpar på stärkare numera? Antingen hyr man en redan utrustad lokal, eller så hyr man en tillsammans med ett annat band, som man utrustar själv, av ett seriöst företag, med ordentliga kodlås och vaktbolag.

Redigerat av Micke H
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller replokal...vem fan släpar på stärkare numera? Antingen hyr man en redan utrustad lokal, eller så hyr man en tillsammans med ett annat band, som man utrustar själv, av ett seriöst företag, med ordentliga kodlås och vaktbolag.

i norrland så hade man en egen eller delade med ett annat band. studiefrämjandet stod för hyran och kommunerna för lokalerna. jävla stockholm är bara tillgängligt för de med pengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

i norrland så hade man en egen eller delade med ett annat band. studiefrämjandet stod för hyran och kommunerna för lokalerna. jävla stockholm är bara tillgängligt för de med pengar...

Fast nu är det ju så att Studiefrämjandet och kommunerna också måste hämta sina pengar nånstans ifrån. Inget är gratis, det är alltid nån som betalar.

Delar av stockholmarnas inbetalda kommunalskatt går ju till norrlandskommuner genom robinhood-skatten.

Så en del gratisspelande norrlänningarna kan antagligen tacka stockholmarna för finansieringen ...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller replokal...vem fan släpar på stärkare numera? Antingen hyr man en redan utrustad lokal, eller så hyr man en tillsammans med ett annat band, som man utrustar själv, av ett seriöst företag, med ordentliga kodlås och vaktbolag.

i norrland så hade man en egen eller delade med ett annat band. studiefrämjandet stod för hyran och kommunerna för lokalerna. jävla stockholm är bara tillgängligt för de med pengar...

Studiefrämjandet står för en hel del pengar för band här också. Man kan ansöka om att bedriva studiecirkel, och då kan man få upp till 1200 kronor i månaden i bidrag (tror jag det var...). Men visst, det är fortfarande dyrt. Men ingenting är gratis. Men är man ett band som delar på kostnaden går kostnaden inte upp i så stora summor...speciellt om man, som vi, är ett band på fem, snart sex pers. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är svårt att hitta folk överallt. Kanske letare att hitta någon som vill lira på hobby nivå men seriösa musiker som fattar att man måste slita, repa, och satsa både tid o pengar är jätte svårt att hitta.

Jag kan inte förstå musiker utan utrustning och de som klagar på replokal kostander.

Replokal är inte det största problem idag (för de snåla är det kanske, hehe)

En egen lokal som man har tillgång till 24 timmar om dygnet kostar ca. 1000kr för 10kvm, 2000-3000kr till kanske 20-30kvm.

Är det 4-5 pers i bandet så är 500kr per skalle ingenting. Men då får man se till att det är seriöst.

Vill man komma undan biligare då kan 2 band dela replokalen.

På Studiefrämjandet kostar utrustade lokaler ca. 250kr en månad/3tim i veckan. Det är ingenting, utrustningen brukar suga men duger för nybörjare.

Link to comment
Dela på andra sajter

jävla gitarristjävlar som gör att jag inte får vara en gitarristjävel. borde valt ett stråkinstrument istället då skulle det nog finnas gott om band att välja mellan. damn

Du får kanske börja fundera på att sätta ihop ett band själv, då är du gitarrist, eller så får du ta och spela bas i något band, det är väl inte så farligt om du gillar musiken bandet lirar. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

i norrland så hade man en egen eller delade med ett annat band. studiefrämjandet stod för hyran och kommunerna för lokalerna. jävla stockholm är bara tillgängligt för de med pengar...

Fast nu är det ju så att Studiefrämjandet och kommunerna också måste hämta sina pengar nånstans ifrån. Inget är gratis, det är alltid nån som betalar.

Delar av stockholmarnas inbetalda kommunalskatt går ju till norrlandskommuner genom robinhood-skatten.

Så en del gratisspelande norrlänningarna kan antagligen tacka stockholmarna för finansieringen ...

😉

du vet väl om att stockholmare är dyrare per capita än vad norrlänningar är va? så robin hood skatt skulle jag inte kalla det...

Link to comment
Dela på andra sajter

du vet väl om att stockholmare är dyrare per capita än vad norrlänningar är va? så robin hood skatt skulle jag inte kalla det...

Dyrare för vem?

Robinhoodskatten är en realitet, inte en åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

du vet väl om att stockholmare är dyrare per capita än vad norrlänningar är va? så robin hood skatt skulle jag inte kalla det...

Dyrare för vem?

Robinhoodskatten är en realitet, inte en åsikt.

statliga skatten fördelas över landet men kommunalskatt går till kommunen. stämmer inte det? hur kan då stockholmskommuners kommunalskatt betala kommuner i norrland?

största investeringarna och vinsterna görs just nu i norrbotten dessutom.

Dyraste länet för staten är västra götaland.

Letar fakta att gå på just nu. alltså på papper. har fakta från landstingspolitiker. just pratat med två som berättade detta åt mig eftersom jag inte hittar nån vettig info på internet. skulle få länkar till lämpliga undersökningar på måndag troligast.

Link to comment
Dela på andra sajter

jävla gitarristjävlar som gör att jag inte får vara en gitarristjävel. borde valt ett stråkinstrument istället då skulle det nog finnas gott om band att välja mellan. damn

Du får kanske börja fundera på att sätta ihop ett band själv, då är du gitarrist, eller så får du ta och spela bas i något band, det är väl inte så farligt om du gillar musiken bandet lirar. 😉

jo som bassist är det lätt att hitta band men är nu så jädrans less på att spela bas så jag orkar inge mer. ja jag får väl leta folk helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

du vet väl om att stockholmare är dyrare per capita än vad norrlänningar är va? så robin hood skatt skulle jag inte kalla det...

Dyrare för vem?

Robinhoodskatten är en realitet, inte en åsikt.

självklart för staten...

Link to comment
Dela på andra sajter

statliga skatten fördelas över landet men kommunalskatt går till kommunen. stämmer inte det? hur kan då stockholmskommuners kommunalskatt betala kommuner i norrland?

Hört talas om den kommunala utjämningsskatten (kallad robinhoodskatten) som gör att skattemedel från Stockholms stad överförs till bl a norrlandskommuner.

Jag säger inte att det varken är fel eller rätt med en sån överföring (även om jag har en åsikt) utan konstaterar bara att den finns, att det handlar om mycket pengar och att det finansierar en hel del verksamhet i norrländska kommuner.

Link to comment
Dela på andra sajter

hade helt missat denna utjämningsskatt. googlade runt lite och blev bara sur på idiotiska diskussioner .

men hur som helst. jag förstod det som att största delen av de pengarna går till södra sverige.

det låter som en väldigt bra sak denna utjämningsskatt.

många stockholmare(m alltså) klagar som tusan på denna men jag menar på att det som gjort att småkommunerna i inlandet har avbefolkats etc är ju att deras unga flyttar till storstäderna pga arbetsutbudet och därigenom betalar sin kommunalskatt där.

jag blir således väldigt besviken om inflyttade storstadsbor gnäller på denna skattefördelning men förstår lite grann om de som alltid levt i sthlm och livnärt sig på att sälja egen odlad frukt på hötorget eller nåt annat som inte behöver arbetskraft eller produkter eller energi från de andra delarna av landet blir sura av att en del av deras skatt går åt till andra.

hursomhelst så hade du rätt i att delar av kommunala skatter delas ut. måste ringa o skälla på landstignsråd imorrn som förnekade det....

Redigerat av rockdemon
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt var, man kan tycka vad man vill om denna förflyttning av skattemedel från Stockholm. Men man ska komma ihåg att Stockholm inte bara består av en väldnärd innerstad med inflyttade eller inavlade moderata östermalmare som nu trendkänsligt ockuperat Södermalm. Kommunen sträcker sig från Farsta och Skärholmen i söder till Vällingby och Järvafältet i väster. Jag skulle gärna se att ungdomar i Stockholm hade lika goda möjligheter att musicera på förmånliga villkor som ungdomar i en del glesbygdskommuner verkar ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu gällde det ju Stockholmsband och deras insnöade metal-sunkighet. Sån läsning uppskattas 🙂

Tillbaka till ämnet och stå på dig rockdemon!

hahaha, jajusst ja.

ja vad mer ska jag klaga på där. hmm. har du nåt att tillägga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...