Jump to content
Annons

Gitarr + Stråke?


BruceWayne (oregistrerad)

Recommended Posts

BruceWayne (oregistrerad)

Har alltid blivigt imponerad och älskar verkligen ljudet ifrån en elgitarr när någon kör med stråke, undrar om det är någon här som brukar spela med det? Hur pass svårt är det? Vad krävs? Hur Gör man?

Kommer förmodligen beställa den här gitarren;

http://www.thomann.de/se/hagstrom_super_swede_flm_vb.htm

Undrar också vad det finns mer för vertyg för att göra sjuka ljud på gitarren, vill göra så mycket psychedelic shit som möjligt 😉

Skulle också vilja veta vad för grej och på vilket sätt David får fram ljudet i den här låten;

http://youtube.com/watch?v=76yQFV58-0o

Tycker det låter otroligt vackert.

Hoppas någon kan hjälpa, tack.

Edit: Kör med Native Guitar Rig 2 som effektpedal.

Redigerat av BruceWayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BruceWayne (oregistrerad)

Ebowen var riktigt häftig! Det är precis sånna här grejer jag vill ha. Synd att den inte fanns på Thomann 😆

Angående videon jag postade så ser man några sekunder vad han använder (runt 0.30sek) Verkar vara någon metallpryl han drar upp och ner.

Men hur pass svårt är det att spela med stråke? Måste man typ ha spelat fiol eller något innan? Eller kan man tex bara ta ett G och dra med stråken och endå så låter det bra? Har också hört att man kan förstöra strängarna rätt regält och att man måste smörja in dem först innan man använde stråke?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara en vanlig slider/bottleneck.

Vill du få häftiga, annorlunda ljud från gitarren kan du exprimentera med olika effekter. Jag är själv förtjust i boss rotary effekt som härmar ett Leslie, och så olika delay. Sedan kan det vara roligt att använda en whammypedal på olika sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Gillmor använder en slide och volumepedal!

Sjuka ljud kan du få ur dessa pedaler. http://zvex.com/effects.html . Dyra och omtyckta.

Att spela stråke kan vara svårt på vissa modeller så som Les Paul (även om Jimmy page gör det). Borde vara lättare med en strata som har en mer välvd hals så man lättare kommer åt rätt sträng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bulgrim (oregistrerad)

Hehe, musikaliska återblickar...

I tidig punkera (ca första halvan av 80...) provade vi nedstämda gitarrer + rakapparat. Skojsiga ljudmattor! (Alltså "raka, välvda" apparater, inte dagens trepunkts cyberprylar.) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

BruceWayne (oregistrerad)
Man måste ha en gura där strängarna ligger rätt långt ute ifrån kroppen, typ gamla halvakustiska guror av jazz-box typ, eller Gibson L5-S där strängarna låg långy över halsen (ovanlig modell).

Tror du det går med gitarren jag funderar på att köpa in?

Man smörjer in stråken med (tagel), harts, som gör att den får friktion. Annars låter det inget. Strängarna blir bara nerkletade med sånt guck efter ett tag så det måste man ta bort om man skall spela vanligt sedan. Man kan näppeligen spela ackord, och solo kan man bara göra på de yttersta strängarna. Strängarna måste vara enormt spända och det blir att gå upp rejält i tjocklek innan man får riktig fart på dem med stråken. Tvivlar på att man kan spela s a s "riktigt" på dem. Stråke + gitarr är mest till för effekter, psykedeliska ljud o s v. Men visst är det fräckt...

Vart är tagel/harts?, vart får man tag på det? Vad kostar det?

Det är speltekniken Glissandi, eller Gliss-guitar som är ifrån början påhittat utav Daevid Allen i det gamla fransk/engelska hippiebandet GONG om nu någon minns dem. Deras gitarrhjälte Steve Hillage körde med det också. Att skrapa med ett sliderör eller en löstagbar svajarm som Allen gjorde, går lika bra. Man får ha ngn slags öppen stämning, och se till att ha delay på så att man inte hör varenda "upp och ner" drag så tydligt. David Gilmour "stal" idén ifrån Gong.

Snyggt! Ska spana in det 😄, men kom gärna med mer tips också

Edit: Vad betyder s a s?

Redigerat av BruceWayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Gillmor använder en slide och volumepedal!

Sjuka ljud kan du få ur dessa pedaler. http://zvex.com/effects.html . Dyra och omtyckta.

Att spela stråke kan vara svårt på vissa modeller så som Les Paul (även om Jimmy page gör det). Borde vara lättare med en strata som har en mer välvd hals så man lättare kommer åt rätt sträng.

Som sagt, Jimmy Page gjorde/gör det, men att se honom hög som en julgran stå och gnissla i 45 minuter i sträck i mitten av "Dazed and Confused" kan få den mest härdade att få psykbryt. Guantanamo nästa. Islänningarna "Sigur Ros" gör det också och lite bättre, snyggare och mer planerat.

Man måste ha en gura där strängarna ligger rätt långt ute ifrån kroppen, typ gamla halvakustiska guror av jazz-box typ, eller Gibson L5-S där strängarna låg långy över halsen (ovanlig modell). Sedan fanns det inte bara E-bow, som alternativ, utan jag kommer ihåg en märklig pryl på 70-talet som kallades för GIZMO. Den skapade stråk ljud genom att snurra på plasthjul som var uppruggade för att ge skrapljud, eller stråk ljud. Man fäste den vid stallet. Funkade bäst på bas eftersom där var alla strängarna spunna. Märklig tingest. Uppfunnen utav två av medlemmarna i bandet 10cc om nu ngn kommer ihåg dom. Sålde inge vidare...

GIZMO finns INTE idag längre. Eller Gizmotron som den senare kallades. Jag har inte ens hittat länkar på internet ännu. Finns knappt som begagnatens. Anledningen till att den är svår-sökbar, är att allt annat också kallas för Gizmo, som är ett allmänt smeknamn för pryl eller "skum mojäng".

Blev lite intresserad av GIZMO prylen och det var inte direkt svårt att hitta på nätet. Googla gizmotron och första svar är Wikipeda med blandvannat denna länk http://www.asahi-net.or.jp/~si6k-inue/other4.html

Weird gadget!

Link to comment
Dela på andra sajter

BruceWayne (oregistrerad)

Tänkte beställa gitarren ikväll eller imorron, men en fråga bara: Går det bra att spela med stråke på den? Tänkte beställa en stråke på samma gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte beställa gitarren ikväll eller imorron, men en fråga bara: Går det bra att spela med stråke på den? Tänkte beställa en stråke på samma gång.

Hagströmare är i stort sätt uppbyggda som en Les paul. Så de har ett slät stall och hals . Som jag ser det kommer det vara svårt att spela separata strängar med stråke på en sån.

Link to comment
Dela på andra sajter

BruceWayne (oregistrerad)
Tänkte beställa gitarren ikväll eller imorron, men en fråga bara: Går det bra att spela med stråke på den? Tänkte beställa en stråke på samma gång.

Hagströmare är i stort sätt uppbyggda som en Les paul. Så de har ett slät stall och hals . Som jag ser det kommer det vara svårt att spela separata strängar med stråke på en sån.

Ok :/, verkar dock vara många som spelar med stråke på Les Paul...Tror nog jag beställer en endå så får vi se vad som händer.

Vad för stråke är det man ska ha? Antar att dom flesta använder violin, men skulle någon kunna plocka ut en passande till mig?

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?s...amp;x=0&y=0

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är väll en Les Paul modell? Är den här också slät?

Alltså, det är bara vad jag tror . Har inte provat men sitter med min Les Paul i handen och stallet är betydligt flackare än på min strata. Därför tror jag att det kan vara problematiskt att komma åt t.ex. G strängen rent.

Det finns iof möjligheten att byta stallklossarna så de kommer upp mer mot mitten.

killen i klippet spelar på en LP men ser ut att han bara håller ett ackord hela tiden och inte separata toner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att ha en gitarr mer eller mindre endast för stråk-ändamålet. Hartset blir så jäkla klibbigt att det är omöjligt att få bort. Efter ett par spelningar sitter det dessutom på stallet, mickar osv. Sen är tokmycket reverb ett måste för att få till "mattor".

Link to comment
Dela på andra sajter

Drygt 😎 får nog vänta med stråken ett tag då...

Nej! Varför då? Låt inte ett forum få dig att backa ur nu. Är du nyfiken på hur det skulle vara med stråke och gitarr, så är det bara att go for it. Det är ju ingen stor kostnad i förhållande hur mycket det ger att testa nya saker.

Link to comment
Dela på andra sajter

BruceWayne (oregistrerad)
Drygt 😳 får nog vänta med stråken ett tag då...

Nej! Varför då? Låt inte ett forum få dig att backa ur nu. Är du nyfiken på hur det skulle vara med stråke och gitarr, så är det bara att go for it. Det är ju ingen stor kostnad i förhållande hur mycket det ger att testa nya saker.

Sant, men jag blev lite rädd när det skrevs att hela min gitarr kommer bli helt ner såsad 😏

Specielt när den är sprillans ny

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Kan bli svårt att spela enstaka toner eftersom stallet inte är välvt som det är på dom instrument som är avsedda för stråkar. Men det var ett coolt ljud!

Min länk eller vilken??

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

3:18 in på den videon, är det stråke han kör med eller nån effekt (ljudet) ?

känns som videon inte stämmer riktigt, men gillar ljudet.

Mer tips om stråke och elgura? Är lite nyfiken på att testa :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...