Jump to content
Annons

Boten Anna etta i England!


Demomannen

Recommended Posts

så - rent objektivt - förtjänar BH allas vår respekt?

Alla människor bör få din respekt tills dom gett dig anledning att inte förtjäna den.

som människor eller artister/musiker?

när anser du man - rent objektivt - inte förtjänar den längre?

Där var du löjlig. Att avgöra när någon inte förtjänar din/min/någons respekt längre är högst personlig och baseras på egna värderingar. Alla människor oavsett om dom är musiker eller något annat. Du behöver ju inte stå för det dom gör, men dom bör ändå bli respekterad.

Men det finns ju alltid vissa mallar att följa.

intressant

vilka då?

Det finns givetvis olika mallar för olika ämnen. Vad man än bedömmer så finns det generella riktlinjer (mallar) att följa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 172
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

så - rent objektivt - förtjänar BH allas vår respekt?

Alla människor bör få din respekt tills dom gett dig anledning att inte förtjäna den.

som människor eller artister/musiker?

när anser du man - rent objektivt - inte förtjänar den längre?

Där var du löjlig. Att avgöra när någon inte förtjänar din/min/någons respekt längre är högst personlig och baseras på egna värderingar. Alla människor oavsett om dom är musiker eller något annat. Du behöver ju inte stå för det dom gör, men dom bör ändå bli respekterad.

Men det finns ju alltid vissa mallar att följa.

intressant

vilka då?

Det finns givetvis olika mallar för olika ämnen. Vad man än bedömmer så finns det generella riktlinjer (mallar) att följa.

så du säger å ena sidan att det är högst personligt och baseras på egna värderingar om man respekterar någon

samtidigt som du sägar att alla förtjänar respekt?

det där med mallar, du kan väl ge ETT exempel bara

Link to comment
Dela på andra sajter

så - rent objektivt - förtjänar BH allas vår respekt?

Alla människor bör få din respekt tills dom gett dig anledning att inte förtjäna den.

som människor eller artister/musiker?

när anser du man - rent objektivt - inte förtjänar den längre?

Där var du löjlig. Att avgöra när någon inte förtjänar din/min/någons respekt längre är högst personlig och baseras på egna värderingar. Alla människor oavsett om dom är musiker eller något annat. Du behöver ju inte stå för det dom gör, men dom bör ändå bli respekterad.

Men det finns ju alltid vissa mallar att följa.

intressant

vilka då?

Det finns givetvis olika mallar för olika ämnen. Vad man än bedömmer så finns det generella riktlinjer (mallar) att följa.

så du säger å ena sidan att det är högst personligt och baseras på egna värderingar om man respekterar någon

samtidigt som du sägar att alla förtjänar respekt?

det där med mallar, du kan väl ge ETT exempel bara

Duktig kille. Alla förtjänar din respekt tills dom gjort sig oförtjänt av den. Men det är bara du som kan bedöma om dom gjort det eller inte.

I skolan följer man alltid generella mallar för att göra en så objektiv bedömning som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktig kille. Alla förtjänar din respekt tills dom gjort sig oförtjänt av den. Men det är bara du som kan bedöma om dom gjort det eller inte.

I skolan följer man alltid generella mallar för att göra en så objektiv bedömning som möjligt.

och frågan kvarstår:

när har man gjort sig oförtjänt av respekten och menar du att man då ändå ska repekteras?

och vilken respekt talar du om?

den grundläggande respekten för mänskligt värde eller den respekt man kan känna för någons utövande av något?

i skolan?

pratar du betygssättning nu?

menar du att det är samma sak som tex en filmrecension?

Link to comment
Dela på andra sajter

Duktig kille. Alla förtjänar din respekt tills dom gjort sig oförtjänt av den. Men det är bara du som kan bedöma om dom gjort det eller inte.

I skolan följer man alltid generella mallar för att göra en så objektiv bedömning som möjligt.

och frågan kvarstår:

när har man gjort sig oförtjänt av respekten och menar du att man då ändå ska repekteras?

Vad är det med dig? Självklart inte. Har någon enligt dig, gjort sig oförtjänt av din respekt så är det ju du som har gjort den bedömningen, och det har jag aldrig ifrågasatt.

och vilken respekt talar du om?

den grundläggande respekten för mänskligt värde eller den respekt man kan känna för någons utövande av något?

Rätt mig om jag har fel. Men man brukar väl inte nämna något respekt när man talar om mänsligt värde. Mänskligt värde är något man värderar, och något man alltid ska värdera högst (enligt mig). En inbyggd grundläggande respekt för det mänsliga värdet om du vill kalla det för det. Jag kallar det för värderingar. Jag talar om den grundläggande respekten, vilket även givetvis sammankopplar personen med det hon/han gör eftersom det är oftast det han/hon är.

i skolan?

pratar du betygssättning nu?

menar du att det är samma sak som tex en filmrecension?

Om jag t.ex får en uppgift att skriva och producera en låt i skolan. Så ska läraren som rättar denna uppgift, sätt betyg efter ljudkvalité, produktion, instrumentval och arrangering. Men även låtuppbyggnad och hur det levereras. På så sätt blir rättningen så objektiv som möjligt i ett krevtivt ämne. Men jag har aldrig sagt att man inte lägger in personliga värderingar. Utan bara att man ska vara så objektiv som möjligt.

Rätt mig om jag har fel. Men man brukar väl inte nämna något respekt när man talar om mänsligt värde. Mänskligt värde är något man värderar, och något man alltid ska värdera högst (enligt mig). En inbyggd grundläggande respekt för det mänsliga värdet om du vill kalla det för det. Jag kallar det för värderingar. Jag talar om den grundläggande respekten, vilket även givetvis sammankopplar personen med det hon/han gör eftersom det är oftast det han/hon är.

Om jag t.ex får en uppgift att skriva och producera en låt i skolan. Så ska läraren som rättar denna uppgift, sätt betyg efter ljudkvalité, produktion, instrumentval och arrangering. Men även låtuppbyggnad och hur det levereras. På så sätt blir rättningen så objektiv som möjligt i ett krevtivt ämne. Men jag har aldrig sagt att man inte lägger in personliga värderingar. Utan bara att man ska vara så objektiv som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla människor bör få din respekt tills dom gett dig anledning att inte förtjäna den.

För mej låter detta upp o nervända världen. Du får min respekt när du förtjänar den inte tvärtom FFS.

När jag lyssnar på Boten Anna så hör jag en enkel synthplopp låt ihopsatt på 5 minuter utan nån tanke bakom mer än att ragga på en brud i en IRC kanal. Att BH lyckades klämma ur sej den så att det blev en hit´uppfattar jag som ren tur. Låten och hans hantverk ger mej ingen anledning till respekt eller beundran.

Jag klagar inte på att han lyckats få till en hit och tjänar pengar.

Men att respektera honom för att han har tur det gör jag inte. / Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är ju skillnad eftersom ett betyg sätts med premissen att det är en objektiv bedömning. Kritik bygger dock i grund och botten på rent subjektivt tyckande. Sedan kan man försöka underbygga sina åsikter med olika argument, men argumenten är i regel också subjektiva värderingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag t.ex får en uppgift att skriva och producera en låt i skolan. Så ska läraren som rättar denna uppgift, sätt betyg efter ljudkvalité, produktion, instrumentval och arrangering. Men även låtuppbyggnad och hur det levereras. På så sätt blir rättningen så objektiv som möjligt i ett krevtivt ämne. Men jag har aldrig sagt att man inte lägger in personliga värderingar. Utan bara att man ska vara så objektiv som möjligt.

och ingen här förutom du pratar om skolan

Jag talar om den grundläggande respekten, vilket även givetvis sammankopplar personen med det hon/han gör eftersom det är oftast det han/hon är.

så egentligen anser du att den grundläggande respekten är sammankopplad med vad någon gör men att den ska finnas oavsett vad någon gör?

är inte det lite motsägelsefullt?

man brukar väl inte nämna något respekt när man talar om mänsligt värde. - En inbyggd grundläggande respekt för det mänsliga värdet om du vill kalla det för det.

hur ska du ha det?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag lyssnar på Boten Anna så hör jag en enkel synthplopp låt ihopsatt på 5 minuter utan nån tanke bakom mer än att ragga på en brud i en IRC kanal.

Men sen har du väl aldrig sysslat med elektronisk dansmusik heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag lyssnar på Boten Anna så hör jag en enkel synthplopp låt ihopsatt på 5 minuter utan nån tanke bakom mer än att ragga på en brud i en IRC kanal.

Men sen har du väl aldrig sysslat med elektronisk dansmusik heller...

det har jag

å jag hör samma sak

http://www.youtube.com/watch?v=JGttxDgo6jc

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på att städa i tråden, om någon undrar varför sidantalet i tråden tickar nedåt den senaste halvtimmen.

Ångrar mig, den är helt enkelt för rörig och snårig för att kunna få ordning på. Flyttar den till Utanför ämnet, eftersom en klar majoritet inte har med musikskapande att göra utan diskussioner om Jonas förtjänar respekt eller inte.

Fenomentet är ruggigt intressant vare sig man gillar hans musik eller inte, eller om man anser att hans musik uppnår tillräcklig verkshöjd eller inte. Musiken säljer, och någon måste ha cred för att hittat fram till den enorma målgrupp som finns: Låten har levt i över 2,5 år, alla pratar fortfarande om den, och den säljer satan. Jag sätter mina pengar på dels Jonas, dels hans skivbolag. Grattis.

Respekt? Ja det tror fan. Han har ju lyckats tjäna pengar på sitt verk, oavsett vad vi besserwissrar tycker om det. Måhända är det "oförtjänta" pengar, men likväl. Detta betyder inte att jag säger "skyll er själva" till alla de rasande talangfulla musiker och artister som inte tjänar så mycket. Eller något alls. Men musik idag är så mycket mer än bara bra musik, och att lyckas navigera rätt i den branschen är snyggt jobbat.

Shit, jag lovade mig själv att hålla mig utanför diskussionen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag t.ex får en uppgift att skriva och producera en låt i skolan. Så ska läraren som rättar denna uppgift, sätt betyg efter ljudkvalité, produktion, instrumentval och arrangering. Men även låtuppbyggnad och hur det levereras. På så sätt blir rättningen så objektiv som möjligt i ett krevtivt ämne. Men jag har aldrig sagt att man inte lägger in personliga värderingar. Utan bara att man ska vara så objektiv som möjligt.

och ingen här förutom du pratar om skolan

Jag talar om den grundläggande respekten, vilket även givetvis sammankopplar personen med det hon/han gör eftersom det är oftast det han/hon är.

så egentligen anser du att den grundläggande respekten är sammankopplad med vad någon gör men att den ska finnas oavsett vad någon gör?

är inte det lite motsägelsefullt?

man brukar väl inte nämna något respekt när man talar om mänsligt värde. - En inbyggd grundläggande respekt för det mänsliga värdet om du vill kalla det för det.

hur ska du ha det?

Svarar genom mobilen nu så det är lite svårt att få en överblick. Men va fan är det för journalistisk censur du håller på med din fjant? Jag skrev att "en inbyggd grundläggande respekt för det mänskliga värdet om DU vill kalla det för det". Sen skrev jag att jag kallar det för värderingar. Lär dig att läsa...
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår fortfarande inte vad respekt har med saken att göra. Ska vi respektera Crazy Frog också? Det är ju minst sagt på samma barnsliga och simpla nivå. Killen har gjort en uselt löjlig synthlåt om en jäkla bot på en chatkanal. Hur djupt är det. Vad ska han ha respekt för? Att han med en kommersiell produkt riktad till barn lyckats tjäna pengar tillsammans med ett skivbolag som backar upp honom? Va fan...kom igen. Vissa här får det att låta som om han var på nivå med Beatles och Rolling Stones.

Jävligt inspirerande dock att det går att ta sig från sovrummet till englandslistan, men det kanske bara gäller ringsignalsmusik och inte pop och rock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade sluppit hela den här långa tråden om trådskaparen bara hade ändrat lite i sitt första inlägg. Varför inte bara skriva:

"Hej, nu när det går så bra för Boten Anna i England tyckte jag det kunde vara kul med en tråd för alla oss som gillar låten där vi kan ge vår cred till Jonas. Grattis! (Ni som inte gillar den behöver inte posta!")

Nu blev det istället, något tillspetsat men ändå ungefär:

"Nu är det på tiden att ALLA PÅ HELA STUDIOS FORUM visar respekt för Jonas eftersom Boten Anna ligger på Englandslistan! Gillar man inte låten har man fel, för att ligga på Englandslistan bevisar att man har en universellt BRA låt som alla bör och ska hylla."

Det är stor skillnad som jag ser det! Mycket tror jag det är den inställningen hela debatten handlat om, INTE Boten Anna eller Basshunter.

Respekt? Ja det tror fan. Han har ju lyckats tjäna pengar på sitt verk, oavsett vad vi besserwissrar tycker om det.

Jonas har fortfarande min "respekt" som människa, samma respekt som jag tycker alla människor på hela jorden förtjänar. Dock måste det väl vara ok att säga att man inte gillar en låt, även om den sålt stort, utan att bli kallad besserwisser? Klagar någon på Iron Maiden t.ex, då är det ingen som kallar dem för besserwissers, man utgår mer från att "jaha de gillar inte sån musik, nänä då är det väl så då". Samtidigt som Maidenfansen kan hävda att Maiden har sålt si och så många miljoner skivor (kanske fler än Jonas till och med även om det verkar högst otroligt! 🙂). Argumentet är lika galet här: man kan inte övertala någon till att gilla Maiden med argumentet att de sålt bra.

Det skulle dock aldrig falla mig in att respektera någon enbart på grund av att han eller hon tjänat massa pengar på någonting. Respekten skulle grunda sig på vad personen i fråga gjort: vilket får som följd att respekten hade varit lika stor om personen gjort samma sak men INTE lyckats tjäna massa pengar på det.

Redigerat av Bananamoon
Link to comment
Dela på andra sajter

Respekt? Ja det tror fan. Han har ju lyckats tjäna pengar på sitt verk, oavsett vad vi besserwissrar tycker om det. Måhända är det "oförtjänta" pengar, men likväl.

Shit, jag lovade mig själv att hålla mig utanför diskussionen. 🙂

😄

oförtjänta pengar kan jag överhuvudtaget inte förstå var du får ifrån?? 😛

pengarna är väl hur väl förtjänta som helst

respekt däremot kräver väl lite mer än att någon tjänar pengar

det gör en driven telefonsäljare också - för att inte ta upp lottovinnaren igen

eller "13 rätt är respekt"?

skulle inte tro det - inte i min bok iaf

och det är just grejen: alla har rätt att utifrån sina värderingar å synvinklar känna/visa respekt för det man själv vill

ingen ska komma som trådskaparen å försöka skriva andra på näsan vad dom bör känna respekt inför

och vi talar inte respekt för mänskliga rättigheter eller mänskligt värde - vi talar om respekt som artist å musiker

känn respekt för intjänade pengar, uppmärksamhet å framgång, tur å timing - men låt andra få avgöra vilka kriterier dom ska ha för att känna respekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarar genom mobilen nu så det är lite svårt att få en överblick. Men va fan är det för journalistisk censur du håller på med din fjant? Jag skrev att "en inbyggd grundläggande respekt för det mänskliga värdet om DU vill kalla det för det". Sen skrev jag att jag kallar det för värderingar. Lär dig att läsa...

du skrev exakt så här:

Rätt mig om jag har fel. Men man brukar väl inte nämna något respekt när man talar om mänsligt värde. Mänskligt värde är något man värderar, och något man alltid ska värdera högst (enligt mig). En inbyggd grundläggande respekt för det mänsliga värdet om du vill kalla det för det. Jag kallar det för värderingar. Jag talar om den grundläggande respekten, vilket även givetvis sammankopplar personen med det hon/han gör eftersom det är oftast det han/hon är.

vad censurerar jag menar du?

tycker du jag censurerar bort att du trycker hårt på ordet DU?

ser faktiskt inte det

betydelsen i det du skriver kan mycket väl tolkas som "om du vill kalla det si, så kan jag hålla med"

i vilket fall motsäger du ju dig själv på precis samma sätt i meningarna efter så gå du å öva lite på att kommunicera istället

någon pratar om recensioner å du börjar prata om betyg i skolan

om du drar ner tempot lite så blir det lättare att hålla sig på vägen när det blir kurvigt, så du lättare hänger med i svängarna sas

Link to comment
Dela på andra sajter

Svarar genom mobilen nu så det är lite svårt att få en överblick. Men va fan är det för journalistisk censur du håller på med din fjant? Jag skrev att "en inbyggd grundläggande respekt för det mänskliga värdet om DU vill kalla det för det". Sen skrev jag att jag kallar det för värderingar. Lär dig att läsa...

du skrev exakt så här:

Rätt mig om jag har fel. Men man brukar väl inte nämna något respekt när man talar om mänsligt värde. Mänskligt värde är något man värderar, och något man alltid ska värdera högst (enligt mig). En inbyggd grundläggande respekt för det mänsliga värdet om du vill kalla det för det. Jag kallar det för värderingar. Jag talar om den grundläggande respekten, vilket även givetvis sammankopplar personen med det hon/han gör eftersom det är oftast det han/hon är.

vad censurerar jag menar du?

tycker du jag censurerar bort att du trycker hårt på ordet DU?

ser faktiskt inte det

betydelsen i det du skriver kan mycket väl tolkas som "om du vill kalla det si, så kan jag hålla med"

i vilket fall motsäger du ju dig själv på precis samma sätt i meningarna efter så gå du å öva lite på att kommunicera istället

någon pratar om recensioner å du börjar prata om betyg i skolan

om du drar ner tempot lite så blir det lättare att hålla sig på vägen när det blir kurvigt, så du lättare hänger med i svängarna sas

Nej du cencurerade bort: "Jag kallar det för värderingar", vilket var det enda viktiga i sammanhanget. Tidigare i tråden så skrev du: "och vilken respekt talar du om?

den grundläggande respekten för mänskligt värde eller den respekt man kan känna för någons utövande av något?". Och det var därför jag skrev: "En inbyggd grundläggande respekt för det mänsliga värdet om du vill kalla det för det. Jag kallar det för värderingar.".

Om jag var otydlig så ber jag om ursäkt för detta. Men att du spelar på detta och kommer med en massa spydiga kommentarer om jag ska öva på att kommunicera är bara riktigt omoget. Håll dig till det vi pratar om istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag var otydlig så ber jag om ursäkt för detta. Men att du spelar på detta och kommer med en massa spydiga kommentarer om jag ska öva på att kommunicera är bara riktigt omoget. Håll dig till det vi pratar om istället.

du menar som typ detta uttalande?

Men va fan är det för journalistisk censur du håller på med din fjant?

--- Lär dig att läsa...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Då ska vi se om jag lyckas med lite nyansering här i tråden...

Låt mig först inleda med att påpeka att jag själv är en datorskapande musikproducent som lallar på med autotune och framstår - som Jonas A - totalt efterbliven med ett instrument i famnen. Så det är inte där jag vill framföra min kritik mot Basshunters låt, inte ett uns åt det hållet. Boten Anna tycker jag har en bra melodi egentligen, men helhetsintrycket dras ned drastiskt av den megalöjliga texten och det tråkigt tomma arrangemanget. Så det hela känns enkelt FÖR fjortis-sliskigt och amatörmässigt för att jag ska uppskatta den. Now You're Gone, som den engelska versionen heter, blev ju mycket bättre då den har en annan text som tur är och de andra punkterna är väl... Ptja, inte mycket men millimetervis bättre i alla fall.

Låten ligger nu i alla fall fortfarande på 1a plats efter 5 veckor på engelska topplistan. Det är bara en svensk låt genom tiderna som har gjort det bättre och det var Dancing Queen 1976, sex veckor. MEN jag är inte ett dugg förvånad, eftersom låten saknar konkurens. Är väl lite kvalitéskillnad på popmusiken nu motför förr. Har hört klart mkt sämre låtar än denna nuförtiden, och är det inte "write letterz and shit, yo" musik som dominerar annars? Och denna vinner på melodin, som jag förklarade innan. Antar att den yngre publiken vill ha något annat för en gångs skull och stödjer alternativet även om dom nödvändigtvis inte behöver tycka att alternativet i sig är något mästerverk för det. Och vad händer om man bara har låtar i skalan 0-2 i betyg att välja på i första hand? Räkna ut själva.

Den mest intresanta aspekten i hela historien från början är väl dock hur BH kunde få 30.000 besökare, eller vad antalet nu var, på en natt till sin sida till att börja med. Det var ju där allt började. Jag menar, hade jag gjort samma låt och lagt upp på min hemsida så hade inte ett skit hänt. Jag hade fortfarande suttit här och skrivit den här posten, fast om någon annan artist kanske. Det krävs en ganska låg intelligens om man inte förstår att 100% av det som hamnar på topplistan kommer dit för att dom blivit promotat av ett skivbolag. Sedan kan man ju spekulera hur man fick skivkontraktet, och i detta fallet var det att man märkte att han hade en stor fanbase. Och enligt den här solskenshistorien så skedde allt över en natt. Detta kan bara vara sant om man har lyckats fått upp en låt på en sida som redan har jättemånga besökare.

För övrigt håller jag med MikkeÖland, Bananamoon och gänget här. Man ska inte få spydiga kommentarer bara för att man inte är en vända-kappa-efter-vinden-människa och framför en åsikt efter egen hjärna som i detta fallet bara var att låten ifråga inte förtjänade 1a plats på en fet topplista - vilket jag personligen håller med om också.

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker neonguy har rätt på många punkter. Även att tillägga så är Boten Anna förjävligt "trallbar", har man hört den en gång så kommer man definitivt att tralla på den någon gång senare. 😉

Jag kan ha missuppfattat, men besökarantalet på BHs MySpace ökade rekordartat då han eller hans polare (?) lagt ut länk på www.fragbite.com's Forum. Där då en otrolig mängd av spelintresserade fjortisar hänger. Därifrån skulle låten ha rest från dator till dator, mp3 spelare till mp3 spelare tills den blivit så pass stor att någon radio -ansvarig/-producent fått höra materialet, gillat det och publicerat det. Så för att bli stor så har den gått en jävligt bra bit, på otroligt kort tid... lite IDOL inspirerat där kanske. 😉 Sen får han väl samma behandling som resten av IDOL deltagarna som vunnit, ingen vill arbeta med dom eftersom dom har haft så lätt för sig.

BH har hittat ett vinnande koncept helt klart, som kanske inte alltid går hem hos alla. Det ska dock bli spännande och se hur långt han kommer innan han glöms bort. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]Jag kan ha missuppfattat, men besökarantalet på BHs MySpace ökade rekordartat då han eller hans polare (?) lagt ut länk på www.fragbite.com's Forum. Där då en otrolig mängd av spelintresserade fjortisar hänger. Därifrån skulle låten ha rest från dator till dator, mp3 spelare till mp3 spelare tills den blivit så pass stor att någon radio -ansvarig/-producent fått höra materialet, gillat det och publicerat det. Så för att bli stor så har den gått en jävligt bra bit, på otroligt kort tid...[...]

Intressant. Normalt antar man ju inte att ett musikrelaterat inlägg på ett forum där inte musik är den gemensamma nämnaren borde genererat det lavinartade besöket. Fast å andra sidan så är det ju nördar/fjortisar som är gemensamma nämnaren för låten och det folket. Och eftersom alla lyssnar på musik men desto färre är medvetna om den feta amatörmusikscenen så skulle väl Boten Anna möjligtvis framstå som ett mästerverk för någon som bara har lyssnat på t ex MTV innan.

Jag känner mig inte övertygad hursomhelst, så någon mer info kring detta/källa vore högst intressant.

Redigerat av neonguy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...