Jump to content
Annons

Lyssna gärna och se om ni gillar idén


lavrell

Recommended Posts

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

låten suger fett men du har av nån outgrundlig anledning en fängslande röst (jag måste dricka mer sprit känns det som så jag glömmer det hela)

Gör om hela låten och förenkla allt, mindre trummor mindre av allt (less is more)

Lyssna på (om du kan hitta) en låt med Mats någonting som har gjort en låt som heter "Varför är det så skönt att knulla bakifrån" där finns det massor att hämta, tyvärr finns det två versioner av den och den som han har på sin hemsida är inte riktigt bra men den remixade versionen den är en helt lysande Bo kaspers klon!!! Inte för att detta kanske var menat ditåt men jag fick en sån känsla.

Mer sprit och allt låter så jävla mycket bättre!

ARRRRGHHH 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på (om du kan hitta) en låt med Mats någonting som har gjort en låt som heter "Varför är det så skönt att knulla bakifrån" där finns det massor att hämta,

DET är en mycket trevlig och finstämd ballroom-klassiker. Mats Götherskiöld tror jag han heter.....

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.studio.se/index.php?showtopic=1292

Vi måste börja uppfostra varandra med detta.

Tja... Jag tycker inte du skall kasta det. Jag tycker det är en underlig stereospridning på trummorna + att det är en lite mesig splashcymbal. Jobba lite mer med att nyansera trummkompet. Vad har du gjort det med?

Lite reverb kanske skulle lätta upp mixen som känns väldigt torr just nu.Både på gitarren, sången och trummorna. Gitarren ligger för långt fram tycker jag.

Sedan instämmer jag med någon här ovan i att du inte har en dålig röst. Du behöver kanske sjunga ut lite mer bara. Prova att ta i lite i partier och se om du kan få det att lyfta. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag frågade så undrade jag inget om mixning etc. det vet jag mycket väl om att det inte är bra gjort eftersom jag snabbmixade allt på 5 min. Men det är ändå kul att höra direkt vad ni säger 🙂

Sen själva inspelningen gjorde jag i första tagningen på samtliga instrument och sången är inspelad i ett betongrum och jag sjöng inte, som någon påpekat, ut utan allt är slask .. "låtskiss"

Frågan va, som vissa uppfattade det, ifall själva tanken är god bakom det hela? själv tycker jag idén är bra och kommer att fortsätta med den men alltid kul att höra andras infallsvinklar 🙂

ni som ändå skrev ett konstruktivt svar: tack! 😄

ni andra: läs frågan innan ni formulerar svaret 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nja,släng den inte i soptunnan ännu...

Men vad vill du säga? Vad handlar texten om? Tåget ner till stan 🙂

Whats the big idea?

Låten handlar om mig själv och hur jag tacklade situationer tidigare. Jag väntade på att allt skulle bli serverat istället för att göra nåt åt saken själv.

Angående låttiteln så är det bara nåt jag plockat, detta är ju som sagt endast en låtskiss 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Textskrivning for dummies....

Så du vill att låten skall handla om hur du tänkte då och hur du tänker nu?

Ja men skriv då om det....Hur ändrade du inställning. fick du en religiös upplevelse? eller var det bara åldern/mognad.

Håll ihop temat, om det var åldern så skriv nånting i stil med:

"När jag sitter här på tåget in till stan och ser alla förväntansfulla ungdomar på vägen till helgens aktiviteter...tänker jag på hur jag var i den åldern

Förväntningarna man hade

....synen på livet

tog allting för givet."

Etc ... Men håll ihop iden

Skriv först vad du vill säga/berätta utan rim....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryff, om man följer specifika mallar på hur man skriver musik, hur kan det då bli eget?

och bara som en parantes så diggade en lärare i mitt plugg som undervisar i songwriting just texten för att vara lite annorlunda och inte som allt annat 🙂

följer man linjer så hamnar man bara i samma fack som alla andra, det gäller att vara egen 🙂 och sen är det ju min direkta skildring och ingen annans 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tryff, om man följer specifika mallar på hur man skriver musik, hur kan det då bli eget?

och bara som en parantes så diggade en lärare i mitt plugg som undervisar i songwriting just texten för att vara lite annorlunda och inte som allt annat 🙂

följer man linjer så hamnar man bara i samma fack som alla andra, det gäller att vara egen 🙂 och sen är det ju min direkta skildring och ingen annans 🙂

Det är farligt när man medvetet bryter regler just för regelbrottens skull. Lär dig först att behärska hantverket och tänj på gränserna sen. Eller om du har en klockren idé på något nytt som du vill pröva så gör det, men just detta var ingen klockren idé.. Hade du strukturerat upp låten snyggare hade den mått bättre av det. Alltså hade i just detta fallet en regelrätt form varit bättre...

Tycker jag i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

VacUm, nu är det ju inte så att jag bröt mot "reglerna" för brytandents skull utan det var såhär jag vill att min låt skulle va eftersom det är just MIN låt 😆

någonsin läst System of a down's texter tillexempel? inte mycket man fattar av dom men dom är just annorlunda. Det finns ju inga rätt eller fel eftersom det är så pass personligt när man skriver en text om sig själv 🙂

men men jag kan ju ha fel, kanske jag ska skriva som det står i nån bok 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

VacUm, nu är det ju inte så att jag bröt mot "reglerna" för brytandents skull utan det var såhär jag vill att min låt skulle va eftersom det är just MIN låt 😆

någonsin läst System of a down's texter tillexempel? inte mycket man fattar av dom men dom är just annorlunda. Det finns ju inga rätt eller fel eftersom det är så pass personligt när man skriver en text om sig själv 🙂

men men jag kan ju ha fel, kanske jag ska skriva som det står i nån bok 😄

Fasen är du nöjd med det hela så behåll. Jag anser mig egentligen inte va nån expert alls. Försökte inte va vresig eller så, men sa vad jag tyckte och tänkte om det hela helt enkelt. Du undrade om låten skulle sparas eller slängas.. Och fick svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack, sorry om jag lät tråkig på nåt sätt 😄

jag blir bara lite trött på alla "oseriösa" medlemmar på det här forumet som bara skriver "Skräp" "Skit" utan att ge någon konstruktiv kritik. Trodde det här forumet va till för att få hjälp/hjälpa varandra?

är självklart glad att du har åsikter VacUm och du hjälper ju mig på så sätt!

Peace on earth och hoppas att folk iaf kan engagera sig liiiite i inläggen och vara konstuktiva 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
ni andra: läs frågan innan ni formulerar svaret 😄

Läs detta innan du formulerar frågan.

Så länge du skiter i hur vi recenserar demos på detta forum så kan du räkna med att jag skiter i att lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska ge dig en recension:

Bra:

- melodin och kompet i versen, låter lite Roachford. Lovar mer

- gitarren är rätt charmig i sin enkelhet och funkar

Dåligt:

- texten låter som en sån där moralkaka skriven för ett barnprogram

- refrängen lyfter inte alls

- trummorna eller vad vi ska kalla det låter jäkligt töntigt progammerade

- lyft fram sången

Fortsätt kämpa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var lite tidig i att klanka på ljudet. Det gick av gammal vana så att säga. Det är säkert olika hur man fungerar, men jag tycker det är svårt att ta ställning till innehåll när det inte låter så bra. En skicklig producent kan säkert höra potentialen i även en usel mix 😆

Jag tycker inte att idén suger. Ideér behöver bara tillräckligt med transpiration eller hur det nu var. Jobba vidare så får vi höra en mer färdig produkt som vi kan mix-och-ljud-gnälla på sedan 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Gnälliga negativa människor här på forumet :rolleyes: Jag gillar gitarrerna så det vore något som jag skulle spara.

Texten hör jag inte så den kan jag inte uttala mig om. Du behöver ju inte kunna skriva en bra text heller 😉 . Gyllene Tider har ju lyckats utan att kunna det (exempel "Jag går och fiskar"). Om du vill slå för den stora massan är det bra om du kan skriva skräptexter.

Gör ny sångmelodi och ny text; låt låten ligga i en månad; plocka upp den igen så lär du märka om det finns delar i den som är något att ha. Så brukar jag göra och då kan man se det hela med ett nytt ljus.

Lycka till 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...