Jump to content
Annons

Cubase 4.x och Quad Core - problem, latency etc?


Slackerboy

Recommended Posts

Hallå,

jag har lite funderingar kring Intel Q6600 cpu, dvs quad cpu, finns det problem med SX 4.x och latency om man har flera kärnor? Jag har för mig att jag läste något om det tidigare men det kanske bara var dumma rykten? Ja så hur är det, finns det users här som kör den med goda erfarenheter? Jag har även en fundering kring vilket moderkort ni kör samt om det finns något jag bör undvika, allt utifrån att SX4:a skall fungera fint!

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Cubase utnyttjar 4 kärnor men som vanligt så är det viktigt att köpa rätt moderkort för musiksammanhang. Skulle titta in på Universal Audios eller RMEs forum för information ang. lyckade datorbyggen.

Jepps att den stödjer det har jag läst, men hade för mig att det fanns de som hade problem med latency då man hade över 2 kärnor, förmodligen gäller det bara viss hårdvara ljudkort etc, ville mest få input från studioforumet (samt på svenska då det är lättare att förklara vad man är ute efter) Jag tippar på att jag får spana lite på cubase.net med och se vad de ser ut att ha, ja de som kör med Q6600. Har inte varit inne på de ställen du ref till, mest kanske för att jag har annat ljudkort, skall dock spana in dem endå, tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

De två forum jag hänvisade till är (enligt mig) de bästa källorna för tips om bra och stabila system då dessa användare ofta kör "ganska hårt" och har relativt höga krav, speciellt UAD-1-användare.

Oki, det låter som ett bra ställe att läsa in sig på, tackar igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag byggde en ny dator kring en Quadcore och ASUS P5KR och den rullar perfekt med Cubase 4, dubbla Creamware Luna II och 1st UAD-1 kort. kör dessutom kylaren ( Ninja Scythe Rev.2 ) utan fläkt i ett Antec P182B så datorn är verkligen knäpptyst.

Optimalt beror nog mer på komponenter i datorn än Cubase i sig, men med nya datorn kan jag lätt säga att det finns snuskigt mycket resurser kvar när låten är sockrad, pudrad o klar..

hope this helps

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...