Jump to content
Annons

Oktava mk012

dr.kaufman (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har tänkt mig skaffa ett par oktava mk012 mickar. Funderar bara på om jag ska köpa med eller utan hypercadroid kapseln.

Vad ska man använda den till, hypercadroiden altså, typ live situationer där det är rundgångskänsligt eller vid tagningar med fler instrument samtidigt osv? finns det nån annan fördel med den eller är det bara bortkastade pengar om den vanliga njuren funkar lika bra?

mvh

dr.kaufman

Redigerat av dr.kaufman
Annons
Postat

Hypercardioiden passar bäst om man behöver ha lite extra dämpning från sidorna - men eftersom den tar upp smalare, så är den samtidigt känsligare för om ljudkällan flyttar sig. Därför är den nog lämpligast om man mickar upp trummor, gitarrstärkare etc.

Rundgångskänslighet är däremot inget argument, eftersom hypercardioider alltid tar upp lite mer bakifrån än vanliga cardioider.

Jag tror egentligen att MSP4 är det kit som de flesta har mest bruk för (förutom de som inte behöver omnin förstås, utan klarar sig med MSP2...), men MSP4-kitet har inte gjorts tillgängligt förrän ganska nyligen, så det är många som inte känner till att det finns. ☺️

Postat
Hypercardioiden passar bäst om man behöver ha lite extra dämpning från sidorna - men eftersom den tar upp smalare, så är den samtidigt känsligare för om ljudkällan flyttar sig. Därför är den nog lämpligast om man mickar upp trummor, gitarrstärkare etc.

Rundgångskänslighet är däremot inget argument, eftersom hypercardioider alltid tar upp lite mer bakifrån än vanliga cardioider.

Jag tror egentligen att MSP4 är det kit som de flesta har mest bruk för (förutom de som inte behöver omnin förstås, utan klarar sig med MSP2...), men MSP4-kitet har inte gjorts tillgängligt förrän ganska nyligen, så det är många som inte känner till att det finns. 😠

ok, tack för svaret:)

då blir det nog ett msp4:)

Såg att du hade nån kampanj på dom i december på vendolin eller var det nu var nånstans. Om dom priserna ligger kvar så får du nog pm.

Gäller dom priserna fortfarande (hittar inte annonsen lngre)

(kanske inte får skriva om sånt direkt här i forumet... men men..)

dr.kaufman

Postat

Jag tror egentligen att MSP4 är det kit som de flesta har mest bruk för (förutom de som inte behöver omnin förstås, utan klarar sig med MSP2...), men MSP4-kitet har inte gjorts tillgängligt förrän ganska nyligen, så det är många som inte känner till att det finns. 🙂

Såg att du hade nån kampanj på dom i december på vendolin eller var det nu var nånstans. Om dom priserna ligger kvar så får du nog pm.

dr.kaufman

Nej - den typen av prisdiskussioner ska förstås inte förekomma i forumet, så jag skickar PM i stället. 😄

pme (oregistrerad)
Postat

Jag tror egentligen att MSP4 är det kit som de flesta har mest bruk för (förutom de som inte behöver omnin förstås, utan klarar sig med MSP2...), men MSP4-kitet har inte gjorts tillgängligt förrän ganska nyligen, så det är många som inte känner till att det finns. 😮

dr.kaufman

Nej - den typen av prisdiskussioner ska förstås inte förekomma i forumet, så jag skickar PM i stället. 🙂

De har ju en del olika varianter. Men inget komplett paket. Dvs en låda med samtliga varianter av huvud. Lite små märkligt tycker nog jag.

Men är den inte ganska brusig?

Postat

Jag tror egentligen att MSP4 är det kit som de flesta har mest bruk för (förutom de som inte behöver omnin förstås, utan klarar sig med MSP2...), men MSP4-kitet har inte gjorts tillgängligt förrän ganska nyligen, så det är många som inte känner till att det finns. 😉

dr.kaufman

Nej - den typen av prisdiskussioner ska förstås inte förekomma i forumet, så jag skickar PM i stället. 😎

De har ju en del olika varianter. Men inget komplett paket. Dvs en låda med samtliga varianter av huvud. Lite små märkligt tycker nog jag.

Om den är brusig så hade jag gärna fått reda på det.... Men med tanke på hur många som diggar den (hela forumet?) så verkar det vara ett ganksa säkert och billigt kort ändå... men nån som vet får gärna svara på den frågan:)

dr.kaufman

Postat

Jag tror egentligen att MSP4 är det kit som de flesta har mest bruk för (förutom de som inte behöver omnin förstås, utan klarar sig med MSP2...), men MSP4-kitet har inte gjorts tillgängligt förrän ganska nyligen, så det är många som inte känner till att det finns. 😎

dr.kaufman

Nej - den typen av prisdiskussioner ska förstås inte förekomma i forumet, så jag skickar PM i stället. 🙂

Hur menar du med "alla varianter av huvud"? MSP6 innehåller ju alla småmembranskapslar (cardioid, hypercardioid och omni). Sedan finns det mellanstora och stora membran också, men det springer snabbt iväg i pris om man vill ha alla kapslar som finns - och jag tror egentligen inte att det är någon vidare efterfrågan på det. Sedan har det tagit flera års tjatande innan de introducerade MSP4, så ryssarna är inte alltid så snabba med förändringar. 😉

Om den är brusig eller inte, kan man hitta på min testsite - så det är enkelt att ta reda på.

Den blev tveklös vinnare när Studio testade ett antal småmembranare - så det är nog inte så illa ställt som du kanske befarar... 🙂

pme (oregistrerad)
Postat

Jag tror egentligen att MSP4 är det kit som de flesta har mest bruk för (förutom de som inte behöver omnin förstås, utan klarar sig med MSP2...), men MSP4-kitet har inte gjorts tillgängligt förrän ganska nyligen, så det är många som inte känner till att det finns. 😛

dr.kaufman

Nej - den typen av prisdiskussioner ska förstås inte förekomma i forumet, så jag skickar PM i stället. 😄

Hur menar du med "alla varianter av huvud"? MSP6 innehåller ju alla småmembranskapslar (cardioid, hypercardioid och omni). Sedan finns det mellanstora och stora membran också, men det springer snabbt iväg i pris om man vill ha alla kapslar som finns - och jag tror egentligen inte att det är någon vidare efterfrågan på det. Sedan har det tagit flera års tjatande innan de introducerade MSP4, så ryssarna är inte alltid så snabba med förändringar. 🙂

Om den är brusig eller inte, kan man hitta på min testsite - så det är enkelt att ta reda på.

Den blev tveklös vinnare när Studio testade ett antal småmembranare - så det är nog inte så illa ställt som du kanske befarar... 😄

Brus är bara en egenskap. Rör microfoner brukar brusa ganska mycket men de är populära ändå! Och bruset var inte så högt. 18 dB A-vägt. LAD CM3 är på 16 och neumann på 13. Så det är ganska dyra dB. Jag är lite sugen på MK-012-30 mest för att få en midsize, men det får nog vänta ett tag till.

Postat

Dock, verkar oktava ha en bristande kvalitets kontroll vilken är anledning till att vissa större återförsäljare inte vill sälja oktava.

Det är bara att hoppas att du inte får ett måndags ex!

Postat
Dock, verkar oktava ha en bristande kvalitets kontroll vilken är anledning till att vissa större återförsäljare inte vill sälja oktava.

Det är bara att hoppas att du inte får ett måndags ex!

Den otvetydigt största orsaken till att det inte är många i Sverige som säljer Oktava, är att det inte längre finns någon distributör i Sverige - och definitivt inte att det är dålig kvalitetskontroll... Oktava säljer dessutom till hela världen genom sin egen tyska nätbutik - och det är säkert en annan orsak till att många inte vill ta upp dem i sitt sortiment. Själv fortsätter jag ändå sälja dem, eftersom de är så bra som de är. 😎

Alla deras micar är individuellt uppmätta innan de skeppas, så man måste nog ha en osannolik otur om man ska få tag på ett "måndagsexemplar". 😎

Postat
Vad heter Octavas egna närbutik i Tyskland?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Nätbutik inte närbutik, var det ett skämt eller?

Postat
Tex. Jam säljer inte oktava pga. bristande kvalitets kontroll, mejla och fråga!

Har de försökt köpa in Oktava efter att Mastersounds slutade distribuera för ett par år sedan - och vill de ens göra det när de har ett eget "märke" att promota framför andra...?

Jag ser kvalitetskontrollen "first hand", så jag vet hur lite problem det är med Oktava - och hade de inte varit tillräckligt bra, så hade jag inte varit det minsta intresserad av att forsätta med dem, utan hade av naturliga skäl riktat in mig på andra fabrikat i stället.

Postat (redigerat)
ja...näTbutik menar jag naturligtvis! Jag slant visst lite med stortån! 😎

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

😎

Egentligen är det inte Oktavas egen nätbutik, men närapå eftersom det är en bror (eller om det var son eller kusin - komme rinte ihåg riktigt) till en av de ryska cheferna som driver det. Oktava-online heter den i alla fall.

Redigerat av Claes
Postat

Har de försökt köpa in Oktava efter att Mastersounds slutade distribuera för ett par år sedan - och vill de ens göra det när de har ett eget "märke" att promota framför andra...?

Jag ser kvalitetskontrollen "first hand", så jag vet hur lite problem det är med Oktava - och hade de inte varit tillräckligt bra, så hade jag inte varit det minsta intresserad av att forsätta med dem, utan hade av naturliga skäl riktat in mig på andra fabrikat i stället.

Jag förstår mycket väl att du inte vill tala illa om något du själv säljer. Oktava är förövrigt riktigt bra mickar som jag absolut tycker att du skall sälja. Jag ville bara varna trådskaparen då jag själv varit med om att just mk-012 faktiskt inte har fungerat vid leverans samt att Johan Johansson som är ProAudio ansvarig på jam har sagt och nu citerar jag: "Oktava gör ok mickar.....ibland, det svajar i kvalitén".

Tyckte bara jag skulle berätta om mina erfarenheter av oktava för trådskaparen, menade inte att baktala dig eller dina affärer. 😎

Postat

Okay, tack för svar! Jag hade hoppats på att man kunde se vilka återförsäljare det finns i sverige och i övriga EU, men deras hemsida fungerar inte fullt ut just nu. Mest av ren nyfikehet. Får väl se lite senare kanske.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Jag förstår mycket väl att du inte vill tala illa om något du själv säljer. Oktava är förövrigt riktigt bra mickar som jag absolut tycker att du skall sälja. Jag ville bara varna trådskaparen då jag själv varit med om att just mk-012 faktiskt inte har fungerat vid leverans samt att Johan Johansson som är ProAudio ansvarig på jam har sagt och nu citerar jag: "Oktava gör ok mickar.....ibland, det svajar i kvalitén".

Tyckte bara jag skulle berätta om mina erfarenheter av oktava för trådskaparen, menade inte att baktala dig eller dina affärer. 🙂

Det är viktigt att få fram olika erfarenheter - både positiva och negativa, helt klart - men samtidigt tycker jag inte att JAM borde uttala sig på det sättet när de inte har sålt Oktava på länge, utan i stället lägger mer energi på att framhålla sitt eget "märke".

Det är inte så mycket det att jag inte vill tala illa om det jag säljer, utan snarare tvärtom; att jag säljer det för att det är sådant som fungerar bra och låter bra. Jag skulle kunna sluta med Oktava i morgon och i stället koncentrera mig mer på andra märken som jag redan säljer - och det hade jag också gjort om jag hade upplevt att deras kvalitetskontroll var ett problem - för sådant hade ju tvingat mig att lägga mycket mer tid på deras prylar än på annat - och det hade jag ju varit måttligt sugen på... Jag har bara fått någon enstaka retur av MK012 under de senaste åren - men då har det inte handlat om kvalitetsfel, utan om transportskador - åtminstone hittills... 😎😎

Postat

Ok Claes, 😉 Oktava gör bra mickar!

Något annat man bör akta sig för när man köper dessa mickar (mk-012) är kopiorna som cirkulerar lite varstans.

pme (oregistrerad)
Postat

Nu är väl JAM inte direkt en av våra mest väl renomerade kvalitetsbutiker. Det är ganska mycket dynga de har. Visserligen har de ofta bra priser och har verkligen ändrat marknaden genom sin närvaro. Jag är dessutom i luven på ganska många leverantörer så det skulle inte förvåna mig ett dugg om

det även är så med denna. Men det är bara vild gissning. De säljer Violett och violett säljs även i oktavas "fabriksbutik", men det är väl olika tillverkare?

Postat
Lithium sa:
Ok Claes, 🙂 Oktava gör bra mickar!

Något annat man bör akta sig för när man köper dessa mickar (mk-012) är kopiorna som cirkulerar lite varstans.

Ja - kopiorna är ett problem. Upprinnelsen till det var i samma veva som Mastersounds tog över distributionen - och den tidigare distributören (det var en engelsk firma som var Europa-distributör på den tiden) blev sur på att de tappade distributionen och i stället beställde kopior i Kina. Om det var för att på något sätt hämnas genom att försöka misskreditera namnet eller för att kunna fortsätta sälja "MK012", är det nog ingen som vet... 😛

Jag är bekant med en kille som har kontakt med någon av de kinesiska fabrikerna - och han sade att alla fabrikerna känner till MK012-kopiorna och är villiga att ta upp beställningar på dem om folk vill köpa - se det gäller definitivt att se upp... 😄

Postat
Claes sa:

Ja - kopiorna är ett problem. Upprinnelsen till det var i samma veva som Mastersounds tog över distributionen - och den tidigare distributören (det var en engelsk firma som var Europa-distributör på den tiden) blev sur på att de tappade distributionen och i stället beställde kopior i Kina. Om det var för att på något sätt hämnas genom att försöka misskreditera namnet eller för att kunna fortsätta sälja "MK012", är det nog ingen som vet... 😄

Jag är bekant med en kille som har kontakt med någon av de kinesiska fabrikerna - och han sade att alla fabrikerna känner till MK012-kopiorna och är villiga att ta upp beställningar på dem om folk vill köpa - se det gäller definitivt att se upp... 🙂

Jaså, det är så det ligger till!

Postat
Lithium sa:
Claes sa:

Ja - kopiorna är ett problem. Upprinnelsen till det var i samma veva som Mastersounds tog över distributionen - och den tidigare distributören (det var en engelsk firma som var Europa-distributör på den tiden) blev sur på att de tappade distributionen och i stället beställde kopior i Kina. Om det var för att på något sätt hämnas genom att försöka misskreditera namnet eller för att kunna fortsätta sälja "MK012", är det nog ingen som vet... 😄

Jag är bekant med en kille som har kontakt med någon av de kinesiska fabrikerna - och han sade att alla fabrikerna känner till MK012-kopiorna och är villiga att ta upp beställningar på dem om folk vill köpa - se det gäller definitivt att se upp... 🙂

Jaså, det är så det ligger till!

De distribuerar inte Oktava längre, så det är inte omöjligt att de har tagit chansen att få ut kopior på det sätt som du skriver i den tråden. Jag trodde att jag kände dem, men man vet ju aldrig säkert hur folk gör om ett extra lukrativt erbjudande dyker upp... 🙂

Postat

Nej, man kan aldrig vara säker precis som Claes säger. En säljare/butik vill ju tjäna pengar för det är ju ett av huvudsyftet med att man överhuvudtaget säljer. Så länge det är på det sättet så kan man aldrig vara helt säker på någonting. En del kan ju göra nästan vad som helst bara för att sälja även om de flesta nog inte gör det. De flesta är trots allt tilräckligt seriösa får man väl hoppas. Men alla butiker har ju sitt sortiment och har sitt sätt att sälja på. Claes har sitt sortiment och bedriver t.ex. säljverksamhet här på forumet även om det sker något sånär diskret...Jam har sitt sortiment och sitt sätt att sälja på liksom alla andra butiker har sitt.

Som kund vill man ju bara gå ut ur en affärsuppgörelse nöjd och belåten även på lite längre sikt och om man gör det så känner man oftast ett förtroende. Orginal eller inte så handlar det väl om samma sak även där. Att påstå att någonting är orginal fast det inte är det tror jag inte att det är så många som påstår då det är förenat med en rätt stor risk inte minst på förtroende-sidan. Men det kanske finns vad vet jag. Och hur många kina-mickar t.ex. är det inte som utger sig att vara orginal? Inte många. Tvärtom så är det ofta helt öppet en ren kopia av t.ex. någon tysk stor tillverkare men de är ju ofta mycket bra ändå trots detta. Idag finns det ju hur många billiga och bra mikrofoner som helst på marknaden. Kan vara värt att titta på dem också om man inte har bestämt sig för någonting annat. Men Octava:n är en mycket bra mick för övrigt tycker jag också så det är ju inget dumt köp. En negativ sak med Octava enligt mig är att de har ett alldeles för litet återförsäljarnät i sverige och det är rätt synd.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Mycket rykten och gissningar i den här tråden... 😉

Jag tycker att Oktava MC012 är prisvärda småmebrans kondensatormickar. Har själv handlat på Oktava Online. Bra priser och känns seriösa.

Postat
Mycket rykten och gissningar i den här tråden... 😉

Jag tycker att Oktava MC012 är prisvärda småmebrans kondensatormickar. Har själv handlat på Oktava Online. Bra priser och känns seriösa.

Jo, det är lite det jag också menar. Helt säker är man ju inte alla gånger, men man behöver heller inte oroa sig i onödan och förstora upp riskerna. Risker finns ju med allt. Mer eller mindre.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
Mycket rykten och gissningar i den här tråden... 😕

Mitt par MK-012 har varit trasigt två gånger det senaste året, bra kvalitet? Och när jag först beställde ett par fick jag ett par kopior som jag vägrade köpa, så jag talar bara om egna erfarenheter och det är inte några rykten eller gissningar!

Postat
Jo, det är lite det jag också menar. Helt säker är man ju inte alla gånger, men man behöver heller inte oroa sig i onödan och förstora upp riskerna. Risker finns ju med allt. Mer eller mindre.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

LUDGO%202.jpg

Kunde inte låta bli! 😕

Postat

Ha ha! Jo, jag har sett det där gänget! De har alla "artistnamn" typ Svett-Johan, Drägel-Sven och allt vad de nu heter så humor tycks de ju i varje fall ha! 😕

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.