Jump to content
Annons

Oktava mk012

dr.kaufman (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har tÀnkt mig skaffa ett par oktava mk012 mickar. Funderar bara pÄ om jag ska köpa med eller utan hypercadroid kapseln.

Vad ska man anvÀnda den till, hypercadroiden altsÄ, typ live situationer dÀr det Àr rundgÄngskÀnsligt eller vid tagningar med fler instrument samtidigt osv? finns det nÄn annan fördel med den eller Àr det bara bortkastade pengar om den vanliga njuren funkar lika bra?

mvh

dr.kaufman

Redigerat av dr.kaufman
Annons
Postat

Hypercardioiden passar bÀst om man behöver ha lite extra dÀmpning frÄn sidorna - men eftersom den tar upp smalare, sÄ Àr den samtidigt kÀnsligare för om ljudkÀllan flyttar sig. DÀrför Àr den nog lÀmpligast om man mickar upp trummor, gitarrstÀrkare etc.

RundgÄngskÀnslighet Àr dÀremot inget argument, eftersom hypercardioider alltid tar upp lite mer bakifrÄn Àn vanliga cardioider.

Jag tror egentligen att MSP4 Ă€r det kit som de flesta har mest bruk för (förutom de som inte behöver omnin förstĂ„s, utan klarar sig med MSP2...), men MSP4-kitet har inte gjorts tillgĂ€ngligt förrĂ€n ganska nyligen, sĂ„ det Ă€r mĂ„nga som inte kĂ€nner till att det finns. â˜ș

Postat
Hypercardioiden passar bÀst om man behöver ha lite extra dÀmpning frÄn sidorna - men eftersom den tar upp smalare, sÄ Àr den samtidigt kÀnsligare för om ljudkÀllan flyttar sig. DÀrför Àr den nog lÀmpligast om man mickar upp trummor, gitarrstÀrkare etc.

RundgÄngskÀnslighet Àr dÀremot inget argument, eftersom hypercardioider alltid tar upp lite mer bakifrÄn Àn vanliga cardioider.

Jag tror egentligen att MSP4 Ă€r det kit som de flesta har mest bruk för (förutom de som inte behöver omnin förstĂ„s, utan klarar sig med MSP2...), men MSP4-kitet har inte gjorts tillgĂ€ngligt förrĂ€n ganska nyligen, sĂ„ det Ă€r mĂ„nga som inte kĂ€nner till att det finns. 😠

ok, tack för svaret:)

dÄ blir det nog ett msp4:)

SÄg att du hade nÄn kampanj pÄ dom i december pÄ vendolin eller var det nu var nÄnstans. Om dom priserna ligger kvar sÄ fÄr du nog pm.

GĂ€ller dom priserna fortfarande (hittar inte annonsen lngre)

(kanske inte fÄr skriva om sÄnt direkt hÀr i forumet... men men..)

dr.kaufman

Postat

Jag tror egentligen att MSP4 Ă€r det kit som de flesta har mest bruk för (förutom de som inte behöver omnin förstĂ„s, utan klarar sig med MSP2...), men MSP4-kitet har inte gjorts tillgĂ€ngligt förrĂ€n ganska nyligen, sĂ„ det Ă€r mĂ„nga som inte kĂ€nner till att det finns. 🙂

SÄg att du hade nÄn kampanj pÄ dom i december pÄ vendolin eller var det nu var nÄnstans. Om dom priserna ligger kvar sÄ fÄr du nog pm.

dr.kaufman

Nej - den typen av prisdiskussioner ska förstĂ„s inte förekomma i forumet, sĂ„ jag skickar PM i stĂ€llet. 😄

pme (oregistrerad)
Postat

Jag tror egentligen att MSP4 Ă€r det kit som de flesta har mest bruk för (förutom de som inte behöver omnin förstĂ„s, utan klarar sig med MSP2...), men MSP4-kitet har inte gjorts tillgĂ€ngligt förrĂ€n ganska nyligen, sĂ„ det Ă€r mĂ„nga som inte kĂ€nner till att det finns. 😼

dr.kaufman

Nej - den typen av prisdiskussioner ska förstĂ„s inte förekomma i forumet, sĂ„ jag skickar PM i stĂ€llet. 🙂

De har ju en del olika varianter. Men inget komplett paket. Dvs en lÄda med samtliga varianter av huvud. Lite smÄ mÀrkligt tycker nog jag.

Men Àr den inte ganska brusig?

Postat

Jag tror egentligen att MSP4 Ă€r det kit som de flesta har mest bruk för (förutom de som inte behöver omnin förstĂ„s, utan klarar sig med MSP2...), men MSP4-kitet har inte gjorts tillgĂ€ngligt förrĂ€n ganska nyligen, sĂ„ det Ă€r mĂ„nga som inte kĂ€nner till att det finns. 😉

dr.kaufman

Nej - den typen av prisdiskussioner ska förstĂ„s inte förekomma i forumet, sĂ„ jag skickar PM i stĂ€llet. 😎

De har ju en del olika varianter. Men inget komplett paket. Dvs en lÄda med samtliga varianter av huvud. Lite smÄ mÀrkligt tycker nog jag.

Om den Àr brusig sÄ hade jag gÀrna fÄtt reda pÄ det.... Men med tanke pÄ hur mÄnga som diggar den (hela forumet?) sÄ verkar det vara ett ganksa sÀkert och billigt kort ÀndÄ... men nÄn som vet fÄr gÀrna svara pÄ den frÄgan:)

dr.kaufman

Postat

Jag tror egentligen att MSP4 Ă€r det kit som de flesta har mest bruk för (förutom de som inte behöver omnin förstĂ„s, utan klarar sig med MSP2...), men MSP4-kitet har inte gjorts tillgĂ€ngligt förrĂ€n ganska nyligen, sĂ„ det Ă€r mĂ„nga som inte kĂ€nner till att det finns. 😎

dr.kaufman

Nej - den typen av prisdiskussioner ska förstĂ„s inte förekomma i forumet, sĂ„ jag skickar PM i stĂ€llet. 🙂

Hur menar du med "alla varianter av huvud"? MSP6 innehĂ„ller ju alla smĂ„membranskapslar (cardioid, hypercardioid och omni). Sedan finns det mellanstora och stora membran ocksĂ„, men det springer snabbt ivĂ€g i pris om man vill ha alla kapslar som finns - och jag tror egentligen inte att det Ă€r nĂ„gon vidare efterfrĂ„gan pĂ„ det. Sedan har det tagit flera Ă„rs tjatande innan de introducerade MSP4, sĂ„ ryssarna Ă€r inte alltid sĂ„ snabba med förĂ€ndringar. 😉

Om den Àr brusig eller inte, kan man hitta pÄ min testsite - sÄ det Àr enkelt att ta reda pÄ.

Den blev tveklös vinnare nĂ€r Studio testade ett antal smĂ„membranare - sĂ„ det Ă€r nog inte sĂ„ illa stĂ€llt som du kanske befarar... 🙂

pme (oregistrerad)
Postat

Jag tror egentligen att MSP4 Ă€r det kit som de flesta har mest bruk för (förutom de som inte behöver omnin förstĂ„s, utan klarar sig med MSP2...), men MSP4-kitet har inte gjorts tillgĂ€ngligt förrĂ€n ganska nyligen, sĂ„ det Ă€r mĂ„nga som inte kĂ€nner till att det finns. 😛

dr.kaufman

Nej - den typen av prisdiskussioner ska förstĂ„s inte förekomma i forumet, sĂ„ jag skickar PM i stĂ€llet. 😄

Hur menar du med "alla varianter av huvud"? MSP6 innehĂ„ller ju alla smĂ„membranskapslar (cardioid, hypercardioid och omni). Sedan finns det mellanstora och stora membran ocksĂ„, men det springer snabbt ivĂ€g i pris om man vill ha alla kapslar som finns - och jag tror egentligen inte att det Ă€r nĂ„gon vidare efterfrĂ„gan pĂ„ det. Sedan har det tagit flera Ă„rs tjatande innan de introducerade MSP4, sĂ„ ryssarna Ă€r inte alltid sĂ„ snabba med förĂ€ndringar. 🙂

Om den Àr brusig eller inte, kan man hitta pÄ min testsite - sÄ det Àr enkelt att ta reda pÄ.

Den blev tveklös vinnare nĂ€r Studio testade ett antal smĂ„membranare - sĂ„ det Ă€r nog inte sĂ„ illa stĂ€llt som du kanske befarar... 😄

Brus Àr bara en egenskap. Rör microfoner brukar brusa ganska mycket men de Àr populÀra ÀndÄ! Och bruset var inte sÄ högt. 18 dB A-vÀgt. LAD CM3 Àr pÄ 16 och neumann pÄ 13. SÄ det Àr ganska dyra dB. Jag Àr lite sugen pÄ MK-012-30 mest för att fÄ en midsize, men det fÄr nog vÀnta ett tag till.

Postat

Dock, verkar oktava ha en bristande kvalitets kontroll vilken Àr anledning till att vissa större ÄterförsÀljare inte vill sÀlja oktava.

Det Àr bara att hoppas att du inte fÄr ett mÄndags ex!

Postat
Dock, verkar oktava ha en bristande kvalitets kontroll vilken Àr anledning till att vissa större ÄterförsÀljare inte vill sÀlja oktava.

Det Àr bara att hoppas att du inte fÄr ett mÄndags ex!

Den otvetydigt största orsaken till att det inte Ă€r mĂ„nga i Sverige som sĂ€ljer Oktava, Ă€r att det inte lĂ€ngre finns nĂ„gon distributör i Sverige - och definitivt inte att det Ă€r dĂ„lig kvalitetskontroll... Oktava sĂ€ljer dessutom till hela vĂ€rlden genom sin egen tyska nĂ€tbutik - och det Ă€r sĂ€kert en annan orsak till att mĂ„nga inte vill ta upp dem i sitt sortiment. SjĂ€lv fortsĂ€tter jag Ă€ndĂ„ sĂ€lja dem, eftersom de Ă€r sĂ„ bra som de Ă€r. 😎

Alla deras micar Ă€r individuellt uppmĂ€tta innan de skeppas, sĂ„ man mĂ„ste nog ha en osannolik otur om man ska fĂ„ tag pĂ„ ett "mĂ„ndagsexemplar". 😎

Postat
Vad heter Octavas egna nÀrbutik i Tyskland?

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

NÀtbutik inte nÀrbutik, var det ett skÀmt eller?

Postat
Tex. Jam sÀljer inte oktava pga. bristande kvalitets kontroll, mejla och frÄga!

Har de försökt köpa in Oktava efter att Mastersounds slutade distribuera för ett par Är sedan - och vill de ens göra det nÀr de har ett eget "mÀrke" att promota framför andra...?

Jag ser kvalitetskontrollen "first hand", sÄ jag vet hur lite problem det Àr med Oktava - och hade de inte varit tillrÀckligt bra, sÄ hade jag inte varit det minsta intresserad av att forsÀtta med dem, utan hade av naturliga skÀl riktat in mig pÄ andra fabrikat i stÀllet.

Postat (redigerat)
ja...nĂ€Tbutik menar jag naturligtvis! Jag slant visst lite med stortĂ„n! 😎

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

😎

Egentligen Àr det inte Oktavas egen nÀtbutik, men nÀrapÄ eftersom det Àr en bror (eller om det var son eller kusin - komme rinte ihÄg riktigt) till en av de ryska cheferna som driver det. Oktava-online heter den i alla fall.

Redigerat av Claes
Postat

Har de försökt köpa in Oktava efter att Mastersounds slutade distribuera för ett par Är sedan - och vill de ens göra det nÀr de har ett eget "mÀrke" att promota framför andra...?

Jag ser kvalitetskontrollen "first hand", sÄ jag vet hur lite problem det Àr med Oktava - och hade de inte varit tillrÀckligt bra, sÄ hade jag inte varit det minsta intresserad av att forsÀtta med dem, utan hade av naturliga skÀl riktat in mig pÄ andra fabrikat i stÀllet.

Jag förstÄr mycket vÀl att du inte vill tala illa om nÄgot du sjÀlv sÀljer. Oktava Àr förövrigt riktigt bra mickar som jag absolut tycker att du skall sÀlja. Jag ville bara varna trÄdskaparen dÄ jag sjÀlv varit med om att just mk-012 faktiskt inte har fungerat vid leverans samt att Johan Johansson som Àr ProAudio ansvarig pÄ jam har sagt och nu citerar jag: "Oktava gör ok mickar.....ibland, det svajar i kvalitén".

Tyckte bara jag skulle berĂ€tta om mina erfarenheter av oktava för trĂ„dskaparen, menade inte att baktala dig eller dina affĂ€rer. 😎

Postat

Okay, tack för svar! Jag hade hoppats pÄ att man kunde se vilka ÄterförsÀljare det finns i sverige och i övriga EU, men deras hemsida fungerar inte fullt ut just nu. Mest av ren nyfikehet. FÄr vÀl se lite senare kanske.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Jag förstÄr mycket vÀl att du inte vill tala illa om nÄgot du sjÀlv sÀljer. Oktava Àr förövrigt riktigt bra mickar som jag absolut tycker att du skall sÀlja. Jag ville bara varna trÄdskaparen dÄ jag sjÀlv varit med om att just mk-012 faktiskt inte har fungerat vid leverans samt att Johan Johansson som Àr ProAudio ansvarig pÄ jam har sagt och nu citerar jag: "Oktava gör ok mickar.....ibland, det svajar i kvalitén".

Tyckte bara jag skulle berĂ€tta om mina erfarenheter av oktava för trĂ„dskaparen, menade inte att baktala dig eller dina affĂ€rer. 🙂

Det Àr viktigt att fÄ fram olika erfarenheter - bÄde positiva och negativa, helt klart - men samtidigt tycker jag inte att JAM borde uttala sig pÄ det sÀttet nÀr de inte har sÄlt Oktava pÄ lÀnge, utan i stÀllet lÀgger mer energi pÄ att framhÄlla sitt eget "mÀrke".

Det Ă€r inte sĂ„ mycket det att jag inte vill tala illa om det jag sĂ€ljer, utan snarare tvĂ€rtom; att jag sĂ€ljer det för att det Ă€r sĂ„dant som fungerar bra och lĂ„ter bra. Jag skulle kunna sluta med Oktava i morgon och i stĂ€llet koncentrera mig mer pĂ„ andra mĂ€rken som jag redan sĂ€ljer - och det hade jag ocksĂ„ gjort om jag hade upplevt att deras kvalitetskontroll var ett problem - för sĂ„dant hade ju tvingat mig att lĂ€gga mycket mer tid pĂ„ deras prylar Ă€n pĂ„ annat - och det hade jag ju varit mĂ„ttligt sugen pĂ„... Jag har bara fĂ„tt nĂ„gon enstaka retur av MK012 under de senaste Ă„ren - men dĂ„ har det inte handlat om kvalitetsfel, utan om transportskador - Ă„tminstone hittills... 😎😎

Postat

Ok Claes, 😉 Oktava gör bra mickar!

NÄgot annat man bör akta sig för nÀr man köper dessa mickar (mk-012) Àr kopiorna som cirkulerar lite varstans.

pme (oregistrerad)
Postat

Nu Àr vÀl JAM inte direkt en av vÄra mest vÀl renomerade kvalitetsbutiker. Det Àr ganska mycket dynga de har. Visserligen har de ofta bra priser och har verkligen Àndrat marknaden genom sin nÀrvaro. Jag Àr dessutom i luven pÄ ganska mÄnga leverantörer sÄ det skulle inte förvÄna mig ett dugg om

det Àven Àr sÄ med denna. Men det Àr bara vild gissning. De sÀljer Violett och violett sÀljs Àven i oktavas "fabriksbutik", men det Àr vÀl olika tillverkare?

Postat
Lithium sa:
Ok Claes, 🙂 Oktava gör bra mickar!

NÄgot annat man bör akta sig för nÀr man köper dessa mickar (mk-012) Àr kopiorna som cirkulerar lite varstans.

Ja - kopiorna Ă€r ett problem. Upprinnelsen till det var i samma veva som Mastersounds tog över distributionen - och den tidigare distributören (det var en engelsk firma som var Europa-distributör pĂ„ den tiden) blev sur pĂ„ att de tappade distributionen och i stĂ€llet bestĂ€llde kopior i Kina. Om det var för att pĂ„ nĂ„got sĂ€tt hĂ€mnas genom att försöka misskreditera namnet eller för att kunna fortsĂ€tta sĂ€lja "MK012", Ă€r det nog ingen som vet... 😛

Jag Ă€r bekant med en kille som har kontakt med nĂ„gon av de kinesiska fabrikerna - och han sade att alla fabrikerna kĂ€nner till MK012-kopiorna och Ă€r villiga att ta upp bestĂ€llningar pĂ„ dem om folk vill köpa - se det gĂ€ller definitivt att se upp... 😄

Postat
Claes sa:

Ja - kopiorna Ă€r ett problem. Upprinnelsen till det var i samma veva som Mastersounds tog över distributionen - och den tidigare distributören (det var en engelsk firma som var Europa-distributör pĂ„ den tiden) blev sur pĂ„ att de tappade distributionen och i stĂ€llet bestĂ€llde kopior i Kina. Om det var för att pĂ„ nĂ„got sĂ€tt hĂ€mnas genom att försöka misskreditera namnet eller för att kunna fortsĂ€tta sĂ€lja "MK012", Ă€r det nog ingen som vet... 😄

Jag Ă€r bekant med en kille som har kontakt med nĂ„gon av de kinesiska fabrikerna - och han sade att alla fabrikerna kĂ€nner till MK012-kopiorna och Ă€r villiga att ta upp bestĂ€llningar pĂ„ dem om folk vill köpa - se det gĂ€ller definitivt att se upp... 🙂

JasÄ, det Àr sÄ det ligger till!

Postat
Lithium sa:
Claes sa:

Ja - kopiorna Ă€r ett problem. Upprinnelsen till det var i samma veva som Mastersounds tog över distributionen - och den tidigare distributören (det var en engelsk firma som var Europa-distributör pĂ„ den tiden) blev sur pĂ„ att de tappade distributionen och i stĂ€llet bestĂ€llde kopior i Kina. Om det var för att pĂ„ nĂ„got sĂ€tt hĂ€mnas genom att försöka misskreditera namnet eller för att kunna fortsĂ€tta sĂ€lja "MK012", Ă€r det nog ingen som vet... 😄

Jag Ă€r bekant med en kille som har kontakt med nĂ„gon av de kinesiska fabrikerna - och han sade att alla fabrikerna kĂ€nner till MK012-kopiorna och Ă€r villiga att ta upp bestĂ€llningar pĂ„ dem om folk vill köpa - se det gĂ€ller definitivt att se upp... 🙂

JasÄ, det Àr sÄ det ligger till!

De distribuerar inte Oktava lĂ€ngre, sĂ„ det Ă€r inte omöjligt att de har tagit chansen att fĂ„ ut kopior pĂ„ det sĂ€tt som du skriver i den trĂ„den. Jag trodde att jag kĂ€nde dem, men man vet ju aldrig sĂ€kert hur folk gör om ett extra lukrativt erbjudande dyker upp... 🙂

Postat

Nej, man kan aldrig vara sÀker precis som Claes sÀger. En sÀljare/butik vill ju tjÀna pengar för det Àr ju ett av huvudsyftet med att man överhuvudtaget sÀljer. SÄ lÀnge det Àr pÄ det sÀttet sÄ kan man aldrig vara helt sÀker pÄ nÄgonting. En del kan ju göra nÀstan vad som helst bara för att sÀlja Àven om de flesta nog inte gör det. De flesta Àr trots allt tilrÀckligt seriösa fÄr man vÀl hoppas. Men alla butiker har ju sitt sortiment och har sitt sÀtt att sÀlja pÄ. Claes har sitt sortiment och bedriver t.ex. sÀljverksamhet hÀr pÄ forumet Àven om det sker nÄgot sÄnÀr diskret...Jam har sitt sortiment och sitt sÀtt att sÀlja pÄ liksom alla andra butiker har sitt.

Som kund vill man ju bara gÄ ut ur en affÀrsuppgörelse nöjd och belÄten Àven pÄ lite lÀngre sikt och om man gör det sÄ kÀnner man oftast ett förtroende. Orginal eller inte sÄ handlar det vÀl om samma sak Àven dÀr. Att pÄstÄ att nÄgonting Àr orginal fast det inte Àr det tror jag inte att det Àr sÄ mÄnga som pÄstÄr dÄ det Àr förenat med en rÀtt stor risk inte minst pÄ förtroende-sidan. Men det kanske finns vad vet jag. Och hur mÄnga kina-mickar t.ex. Àr det inte som utger sig att vara orginal? Inte mÄnga. TvÀrtom sÄ Àr det ofta helt öppet en ren kopia av t.ex. nÄgon tysk stor tillverkare men de Àr ju ofta mycket bra ÀndÄ trots detta. Idag finns det ju hur mÄnga billiga och bra mikrofoner som helst pÄ marknaden. Kan vara vÀrt att titta pÄ dem ocksÄ om man inte har bestÀmt sig för nÄgonting annat. Men Octava:n Àr en mycket bra mick för övrigt tycker jag ocksÄ sÄ det Àr ju inget dumt köp. En negativ sak med Octava enligt mig Àr att de har ett alldeles för litet ÄterförsÀljarnÀt i sverige och det Àr rÀtt synd.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat

Mycket rykten och gissningar i den hĂ€r trĂ„den... 😉

Jag tycker att Oktava MC012 Àr prisvÀrda smÄmebrans kondensatormickar. Har sjÀlv handlat pÄ Oktava Online. Bra priser och kÀnns seriösa.

Postat
Mycket rykten och gissningar i den hĂ€r trĂ„den... 😉

Jag tycker att Oktava MC012 Àr prisvÀrda smÄmebrans kondensatormickar. Har sjÀlv handlat pÄ Oktava Online. Bra priser och kÀnns seriösa.

Jo, det Àr lite det jag ocksÄ menar. Helt sÀker Àr man ju inte alla gÄnger, men man behöver heller inte oroa sig i onödan och förstora upp riskerna. Risker finns ju med allt. Mer eller mindre.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Postat
Mycket rykten och gissningar i den hĂ€r trĂ„den... 😕

Mitt par MK-012 har varit trasigt tvÄ gÄnger det senaste Äret, bra kvalitet? Och nÀr jag först bestÀllde ett par fick jag ett par kopior som jag vÀgrade köpa, sÄ jag talar bara om egna erfarenheter och det Àr inte nÄgra rykten eller gissningar!

Postat
Jo, det Àr lite det jag ocksÄ menar. Helt sÀker Àr man ju inte alla gÄnger, men man behöver heller inte oroa sig i onödan och förstora upp riskerna. Risker finns ju med allt. Mer eller mindre.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

LUDGO%202.jpg

Kunde inte lĂ„ta bli! 😕

Postat

Ha ha! Jo, jag har sett det dĂ€r gĂ€nget! De har alla "artistnamn" typ Svett-Johan, DrĂ€gel-Sven och allt vad de nu heter sĂ„ humor tycks de ju i varje fall ha! 😕

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.