Jump to content
Annons

Spelar valet av tyg någon roll vid absorbentbygge


Curry_Man

Recommended Posts

Äntligen så skall jag sätt igång och bygga mina egna absorbenter, har köpt en bal Stenull.

Min fråga är om tex bomullstyg (finns billigt på ikea) funkar att linda in dem i, eller skall det vara av någon annan sort.

Räcker en "inlindning", tänker på hälsan. Inte kul med stenulls damm flygandes runtomkring en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vill minnas att en tumregel är att man ska kunna andas genom tyget utan större svårighet.

dock inte när man fäst tyget på ullen..

Haha Been there done that ☺️

låter illa.. ☺️

jag har helt vanligt bomullstyg från IKEA (19:-/m, 180 brett!) och det funkar asbra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Låter ju bra att använda spraylim för att delvis fästa tyget samt att minimera farligt damm som eventuellt kan ta sig ut via tyget.

Men lägger sin inte spraylimmet som en yta och därmed sämre absorption ??

Kom o tänka på det nu när jag precis skulle börja bygga, har ett lim från "3M-Flyttbart spraylim"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sprayar du på för mycket, så kommer det förstås att påverka en del, men du behöver inte mer än en lätt sprayning så att du håller de ytligaste fibrerna på plats - och då blir påverkan på absorptionen väldigt liten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...