Jump to content
Annons

Synthinköp - techno/elektro/house

hlafk

Recommended Posts

Hej jag sitter och pillar med lite musik som rör sig runt (som sagt) techno/elektro/house och börjar bli trött på både synthar i datorn som man inte riktigt får nån känsla från, och även min microkorg som man får känsla från men inte ljud och inte egentligen särskilt mycket känsla heller...

Fastnade vid en Moog Little Phatty i musikaffären för ett tag sen och slogs av tanken jag borde nog ha råd att köpa en fin synth så jag kommer nånstans...

Det som (kanske) är det tråkiga med Moogen är att den är monofonisk och det kanske inte är så bra i alla lägen då jag vill ha en hyfsat "bred" synth...

Har då kolla på Nord lead 2x som är i min prisklass och vad jag hört o sett så är väll nord syntharna rätt så bra...

Men jag känner mig lite intrasslad i djungeln där jag mest vill ha allting och det dyraste av allt...

Ska jag köra på en Nord Lead (även ifall alla "ljudexempel" på YouTube så spelar alla nån gammal 80-tals slinga) för att den passar mig perfekt och även till en massa annat...

Borde jag köpa en Moog för en Moog är en Moog och mono är jättebra...

Eller borde jag kolla in njått annat, har även kikat lite på en dsi evolver låda men då behöver jag ett nytt klaviatur...

Eller borde jag skaffa ett fint klaviatur med många rattar och knappar på så jag kan styra en riktigt bra mjukvaru synth jag har missat på marknaden?

(Jag använder Ableton Live 6 nu...)

Tack o hej...

Annons

Jag (och flera med mig, skulle jag gissa) skulle rekommendera att du håller dig till mjukvarusyntar, och möjligtvis lägger pengarna på en ny klaviatur/kontrollyta. Jag håller med om att hårda syntar i regel är roligare, men får du inte bra ljud ur en mjukvarusynt får du med all sannolikhet inte det ur en hård heller. Skillnaden är att en hård synt (oftast) kostar betydligt mer än en mjuk dito, pengar som det är svårt att få igen om man exempelvis säljer den vidare.

Har du helt ställt in dig på att köpa en hård synt skulle jag nog rekommendera Nord Leaden över Little Phattyn eftersom den förra är mer flexibel och, som du själv tar upp, polyfon. Dessutom går den att komma över begagnad, vilket kan göra några tusenlappars skillnad. Evolvern har jag aldrig testat själv, men vad jag har sett och hört av den är det en riktigt grym apparat. Lite sugen själv faktiskt 🙂

Det är mina synpunkter, hoppas det bidrog med något!

visst kan det låta bra om en softsynth, men på något sätt så tycker jag faktiskt att musik från min korg har blivit direkt mycket mer levande... det finns en stor chans att man fastnar lättare vid en hårdsynth som man har betalat lite pengar för och ja man fastnar vid den och lär sig den helt enkelt...

en annan grej är att jag antagligen kan få blodad tand och vilja ha fler synthar sen för det räcker inte med bara en hårdvarusynth heller...

vad ska jag kolla in för några softsynthar som passar mig?

och vad ska jag kolla på för midikeyboard...?

...någon som pillat på akai mpk49 kanske?

Guest drloop

Jag tycker att det mest kompletta syntmjukvara som finns är Reason. En massa gott för lite pengar.

Sedan kan man alltid kolla in en massa andra syntar, men flexibiliteten och möjligheterna i Reason har gjort att jag mer eller mindre skrotat alla andra syntpluggar. Det mesta jag vill göra kan jag göra i Reason.

Det kan vara R&B, rock eller syntlåtar, alltid slutar det med att jag använder Reason.

Men det är ju jag. Alla har olika tycke och smak. Kan nämna att jag har några hårdvarusyntar som jag aldrig använder med ett enda undantag, en Moog Rogue som får komma fram kanske 1-2ggr gånger per år.

Hårdvarusyntar är så meckigt att jobba med i jämförelse med mjukvarusyntar.

Jag ser inget behov av dessa utom möjligen riktiga analoga sådana.

Ta en (Äldre modell) Korg Triton, ett monster med 32MB samplingar i.... eller vad det nu är. Leta patchar till en sådan på internet är inte lika lätt som till tex Reason där det finns hur mycket som helst.

Akai mpk49 verkar bra, gillar trumpads... har själv en M-Audio Axiom 61 som också har trumpads.

Det är roligare att programera trummor med pads jämfört med keyboardtangenter.

Man får ju en hel skog med coola grejer för 10-15000 om man går datorvägen.

Edited by drloop

Hej du. Om jag ska säga mit så säger jag som så... reampa. Va kreativ som själve fan 😮) Använd en gammel rörförstärkare eller varför inte datorhögtalarna som ligger på vinden å skräpar eller om du får chansen å låna en riktigt mysig rör-EQ/Kompressor/limiter/preamp, använ en sånganlägning i en gympasal eller jaa.. du förstår vad jag menar. Det som ofta saknas i mjukissyntar är energivärde å själ å det skånt du ge dem med hjälp av lite kreativa lösningar. Glömm inte å använda bra inspelningsgrejjer bara. Annars om du ska ha en synt på riktigt så kan jag varmt rekomendera en gammel Access virus B, den har en audiodriver så du kan använda den som FXrack å den låter FAST den är virituelanalog vääääldigt varmt å gött (kan till och med regleras med ett gäng rattar) Juno106 är också bra men långt ifrån lika mångsidig som en virus. Har du skralt med stålar men vi ha en RIKTIG analog synt så tycker jag du ska kålla in Novation Basstation. Visserligen monofon men jävligt mycket und zu und zu i filtret.

Edited by Tully

Har spelat på en Poly Evolver men var inte speciellt imponerad av den, eller iallafall inte av de presetljud jag testade. Lät plastigt och livlöst i mina öron. Äger en Access Virus b som jag tycker låter ok men ofta lite "dov" i ljudet så transperensen saknar jag, mistänker att det dova ljudet beror på en lägre upplösning jämfört med vad Virus c eller Virus TI använder sig av för att skapa sina ljud.

En monofonisk synth hade jag inte rekomenderat till annat än att köra bas eller leadslingor så för den som vill använda sig av pad-ljud på ett enkelt sätt är en monofonisk synth inte ett alternativ.

Äger också en Nord Modular G2 Engine som jag gillar skarpt p.g.a. dess ljud och möjligheter att skapa ljud där fantasin i mångt och mycket är begränsningen. Nu kräves det dock att man lär sig den medföljande editorn till G2:an för att den skall komma till sin fulla rätt. Rent allmänt så gillar jag Clavias produkter av flera orsaker. 1) Välbyggd hårdvara. 2) Välljudande hårdvara. 3) Lättmanövrerad. 4) Prisvärd.

Så för egen del hade jag satsat på en hård synth från Clavia! Tror att det bästa du kan göra är att besöka en välsorterad musikaffär och testspela på de synthar du är sugen på för att själv bilda dig en uppfattning och har du tur finns det en beggagnad synth som väntar på dig någonstans där ute 😛

Om du funderar på en Evolver, så borde du även kika på MEK (Mono Evolver Keyboard), den kostar strax över 10,000kr ny och är alltså inom din budget. Samma ljudmotor som lillburken, men med klaviatur och en massa rattar! Det är dock en synth med miljoner möjligheter som inte är alltför lätt att bemästra, så om du inte är helt hemma på syntesmetoderna så skulle jag nog snarare rekommendera att du kikar på nåt enklare.

T.ex. en NordLead, Virus, eller nån annan lite äldre synth. (Begagnatpriserna på synthar är riktigt schyssta numer, förutom för vissa gamla kultburkar.)

Eller varför inte Waldorfs nya Blofeld (http://www.thomann.de/se/waldorf_blofeld.htm)? Den verkar riktigt lovande och ser ut att ge enormt mycket för pengarna!

Little Phattyn är grym, men ganska så begränsad och inget jag skulle välja som min enda hårdvarusynth.

• 2 weeks later...
Följ mitt råd och köp dig en motif, där kan man snacka synth för pengarna!

mja, motif är ju mer av ett komplemet för denna form av musik. Dock inget fel att ha

en motif eller xv-2080 eller så för komplement. Tillsammans med en Virus C/TI eller Supernova 1/2

så kan man klara sig en bra bit.

Har själv ett par hårdvaru synthar för denna form av musik. Har dock inte än kört eller testat någon mjukvarusynth

som kan lyckas bringa det liv hårvara kan när det gäller instrument och synthar.

Edited by SinSonic

• 1 month later...

Jag kan varmt rekommendera en Nord Lead 3. Den låter riktigt bra, är som tidigare sagts väldigt välbyggd och är dessutom lättjobbad som få. Gummirattarna med LED´s runt är en ren fröjd!

Det enda negativa jag kan komma på är att det inte finns någon modulationsmatris, utan LFO´erna osv har ett antal fasta signalvägar. Det gör ju å andra sidan att det blir enklare och går snabbare att programmera. Hmm, vid närmare eftertanke är det nog ingen nackdel 🙂

Trean bygger på annan hårdvara och kodbas än tvåan, och har i mitt tycke en helt annan botten.

Den tillverkas ju inte längre men går att få tag på för kanske 10.000kr begagnad.

Lycka till!

Klangkraft