Jump to content
Annons

Dynamisk vs kondensator mikrofon


Buder

Recommended Posts

Hej

Jag försökte tidigare att lägga en tråd här men den verkar inte ha kommit fram i julbruset. Jag provar igen och hoppas att någon snabbt kan ge mig ett kort tydligt svar trots att detta ämne kan diskuteras i evigheter.

Jag har en dynamisk mikrofon som heter PRO-1900. Vi sjunger normalt inte mycket utan använder den mest till gitarrer. Men nu börjar vi öva lite sång. Mikrofonen är kopplad med XLR-XLR mot ett Saphire LE. Controlprogramvaran är uppskruvad på max output och gain på 75 %. Vid tal i mikrofonen på ca 4 - 5 cm avstånd hörs nästan ingenting att tala om. Jag måste tala högt 1 cm från mickrofonen om det ska bli något. Annars kan jag skruva upp till 95%, då kan jag få in normalt tal men inte med speciellt hög nivå. Vid högt tal, sång på 1 cm avstånd och microfonen på 4 - 5 cm får jag kanske 30% singal nivå. Jag måste in på ca 1 cm avstånd för att få så hög volym att man kan se overload.

Varför gör jag nu detta då?

Jo, jag vill kunna spela in sång utan att behöva skruva upp gain till 95% och sjunga så nära micken. Jag är rädd att tappa dynamik eftersom resultatnivån blir låg. Acceptabel , men låg. Det lilla brus som finns blir ju också förstärkt i ett sådant läge.

Sedan vill jag placera microfonen mot mina akustiska gitarrer, nylån och stålsträngade utan att behöva ha mikrofonen 1 cm från halsen och med 95 % gain. Detta känns inte bra. och risken att stöta till mokrofonen är hög.

Så frågan är:

Kommer en kondensatormikrofon att lösa mina nivå problem? Är detta enda sättet eller är det fel på mina grejor? Har en kondesator mikrofon alltid högre nivå ut än en dynamisk mik.

Tacksam för kort tydligt svar. 😉

Jörgen

P.S. Mikrofonen har 500 Ohms impedans, spelar det någon roll i sammanhanget?

Mikrofonen har kopplats till diverse hifi och ampar förut med stor framgång men nu med ljudkortet känns det tunt. I övrigt är ljudkortet suveränt. Tänk om det hade funnits en sådan där "boost" funktion som det finns i inbyggda ljudkort, då kanske . .

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan också vara så, att signalnivån från micen är väldigt svag och att preampen därför hade behövt ge mer gain för att det skulle fungera... Som exempel kan jag nämna en billig dynamisk mic jag hade med bland mina inspelningar på testsiten (omgång 9), där jag blev tvungen att skruva upp preampen på max gain - och det blev ändå mycket lägre signal än alla andra dynamiska micar (inkl bandmicar) som jag har kört med.

En kondensatormic ger definitivt högre output än en dynamisk, så den kräver inte lika mycket gain i preampen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tror inte han kopplat in på en line då han skriver att han använder XLR-XLR.

Du har inte pad eller något sådant intryckt på ljudkortet?

Nu måste jag fråga dumt . . vad är en pad?

Det enda jag kan påverka är fantommatningen och den är inte intryckt (lyser inte).

Annars har jag bara gain att leka med samt utgångsvolymen så klart, men den står på max redan.

/Jörgen

Redigerat av Buder
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte han kopplat in på en line då han skriver att han använder XLR-XLR.

Du har inte pad eller något sådant intryckt på ljudkortet?

Nu måste jag fråga dumt . . vad är en pad?

Det enda jag kan påverka är fantommatningen och den är inte intryckt (lyser inte).

Annars har jag bara gain att leka med samt utgångsvolymen så klart, men den står på max redan.

/Jörgen

Pad är en dämpsats som man kan koppla in. Det finns ofta både på micar och på preamps - men inte alltid. Finns det någon knapp som det står typ -10dB eller -20dB på, så är det en Pad-switch...

Fantommatningen har ingen inverkan på en dynamisk mic (utom i ett fåtal undantag från BLUE, där de ska fantommatas), så den ska inte vara igång.

Testa gärna med exempelvis en Shure Beta58a, om du kan låna en sådan - så tror jag att du får bättre utsignal från den, men annars får du helt säkert väldigt mycket högre signal från en kondensatormic, som exempelvis en Studio Projects B1 eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej

Provade en kondensator mikrofon igår, den gav betydligt bättre signal än min dynamiska. Jag var tvungen att sätta upp gain rejält i alla fall, men redan vid 75 % fick jag bra ren tydlig signal som jag med mer gain kunde få att dista om jag ville. Dessutom tog mikrofonen upp allt möjligt annat ljud runt omrking som min förra inte gjorde. Det var en jm27, för 799 kr tror jag. Ska fundera på att köpa denna innan jag börjar spela in på riktigt.

/Jörgen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...