Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

😕

nÀ, det tror jag inte...

(jag har precis kammat ut en riktig hĂ€rva 😕 )

stĂ„ still eller trĂ„dlöst 😊

Postat

Finns inget som irriterar mej mer Àn sladdar!

De snor sej runt varande, fastnar kring fötter, i gitarrstÀll, precis överallt.

För att inte tala om kabelvÀskan man har pÄ spelningar.

Den fÄr Äka kanske 4 mil i lugnt tempo pÄ ett lastbilsflak. NÀr man kommer fram kan man lyfta alla kablar genom att bara hÄlla i en av dem. Man ska ha en kabel men alla följer med.

Jag Àr dessutom kappseglare, och det Àr inte ett dugg bÀttre med tampar.

Helt otroligt hur i alla glödheta det kan sno ihop sej sÄ.

Postat

Du har alltsĂ„ en snodd kabel - trots att den Ă€r köpt? 🙂🙂

Det beror pÄ hur du rullar ihop dem. Kabeln i sig kan inte motverka att den snurras ihop.

Gör en stor ring av kabeln nÀr du rullar ihop den. Se dÄ ocksÄ till att vrida kabeln typ ett halvt varv för varje loop pÄ ringen, sÄ slipper du att den snor sig sÄ j-t nÀr du sedan ska anvÀnda den.

Postat

Det beror pÄ hur du rullar ihop dem. Kabeln i sig kan inte motverka att den snurras ihop.

Gör en stor ring av kabeln nÀr du rullar ihop den. Se dÄ ocksÄ till att vrida kabeln typ ett halvt varv för varje loop pÄ ringen, sÄ slipper du att den snor sig sÄ j-t nÀr du sedan ska anvÀnda den.

Jag tror mer pÄ teorin om att de snor sej för att djÀvlas.

Postat (redigerat)

den bÀsta förklaringen som finns till detta trasselfenomen (inte sladdar som snor sig, utan de mystiska knutarna) Àr att universum strÀvar mot oreda.

edit: eller för att jĂ€vlas. 🙂

Redigerat av SirAlex
Postat

Om man viker kabeln dubbelt ett par gÄnger (beroende pÄ kabelns lÀngd) och sedan gör en lÀtt kÀrringknut sÄ slipper man allt trassel nÀr kabeln Àr nedpackad. SÄlÀnge man inte försöker dra Ät knuten hÄrt sÄ in i helvete Àr det heller ingen risk att kabeln tar skada.

Postat
den bÀsta förklaringen som finns till detta trasselfenomen (inte sladdar som snor sig, utan de mystiska knutarna) Àr att universum strÀvar mot oreda.

Precis

Postat
😕

nÀ, det tror jag inte...

(jag har precis kammat ut en riktig hĂ€rva 🙂 )

stĂ„ still eller trĂ„dlöst 🙂

Vart köper man trÄdlöst?

Postat
😕

nÀ, det tror jag inte...

Vart köper man trÄdlöst?

I en musikaffĂ€r (det Ă€r inte meningen att lĂ„ta spydig, men det Ă€r ett vĂ€ldigt direkt svar som innehĂ„ller alla fakta! 🙂).

Postat

SĂ„ gör jag alltid med mina kablar! 😕

Kör man alltid pĂ„ detta sĂ€tt sĂ„ snurrar dom inte ihop sig. 🙂

Rullar man ihop sin kabel pÄ ett sÀtt som funkar sÄ ska man köra pÄ det hela tiden.. kabeln "vÀnjer" sig vid hur den brukar bli ihoplindad.. NÀr jag ska göra "mitt ihoprullande" pÄ andras kablar Àr det inte sÀkert att de gÄr för dom har lindat dom hÄrt över handen och under armen, sÄ kallad "sicksack-hÀrva"... Ä dÄ gÄr de bara att snurra ihop dom pÄ det sÀttet igen.

Postat

t.ex: FreePORT FP72

😕

nÀ, det tror jag inte...

Vart köper man trÄdlöst?

I en musikaffĂ€r (det Ă€r inte meningen att lĂ„ta spydig, men det Ă€r ett vĂ€ldigt direkt svar som innehĂ„ller alla fakta! 🙂).

Postat
I en musikaffĂ€r (det Ă€r inte meningen att lĂ„ta spydig, men det Ă€r ett vĂ€ldigt direkt svar som innehĂ„ller alla fakta! 🙁).

Ja, ganska uppenbart. đŸ˜± Men jag formulĂ€rade frĂ„gan lite fel. 😛

Wow, den var ju billig, 2300 spĂ€nn, inga biligare? 😉

Postat

Det finns billigare, som denna pÄ Musikbörsen:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...172710&fm=1

Eller Thomanns egna:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_ews_16pt.htm

Ingen aning om ljudkvalitet och sÄnt. SjÀlv har jag ett billigt frÄn Samson (kostade ca 3000 kronor för nÄgra Är sen, Airline tror jag det heter). Det Àr helt ok. Kör man med digital utrustning (typ modellerar-förstÀrkare eller pedalbord) som jag gör, sÄ Àr det alldeles utmÀrkt bra. Kör man med rörförstÀrkare sÄ kan jag tÀnka mig att man saknar lite dynamik och substain, Àven om det Àr helt ok.

Postat

Aningens off topic men ett klart bevis pÄ att sladdar kommer med en inbyggd ihoptrasslingsfunktion:

För ett par veckor sedan dammsög jag i lÀgenheten. sÄ... alltsÄ... vi har dammsugaren i ena Àndan av sladden och en kontakt i vÀggen i den andra Àndan av sladden, det Àr ju sÄ det brukar vara, right? Right-o. FÀrdig och glad som jag Àr för det, drar jag ut sladden ur vÀggen och flyttar mig en meter mot dammsugaren för att kunna rycka sÄ att sladden helt snillrikt skall dras in i dammsugarens sladdbehÄllare. Swisch! Sladden Äker in tills *boff*. Den stannar. En knut pÄ sladden. Jag vet inte hur det gick till men visst Àr det ett tecken pÄ att sladdar Àr djÀvulens redskap pÄ jorden?

Jaja, det Ă€r min övertygelse i alla fall. Musikkablar har aldrig gjort nĂ„got för att övertyga mig om motsatsen. 🙂😆😛

Postat
Aningens off topic men ett klart bevis pÄ att sladdar kommer med en inbyggd ihoptrasslingsfunktion:

För ett par veckor sedan dammsög jag i lÀgenheten. sÄ... alltsÄ... vi har dammsugaren i ena Àndan av sladden och en kontakt i vÀggen i den andra Àndan av sladden, det Àr ju sÄ det brukar vara, right? Right-o. FÀrdig och glad som jag Àr för det, drar jag ut sladden ur vÀggen och flyttar mig en meter mot dammsugaren för att kunna rycka sÄ att sladden helt snillrikt skall dras in i dammsugarens sladdbehÄllare. Swisch! Sladden Äker in tills *boff*. Den stannar. En knut pÄ sladden. Jag vet inte hur det gick till men visst Àr det ett tecken pÄ att sladdar Àr djÀvulens redskap pÄ jorden?

Jaja, det Ă€r min övertygelse i alla fall. Musikkablar har aldrig gjort nĂ„got för att övertyga mig om motsatsen. 😛😆😆

Precis

Postat
Det finns billigare, som denna pÄ Musikbörsen:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...172710&fm=1

Eller Thomanns egna:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_ews_16pt.htm

Ingen aning om ljudkvalitet och sÄnt. SjÀlv har jag ett billigt frÄn Samson (kostade ca 3000 kronor för nÄgra Är sen, Airline tror jag det heter). Det Àr helt ok. Kör man med digital utrustning (typ modellerar-förstÀrkare eller pedalbord) som jag gör, sÄ Àr det alldeles utmÀrkt bra. Kör man med rörförstÀrkare sÄ kan jag tÀnka mig att man saknar lite dynamik och substain, Àven om det Àr helt ok.

Tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.