Jump to content
Annons

Program som spelar mp3 och styrs via en turntable?


breakmegamix

Recommended Posts

Tjaa..

Jag vet att liknande diskussioner redan har förekommit en hel del på forumet, MEN har sökt igenom allt men inte hittat någon användbar information därför väljer jag att skapa en ny tråd. (Så länka helst inte vidare till andra trådar tack) 😛 I alla fall..

Jag har EN Technics 1210 mk2, kopplad till förstärkare, vidare kopplad AUX-in på datorn, använder vanligt 5,1 ljudkort i datorn som körs på Windows XP Pro.

Vad rekomenderar ni för program, som passar min utrustning, som gör att man kan spela mp3 genom dator och styra det via en vinylskiva? Och kan någon beskriva hur ni gick tillväga eller hur man gör? Har provat Virtual DJ 5,0 OCH Traktor 3,3 (Scratch) men ingen av de vill funka som de ska.

Redigerat av breakmegamix
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder M-audio torq conectiv och tycker det funkar bra, men jag har aldrig provat att köra det utan mixer, så jag är inte 100% på att det funkar utan. Men det borde gå om du kopplar skivspelaren till M-audioljudkortets ingång och sen kopplar ljudkortets utgång direkt till dina datorhögtalare (då jag antar att du har aktiva högtalare eftersom du inte skriver om någon förstärkare). Fast det borde å andra sidan funka med traktor scratch också, då det funkar på samma sätt som torq conectiv.

Hur har du tänkt använda det förresten? Det känns lite begränsat att ha en skivspelare utan mixer om man ska styra mp3or med vinyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder M-audio torq conectiv och tycker det funkar bra, men jag har aldrig provat att köra det utan mixer, så jag är inte 100% på att det funkar utan. Men det borde gå om du kopplar skivspelaren till M-audioljudkortets ingång och sen kopplar ljudkortets utgång direkt till dina datorhögtalare (då jag antar att du har aktiva högtalare eftersom du inte skriver om någon förstärkare). Fast det borde å andra sidan funka med traktor scratch också, då det funkar på samma sätt som torq conectiv.

Hur har du tänkt använda det förresten? Det känns lite begränsat att ha en skivspelare utan mixer om man ska styra mp3or med vinyl.

Stämmer, jag har ingen förstärkare ut, utan kör direkt med ett par högtalare kopplad från datorn. Min tanke är iofs inte så storslagen, men eftersom jag då bara har en turntable att leka med tänkte jag att genom ett program kunna köra mp3 låtar samt scratcha med dom. Om vi säger att ja spelar en låt endast på datorn kan ja scratcha med turntablen i bakgrunden. Vill jag scratcha direkt i låten/låtarna jag har på datorn använder jag mig av turntablen och på de sättet skrapa ihop nå fiffigt. 😉 Känns lite tråkigt att behöva skaffa sig ett ljudkort, eftersom jag inte har någon större användning av den egentligen.

"Men det borde gå om du kopplar skivspelaren till M-audioljudkortets ingång och sen kopplar ljudkortets utgång direkt till dina datorhögtalare" Har tyvärr inge musikljudkort utan ljudkortet som jag har är ett vanligt "5,1 data-ljudkort".

Så det som vore storslaget är om man får höra att man inte behöver nå extra ljudkort 😄 Det kanske finns nå liknande ljudkorts-mjukvara som funkar eller någe?

På Traktor får jag ljudet från vinylskivan in till programmet (fast ja vill tvärtom) och de låter väldigt hackigt, brusigt och fyrdubblat delay på allt som låter.

Redigerat av breakmegamix
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag skrev om M-audioljudkort var om du skulle köpa M-audio torq conectiv, där conectiv är ett ljudkort.

Ljudet från skivan går in i datorn... vet du om att du måste ha speciella skivor för att styra t ex traktor? De innehåller tidskoder och ljudet från dem är en massa pipande, så det låter som att du har använt vanliga skivor. Testa traktor scratch igen med tidskodsskivor, de ska följa med traktor scratch.

Annars kan du testa den här metoden: http://www.schillmania.com/content/media/t...use_scratching/

Gratis och ser ut att funka ok för enklare scratches.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, ganska coolt program faktiskt men dock inte den bästa lösningen 😕 Har inte provat med tidskodsskivor, men de ska inte va för svårt att fixa.

Angående traktor, inte ska man behöva nå extra ljudkort för att kunna styra mp3 via skivspelaren?

Och en fråga utöver ämnet, de går väl bra att koppla in 1 skivspelare till en dj-mixer och scratcha på de sättet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaa..

Jag vet att liknande diskussioner redan har förekommit en hel del på forumet, MEN har sökt igenom allt men inte hittat någon användbar information därför väljer jag att skapa en ny tråd. (Så länka helst inte vidare till andra trådar tack) 🙂 I alla fall..

Jag har EN Technics 1210 mk2, kopplad till förstärkare, vidare kopplad AUX-in på datorn, använder vanligt 5,1 ljudkort i datorn som körs på Windows XP Pro.

Vad rekomenderar ni för program, som passar min utrustning, som gör att man kan spela mp3 genom dator och styra det via en vinylskiva? Och kan någon beskriva hur ni gick tillväga eller hur man gör? Har provat Virtual DJ 5,0 OCH Traktor 3,3 (Scratch) men ingen av de vill funka som de ska.

Serato Scratch Live klarar det du söker. http://www.scratchlive.net

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, ganska coolt program faktiskt men dock inte den bästa lösningen 😲 Har inte provat med tidskodsskivor, men de ska inte va för svårt att fixa.

Du MÅSTE ha tidskodade skivor för att kunna spela musik på datorn på din skivspelare. Däremot behöver du inte de svinigt dyra ljudkorten man får med i bl.a. Serato och Final Scratch som många tror. Jag köpte ett begagnat Maya44USB på blocket för en tusing. Sen är det bara att fixa mjukvaran och beställa "reservskivor" från den tillverkare du vill..

Själv fixade jag Ms.Pinky som är opensource och hela tiden görs om och utvecklas av sina användare. Det kostar $99 och klarar även av att köra videos om du nu känner för det.

Och då fick jag med dessa fyra skivor OCH en skiva till Torq av någon konstig anledning..

2B2P_2x5_opt.jpg

Ms.Pinky

Det som kan krångla med din setup kommer förmodligen att vara signalstyrkan. jag skulle tipsa om att skaffa en preamp (299kr på netonnet) och se till att du har en bra nålr på skivspelaren. jag kan rekomendera Shure's M44-7 som är en gammal klassiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, ganska coolt program faktiskt men dock inte den bästa lösningen 😱 Har inte provat med tidskodsskivor, men de ska inte va för svårt att fixa.

Du MÅSTE ha tidskodade skivor för att kunna spela musik på datorn på din skivspelare. Däremot behöver du inte de svinigt dyra ljudkorten man får med i bl.a. Serato och Final Scratch som många tror. Jag köpte ett begagnat Maya44USB på blocket för en tusing. Sen är det bara att fixa mjukvaran och beställa "reservskivor" från den tillverkare du vill..

Själv fixade jag Ms.Pinky som är opensource och hela tiden görs om och utvecklas av sina användare. Det kostar $99 och klarar även av att köra videos om du nu känner för det.

Och då fick jag med dessa fyra skivor OCH en skiva till Torq av någon konstig anledning..

2B2P_2x5_opt.jpg

Ms.Pinky

Det som kan krångla med din setup kommer förmodligen att vara signalstyrkan. jag skulle tipsa om att skaffa en preamp (299kr på netonnet) och se till att du har en bra nålr på skivspelaren. jag kan rekomendera Shure's M44-7 som är en gammal klassiker.

Okej, man måste alltså inte ha svindyra ljudkort men måste man verkligen i huvudtaget ha ett "musik-ljudkort"? Om man måste, vad ska ljudkortet innefatta eller vad måste den ha för specifikation så man vet att den kan spela mp3:or på skivspelaren? Eftersom det finns sånt stort utbud på ljudkort och priserna varierar avsevärt är de svårt att veta vilken man egentligen behöver..

RIAA behöver jag ej, har bra utsignal och har kopplat in skivspelaren till phono på förstärkaren + jordade kabeln så de funkar fint utan en sådan.

Redigerat av breakmegamix
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar enligt dom att man måste ha ett externt ljudkort och en mixer också vilket ja itne har.. Kolla http://www.rane.com/scratch.html

Jo de stämmer, provade nyss måste ha hårdvara..

Jag är inte ute efter att köpa ett nytt ljudkort, söker helst efter andra lösningar. Men att skaffa ett verkar ju nästan va de enda alternativet. Om man inte kör på programmet Traktor som sägs ska funka och då behöver jag bara skaffa en tidskodad skiva..

Redigerat av breakmegamix
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar enligt dom att man måste ha ett externt ljudkort och en mixer också vilket ja itne har.. Kolla http://www.rane.com/scratch.html

Jag är inte ute efter att köpa ett nytt ljudkort, söker helst efter andra lösningar. Men att skaffa ett verkar ju nästan va de enda alternativet. Om man inte kör på programmet Traktor som sägs ska funka och då behöver jag bara skaffa en tidskodad skiva..

Serato Scratch Live är ett helt system med både ljudkort och mjukvara. De fungerar inte utan varann. Du behöver inte någon mixer, koppla från ljudkortets utgång till din förstärkare (eller vad du nu vill koppla till) istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar enligt dom att man måste ha ett externt ljudkort och en mixer också vilket ja itne har.. Kolla http://www.rane.com/scratch.html

Jag är inte ute efter att köpa ett nytt ljudkort, söker helst efter andra lösningar. Men att skaffa ett verkar ju nästan va de enda alternativet. Om man inte kör på programmet Traktor som sägs ska funka och då behöver jag bara skaffa en tidskodad skiva..

Serato Scratch Live är ett helt system med både ljudkort och mjukvara. De fungerar inte utan varann. Du behöver inte någon mixer, koppla från ljudkortets utgång till din förstärkare (eller vad du nu vill koppla till) istället.

Jo, men då måste ja fortfarande skaffa mig det systemet.. Och som "nästan 😱" sagt kostar de enligt http://www.blenda.com/item/item.asp?id=18577 6875:- vilket inte känns sådär yeah..

Redigerat av breakmegamix
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men då måste ja fortfarande skaffa mig det systemet.. Och som "nästan 😱" sagt kostar de enligt http://www.blenda.com/item/item.asp?id=18577 6875:-

Vad har du för budget då? Du har inte nämnt ett ord om vad du är beredd att betala för ett system. Scratch Live må kosta en slant, men så funkar det problemfritt också. M-Audio har ju sitt Torq, men jag har ingen aning om kvaliteten på den lösningen. Den kostar mindre än Scratch Live.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men då måste ja fortfarande skaffa mig det systemet.. Och som "nästan 😱" sagt kostar de enligt http://www.blenda.com/item/item.asp?id=18577 6875:-

Vad har du för budget då? Du har inte nämnt ett ord om vad du är beredd att betala för ett system. Scratch Live må kosta en slant, men så funkar det problemfritt också. M-Audio har ju sitt Torq, men jag har ingen aning om kvaliteten på den lösningen. Den kostar mindre än Scratch Live.

Okej, kanske lite otydligt men om man läser alla poster så står det att ja helst inte vill köpa något extra dvs, hårdvara. Nån mjukvara kan ja hellre tänka mig. Jag vill i princip kolla hur man kan göra de på de bästa och billagste sättet. Men ja är tacksam för ALLA svar.

Någon som har mer ?

Redigerat av breakmegamix
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga utöver frågan ja ställde i topicen.

Någon enkel bra billig dj mixer, i stort sett enbart för scratchning på en skivspelare, att rekomendera?

Många krav där 🙂 Men som plattvändaren skriver så är det nog bäst att köpa begagnat, för det är svårt att hitta en bra scratchmixer under 3000 ny. Kolla "marketplace" på djbattle.net så hittar du säkert något.

Det finns såklart mixers som går på runt 1000 kr nya som är hyfsade, men har du tänkt komma igång med scratchandet så kommer du att "växa ur" dem ganska fort. Först och främst så har de ofta en ganska flack crossfaderkurva ("cut in time", tiden från att ljudet går från 0 till maximal volym), vilket är frustrerande. Sen så håller crossfadersena inte så länge, så i längden blir det en förlustaffär. Dessutom är andrahandsvärdet för såna mixers i princip noll.

Vestax 05 skulle jag passa mig lite för då de är rätt utdaterade prestandamässigt. 07 är ok, men de var/är så dyra från början att de är svåra att komma över billigt. Om du ska köpa en billig begagnad vestax så kolla efter 06:an (dock inte samurai-versionen som är kass), den har samma prestanda som 05:an, men brukar gå att få för runt en tusenlapp.

Kolla om du kan komma över en Stanton SA-5 begagnat, det är en grymt underskattad mixer. Med en mindre modifikation får den en supersnabb kurva, den har hamsterswitch och ställbar kurva på alla faders plus en massa andra godbitar. Den är hyfsat billig ny, så den borde du enkelt kunna hitta för under 2000. Annars kan du kolla efter en Urei 1601. Det är också en bra scratchmixer som inte är så dyr ny, så du borde kunna hitta en för ett överkomligt pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga utöver frågan ja ställde i topicen.

Någon enkel bra billig dj mixer, i stort sett enbart för scratchning på en skivspelare, att rekomendera?

Ta och kolla DJbattle.net så hittar du säkert nått bra..

Du borde kunna köra på den setupen du har, men du MÅSTE skaffa dig åtminstone EN tidskodad vinylskiva för att kunna spela mp3:or på din skivspelare. Du kan köpa vilken skiva du vill beroende på vilket program du ska använda, men jag skulle tipsa om att köpa en FinalScratch Vinyl som du använder till Traktor då jag tycker att det funkar bäst även utan vinylspelare. Så om du ska använda en av två mjukvaruspelare till mp3:or och andra mjukvaruspelaren till din vinylspelare tycker JAG att det är det bästa programmet.

Men som jag skrev tidigare är risken att du får problem med signalstyrkan vilket gör att mjukvaran inte klarar av att förstå tidskoden på skivan. var också noga med att se till att höger och vänster är rätt kopplade hela vägen annars kommer allt låta knas eller kanske tillochmed gå baklänges, skivorna är väldigt stereo känsliga!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah okej tacksam för svar där. Ska kika lite mer på olika dj-mixers.

Men om vi säger att ja surfar in på en hemsida, får syn på en dj mixer och vill kolla att crossfadern är bra, hur ser man de och vad står de?

Kolla recensionerna av mixrar på skratchworx.com, de är utförliga och bra. Där lär du dig också lite om vad du ska kolla efter hos en bra scratchmixer.

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

En grej står fortfarande oklart, angående vinylskivorna. Måste man ha speciella tidskodade skivor beroende på vilket program man använder? Eller är de fritt fram att ta vilken som helst?

Vad tros om det här ljudkortet?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=4...mp;artno=185134

Billigaste ja kunde hitta 😉, hittar ingen mer information om den bara förutom att de är ett usb ljudkort. Ett plus för namnet också..

Link to comment
Dela på andra sajter

De enda skivorna jag vet som kan användas i olika program är Torq skivorna som även ka spelas i Ms.Pinky. Men annars är du tvungen att använda Serato skivor för seratos mjukvara och Finalscratch skivor till Traktor o.s.v.

Det där ljudkortet funkar garanterat! Det säljs till och med som en del i ett paket med Ms.Pinky mjukvaran och skivorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
De enda skivorna jag vet som kan användas i olika program är Torq skivorna som även ka spelas i Ms.Pinky. Men annars är du tvungen att använda Serato skivor för seratos mjukvara och Finalscratch skivor till Traktor o.s.v.

Det där ljudkortet funkar garanterat! Det säljs till och med som en del i ett paket med Ms.Pinky mjukvaran och skivorna.

Det där var visst inge ljudkort 😉 dom hade skrivit fel på hemsidan och menar egentligen m-audios tidskodade skivor..

Redigerat av breakmegamix
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var visst inge ljudkort 😆 dom hade skrivit fel på hemsidan och menar egentligen m-audios tidskodade skivor..

Det ÄR ett ljudkort men inte till det priset de hade skrivit.. Kan tänka mig att det går på ungefär 1500kr om du beställer det utomlands, men så mycket billigare än så kan du nog inte få det nytt, Men kolla Djbattle.net och blocket så kan du säkert hitta nått billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad tros så om att investera final scratch 1.1? 3 tidsskodade skivor + själva externa ljudkortet (bildlänk: http://namm.harmony-central.com/WNAMM02/Co...-Amp-large.jpg) riktigt.. licens och support.. nytt.. kan få de för runt 1000:- va tros ? dock 3 år gammal och om de går att uppdatera vet ja inte nån som vet ? de verkar som man bara kan uppgradera till 1.0.7 länk: http://www.stantondj.com/v2/fs/spt_fs10.asp tråkigt isf.. de nya är ju finalscratch 2 och uppåt.. va tycks om FS 1.1 paketet ?

Redigerat av breakmegamix
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Äntligen ett svar 😕

Men då återstår ju frågan vilka dj-program som fungerar till ljudkortet eftersom programmet ja kommer få om ja köper paketet är ju final scratch 1.1 vilket inte verkar gå att uppdatera något mer (kanske till 1.5), vilket är tråkigt. Så skulle vilja ha ett nyare program till de om de finns nåt ni kan rekomendera ??

Redigerat av breakmegamix
Link to comment
Dela på andra sajter

Go for it!

Det är förmodligen det absolut bästa du kan få tag på för det priset även om du skulle lägga en tusenlapp till!

Nja, det är kanske det bästa man får för det priset, men om man lägger på en dryg tusenlapp så får man M-audio Torq Conectiv, ett i mina ögon mycket bättre val. Lägre latency och mycket bättre mjukvara. Final scratch 1.1 körs dessutom i linux, så man måste ha dualboot (både windows/osx och linux). Det är inget problem om man bara ska scratcha eller spela skivor, men om man t ex vill spela in mixar i windowsprogram så blir det svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...