Jump to content
Annons

Mikrofon för kontrabas?


Gorlum

Recommended Posts

Jag har letat runt ett bra tag nu efter en mikrofon till min kontrabas men har ingen större framgång än. Jag har redan en billig piezo-pickup från K&K som låter apa, och jag har ett par stormembranskondingar som låter ok samt ett par sm57/sm58 som också låter apa. Jag har hört att t.ex. shure beta 52 och akg d112 kan funka men har ingen möjlighet att prova själv eftersom musikaffärerna i stan inte vill ta hem grejer som jag kan testa 🙂

Jag har även kikat på K&K´s golden bullet som är en liten konding som monteras på stallet, och jag har sneglat på blue´s kickball som verkar vara spännande...

Men nu frågar jag alltså er på forumet som har erfarenhet av att spela in/micka upp kontrabas: vilka mikrofoner låter bra? vilket låter dåligt? Vad ger mest för pengarna?

Basen jag ska spela in är min finfina solida karvade 3/4 kontra med obligato-strängar, jag är ute efter ett modernt och fett ljud i stil med soundet hos moderna jazzband.

Alla tips är väldigt välkomna 🙂

Hälsningar/Gorlum

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det handlar om inspelning i studiosammanhang så skulle jag inte prova något annat än en stormembranskonding med bra tight botten, t ex en Röde NT2-A. När man spelar in kontra så är akustiken extremt viktig! Rummet får inte vara för litet och ska inte vara döddämpat men samtidigt inte ha några störande rumsresonanser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det handlar om inspelning i studiosammanhang så skulle jag inte prova något annat än en stormembranskonding med bra tight botten, t ex en Röde NT2-A. När man spelar in kontra så är akustiken extremt viktig! Rummet får inte vara för litet och ska inte vara döddämpat men samtidigt inte ha några störande rumsresonanser.

Tack för tipset! Har inte testat just den röde micken, men en polare har en sån så jag ska låna hem den och prova:) Jag har några andra stormembranare i min hemstudio som jag brukar spela in med, och de låter väl ok de flesta av dem på kontran, men jag tycker att det blir så väldans transientrikt när jag kör med kondingar på kontran, har nästan fått till ett bättre ljud med mina dynamiska mickar som inte hänger med lika snabbt i transienterna 🙂 Men det ljudet är ju inte heller så toppen tyvärr...Har du något tips på mickplacering? Kan ju kanske vara där det ligger....

Jag misstänker också att akustiken spökar en del här hemma också...jag har bara lite skumabsorbenter på väggarna för att dämpa övre/mellan frekvenser, men jag har inga ordentliga basfällor (ännu) tyvärr...däremot har jag en gigantisk bokhylla smockfull med böcker och en soffa vid ena väggen som tog bort en del jobbiga stående vågor som jag hade tidigare när jag släpade in dem...

Det akustiska ljudet som jag får från kontran låter riktigt bra i mina öron, men det fastnar inte riktigt på inspelningar tyvärr 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att testa olika mickplaceringar är också väldigt viktigt. Jag brukar föredra att ha för mycket transienter med i inspelning eftersom det är lättare att ta ner än upp dessa med kompressorer/transientdesigners/EQ.

Ja, det blir rätt stor skillnad med olika placeringar, det är sant. Men även när jag komprimerar basljudet så kommer det mycket jobbiga transienter, och om jag komprimerar så pass mycket att jag får ner transienterna så mycket som jag vill så låter ljudet alldeles för komrimerat istället 🙂 Det är framförallt för mycket attack i ljudet, och för mycket strängljud när jag kör med kondingar, annars låter det bra med dem...det bästa jag har lyckats med hittills var att köra en konding framför basen mellan stallet och greppbrädan, en dynamisk nära f-hålet och så en konding till några meter bort som ambiensmick...när jag blandade dem så blev resultatet helt ok, men ändå inte så som jag hade tänkt mig det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova en rundtagande (omni) som du sätter fast på basen. En vanlig liten kan du rulla in i en kökshandduk och klämma fast. En mygga kan du tejpa fast (exempel DPA 4060 eller 4061).

g.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle ju kunna testa en bandmick men då måste mickstärkaren vara ganska bra (tyst). Har du testat multibandskompressor med snabbaste attack i "transientområdet" för att få till det du vill åt?

Ahaa....nä jag har bara kört med "vanlig" kompressor hittills...har dock ett par multibandspluggar som jag kan testa (neodynium och någon från mitt gamla wavespaket)

Bra tips tackar!

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova en rundtagande (omni) som du sätter fast på basen. En vanlig liten kan du rulla in i en kökshandduk och klämma fast. En mygga kan du tejpa fast (exempel DPA 4060 eller 4061).

g.

Omni ska jag definitivt testa! att jag inte har tänkt på det innan 🙂 Jag har hört av bekanta att dpa 4061 ska vara riktigt bra på kontra...tejpar du fast den på stallet då eller? blir det inte en massa vibrationer då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt svar går stick i stäv med det svar du har fått av Gilbert!

En stormembrans kondensatormick är alldeles utmärkt för kontrabas!

Naturligtvis beroende på vilken mick det är för så är det ju alltid med alla slags mikrofontyper.

Det är rätt vanligt att man i större sammanhang använder t.ex. Neumann U87 för kontrabas

för inspelning. Men AKG D112 eller den äldre D12 fungerar riktigt bra de också.

Sennheiser MD 421 också, men den är rätt dyr. (ca. 5000 kr.)

Du hittar en bra stormembranare idag från 2000 kr som klarar av att leverera ett riktigt

bra inspelningsljud av kontran om du bara placerar den rätt! Även om du har höga kvalitetskrav.

Ungefär samma prisläge är det väl på en AKG D112. Något dyrare kanske för jag har ingen

exakt priskoll. Båda micktyperna har sina för och nackdelar.

Den dynamiska är att föredra om du har ljud runt omkring dig när du spelar in.

Stormembranaren skulle jag ha valt om du är ensam i inspelningsrummet och att rummet

inte har för mycket reflektioner.

Kontrabas är ett riktigt svårt instrument att lyckas få perfekt ljud på inspelning.

En av anledningarna är att man gärna vill få med hela registret ur basen.

Med hela registret menar jag då även den diskantrika delen som uppstår

i anslaget på strängen från fingrarna. Dessa svaga ljud är en väldigt viktig del att man fångar upp

för att få dels en helhet men dels även en topp i det översta registret som lättar upp

ger basen liv och rörelse och inte minst gör den öppen istället för instängd.

En kontrabas är ju betydligt mer diskantrik än vad många tror. Den största anledningen

till att många tror att den inte är så diskantrik är att diskanten inte är så enromt volymstark.

Men diskanten finns där och det väldigt långt upp i registret. Men eftersom den är volymsvag

så är det på avstånd ganska svårt att uppfatta hur pass högt i frekvens den faktiskt går.

Här ligger mycket av det rena och det moderna soundet som du eftersträvar och den ska du alltså

ta vara på.

Därför är det inget ovanlig att man använder två mickar. En som placeras med riktning mot

stallet/F-hålet och en mick som man placerar lite högre upp mot nedre halvan av halsen.

Med denna mickteknik (med 2 mickar) så är det inte alls dumt att köra med en stormembransmick

för stallet/F-hålet och en dynamisk mick för halsen.

Jag säger inte att detta är den enda rätta vägen att gå. Själv har jag medverkat både som musiker

och som ljudtekniker i rätt många sammanhang med inspelning av kontrabas i den högre skolan

både när det gäller basisternas och ljudteknikernas kunnighet och det har då varit nästan lika många

lösningar på mikrofonval och placering som det har varit antal ljudtekniker!

Det har används allehanda sorters mikrofontyper i dessa sammanhang. Någon exakt lösning finns inte.

Det som det handlar extra mycket om när det gäller just kontrabas är att hantera placeringen på ett bra sätt.

Det är den svåraste biten av de alla när det gäller att spela in just kontrabas.

Mickplaceringen är för kontrabasen kanske ännu viktigare än om du använder en dynamisk eller

stormembranare, men det beror som sagt lite på omständigheten också. Kontrabasen är nämligen

extremt känslig för mikrofonplaceringen! Det finns få instrument som är mer placeringskänslig

än just kontran.

Det du behöver är en mick som klarar ett brett frekvensregister med ett rent och klart resultat.

De flesta baskaggmickar gör det liksom de flesta vanliga stormembranare.

Det krävs inte mer märkvärdigare mickar att fånga upp en kontra än vad det gör på många andra

instrument så någon specialmick behöver du alltså inte. Mickplaceringen är återigen minst lika viktig.

Mao....hur man hanterar micken är A och O.

Vill du köra med dubbla mickar så är det en fördel om den ena har en bra topp, dvs. en bra diskant.

Självklart är alla register viktiga att den klarar av, men det är lätt att stirra sig blind på basen och att

glömma bort diskanten. Även här kan du välja en stormembranare, men faktum är att även en dynamisk baskaggemick har bra topp.

Exempelvis så är AKG D12 en ren sångmick från sitt ursprung!

(Att D12:an blev poppis som baskaggemick är ett "olycksfall i arbetet" pga. en amerikansk ljudtekniker

som fick ett ryck att testa den på baskagge med ett överaskande positovt resultat!)

D-12/ och framför allt D112 har hela registret liksom de flesta andra baskaggemickar.

I Princip kan du använda vilken mick som helst bara den är av god kvalitet i hela registret plus

att den har en bred frekvensomfång.

Sammanfattningsvis så kan jag inte ge några konkreta råd till vilken mick du bör välja.

Dessutom finns det så många fler att välja mellan än de jag har nämt här.

Jag tycker att det beror på dina omständigheter och det är just dessa som borde styra ditt val.

Vad du absolut inte ens ska tänka på i just inspelningssammanhang är kontaktmickar!

Dessa fungerar inte alls bra på inspelning men kan fungera hyfsat bra live under förutsättning

att micken är av allra högsta kvalitet.

Frågan är hur du hade tänkt att spela in....ensam i rummet eller tillsammans med andra?

Är ljudet torrt i rummet eller är det vanlig rumsklang?

Och vad har du för budget?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

DPA-mickar är kända för snabba membran p g a små membran, d v s liten massa (mycket transienter). Skulle kanske prova att blanda en "mygga" med en stormembranskonding men om jag bara fick använda en mic så skulle jag köra stormembranare. Rundtagande mickar kräver ännu bättre akustik än njure p g a att de är rundtagande... 🙂

Om du trots det vill prova lite alternativ så ska du även kolla på Pearls WCM 90;

http://www.pearl.se/wcm90.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt svar går stick i stäv med det svar du har fått av Gilbert!

En stormembrans kondensatormick är alldeles utmärkt för kontrabas!

Naturligtvis beroende på vilken mick det är för så är det ju alltid med alla slags mikrofontyper.

Det är rätt vanligt att man i större sammanhang använder t.ex. Neumann U87 för kontrabas

för inspelning. Men AKG D112 eller den äldre D12 fungerar riktigt bra de också.

Sennheiser MD 421 också, men den är rätt dyr. (ca. 5000 kr.)

Du hittar en bra stormembranare idag från 2000 kr som klarar av att leverera ett riktigt

bra inspelningsljud av kontran om du bara placerar den rätt! Även om du har höga kvalitetskrav.

Ungefär samma prisläge är det väl på en AKG D112. Något dyrare kanske för jag har ingen

exakt priskoll. Båda micktyperna har sina för och nackdelar.

Den dynamiska är att föredra om du har ljud runt omkring dig när du spelar in.

Stormembranaren skulle jag ha valt om du är ensam i inspelningsrummet och att rummet

inte har för mycket reflektioner.

Kontrabas är ett riktigt svårt instrument att lyckas få perfekt ljud på inspelning.

En av anledningarna är att man gärna vill få med hela registret ur basen.

Med hela registret menar jag då även den diskantrika delen som uppstår

i anslaget på strängen från fingrarna. Dessa svaga ljud är en väldigt viktig del att man fångar upp

för att få dels en helhet men dels även en topp i det översta registret som lättar upp

ger basen liv och rörelse och inte minst gör den öppen istället för instängd.

En kontrabas är ju betydligt mer diskantrik än vad många tror. Den största anledningen

till att många tror att den inte är så diskantrik är att diskanten inte är så enromt volymstark.

Men diskanten finns där och det väldigt långt upp i registret. Men eftersom den är volymsvag

så är det på avstånd ganska svårt att uppfatta hur pass högt i frekvens den faktiskt går.

Här ligger mycket av det rena och det moderna soundet som du eftersträvar och den ska du alltså

ta vara på.

Därför är det inget ovanlig att man använder två mickar. En som placeras med riktning mot

stallet/F-hålet och en mick som man placerar lite högre upp mot nedre halvan av halsen.

Med denna mickteknik (med 2 mickar) så är det inte alls dumt att köra med en stormembransmick

för stallet/F-hålet och en dynamisk mick för halsen.

Jag säger inte att detta är den enda rätta vägen att gå. Själv har jag medverkat både som musiker

och som ljudtekniker i rätt många sammanhang med inspelning av kontrabas i den högre skolan

både när det gäller basisternas och ljudteknikernas kunnighet och det har då varit nästan lika många

lösningar på mikrofonval och placering som det har varit antal ljudtekniker!

Det har används allehanda sorters mikrofontyper i dessa sammanhang. Någon exakt lösning finns inte.

Det som det handlar extra mycket om när det gäller just kontrabas är att hantera placeringen på ett bra sätt.

Det är den svåraste biten av de alla när det gäller att spela in just kontrabas.

Mickplaceringen är för kontrabasen kanske ännu viktigare än om du använder en dynamisk eller

stormembranare, men det beror som sagt lite på omständigheten också. Kontrabasen är nämligen

extremt känslig för mikrofonplaceringen! Det finns få instrument som är mer placeringskänslig

än just kontran.

Det du behöver är en mick som klarar ett brett frekvensregister med ett rent och klart resultat.

De flesta baskaggmickar gör det liksom de flesta vanliga stormembranare.

Det krävs inte mer märkvärdigare mickar att fånga upp en kontra än vad det gör på många andra

instrument så någon specialmick behöver du alltså inte. Mickplaceringen är återigen minst lika viktig.

Mao....hur man hanterar micken är A och O.

Vill du köra med dubbla mickar så är det en fördel om den ena har en bra topp, dvs. en bra diskant.

Självklart är alla register viktiga att den klarar av, men det är lätt att stirra sig blind på basen och att

glömma bort diskanten. Även här kan du välja en stormembranare, men faktum är att även en dynamisk baskaggemick har bra topp.

Exempelvis så är AKG D12 en ren sångmick från sitt ursprung!

(Att D12:an blev poppis som baskaggemick är ett "olycksfall i arbetet" pga. en amerikansk ljudtekniker

som fick ett ryck att testa den på baskagge med ett överaskande positovt resultat!)

D-12/ och framför allt D112 har hela registret liksom de flesta andra baskaggemickar.

I Princip kan du använda vilken mick som helst bara den är av god kvalitet i hela registret plus

att den har en bred frekvensomfång.

Sammanfattningsvis så kan jag inte ge några konkreta råd till vilken mick du bör välja.

Dessutom finns det så många fler att välja mellan än de jag har nämt här.

Jag tycker att det beror på dina omständigheter och det är just dessa som borde styra ditt val.

Vad du absolut inte ens ska tänka på i just inspelningssammanhang är kontaktmickar!

Dessa fungerar inte alls bra på inspelning men kan fungera hyfsat bra live under förutsättning

att micken är av allra högsta kvalitet.

Frågan är hur du hade tänkt att spela in....ensam i rummet eller tillsammans med andra?

Är ljudet torrt i rummet eller är det vanlig rumsklang?

Och vad har du för budget?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Oj tack för ett väldigt bra och uttömmande svar:)

Jag kommer att spela in kontran mestadels hemma i min lägenhetsstudio, i ett mellanstort rum utan ordentliga basfällor (bara soffa och bokhylla) men med väldigt få jobbiga stående vågor och helt ok frekvensgång även i basen. Jag kommer mest spela in den ensam, men jag gigar ibland med den live och har då funderat på dpa micken som verkar sjysst för det ändamålet.

Budgeten ligger väl på....tja det beror nog på vilken skillnad jag får med en ny mick jämfört med de mickar jag har idag ( neumann tlm 103, Spb1, Röde nt 2000+ sm57/sm8, kontaktmick(skitdålig) och lite annat krafs) men jag kan tänka mig att sträcka mig upp mot kanske 8-9 tusen som mest.

Har nån förresten testat EV re 20 på kontrabas? Har sett den användas både live och i studio för jazz...

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

DPA-mickar är kända för snabba membran p g a små membran, d v s liten massa (mycket transienter). Skulle kanske prova att blanda en "mygga" med en stormembranskonding men om jag bara fick använda en mic så skulle jag köra stormembranare. Rundtagande mickar kräver ännu bättre akustik än njure p g a att de är rundtagande... 😛

Om du trots det vill prova lite alternativ så ska du även kolla på Pearls WCM 90;

http://www.pearl.se/wcm90.htm

Tack för tipset! den verkar ju vara ett bra alternativ för livebruk, och man kan visst växla nivå på den för solo och ensemblespel också🙂

Ja, akustiken har jag planer på att fixa till ännu lite mer inom en snar framtid, framförallt med basfällor och några bredbandsabsorbenter...

Men om vi nu tänker oss att jag kör med en stormembranskonding, vart skulle du placera den isåfall?

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kör närmickat med en stormembranskondig live, funkar det utan att det läcker in för mycket annat, och funkar det utan att det rundar med medhörning och foh-högtalare?

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan helt beroende av vad man vill åt och vilken kontra det är men ca 20-100 cm från F-hålet och utgå rakt framifrån och sedan flytta i den tänkta bågen tills man hittat rätt vinkel och sedan testa i höjdled (ett par bra slutna lurar och tålamod gör susen). Skulle även prova olika placeringar i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kör närmickat med en stormembranskondig live, funkar det utan att det läcker in för mycket annat, och funkar det utan att det rundar med medhörning och foh-högtalare?

Skulle inte tro det om man inte har duktigt folk bakom spakarna som kan hantera rundgång men det skulle fortfarande slinka in mycket annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan helt beroende av vad man vill åt och vilken kontra det är men ca 20-100 cm från F-hålet och utgå rakt framifrån och sedan flytta i den tänkta bågen tills man hittat rätt vinkel och sedan testa i höjdled (ett par bra slutna lurar och tålamod gör susen). Skulle även prova olika placeringar i rummet.

Tackar tackar, jag ska se till att prova it nya varianter imorgon med olika mickar och positioner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker att det låter helt rätt när du spelar så kan du prova att experimentera med en konding som ”tittar över axeln”. John Bonham använde denna teknik med stor framgång. Se bara till att hålla koll på fasen om du använder flera mickar.

(i studiosyfte alltså...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker att det låter helt rätt när du spelar så kan du prova att experimentera med en konding som ”tittar över axeln”. John Bonham använde denna teknik med stor framgång. Se bara till att hålla koll på fasen om du använder flera mickar.

(i studiosyfte alltså...)

Det kanske ka vara nåt, har jag inte provat med kontan, har testat att micka saxofon på det viset några gånger dock och det blev rätt coolt 😛

Om man spinner vidare på det här med kontra och inspelning, har du några tips på processering av den inspelade signalen? jag har mest spelat in elbas innan och kör då med rätt mycket komression och eq, men jag tycker kontran tappar lite av sin "akustiska feeling" med mycket kompression och eq...och reverb bara bumlar till det oftast...

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb skulle jag inte lägga på en kontra, kanske lite "rum" på sin höjd med all bas avdragen.

Jag är lite torsk på multibandskompressorer eller kompressor med sidechain (t ex i Liquidmix), oftast mer som shaping-verktyg för transienter eller alternativ till EQ, än dynamikprocessorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb skulle jag inte lägga på en kontra, kanske lite "rum" på sin höjd med all bas avdragen.

Jag är lite torsk på multibandskompressorer eller kompressor med sidechain (t ex i Liquidmix), oftast mer som shaping-verktyg för transienter eller alternativ till EQ, än dynamikprocessorer.

Det låter ju helt klart som att jag ska ta och testa lite multibandare imorrn också 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj tack för ett väldigt bra och uttömmande svar:)

Jag kommer att spela in kontran mestadels hemma i min lägenhetsstudio, i ett mellanstort rum utan ordentliga basfällor (bara soffa och bokhylla) men med väldigt få jobbiga stående vågor och helt ok frekvensgång även i basen. Jag kommer mest spela in den ensam, men jag gigar ibland med den live och har då funderat på dpa micken som verkar sjysst för det ändamålet.

Budgeten ligger väl på....tja det beror nog på vilken skillnad jag får med en ny mick jämfört med de mickar jag har idag ( neumann tlm 103, Spb1, Röde nt 2000+ sm57/sm8, kontaktmick(skitdålig) och lite annat krafs) men jag kan tänka mig att sträcka mig upp mot kanske 8-9 tusen som mest.

Har nån förresten testat EV re 20 på kontrabas? Har sett den användas både live och i studio för jazz...

Hm.....jag börjar nästan fundera om du behöver någon annan mick än det du redan har!?

Jag tycker att du har riktigt goda förutsättningar med inte minst din TLM 103!

Dessutom....ju mer jag har läst av det du tidigare har skrivit (under samma tid som jag skrev

mitt långa inlägg så att jag inte kunde läsa dina senare inlägg) så blir jag ganska säker på

att det handlar om hur du hanterar micken/mickarna snarare än dina mikofoner.

Även det som sker senare i ljudkedjan är naturligtvis av stor vikt men är rätt svårt att hantera

när det gäller kontrabas. Det är svår....men varken omöjligt eller att man kräver specialgrejer

för att lyckas. Bara en förbannat många timmar och övning! Det låter kanske lite

översittar-aktigt att säga så, men jag tror att jag inte är ute och cyklar för.....

...som jag sa tidigare så är det otroligt svårt att micka och hantera en kontrabas för inspelning!

Det är ingen tillfällighet att jag sa så. Kontrabas ÄR helt enkelt ett otroligt svårt instrument

att fånga på tape! Alla tycker det. Även den mest rutinerade. Jag vill inte nämna några namn,

men skulle kunna nämna en mängd riktigt stora basister som har haft jätteproblem i studion

trots deras skicklighet och att även ljudteknikern har varit lika skickliga som de själva i deras jobb.

Ett mycket typiskt, klassiskt och återkommande problem skulle jag vilja säga!

Jag känner ingen basist som har slitit som vargar med att hitta rätt placering och mikrofonval.

Inte en enda faktiskt. Alla har eller har haft samma dilemma. Efter mycket om och men,

så har de flesta i den högre skolan hittat hur de vill ha det och hur man bör göra för att få

det sound de är ute efter. Det är då inget ovanligt att basisten får instruera den erfarne

ljudteknikern hur man bör placera micken/mickarna för att man ska få ut det önskade ljudet.

Fråga Gert Palmqrantz om detta så får du höra vad han har att säga om det här!

Hans namn är det enda jag törs nämna just nu. Men det kanske beror på att han är

en av de allra bästa ljudtekniker som går i ett par skor i dessa akustiska sammanhang.

Han håller världsklass när det gäller akustiska inspelningar oavsett om det gäller jazz eller symfoniskt,

så det han inte vet om detta är inte värt att veta. Jag vill naturligtvis inte lämna ut hans

telefonnummer men han är kontaktbar om du letar upp honom på nätet.

Fråga om du får låna 5 minuter av honom så lär du nog få många riktigt bra tips!

Nä.....du sitter i exakt samma sits som alla andra kontrabasister. Jag tycker nog att du ska

spara dina pengar och lägga krutet på att jobba ännu mer med placering kontra (hepp!) den övriga

hanteringen i ditt inspelningsprogram. Jag vågar satsa en hel tjuga på att problemet sitter någonstans

här i ljudkedjan. Eller kanske snarare en kombination av mickplacering och den övriga hanteringen.

Rummets inverkan har naturligtvis också en påverkan. Hur pass stor den påverkan är,

är för mig svårt att svara på. Det beror inte enbart på vilka störningen du har i rummet

utan även på vilken slags dominans störningarna har. Ännu svårare blir det då jag inte har varit i rummet.

Men jag tror ändå att det är placering och/eller det övriga som spökar.

Anledningen till min stora tro eller kanske övertygelse är min erfarenhet om vilka problemen brukar vara

och i vilken slags omfattning. Tänk på att rummets påverkan dessutom blir mindre ju närmare ljudkällan

du placerar micken. Det innebär inte att rummets akustik inte har någon större betydelse.

Men man ska inte heller förstora betydelsen. Särskilt inte i just detta fall då det handlar om en kontrabas.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle sätta en tjuga på att NT2000 låter bättre än TLM103 på kontra.

Kanske det. Men löser det hans problem? Jag tror faktiskt inte det. I varje fall inte fullt ut.

Och i så fall betalar han ju en massa pengar i onödan om problemet kvarstår trots ett byte.

En annan mick som definitivt är bättre än båda dessa mickar är t.ex. Didrik DeGeer.

Men jag är inte så säker på att ens en eller ett par sådana heller löser problemet!

Möjligen en bit på vägen men i så fall är problemet fortfarande inte helt löst.

Det kommer då resultera i att han inte blir nöjd trots en ny mick.

En svinbra mick är aldrig hela lösningen.

Som oftast hittar man problemet av det här slaget i just hanteringen någonstans i ljudkedjan.

Det är nästan alltid så. Inte minst när man inte sitter på riktigt ordentlig svinbra förutsättningar

med både utrustning, rum och inspelningstekniska kunskaper och mängder av erfarenhet.

De flesta har ju inte dessa enorma förutsättningarna och därför är det nästan alltid så att det finns

mycket mer att krama ut enbart med det som redan finns till hands.

Här finns det som oftast massor att göra och jag tror inte att detta är ett undantagsfall.

TLM103 är inte väldens bästa mick men långt ifrån den sämsta. Den är rätt bra.

Det finns folk som har gjort fullt professionella resultat med mickar för 1200 kr på kontrabasar

just för att de vet hur de ska hantera hela ljudkedjan och att de har den långa erfarenheten.

Det är ingen lätt konst som alla vet. Att spela in en kontrabas på ett riktigt bra sätt är duktigt svårt

även för många erkända och erfarna ljudtekniker. En del fixar det galant då de har stor vana med det,

men det finns rätt många som har problem och aldrig lyckas riktigt fullt ut trots mångårig erfarenhet.

Har själv sett detta flera gånger i real time.

Det är alltså ganska stor sannolighet att det finns mer att krama ut med nuvarande utrustning och att

problemet inte kommer att lösa sig helt för än detta är gjort. Dessutom är en jazz-kontra oftast

ytterligare svårare att spela in än t.ex. en kontra till en visa eller snoa. Ljudidealet är annorlunda och

jazzbasister har i regel ett mer krävande ljudideal som det gäller att uppfylla men som är så svårt.

Jag får den uppfattningen att frågeställaren har kommit en rätt bra bit på väg i sitt spelande.

Han ställer krav på sitt ljud och vet nog väl vad han eftersträvar för slags sound.

Det gör också det att det kan bli ännu svårare att lyckas att hitta rätt och nå ända fram.

Den som inte ställer några krav alls eller väldigt lite krav blir ju nöjd med nästan vilket ljud som helst.

Frågeställaren har nog rätt höga krav misstänker jag och därför tycker i alla fall jag att det bästa vore

att se över ljudkedjan i sin helhet en runda till eller två innnan han lägger ut tusentals kronor

på någonting som med stor risk bara löser problemet delvis. Men det är bara vad jag tycker.

Detta är mitt ställningstagande, men själva beslutet överlåter jag naturligtvis till honom.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...