Jump to content
Annons

8 kanaler in i datorn


KramerStriker

Recommended Posts

Annons
Micpreampsen i behringerbordet är inget att hurra över men om du köper ett m-audio delta kommer du vara tvungen att använda mixerns preamps. köp hellre ett kort som har 8 preamps.

Jag föreslår presonus firepod. 8 st mycket bra preamps och den kostar inte mer än m-audion

Ja, absolut. Med tanke på att din mixer inte ens har 8-micpreamps! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Micpreampsen i behringerbordet är inget att hurra över men om du köper ett m-audio delta kommer du vara tvungen att använda mixerns preamps. köp hellre ett kort som har 8 preamps.

Jag föreslår presonus firepod. 8 st mycket bra preamps och den kostar inte mer än m-audion

Ja, absolut. Med tanke på att din mixer inte ens har 8-micpreamps! 😉

Okej, jag får nog ta å tänka på saken 😛 nu kör jag med rca kabel från mixern till datorn men skulle villa uppdatera mig lite 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du alla kanalerna?

Vad har du inkopplat i dag, som du behöver kunna spela in samtidigt?

Med tanke på KramerStrikers andra tråd så antar jag att det är ett trummset 😆

Haha nej det är de inte, jag har sång, gitarr å bas i nu 😛

Skulle du inte köpa ett trummset? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder du alla kanalerna?

Vad har du inkopplat i dag, som du behöver kunna spela in samtidigt?

Med tanke på KramerStrikers andra tråd så antar jag att det är ett trummset 😆

Haha nej det är de inte, jag har sång, gitarr å bas i nu 😛

Skulle du inte köpa ett trummset? 😛

Jo jag tor de men de är ju så mkt man behöver nu :S

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller en MOTU 8Pre, där man får både preampar och ljudinterface i samma burk - som kopplas in på Firewire.

Dock bara 2 ut.

Det räcker ju med 2 ut om man bara ska koppla in ett par monitorer för lyssningen och mixa internt i datorn - så jag ser inget problem med det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant om man inte har behov av att mixa genom analoga burkar. Tycker dock att FS Project ser intressant ut specifikationsmässigt. Har du provat den?

När jag ändå har dig på tråden, har du några tips för hur man kan generera automatisering från t ex en kagge får att låta denna styra en dipp med en EQ (den gamla klassikern; bas/kagge-konflikt…) i Cubase 4?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant om man inte har behov av att mixa genom analoga burkar. Tycker dock att FS Project ser intressant ut specifikationsmässigt. Har du provat den?

Har tyvärr inte haft tillfälle att prova några av Presonus prylar, så jag har ingen egen uppfattning om dem.

Line Audios preampar, som du föreslog tidigare, skriver jag däremot gärna under på. De är mycket prisvärda och står sig bra även om man uppgraderar sin studio en bra bit på andra fronter.

När jag ändå har dig på tråden, har du några tips för hur man kan generera automatisering från t ex en kagge får att låta denna styra en dipp med en EQ (den gamla klassikern; bas/kagge-konflikt…) i Cubase 4?

OJ! Sådant har jag aldrig ens letat efter. Jag brukar lösa sådana utrymmeskonflikter med så ålderdomliga saker som vanlig eq, kompressor eller liknande... :rolleyes: Att ändra eq kontinuerligt låter inte som någon vidare kul pryl tycker jag - men jag är inte inne på så hippa saker som sidechaining o dyl, så jag är kanske inte rätt person att avgöra om det är bra eller inte... 🙂

I Cubase 4.1 finns stöd för sidechaining - kanske något att utforska? Jag skulle tro att det är bättre för soundet att låta baskaggen styra en kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller en MOTU 8Pre, där man får både preampar och ljudinterface i samma burk - som kopplas in på Firewire.

Dock bara 2 ut.

Det räcker ju med 2 ut om man bara ska koppla in ett par monitorer för lyssningen och mixa internt i datorn - så jag ser inget problem med det...

Glömde ju säga det. Pre8 har även ADAT-I/O, så att man kan lägga till en extern 8-kanalig A/D-D/A-omvandlare om man skulle behöva fler kanaler in och ut senare - och alltså få totalt 16 in och 10 ut på så sätt. Kan kanske också vara en viktig aspekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller vet du om någon EQ med sidechain?

Tyvärr inte. Jag har bara använt sidechain i rackburkar (kompressor som fick styras av en eq) för flera år sedan, för att fixa till de-essing innnan jag började köra annat än själva inspelningen i datorn...

Det finns säkert andra som har koll på det - men då är det nog bättre att starta en ny tråd, om folk ska hitta frågan... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...