metz Postat 16 december 2003 Dela Postat 16 december 2003 Tjena! Jag är på jakt efter lite mer avancerad ny instrumentalmusik. Vad är det som gäller då? Jag är en sådan där snubbe som jublar åt Mike Oldfields tidiga sjuttiotals-verk och blir helt svettig av snubbar som Philip Glass och Steve Reich. Please, vad och vem skall man kolla in? Jag är för bövelen helt utsvulten!!! ;-) Mvh /Instrumental-junkie Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Björn Olsberg Postat 16 december 2003 Dela Postat 16 december 2003 Om du kan tänka dig en elektronisk variant, är en favorit Jhno som bland annat ligger bakom Pluggo och är en drivande faktor i Cycling ´74 (bakom Max/MSP). En del provlyssningsexempel hittar du på Epitonic. Hans skivor är mycket svåra att få tag på, men jag hittade samtliga för nedladdning på Emusic för ett par år sedan. Jhno ska för övrigt uttalas Jay-no och kommer ursprungligen från en felstavning av namnet John. En av hans skivor heter Kwno och ska säkerligen dekrypteras enligt samma metod 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
A27 Postat 16 december 2003 Dela Postat 16 december 2003 Oj det finns mycket! Boards of canada Clhoë (svensk Instro pop) Do make say think Donnie Darko soundtracket är bra också! Four tet Godspeed You Black Emperor ( som Stefan E nämnde) Hermann & Kleine Kim Hiorthøy Labradford Man... or Astro-man? Mogwai (fast dom sjunger lite granna ibland) Múm (Se siguros) The Pipelines (svensk instropoprockpunk) Plaid Seefeel Sigur Rós (sjunger lite granna, fast dom använder sången mer som ett instumentalt instrument än vanlig sång..) Tortoise Tristeza Ulrich Schnauss För att Name-dropa en del 😳 // Andy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Per Boysen Postat 17 december 2003 Dela Postat 17 december 2003 Hej metz! Om du gillar Mike Oldfields sjuttiotalare så kommer du sannolikt att gilla Matthias Grob. http://www.cdbaby.com/cd/grob För övrigt håller jag med alla om allt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
metz Postat 17 december 2003 Trådstartare Dela Postat 17 december 2003 GRYMT tacksam för svaren! Man kanske inte är helt ensam i sitt instrumentalmusiksmissbruk som jag trodde! ;-) Dock skulle jag vilja be om en sak eftersom det var ganska många tips. Peka gärna ut den värsta new-age:en av dom där. Så att jag inte behöver kolla upp dessa. För att förklara lite vad min definition av new age är skulle jag vilja säga att jag ser inte Mike Oldfield som New Age. Däremot hans brorsa Terry Oldfield... ;-) Mike´s tidiga musik var väldigt gitarrbaserad och det gillar jag. Om det är lite ös i det så är det fantastiskt. Går det i moll så är det ännu mer fantastiskt! Svepande synthmattor till valsång... Helst inte... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
metz Postat 22 december 2003 Trådstartare Dela Postat 22 december 2003 Shit! Tackar för er som tipsade om Black Empror!!!! Det var lätt bland det bästa jag hört! U.X.O kan vara bästa skivan på 10 år! STORT Tack!!! Fick mig även att inse att det var dom som gjort den fantastiska låten i filmen 28-days later. mvh /Mats "Tacksam" Larsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MachineElf Postat 30 januari 2004 Dela Postat 30 januari 2004 Shpongle är underbart bra, framför allt deras andra skiva (Tales of the Inexpressible) borde tilltala de flesta... Tror att Simon Posford och Raja Ram, vilka utgör Shpongle, delar mycket av Mike Oldfields musikaliska filosofi. Ozric Tentacles kan rekommenderas också men jag har inte lyssnat tillräckligt på dem för att kunna rekommendera något speciellt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 8 februari 2004 Dela Postat 8 februari 2004 Jag kan rekomendera Ekseption. Dem gör covers av klassiska stycken ( Klassisk musik ) fast i lite mera moderna tappningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Benny Bong (oregistrerad) Postat 19 februari 2004 Dela Postat 19 februari 2004 (redigerat) TIPSY TEASE.. oRGINAL SOUNDTRACKET PULP FIKTION 1963 (bitvis) kanske inte som det du räknade upp men influeserna finns där Finns inom snar framtid mycket instrumental musik att hämta hem ifrån www.bennybong.tk Mycke dub och jazz dub grooves men även rena instrument uppvisningar 🙂 ja ni vet för dom INSNÖADE som jag 😎 Ta hand om ALLAH andra.. 😎 Redigerat 19 februari 2004 av Benny Bong Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Sepejens Postat 19 mars 2004 Dela Postat 19 mars 2004 Har bara ett tips: Isildurs Bane. Kolla upp dem. Elektrisk kammarorkester från Halmstad. Bäst. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ontkött Postat 29 mars 2004 Dela Postat 29 mars 2004 kolla in: allt med ATOM HEART i klass med Aphex Twin, Ambient pop 2003 (kompakt records), Drexciya "neptunes lair" och Legowelt=fläskig electro... Peace! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mattis Postat 29 mars 2004 Dela Postat 29 mars 2004 Steve Reids "Bamboo Forest" :-) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Utan Namn Postat 29 mars 2004 Dela Postat 29 mars 2004 Svepande synthmattor till valsång... Helst inte... Va!? Hur coolt som helst ju! Gärna en flöjt och lite fågelkvitter också 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Utan Namn Postat 29 mars 2004 Dela Postat 29 mars 2004 Shpongle är underbart bra, framför allt deras andra skiva (Tales of the Inexpressible) borde tilltala de flesta... Tror att Simon Posford och Raja Ram, vilka utgör Shpongle, delar mycket av Mike Oldfields musikaliska filosofi.Ozric Tentacles kan rekommenderas också men jag har inte lyssnat tillräckligt på dem för att kunna rekommendera något speciellt. Mm Shpongle äger hårt. Har du hört Younger Brother (Simon Posford och en annan kille)? Sååå grymt sköna låtar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrikmo Postat 7 oktober 2004 Dela Postat 7 oktober 2004 Helmut Lachenmann Cecilie Ore Salvatore Sciarrino Olga Neuwirth= Hon ligger i absoluta frontlinjen vad gäller instrumentalmusik och operor idag. Men...näe, listan kan bli hur lång som helst...jag ger upp redan nu... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cm0s Postat 7 oktober 2004 Dela Postat 7 oktober 2004 Om du gillar dark ambient så måste du lyssna på Robert Rich & B. Lustmord - Stalker. Tokbra album! Brukar (nästan) alltid lyssna på det när jag ska sova 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 7 oktober 2004 Dela Postat 7 oktober 2004 Jag schkålar för: Alan Holdsworth Liquid Tension Quant Ozric Tentacles Chick Corea & Return to forever Al Dimeola Paco DeLucia Billy Cobham Mahavishnu Orchestra Tony MacAlpine Greg Howe Michael Lee Firkins Marty friedman Jason Becker Weather Report Eric Johnson Steve Vai Joe Satriani Passport och en jädrans massa annat.... Botten upp i en klunk...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Reason Postat 7 oktober 2004 Dela Postat 7 oktober 2004 roligt att du petar in Quant Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 7 oktober 2004 Dela Postat 7 oktober 2004 (redigerat) roligt att du petar in Quant Bra som fan, även mycket annat som typ Armand van Helden, Beanfield etc Man måste ju för fasicken vara bred för att orka med 🙂 Hej tomtegubbar skål i glasen Redigerat 7 oktober 2004 av Lasse Mongo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Stinkey (oregistrerad) Postat 10 oktober 2004 Dela Postat 10 oktober 2004 Gillar ni Reich och Glass så kommer ni att älska John Adams och jag kan framför allt rekomendera Grand Pianola Music, som bara blir bättre för varje lyssning. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
unbornichen Postat 10 oktober 2004 Dela Postat 10 oktober 2004 Tror jag har hittat de flesta av bob hunds instrumentala: - allseende ögat - bob hund 1999 - plankton - bob hunds 115e dröm - den brinnande tomten - bob hund - 1002 - invandraren - du där kom hit helt fantastisk musik. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
captain nemo (oregistrerad) Postat 10 oktober 2004 Dela Postat 10 oktober 2004 Instrumentalt och..ja King Crimson. Mangel och instrumental symfonisk hård rock. //nemo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 10 oktober 2004 Dela Postat 10 oktober 2004 Brian Eno Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Disobedient Postat 10 oktober 2004 Dela Postat 10 oktober 2004 Robert Johnson and the Punchdrunks. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Egghuvud Postat 11 oktober 2004 Dela Postat 11 oktober 2004 Och vill man vara lite stofil så: Andreas Wollenweider Kanske? Om man är på sådant humör. Janne Schaffer och Björn J´son Lind. Zamla mammas manna Vangelis 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nisse Postat 11 oktober 2004 Dela Postat 11 oktober 2004 The Spotnicks //Nisse 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 11 oktober 2004 Dela Postat 11 oktober 2004 Glömde "Örongodis" med Lars Roos.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrikmo Postat 11 oktober 2004 Dela Postat 11 oktober 2004 Jag schkålar för: Alan Holdsworth SNIP Ja, Holdsworth, alltså... helt ljuvlig. Musik jag blir glad av (eller gärna spelar när jag är glad). Ja, oj det finns många böner att lovprisa honom med... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrikmo Postat 11 oktober 2004 Dela Postat 11 oktober 2004 Gillar ni Reich och Glass så kommer ni att älska John Adams och jag kan framför allt rekomendera Grand Pianola Music, som bara blir bättre för varje lyssning. 😄 Adams är lite friare i förhållande till sig själv än vad glass är men kanske mindre smidig än Reich. Men jag vill gärna framhålla Adams violinkonsert som är otroligt lyckad. Det vackraste han skrivit. För övrigt vill jag gärna rekommendera filmen The Death of Klinghoffer (finns på dvd). Penny Woolcocks regi är kanon. Denna opera (av Adams) handlar om palestinska terroristers kapning av kryssaren Achille Lauro (1985) är världens bästa operafilm. Sångarna sjunger live i kameran (i cirka 80% av speltiden i alla fall). Den nerv och det musikaliska liv detta ger filmen är ovärderligt och har aldrig tidigare gjorts i operafilmsammanhang. Köp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Postat 11 oktober 2004 Dela Postat 11 oktober 2004 (redigerat) Själv är jag och har varit väldigt inspirerad av Mike Oldfield och Jean Michel Jarre i mitt musik skapande. Min musik är ofta med mycket melodier och väldigt enkla. Ok sen kanske jag inte är så duktig på noter men, ändå min musik kan vara rätt intressant. Redigerat 13 maj 2020 av Gäst Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.