Jump to content
Annons

Råd om att få till extra kick till solot


Gäst

Recommended Posts

Hej!

Har lirat gitarr i en massa år och aldrig riktigt fått till nån bra lösning till att få till den extra kicken/volymhöjningen när man ska lira solo.

Jag har bl.a. testat att ha volymratten på gitarren på 6-7 nånstans och sen vrida upp den till max när det är dags för solo, men det blir inte tillräckligt.

Jag har testat att använda Boss OD-2 eller Boss distorisionspedaler som nån form av volympedaler med låg dist effektinställd, men då blir sololjudet när jag spelar rent lite för distat eller så tar distarna ut varandra på nåt sätt när jag kör distat från grunden. Jag har en Marshall JCM 900 combo 2-kanalig stärkare med footswitch och där brukar jag variera mellan rent och distat fast med bägge på kompnivå.

Jag läste nånstans att Slash hade en Equalizer för just det här problemet. Nån som testat?

Jag har skummat igenom trådrubrikerna, men inte sett att detta diskuterats tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Har lirat gitarr i en massa år och aldrig riktigt fått till nån bra lösning till att få till den extra kicken/volymhöjningen när man ska lira solo.

Jag har bl.a. testat att ha volymratten på gitarren på 6-7 nånstans och sen vrida upp den till max när det är dags för solo, men det blir inte tillräckligt.

Jag har testat att använda Boss OD-2 eller Boss distorisionspedaler som nån form av volympedaler med låg dist effektinställd, men då blir sololjudet när jag spelar rent lite för distat eller så tar distarna ut varandra på nåt sätt när jag kör distat från grunden. Jag har en Marshall JCM 900 combo 2-kanalig stärkare med footswitch och där brukar jag variera mellan rent och distat fast med bägge på kompnivå.

Jag läste nånstans att Slash hade en Equalizer för just det här problemet. Nån som testat?

Jag har skummat igenom trådrubrikerna, men inte sett att detta diskuterats tidigare.

Testat med en boostpedal?

Eller som du själv sa en EQpedal kanske för att få upp gain och även kanske dra på lite mer mellanregister under solot

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag kanske helt ute och cyklar men vi pratar om i "live-sammanhang" nu va? Tråden ligger under pluggar och samplingar/effekter och i en inspelningssituation borde väl detta inte vara något bekymmer. Bara ställa ett separat sololjud som funkar i mix är måhända svårt men inte omöjligt. Jag har såklart insett att jag inte ger dig någon hjälp tyvärr men ville bara klargöra vad vi pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

databoxen (oregistrerad)

En boostpedal som används med distat ljud kommer väl i synnehet ge ökad dist och inte någon större nivåhöjning, som trådskaparen är i behov av. Den ökade disten är resultatet av kompressionen som sker naturligt i ett dist-steg. Det som kanske skulle funka är att ha en volympedal i effektloopen som normalt står på 50%. När det är dags för solo trycker man denna i botten och får ökad utsignal. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar nog mer om var du kopplar in pedalen. För att få en volymhöjning så brukar man behöva koppla in sin boost/equalizer/volympedal i förstärkarens effektloop.

Har man en equalizer så kan man ju välja att antingen ha "level" boostad så att man slår på eq-pedalen när det är dags för solo (man kan ofta med fördel även ändra eq-kurvan en aning, mer mellanregister brukar göra att man tränger igenom bättre). Men man kan ju också göra så att man har "level" skuren, så att man har igång pedalen när man kompar och sen stänger av den när det är dags för solo. Har ärligt talat ingen aning om eventuella för och nackdelar med dessa olika sätt, har bara hört att båda möjligheterna finns (själv kör jag med level-ratten boostad, känns mest naturligt).

Link to comment
Dela på andra sajter

En boostpedal som används med distat ljud kommer väl i synnehet ge ökad dist och inte någon större nivåhöjning, som trådskaparen är i behov av. Den ökade disten är resultatet av kompressionen som sker naturligt i ett dist-steg. Det som kanske skulle funka är att ha en volympedal i effektloopen som normalt står på 50%. När det är dags för solo trycker man denna i botten och får ökad utsignal. 😛

Spånhuvud!

Varför svara när man inte har en aning!

Distpedal sen boost pedal vad resulterar det i?

Och sen det där med loopen ...jag tror jag dör. hihi 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

yngwie har en signaturpedal från DOD med lagom mkt overdrive. kan vara najs o trycka upp lite volym o mellanregister o solot..

anars funkar behringer eqn med..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar för alla bra svar hittills. Det verkar som att det finns flera alternativ, men equalizer-varianten låter som mest rekommenderad. Och min fråga gäller självklart live och replokalssammanhang - borde ha skrivit detta från början.

Det verkar dock som de flesta skriver om hur man borde/kunde göra, och inte om hur de gör själva. Detta kanske inte är något problem för de flesta, men jag undrar ändå hur ni andra gitarrister där ute gör. Jag menar, de flesta sologitarrister växlar väl mellan kompvolym och solovolym när man lirar?

Fortsätt gärna med fler tips, jag har inte råd med nån ny pedal förrän efter 25:e och tills dess tar jag gärna emot så mycket tips som möjligt. 😉

/Remomannen

Link to comment
Dela på andra sajter

databoxen (oregistrerad)
En boostpedal som används med distat ljud kommer väl i synnehet ge ökad dist och inte någon större nivåhöjning, som trådskaparen är i behov av. Den ökade disten är resultatet av kompressionen som sker naturligt i ett dist-steg. Det som kanske skulle funka är att ha en volympedal i effektloopen som normalt står på 50%. När det är dags för solo trycker man denna i botten och får ökad utsignal. 😉

Spånhuvud!

Varför svara när man inte har en aning!

Distpedal sen boost pedal vad resulterar det i?

Och sen det där med loopen ...jag tror jag dör. hihi 😛

Var inte spydig. Vad ger du för tips själv, och vad f*n vet du vad jag kan o inte. Jag lever på att konstruera audio-utrustning. Använder man förstärkarens egen distkanal så gör en boostpedal innan förstärkaren ökad dist. Självklart kan man lägga boost'en i loopen, eller volympedalen om man så vill.

(hihi 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

En boostpedal som används med distat ljud kommer väl i synnehet ge ökad dist och inte någon större nivåhöjning, som trådskaparen är i behov av. Den ökade disten är resultatet av kompressionen som sker naturligt i ett dist-steg. Det som kanske skulle funka är att ha en volympedal i effektloopen som normalt står på 50%. När det är dags för solo trycker man denna i botten och får ökad utsignal. :rolleyes:

Spånhuvud!

Varför svara när man inte har en aning!

Distpedal sen boost pedal vad resulterar det i?

Och sen det där med loopen ...jag tror jag dör. hihi 😠

Var inte spydig. Vad ger du för tips själv, och vad f*n vet du vad jag kan o inte. Jag lever på att konstruera audio-utrustning. Använder man förstärkarens egen distkanal så gör en boostpedal innan förstärkaren ökad dist. Självklart kan man lägga boost'en i loopen, eller volympedalen om man så vill.

(hihi 😛 )

Boost pedalen som första inlägg skrev är det jag använder. Tyckte att tråden skulle slutat där!

Du verkar inte ha mycket erfarenhet av hur en gitarrförstärkare beter sig.

Har spelat i 25 år och känns som jag har pulat en del med allt som har med gitarr att göra!

Så brukar en vanlig setup se ut:

Gitarr in i t.ex compressor, wah, distpedaler, Boost och sist effektpedaler till förstärkaren om man nu vill köra allt rakt in i stärkaren eller saknar effekt loop. Så har jag och det funkar bäst för mig. (självklart beror det på, om man vill kan man ha en dist innan wah som ger en annan effekt på wha wha:n t.ex)

ELLER

Gitarr in i compressor, wah, distpedaler, Boost in i stärkaren men effektpedaler så som chorus, phaser, delay och dylikt in i loopen. Loopar i en förstärkare brukar vara en pain in the ass. Får nästan aldrig till nivåerna som man vill, såvida det inte finns nivåjustering för in och ut inbyggda.

Sen finns det ju programmerbara switch system a´la Bradshaw eller GCX (har ett sånt som jag inte använder) där alla pedaler hamnar i en egen loop. Programmera in vilka pedaler som ska vara aktiverade till ett specifikt ljud och ´voila behövs det bara en knapptryckning för att få igång t.ex 7 pedaler iställket för att trycka alla var för sig. Det tar ju ett tag och låten har hunnit sluta innan man är klar. 😛

Enda gå jag skulle använda det är om man turnerar och spelar samma låtar varje kväll och vill ha samma ljud varje kväll.

Nackdelen är att du inte kan exprimentera eller om du får lust att koppla in phasern i ett befintligt ljud så är det kört. Klart att man kan komma runt det med men då börja vi snacka kablage i miltal och kylskåpsrack.

Så för mig är det enklast att allt ligger framför mig och kunna t.ex justera djupet på choruset när jag vill .

Har inte varit med om att en Boost pedal inte funkar på nån stärkare om man lägger den innan Preampen hur mycket dist man än har!

Jag bygger inte audio utrustning men spelar gitarr har samlat ihop tillräcklig mycket erfaren het hur en gitarrigg funkar!

Ursäkta att jag brusade upp mig i förra inlägg.

PS. allt detta ovan funkar bara med riktiga förstärkare och inte mjukvaruförstärkare dom beter sig helt annorlunda om man sätter pedaler innan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för det mesta använt förstärkare som av olika anledningar haft inbyggda möjligheter för solo-höjningar. Min första långkörare var en Folkesson-moddad Marshall-topp, den hade tre kanaler med separata volymer, rent, komp och solo. Den hade jag i kanske 4-5 år. Den andra förstärkaren jag använt riktigt mycket är en Vox Valvetronix AD120VT som ju är en nästan helt digital historia rätt igenom. Där lagrar man ju ljuden i olika patchar, och med sina egna volymer (plats för 32 patchar).

När jag har provat med boost-pedaler så har jag fått uppfattningen att boost-pedaler mest funkar som volym-boost innan preampen om förstärkaren har ett rent ljud. Medans den bara ökar mängden gain om man redan har ett distat ljud. Ingen aning om teorin bakom, grundar det på rent empiriska expriment!

Har dock kört med eq-pedal (Boss GE-7) i loopen på min reservstärkare (Marshall Artist 4203, en tidigt hybridstärkare som låter förvånansvärt bra) när jag har använt den, har funkat alldeles utmärkt som volymboost.

Att använda volympedal för solo-höjning kräver lite mer övning än att bara sparka till en pedal med en färdig inställning. Men det är såklart en väldigt praktiskt grej att ha i effektkedjan ändå, för att finjustera volymen till olika låtar/delar av låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju kommit en hel del bra tips.

Gain och Dist är inte samma sak! säger inte att nån sagt det men vill bara klargöra. En boost pedal brukar väl oftast bara öka gainen (ex +6dB), om den då sitter före förförstärkaren, och förförstärkaren har tillräckligt med headroom (ex: mer ä +6dB) innan det börjar dista, så borde det inte resultera i mer dist. Kopplar du däremot en dist eller overdrive pedal som är gjorda för att öka gainen OCH "förvränga" ljudet genom klippning i olika former så ökar du däremot på distorsionen.

Jag löser detta problem genom att jag använder min i förstärkaren (ENGL Screamer) inbyggda soloboost (till slutsteget) som är justerbar, och endast höjer volymen utan att introducera mer dist, om det inte blir mer slutstegskompression dvs.

Har man inte denna möjlighet så skulle jag använda en EQ-pedal antingen före förförstärkaren eller i effektloopen. Med denna drar jag upp mellanregistret (byter även gärna till halsmicken) samt drar på lite GAIN (+3 till +6dB) som räcker bra om man har mycket mellanregister i sitt sololjud (som krävs för att skära igenom ordentligt, inte sänker ni väl sång runt 3 - 4 kHz om ni vill få den tydligare =) )

Sen i en bandsituation så får ni ju leta fram ett bra ljud, är ni två gitarrister så ratta inte in samma ljud utan sitt och experimentera tills ni hittar två ljud som båda skär igenom och kompletterar varandra. Sen hjälper det ju om gitarristerna inte konkurrerar med bassisten. Annars får man ju skriva annorluna komp-riff som bättre passar solot i fråga.

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...