Jump to content
Annons

L2an får nivåerna p[ mina kanaler att hoppa upp och ner


Ultravåld

Recommended Posts

Ok. Jag tycker att jag har sökt både länge och väl utan att hitta någon tråd där detta diskuterades.

Jag har alltså waves L2 liggande på mastern, sist i kedjan. Problemet är att kicken blir tystare ifall det råkar ligga något annat starkt ljud samtidigt, eller om kicken är tyst så blir hihatsen plötsligt högre. Gör jag något fundamentalt fel? Komprimerar jag för hårt? Jag tänkte att det här måste ju säkert ha diskuterats här innan, men som sagt, jag har sökt rätt så extensivt utan att finna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Först och fr'mst, tack för snabba och bra svar.

Det verkar som att du komprimerar ganska hårt och att balansen mellan t ex kick och hihat är stora. Stäng av limitern och lyssna på mixen. Låter den som du tänkt dig? Om inte, fortsätt mixa utan limiter.

Jag vet inte om jag begriper riktigt vad du menar med det. Eftersom det är hela min framtida mixnings- och mastringskarriär som står på spel så ber jag ödmjukast om ett ytterligare förtydligande.

Och så det här med att mixa utan limitern. Eftersom den färgar ljudet, borde man inte snarare mixa med den på? Eller?

En annan sak jag har märkt med l2an är att öppna, långa hihat-ljud blir hackiga, nästan gate-ade, och allmänt fula, samt att den ibland trollar med reverbet. Om jag tillexempel har en kick med väldigt mycket reverb på så kan den också låta nästan som om man kör en gate på den. Det är kanske så att jag kör alldeles för tokmycket komprimering, men samtidigt brukar mina värden ligga bra mycket lägre än preset-värdena.

Jaha. Jag hade fått för mej att waves-pluggarna var teh ultrashit till sånt här, men nu kanske jag får tänka om. Tack Larsson för tipset, jag ska se om det finns nån demo att tanka så fort jag sitter på min egen dator igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kompressorer kan pumpa och ge kosntiga effekter i fall de pressas hårt. Det spelar ingen roll hur dyr kompressorn eller limitern är, fel inställda så blir det inte bra.

Är man ute efter att färga mixen med kompressorer skall man lyssna med kompressor.

Men skall man mixa och sedan mastra för att få bra balans så tycker jag inte man skall mixa med en masterkompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hej, jag vet inte om det är det här som är ditt problem, men bara så att du vet, så kan man kan inte bara ta en Waves-plugg och köra ett preset-värde på kompressorn och förvänta att det ska bli perfekt, du måste i alla fall anpassa thresholden till din egen mix så att den komprimerar "rätt mängd". Börja med att komprimera några få decibel och take it from there.. Lycka till 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och fr'mst, tack för snabba och bra svar.
Det verkar som att du komprimerar ganska hårt och att balansen mellan t ex kick och hihat är stora. Stäng av limitern och lyssna på mixen. Låter den som du tänkt dig? Om inte, fortsätt mixa utan limiter.

Jag vet inte om jag begriper riktigt vad du menar med det. Eftersom det är hela min framtida mixnings- och mastringskarriär som står på spel så ber jag ödmjukast om ett ytterligare förtydligande.

Och så det här med att mixa utan limitern. Eftersom den färgar ljudet, borde man inte snarare mixa med den på? Eller?

En annan sak jag har märkt med l2an är att öppna, långa hihat-ljud blir hackiga, nästan gate-ade, och allmänt fula, samt att den ibland trollar med reverbet. Om jag tillexempel har en kick med väldigt mycket reverb på så kan den också låta nästan som om man kör en gate på den. Det är kanske så att jag kör alldeles för tokmycket komprimering, men samtidigt brukar mina värden ligga bra mycket lägre än preset-värdena.

Jaha. Jag hade fått för mej att waves-pluggarna var teh ultrashit till sånt här, men nu kanske jag får tänka om. Tack Larsson för tipset, jag ska se om det finns nån demo att tanka så fort jag sitter på min egen dator igen.

Jo, om du mixar med en limiter på, utan att hålla koll på hur den jobbar (mycket eller lite, snabbt eller långsamt), är det lätt att nivå-balansen mellan instrumenten blir skev.

En brickwall-limiter är tänkt att döda dynamiken ovanför ett visst värde (threshold). Liger den och pumpar konstant gör man det väldigt svårt för sig.

Dina långa hackiga hihattar och gateade bastrummor pekar mot att du överkomprimerar.

Mitt tips är därför att du hittar nivåerna och balansen mellan spåren innan du lägger på limiter. Och att du håller koll på hur limitern jobbar, när den väl ligger där.

Link to comment
Dela på andra sajter

*Ge fan i att mixa genom limiter!

*Mixa genom en bra kompressor (Waves SSL, R-Comp, Sony Dynamics etc)

*Jobba med att tämja dynamiken med kompressorer på kanalerna

Med andra ord, tämj mixen och gör den balanserad dynamiskt så blir inte slutlimiteringen lika destruktiv i förhållande till den mix du okejat tidigare.

Ju mindre du behöver limitera för att nå samma RMS desto trevligare kommer mixen att upplevas i princip.

Slösa inte heller energi på att tillåta energi (bottenfrekvenser) hos de instrument som inte behöver den. Nyttja Högpassfiltren flitigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar! Jag har verkligen tagit till mej. Det är egentligen rätt fett när man tänker efter, hur mycket kunskap det finns samlat här, och ännu fetare är det att folk så gärna delar med sej.

Efter några vändor fram och tillbaka till rit(mixer-)bordet har jag förstås insett (som man alltid gör, känns det som) att det såklart inte fanns någon hemlig genväg som bara jag hade missat avfarten till. Det är väl bara att börja den långa och mödosamma vandringen. Tack alla som har svarat i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa effekter på master-kanalen när du jobbar med låten. Försök att få mixen så bra som möjligt, innan du lägger master-eq, komprimerar/limiterar m.m.

Skulle snarare säga, se till att du vet vad du gör om du lägger pluggar på masterbusen. Själv har jag några som jag alltid mixar igenom och det redan från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag mixar också alltid genom en kompressor på masterbussen. Det får mina mixar att "limmas ihop" bättre...

Då har du gjort fel i mixningen. Gå tillbaka till källmaterialet och försöka att förbättra det.

Det behöver inte alls betyda att man har gjort fel i mixningen. Jag använder t ex steinbergs magneto på de flesta av mina projekt och den lägger jag på masterbussen det första jag gör. Poängen med pluggen (som är en bandsimulator) är att överstyrning av signalen skapar en bandkompression som låter trevligt analogt. Att lägga den sist och jobba med överstyrda signaler skulle vara olidligt och att lägga den sist utan överstyrda signaler ger ingen större effekt, så att börja med en effekt på masterkanalen behöver inte vara felaktigt. Låter det bra så gör det.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Problemet jag ser när man börjar lägga effekter på masterbussen direkt är att nivåer komprimeras direkt och man tappar kontroll på mixen.

Vad lyssnar man på egentligen? Det lite är som att slå på "ljudförbättring" i sin mp3 spelare...

Men det är nya tider och inget är egentligen fel bara slutresultatet blir bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar också alltid genom en kompressor på masterbussen. Det får mina mixar att "limmas ihop" bättre...

Då har du gjort fel i mixningen. Gå tillbaka till källmaterialet och försöka att förbättra det.

Hur ska jag kunna ha gjort fel i mixningen? Jag mixar ju inte INNAN jag lägger pluggen. Dessutom liggen den väääldigt lite och jobbar, men det hjälper till i mina val av annan kompression, som då inte behöver vara lika stor på alla spår. Jag brukar ha en ratio på 2:1 och kollar ofta på kompressorn under mixens gång, och den får aldrig reducera dynamiken med mer än 3-4 db där mixen är som starkast. Så fel eller inte, det funkar bättre för mig i mina mixar, men allt är jo relativt och subjektivt och som baken..., så om du tycker det är fel ska du låta bli att göra så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar också alltid genom en kompressor på masterbussen. Det får mina mixar att "limmas ihop" bättre...

Då har du gjort fel i mixningen. Gå tillbaka till källmaterialet och försöka att förbättra det.

Hur ska jag kunna ha gjort fel i mixningen? Jag mixar ju inte INNAN jag lägger pluggen. Dessutom liggen den väääldigt lite och jobbar, men det hjälper till i mina val av annan kompression, som då inte behöver vara lika stor på alla spår. Jag brukar ha en ratio på 2:1 och kollar ofta på kompressorn under mixens gång, och den får aldrig reducera dynamiken med mer än 3-4 db där mixen är som starkast. Så fel eller inte, det funkar bättre för mig i mina mixar, men allt är jo relativt och subjektivt och som baken..., så om du tycker det är fel ska du låta bli att göra så...

Det är väl det som är felet. Kompressorn ska inte på förrän mixen sitter fint. Sitter inte mixen fint så har du gjort något fel och att använda kompressorn för att åtgärda det felet är att ignorera problemets källa, snarare än att lösa problemet. 😛

3dB är rätt mycket. 3dB är en fördubbling/halvering av signalstyrkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar också alltid genom en kompressor på masterbussen. Det får mina mixar att "limmas ihop" bättre...

Då har du gjort fel i mixningen. Gå tillbaka till källmaterialet och försöka att förbättra det.

Hur ska jag kunna ha gjort fel i mixningen? Jag mixar ju inte INNAN jag lägger pluggen. Dessutom liggen den väääldigt lite och jobbar, men det hjälper till i mina val av annan kompression, som då inte behöver vara lika stor på alla spår. Jag brukar ha en ratio på 2:1 och kollar ofta på kompressorn under mixens gång, och den får aldrig reducera dynamiken med mer än 3-4 db där mixen är som starkast. Så fel eller inte, det funkar bättre för mig i mina mixar, men allt är jo relativt och subjektivt och som baken..., så om du tycker det är fel ska du låta bli att göra så...

Det är väl det som är felet. Kompressorn ska inte på förrän mixen sitter fint. Sitter inte mixen fint så har du gjort något fel och att använda kompressorn för att åtgärda det felet är att ignorera problemets källa, snarare än att lösa problemet. 🙂

3dB är rätt mycket. 3dB är en fördubbling/halvering av signalstyrkan.

Tack, jag vet... Jag tänker fortsätta mixa genom min kompressor, det låter bra, och får mixen att sitta ihop bättre. Du behöver inte göra det. Och det är inget fel, jag delade med mig av ett arbetssätt bara i en tråd där man diskuterar ämnet. Rätt och fel kan diskuteras på något juridikforum eller liknande... 😳

Redigerat av Cobber
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar också alltid genom en kompressor på masterbussen. Det får mina mixar att "limmas ihop" bättre...

Då har du gjort fel i mixningen. Gå tillbaka till källmaterialet och försöka att förbättra det.

Hur ska jag kunna ha gjort fel i mixningen? Jag mixar ju inte INNAN jag lägger pluggen. Dessutom liggen den väääldigt lite och jobbar, men det hjälper till i mina val av annan kompression, som då inte behöver vara lika stor på alla spår. Jag brukar ha en ratio på 2:1 och kollar ofta på kompressorn under mixens gång, och den får aldrig reducera dynamiken med mer än 3-4 db där mixen är som starkast. Så fel eller inte, det funkar bättre för mig i mina mixar, men allt är jo relativt och subjektivt och som baken..., så om du tycker det är fel ska du låta bli att göra så...

Det är väl det som är felet. Kompressorn ska inte på förrän mixen sitter fint. Sitter inte mixen fint så har du gjort något fel och att använda kompressorn för att åtgärda det felet är att ignorera problemets källa, snarare än att lösa problemet. 🙂

3dB är rätt mycket. 3dB är en fördubbling/halvering av signalstyrkan.

Tack, jag vet... Jag tänker fortsätta mixa genom min kompressor, det låter bra, och får mixen att sitta ihop bättre. Du behöver inte göra det. Och det är inget fel, jag delade med mig av ett arbetssätt bara i en tråd där man diskuterar ämnet. Rätt och fel kan diskuteras på något juridikforum eller liknande... 😳

Hehe, det är helt okay. Detta är ett diskussionsforum ändå. Alltid kul att diskutera saker och få bra argument för och emot sina egna och andras åsikter! 🙂 Det kan inte göra annat än att hjälpa en att utvecklas, så det är bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...